string(15) ""
» Blog » Dlaczego nie gram w nowe gry komputerowe
19-07-2011 10:43

Dlaczego nie gram w nowe gry komputerowe

W działach: gry komputerowe | Odsłony: 74

Dlaczego nie gram w nowe gry komputerowe
"Dawniej, panie, to było lepiej. Trawa była zieleńsza, dziewuchy ładniejsze i chętniejsze. A i gry na te komputery były jakieś lepsze." W ten ton uderza wielu, nie zdając sobie sprawy, że idealizacja przeszłości to typowe zjawisko wynikające z budowy naszego mózgu, albo, jak kto woli, natury ludzkiej duszy. A prawda to chociaż jest? Skądże znowu! Gry się zmieniają, bo świat się zmienia, przemijają jedne trendy, w ich miejsce pojawiają się inne. Rozwój technologii otwiera nowe możliwości: wzrasta moc obliczeniowa komputerów, pojemność dysków twardych, powstają niezwykle rozbudowane kontrolery. Myli się jednak ten, kto sądzi, że gry stają się przez to lepsze albo gorsze. Gry mają zapewniać rozrywkę. Prawda jest taka, że jedynym obiektywnym kryterium jakości gry jest czas, jaki przy niej spędzimy nim nam się znudzi oraz ile razy do niej w przyszłości wrócimy. A w tym względzie z całą pewnością stare gry nie ustępują nowym (pewnie dałoby się nawet dowieść, że je przewyższają, ale nie to jest celem niniejszej notki). Przyjmijmy zatem, że na osi czasu jakość gier pozostaje niezmienna. Dlaczego więc nie gram w nowe gry? Powodów jest wiele, najważniejsze opisałem na osobnym blogu quodmeturbat

Komentarze


Salantor
   
Ocena:
0
Wiesz, porównywanie multipla gry, która dźwigała góra cztery osoby (a może to był pierwszy doom?) do produkcji wydanej w czasach, gdy singiel to taki dodatek do gry drużynowej jest z deka nietrafione :P
21-07-2011 19:45
Noth
   
Ocena:
0
Dlaczego jest nietrafione? Quake III był grą tylko i wyłącznie multi... A Doom I i II zrobiły szał swoim multi trybem.
21-07-2011 20:00
malarz1989
   
Ocena:
+1
Chciałem napisać obszerną notkę, ale temat mnie zmęczył w połowie pisania :P

Napiszę, krótko: marudzicie panie i panowie.

Gry nie są gorsze niż były. Jest ich więcej i są łatwiej dostępne, przez co teraz widzicie cały ten syf, które kiedyś nie widzieliście, bo nie miał takiej siły przebicia. Ile pamiętacie słabych gier z "dawnych czasów" ? Raczej niewiele, ale to znaczy, że ich nie było? No way!

Dzieła sztuki zdarzają się i dzisiaj i jest ich porównywalna ilość, znaczy jest ich mało.

@dzemeuksis:
"jasne jest, że nawet przy identycznej jakości dwóch gier prędzej znudzi nam się ta, w której komfort rozgrywki będzie mniejszy (patrz punkt o wymaganiach sprzętowych)."
+
"dlaczego miałbym płacić za nowoczesną grę 100 złotych, skoro za piątą część tej ceny mogę mieć produkcję, która dostarczy mi znacznie więcej zabawy?"

Wniosek: nie grasz w nowe gry komputerowe bo masz strasznie słabego kompa i nowe produkcje Ci tną, dlatego wolisz grać w starsze, na które Cię stać i które chodzą na twoim sprzęcie. Oczywistym jest, że nie podobają Ci się gry, które Ci nie działają.

Musisz mieć jednak porażająco starego kompa, gdyż znam masę osób z komputerami i laptopami o 3-4 letnim stażu, którzy grają w nowe gry przy FPS 25+ (więcej niż mają filmy w kinie, więc nie ma co narzekać). Sam do nich należę.

Może jeszcze z wami podyskutuję, ale temat jest jakiś taki mega męczący :P

Pozdrawiam
21-07-2011 20:09
Salantor
   
Ocena:
0
Może dlatego, że technicznie są one od siebie odległe jak Słońce i Jowisz. Poza tym oba Doomy były pierwotnie robione pod singiel, w czasach, gdy nie było targetu pod multi. To oczywiste, że nowsze tytuły, w których liczy się tylko gra zespołowa będą je miażdżyły w tej kategorii.
21-07-2011 20:10
Noth
   
Ocena:
0
To kiedy można porównywać gry? Kiedy dzieli je np. max 5 lat? Jedna generacja procesorów? Dwie generacje kart graficznych?


Słońce i Jowisz można porównywać mimo odległości :P.

A czy jak nie mogę porównać Dooma I i Modern Warfare 2 to jak stwierdzam, że te gry to strzelanki?
21-07-2011 20:12
Salantor
   
Ocena:
0
Porównywać można zawsze, o ile ma to jakiś sens. A w tym wypadku na pewno ma?
21-07-2011 20:14
Noth
   
Ocena:
0
No pewno, że ma. Pozwala stwierdzić, że tryb multi się rozwija niemal jednoznacznie na plus. Nie każdy rodzaj gier rozwija się tak optymistycznie. Niektóre wręcz zanikają (vide przygodówki, czy bijatyki, które na PC nie istnieją).
21-07-2011 20:17
Salantor
   
Ocena:
+1
Pod tym względem si, masz rację. A wcześniejszą myśl może rozwinę później, jak do kupy myśli zbiorę.
21-07-2011 20:32
dzemeuksis
   
Ocena:
0
@Noth,
Zgadzam się w zupełności. Żeby nie być gołosłownym, zacytuję fragment zastrzeżenia, które dałem pod omawianym artem, a do którego najwyraźniej nie dotarłeś (albo odnosisz się do uwag jednego z komentujących):
Notka dotyczy w zasadzie głównonurtowych produkcji typu AAA w trybie dla jednego gracza.

@malarz1989
Wniosek: nie grasz w nowe gry komputerowe bo masz strasznie słabego kompa i nowe produkcje Ci tną, dlatego wolisz grać w starsze, na które Cię stać i które chodzą na twoim sprzęcie. (...) Musisz mieć jednak porażająco starego kompa, gdyż znam masę osób z komputerami i laptopami o 3-4 letnim stażu, którzy grają w nowe gry przy FPS 25+.

A widzisz, na FPSach świat się nie kończy. Przykładowo nawet mocny, nowoczesny sprzęt nie gwarantuje w pełni komfortowej (wczytywanie lokacji czy stanu gry liczone maksymalnie w sekundach) gry w Wieśka 2.
21-07-2011 21:10
Salantor
   
Ocena:
+1
Wiesiek drugi to akurat już pewna skrajność jest. Niejeden znajomy kupował nowy sprzęt tylko po to, by chędożyć Triskę bez przestojów. Na tym świat też się nie kończy.
21-07-2011 21:13
Noth
   
Ocena:
0
Odnosiłem się do wypowiedzi innych, którzy mówili, że stare gry FTW. Chciałem pokazać, że nie wszystkie rodzaje starych gier są FTW ;).
21-07-2011 21:53
malarz1989
   
Ocena:
0
@dzemeukis
A widzisz, na FPSach świat się nie kończy. Przykładowo nawet mocny, nowoczesny sprzęt nie gwarantuje w pełni komfortowej (wczytywanie lokacji czy stanu gry liczone maksymalnie w sekundach) gry w Wieśka 2
Tutaj będę się kłócił, bo wieśka śmigającego widziałem na naprawdę wielu kompach o różnej mocy i gwarantuję, że wcale nie trzeba mieć potwora by gra chodziła płynnie - komfort był wysoki. To, że nie wszędzie pójdzie na ultra z superpróbkowaniem to inna sprawa, ale po to są różne ustawienia graficzne by grę dostosować do sprzętu.

Edit: oczywiście nie neguję faktu zakupu nowego kompa specjalnie pod wieśka, mam znajomą która też to planuje, ale to są po prostu bardzo stare, albo od zawsze słabe sprzęty.
22-07-2011 00:00
Andman
   
Ocena:
+2
Polecam cRPG-i ze studia Spiderweb, a zwłaszcza serię Exile - umowna grafika, podrózowanie po mapie i niesamowita ilość fabuły.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spide rweb_Software
22-07-2011 12:45
Salantor
   
Ocena:
+1
Kurcze, też bym polecił :> Z tym, że z powodów technicznych (m.in. dziennik questów) lepiej popykać w Avernum. A i wtedy tylko do 3 czy tam 4 części, bo potem gra się z deka psuje.
22-07-2011 13:25

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.