» Dla graczy » Klasy prestiżowe » Despota

Despota


wersja do druku

Czyli drań u władzy

Redakcja: Piotr 'Cahir' Wiankowski

Miejsca takie jak rejon Morza Księżycowego są domem dla jednostek dzikich, bezwzględnych, okrutnych i silnych. Krainy te pełne są despotów, począwszy od malutkich tyranów pełniących funkcję starszyzny wioskowej, a skończywszy na prawdziwych ciemiężcach, którzy rządzą miastami. Od Melvaunt, poprzez Mulmaster i Voonlar, aż po Twierdzę Zhentil, wielu z tych despotów jest niebezpiecznych jako samodzielni władykowie, podczas gdy inni pracują dla Czarnej Sieci Zhentarimu.
Despoci to ucieleśnienie grozy. Są nieprzewidywalni, kapryśni, mściwi i brutalni, i pomimo tych cech potrafią działać pod płaszczykiem uprzejmości oraz ogłady. Ci, którzy ich znają - wliczając w to ich własnych popleczników - wiedzą, że gwarantem przeżycia i sukcesu jest wypełnianie rozkazów swych panów. Obcy postrzegają ich jedynie jako dobrze wychowanych szlachciców radzących sobie równie dobrze z salą balową, co z prowadzeniem interesów. Tym niemniej, to właśnie niebezpieczne i wybuchowe pasje, które zazwyczaj są zastraszająco ukierunkowane, określają despotów, a tym samym zapewniają im władcze i wpływowe stanowiska.
Większość despotów to arystokraci/barbarzyńcy albo łotrzykowie/barbarzyńcy, aczkolwiek niektórzy z nich posiadają również poziomy jako bardowie, eksperci, wojownicy, a nawet kapłani. Inne kombinacje klasowe są rzadko spotykane ze względu na brak niezbędnych skłonności społecznych oraz cholerycznego temperamentu potrzebnego do korzystania z klasowych zdolności despoty.
Okolice Jeziora Pary w południowym Faerûnie słyną z kilku pomniejszych despotów o podobnych zdolnościach.
Kość Wytrzymałości: k10.


Tabela 1-1: Despota
Poziom
Bazowa premia do ataku
------- Rzut obronny na -------
Specjalne
Wytrwałość
Refleks
Wolę
1
+1
+2
+0
+2
Kontrolowany szał, Stosowanie trucizn
2
+2
+3
+0
+3
Szał +1/dzień, Ukradkowy atak +1k6
3
+3
+3
+1
+3
Brutalność, Podstępna intuicja
4
+4
+4
+1
+4
Ukradkowy atak +2k6
5
+5
+4
+1
+4
Dwulicowość, Okrucieństwo
6
+6
+5
+2
+5
Szał +1/dzień, Ukradkowy atak +3k6
7
+7
+5
+2
+5
Deprawacja, Walka do końca


Wymagania

Oto wymania, które postać musi spełnić, aby zostać despotą.
Charakter: Chaotyczny neutralny, neutralny zły lub chaotyczny zły.
Bazowa premia do ataku: +4.
Bazowy rzut obronny na Wolę: +4.
Atuty: Potężny atak, Straszliwy szał*, Zdolności przywódcze.
Dyplomacja: Ranga 6.
Wiedza (szlachta i władcy): Ranga 3.
Zastraszanie: Ranga 9.
Specjalne: Postać musi mieć zdolność wpadania w szał, musi być piśmienna i musi być ważną polityczną osobistością (np. zarządcą miasta, przywódcą wioski, burmistrzem, biskupem, patriarchą religijnym, szlachcicem itp.).
*atut z suplementu Complete Warrior (także Władcy dziczy).

Umiejętności klasowe

Umiejętności klasowe despoty (i atrybut kluczowy każdej z nich) to Blefowanie (Cha), Dyplomacja (Cha), Jeździectwo (Zr), Język obcy (-), Nasłuchiwanie (Rzt), Pływanie (S), Postępowanie ze zwierzętami (Cha), Przetrwanie (Survival) (Bd), Skakanie (S), Stosowanie liny (Zr), Szacowanie (Int), Wiedza (wszystkie dziedziny liczone osobno) (Int), Wspinaczka (S), Wyczucie pobudek (Rzt), Występy (Cha), Zastraszanie (Cha), Zauważanie (Rzt), Zbieranie informacji (Cha).

Punkty umiejętności na każdym poziomie: 4 + modyfikator z Intelektu.

Umiejętności klasowe

Biegłość w broni i pancerzu: Despota jest biegły we wszystkich rodzajach broni prostej i żołnierskiej, wszystkich rodzajach pancerzy (lekkie, średnie i ciężkie) oraz tarczach (z wyjątkiem pawęży).
Kontrolowany szał (zw): Na 1. poziomie despota uczy się hamować swoje brutalne nastawienie, by osiągnąć większe korzyści. W czasie szału nie cierpi już kary -2 do KP i może w jego trakcie używać dowolnych umiejętności i atutów, rzucać czary, używać magicznych przedmiotów oraz zdolności, które wymagają cierpliwości i koncentracji.
Stosowanie trucizn (zw): Despota sprawnie posługuje się truciznami w celu zgładzenia swych oponentów. Już na 1. poziomie nigdy nie ryzykuje, że przypadkowo sam się zatruje, gdy nakłada toksynę na ostrze lub pułapkę.
Szał (zw): Despota może wpaść w szał dodatkowy raz na dzień na 2. poziomie i kolejny dodatkowy raz dziennie na 6. poziomie.
Ukradkowy atak (zw): Na 2. poziomie despota zyskuje zdolność ukradkowego ataku identyczną jak w przypadku łotrzyka. Na 2. poziomie dodatkowe obrażenia po udanym ukradkowym ataku wynoszą +1k6 i rosną o kolejne +1k6 co dwa poziomy w tej klasie prestiżowej. Jeżeli despota posiada już tą zdolność z innej klasy, dodatkowe obrażenia sumują się.
Brutalność (zw): Na 3. poziomie despota dodaje modyfikator ze Siły (jeśli pozytywny) do testów Zastraszania oraz do ST atutu Straszliwy szał*.
Podstępna intuicja (zw): Despota ma talent do wykrywania zamiarów innych, dzięki czemu zawsze trzyma rękę na pulsie. Począwszy od 3. poziomu despota zyskuje premię z okoliczności +2 do testów Zbierania informacji i Wyczucia pobudek.
Dwulicowość (zw): Despoci są mistrzami manipulacji. Na 5. poziomie despota zyskuje premię z okoliczności +2 do testów Blefowania, Dyplomacji, Zastraszania oraz do testów Zdolności przywódczych.
Okrucieństwo (zw): Despoci są jednymi z najnikczemniejszych istot ludzkich, pławiących się w zadawaniu bólu i cierpieniu innych. Tortury to w oczach despoty sztuka. Na 5. poziomie, zawsze gdy despota zwycięży w teście Zastraszania o 10 lub więcej punktów, jego przeciwnik traci tymczasowo 1 punkt Roztropności. Utracone punkty Roztropności odzyskuje w tempie 1 punktu/dzień odpoczynku, lecz większość despotów nie daje przeciwnikowi szansy na wyleczenie.
Deprawacja (zw): Po osiągnięciu 7. poziomu despota jest odpowiedzialny za tyle strasznych czynów, że większość istot o zdrowych zmysłach nie potrafiłaby ich znieść. Na tym etapie większość despotów jest już niemal całkowicie szalona. Despota jest odporny na czary lub efekty wywołujące zakłopotanie (jak np. czar Obłęd), strach lub przerażenie i zyskuje premię +4 z morale do rzutów obronnych przeciw czarom lub efektom wpływającym na umysł.
Walka do końca (zw): Jak każdy prawdziwy złoczyńca, despota będzie walczył dopóki wystarczy mu tchu. Na 7. poziomie otrzymuje on atut Diehard za darmo, nawet jeśli nie spełnia wymagań.
*atut z suplementu Complete Warrior (także Władcy dziczy).

Byli despoci: Despota, którego charakter zmieni się na inny niż chaotyczny neutralny, neutralny zły lub chaotyczny zły nie może awansować dalej w tej klasie prestiżowej. Despota, którego charakter zmieni się na praworządny traci zdolność szału oraz korzyści wynikające z deprawacji. Zachowuje jednak pozostałe zdolności tej klasy prestiżowej (ukradkowy atak, stosowanie trucizn itd.).
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Planetourist
    Dlaczego tyrani mają być chaotyczni?
Ocena:
0
No właśnie, dlaczego? Ta klasa jest nawet fajna, ale dlaczego PZ nie mogą być despotami? No, chyba że ma być to klasa dla złych, lokalnych możnowładców na prymitywnych terenach (a chyba nie o to chodziło jej twórcom)
08-03-2006 21:30
~D-K

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie podoba mi się zdolność Kontrolowany szał, przez nią szał traci swój urok, nie jest już tym czym był. Teraz taki despoda nie wpada w szał, tylko nagle staje się silny i wytrzymały. Poza tym zdolność Okrucieństwo mogłaby obniżać charyzmę, a nie roztropność, wydaje mi się, że bardziej by to pasowało. Ukradkowy atak, jest za duży (jeśli ma wogule być), i ogólnie postać dostaje za dużo rzeczy.
08-03-2006 22:02
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
W tym właśnie rzecz, iż jest to nie tyran w sensie "okrutny władca", ale despota, który do władzy doszedł dzięki swej sile i dzięki sile panowanie utrzymuje.

Co zaś się tyczy uwag (i ogólnego przepakowania klasy) - niestety, trzeba je kierować do autora - Thomasa M. Costa'y.
08-03-2006 22:16
~Faerish

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Mi się zdaje, że po prostu idea tej klasy nie została dobrze zdefiniowana, nazwa też jest myląca. Troszkę jaśniej wyjaśniona osobowośc i funkcja, oto co potrzeba tej klasie. Bo tak to na pierwszy rzut oka nie wiadomo co to? - jakiś wpadający w szał wioskowy tyran zadający ukradkowe ataki?
08-03-2006 22:30
~Vector von Vladen

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Co to w ogóle na być? Nie dość, że przepakowane to jeszcze łączy klasy barbarzyńcy - łotrzyka - arystokraty, które są zupełnie oddmienne od siebie. ROTFL. Szkoda, że pan Costa nie dał mu jeszcze umiejętności rzucania czarów...
08-03-2006 22:45
~SlaY_Er

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Raczej mało przydatna klasa.Najbardziej śmieszne jest to że nie ma wymaganej klasy,czyli jakiś barbarzyńca z dyplomacją (inteligent) może zostać nadzwyczaj WYKSZTAŁCONYM despotom.Wogóle to nie pasuje do świata DnD jeśli mam być szczery :))
09-03-2006 12:32
~czera

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Po pierwsze dałbym charakter PZ - tak jak u bane - mysle, że barbarzyńca nie nadaje się na despote, jak co to raczej wojownik i jest przepakowana ta kalsa to swoją drogą i ma jakiś dizwny układ. Spotykam się z prestizówkami 5 i 10 pzoiomowymi a tu jakieś 7 - proponuje dopracować tą klasę.
09-03-2006 13:21
~Pallator

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nawet niezła klasa, ale niestety nie dla mnie.
09-03-2006 16:12
Kozlov
   
Ocena:
0
No coz mi jakos kompletnie ona nie pasuje. O ile moge sobie wyobrazic wpadajacego w szal despotycznego wladce, ktory w szale zabija swoich podwladnych osobiscie czy tez posyla na stryczek, gilotyne czy inne wymyslne ustrojstwo (w koncu w hisorii sie paru takich pojawilo) to jednak klasa barbarzyncy w sumie obowiazkowa? Ukradkowy atak? Jakies trucizny? Chaotyczny, czy tez neutralny charakter tez jakos mi nie lezy :/ Jedyne co mi sie podoba to chyba deprywacja. Jak dla mnie pan Costa tutaj nie zbyt sie popisal.
09-03-2006 19:19
rincewind bpm
   
Ocena:
0
jak dla mnie- ciekawe i intrygujące, naprawdę inne od innych klas.
nie sądzę by było przepakiem- walczy słabiej od barbarzyńcy, ukratkiem dużo słabiej od łotrzyka, umiejętności słabsze od arystokraty- szczególnie połączone z bardzo trudnymi do spełnienia wymaganiami nie czyni klasy jakoś przepakowaną.
09-03-2006 21:38
~Adam Waśkiewicz

Użytkownik niezarejestrowany
    Przepak, ale reformowalny
Ocena:
0
Dwa dobre rzuty obronne, BAB / BPA jak wojownik, wysoka kość życia, na każdym poziomie po dwie dobre zdolności specjalne, dużo dobrych Umiejętności i sporo punktów do wydania na nie - wszystko to w sumie sprawia, że Despota jest klasą zdecydowanie zbyt potężną.

Na szczęście da się to łatwo naprawić - wystarczy wszystkie jego plusy rozpisać na 10, a nie 7 poziomów (odpowiednio rozłożyć zdolności, obniżyć BAB / BPA z 1 do 3/4), ewentualnie jeszcze zmniejszyć albo kość zycia albo ilość punktów na Umiejętności, i będzie mechanicznie dużo bardziej wyważony.

Gorzej jest z inną wadą, na którą zwrócili uwagę przedmówcy - Despocie brak jakiegoś wyraźnego motywu przewodniego - jakieś to dziwaczne pomieszanie barbarzyńcy, łotrzyka i arystokraty. Ja zupełnie takiej kombinacji nie widzę, generalnie fabularnie klasę oceniam bardzo słabo; ciężko nie odnieść wrażenia, że autor chciał połączyć fajne umiejętności, i niezbyt dbał o to, by tworzyły one jakąś spójną całość.

Pozdrawiam,
Adam
10-03-2006 13:08
~Kolega

Użytkownik niezarejestrowany
    Takie se...
Ocena:
0
No nie wiem, jakoś ta klasa nie przypada mi do gustu :/, napewno nie pozwolę moim graczą grać tym... czymś. Taka, wymyślana na siłę, jak potwory z KP2
10-03-2006 23:14
~

Użytkownik niezarejestrowany
    :|
Ocena:
0
fajnie że powoli powstają klasy które używają atutów z podręcznika władcy dziczy...
12-03-2006 09:50
Tomex
    Raczej nie ...
Ocena:
0
Wymagania : Zdolnośc wpadania w szał oraz pisemnośc. Wymusza to do BG posiadanie dwoch klas. Czyli posiadając BARB/woj otrzymujemy Łtr, który kontrolowanie wpada w szał.
Za dużo Cahir chciał wpakowac w jedna postac ...
19-03-2006 21:34
~ketaro

Użytkownik niezarejestrowany
    lipa
Ocena:
0
z z nudów może i tak ale ja tam wole magów>>>
29-03-2006 09:48
Wojnar
    to sie kupy nie trzyma
Ocena:
0
eee.. ta klasa sie kupy nie trzyma, ten Costa wpadl na poroniony pomysl... PO co laczyc lotrzyka z barbarianem i jeszcze wsadzac go na tron jakiegos panstewka albo miasta.. bez sensu. Fabularnie to pomysl jest dobry, ale wykonanie tego jest beznadziejne... No i stwierdzam to smo co powiedzieli poprzednicy, ze despota to poiwnien miec charakter raczej PZ...
04-05-2006 13:30
Seygram
    hmm
Ocena:
0
Despota powinien móc być dowolnego złego charakteru.
Nie widzę najmniejszego powodu, przez który by nie mógł.
29-04-2009 17:30

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.