» Dla graczy » Magia [SP] » Czarodziej zawsze przygotowany

Czarodziej zawsze przygotowany


wersja do druku

Trzy nowe czary ułatwiające gospodarowanie magią

Redakcja: Tomasz 'Radnon' Cybulski

Oto trzy nowe zaklęcia przeznaczone specjalnie dla czarodzieja. Klamrą spinającą te inkantacje w całość jest motyw przygotowywania czarów przez przedstawiciela tej klasy podstawowej. Brak spontaniczności w rzucaniu zaklęć stwarzał niewielką lukę, która dotąd wypełniona była tylko czarem Rozszerzenie pamięci, i którą postanowiłem nieco rozwinąć.


Errata maga
Uniwersalna
Poziom: Cza 1
Komponenty: W, S, M
Czas rzucania: 1 akcja
Zasięg: Osobisty
Czas działania: Natychmiastowy; patrz opis
Rzut obronny: Brak
Odporność na czary: Tak (Nieszkodliwy)

Po użyciu tego zaklęcia czarodziej jest w stanie powtórzyć wykonanie testu Czarostwa użytego przy kopiowaniu czaru do swojej księgi. Otrzymuje również premię z usprawnienia +5 na potrzeby wykonania nowego testu. Zaklęcie działa jeśli od "zmarnowania" zwoju nie minął czas dłuższy od minuty. Ponadto przepisany w ten sposób czar zajmuje o jedną stronę więcej niż w przypadku normalnie skopiowanego.

Chcąc rozczytać magiczne zapiski wtajemniczeń - transkrypcję czaru przepisanego przy pomocy erraty maga, obowiązują zasady takie jak przy standardowym przepisywaniu zaklęcia z czyjejś księgi, uwzględniając nieco wyższy ST, który wynosi 20 + poziom czaru + 2. ST zwiększony o 2 obowiązuje także przy testach Czarostwa wykonywanych podczas korzystania z pożyczonej księgi (jeśli oczywiście chodzi o zaklęcie zapisane przy pomocy erraty).

Komponent materialny: Gęsie, bażancie lub papuzie pióro.

Komentarz: Na pierwszy rzut oka raczej nic wielkiego - ot, zaklęcie pomagające w przepisywaniu czarów ze zwojów. Jednak jeśli Mistrz Podziemi skąpi graczom zaklęć, a drużyna nie jest zbyt bogata - może okazać się bardzo pomocne.


Akumulacja
Przemiany
Poziom: Cza 8
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 runda
Zasięg: Osobisty
Cel: Ty
Czas trwania: 8 godzin/poziom lub do wyładowania
Rzut obronny: Brak
Odporność na czary: Tak (nieszkodliwy)

Dzięki temu zaklęciu czarodziej potrafi wytworzyć w swojej pamięci coś w stylu skrytki na czary. Łączny poziom wszystkich czarów, jakie w tej skrytce może umieścić wynosi 1/2 sumy jego poziomów doświadczenia (zaokrąglając w dół); ponadto nie można zakumulować zaklęć z poziomu wyższego niż siódmy. Kiedy rzucający wybierze zaklęcia i schowa je do swojej pamięci, będzie je mógł potem uwolnić w każdej chwili w obrębie czasu działania (akcja darmowa), przez co asortyment zaklęć gotowych do rzucenia poszerzy się o przetrzymywane czary. Jeżeli rzucający jest postacią wieloklasową, może przechowywać zaklęcia objawień, jednak czar ten nie wpływa na komórki zaklinacza i barda. Postać może znaleźć się pod wpływem kilku akumulacji, choć suma poziomów wszystkich czarów, jakie przechowuje, nie może przekroczyć maksymalnej liczby.

Koszt PD: 50 x suma poziomów wszystkich czarów.

Komentarz: Jedna z największych zalet czarodzieja, jaką jest możliwość zmiany używanych zaklęć, bywa też jego wadą. Bo czy zawsze można przewidzieć, jakie zaklęcia przydadzą się w najbliższym czasie? Najczęściej wybiera się czary pasujące do jak największej liczby sytuacji, lecz nawet kula ognista może okazać się nieprzydatna, choć za jakiś czas dobrze byłoby mieć ją znów gotową do rzucenia. Jeżeli nie chcesz marnować potencjału zapamiętanych, choć niepotrzebnych w danej sytuacji zaklęć lub chcesz po prostu zwiększyć swój magiczny arsenał, to możesz się zastanowić nad użyciem akumulacji.


Retrospekcja
Przemiany
Poziom: Cza 9
Komponenty: W, S
Czas rzucania: 1 runda
Zasięg: Osobisty
Cel: Ty
Czas działania: Natychmiastowy
Rzut obrony: Brak
Odporność na czary: Tak (nieszkodliwy)

Za pomocą tego zaklęcia czarodziej przypomina sobie czary z dowolnego poziomu, jakie zdołał rzucić w ciągu ostatnich czterech rund, i których łączny poziom nie przekracza jego poziomu doświadczenia. Dotyczy to wszystkich wykorzystanych zaklęć oprócz samej retrospekcji czy inkantacji zapewniających podobne efekty. Czas w rundach jest liczony od chwili rozpoczęcia rzucania tego zaklęcia. Pierwszeństwo mają czary, które były rzucone później.

Retrospekcja nie wpływa na stracone komórki zaklinacza i barda oraz zdolności czaropodobne.

Koszt PD: 900.

Komentarz: Wysokopoziomowi czarodzieje mają zapamiętanych dużo zaklęć, choć te z najwyższych poziomów szybko się "ulatniają" i nie zawsze zdążą zasiać spustoszenie czy znacząco pomóc. Dzięki powyższemu zaklęciu czarodziej może wydać drugie, potężne tchnienie magii, co powinno już dać bardzo konkretne korzyści.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Krzemień
   
Ocena:
0
Nie dam sobie ręki uciąć za to, ale chyba istnieje atut, który działa podobnie jak ostatni czar, ale nie jest aż tak potężny.
06-09-2012 16:13
Shillelagh wielder
   
Ocena:
0
Pewnie istnieje, tyle tych dodatków było...
Ale tak na poważnie, który czarodziej będzie przygotowywał takie zaklęcia? Mała szansa że ich użyje i do tego koszt w punktach doświadczenia... W najlepszym razie postarałbym się o zwój z takim zaklęciem.
Pod tym tematem bardziej widziałbym podręcznik (który co prawda już istnieje, tyle że po angielsku) omawiający sposoby na zwiększenie uniwersalności czarodzieja (np. Spell Mastery + Uncanny Forethought).
06-09-2012 18:02
Kamulec
   
Ocena:
+1
Errata maga
Wprowadzenie tego zaklęcia sprowadza się do "ułatwmy dodawanie czarów do księgi magom na wyższym poziomie. Za słabi są?

Retrospekcja
Biedny czarodziej ma mało czarów, trzeba go wzmocnić. Zwiększa dysbalans.
08-09-2012 00:52
Ruffle
   
Ocena:
0
@Krzemień

Fakt, ciężko wymyślić coś, co będzie w 100% oryginalne i zupełnie nowe. Zwłaszcza jeśli tworzy się do popularnego systemu. Ale w sumie plagiatu raczej nie popełniłem. W każdym razie - nie wzorowałem się.

@Shillelagh wielder

Przyznam, że nie są to czary, które mają (w samym nawet założeniu) pełnić funkcję tak uniwersalną, jak niektóre już istniejące. Są raczej ukłonem w stronę przezornych magów, jacy chcą być przygotowani na każdą okazję.

Errata jest wręcz "biurowa" - wyobrażając sobie maga nierzadko stoi przed oczyma wyobraźni postać ślęcząca w księgach, studiująca magię w np. w swojej wieży. Według mnie dziwnym nieco było to, że taki spec od "papierkowej roboty" nie ma sposobów na uniknięcie pomyłek podczas poznawania zaklęcia.

Zwiększenie swojego magicznego potencjału/arsenału jest moim zdaniem nawet atrakcyjne. Może te czary nie będą zapamiętywane dzień za dniem, lecz te ciemniejsze godziny/cięższe sytuacje mogą zostać rozwiązane dzięki owym "sztuczkom".

@Kamulec

Trochę już o erracie pisałem. Moje wyobrażenie maga i jego kompetencji trochę się gryzło z brakiem możliwości przejęcia większej kontroli nad opracowywanym przez niego materiałem. "Ułatwić osobom na wyższym poziomie" - no cóż, jeśli mag będzie nadużywał erraty, to miejsca w księdze będzie miał coraz mniej. Nie są też dla mnie za słabi, ale zdarzają się im moim zdaniem pomyłki, które powinni móc poprawić.

Co do retrospekcji - mimo tego, że zaklęcie jest potężne i wprowadza pewną przewagę nad innymi czarującymi, to ma słony koszt w komórce na czary/zwoju i przede wszystkim w punktach doświadczenia. A to już bardzo cenna rzecz (na dłuższą metę - dłuższa meta do większej potęgi). Nadużywanie grozi wiadomo czym, więc to zaklęcie lepiej zachować na wypadek, gdyby po prostu coś nie wypaliło. A że czasem nie wypala, a komórka na czary z wysokiego poziomu, tak czy siak, stracona, to postanowiłem stworzyć drugą szansę.
05-10-2012 12:17
Krzemień
   
Ocena:
+1
Kamulec ma rację, czar jest przegięty. A 900% XP to śmiesznie niski koszt za coś takiego.
05-10-2012 13:19
Ruffle
   
Ocena:
0
Zaklęcie na 17 poziomie sensu ma mniej. Chyba, że używamy zwoju.

Na 18, 19 i 20 już można wycisnąć ile się da - czyli maksymalnie dwa zaklęcia 9 poziomu. Tyle, że ten czar zajmuje komórkę. Z tego powodu zaklęcie najchętniej (jeśli w ogóle) będzie używane ze zwoju, którego cena raczej nie będzie "standardowa", "wstępna" czy "najniższa" jak dla tego poziomu zaklęć. Sporo pieniędzy, sporo doświadczenia, a zaklęcie używane może nie wypalić. Na dodatek z tymi, które przypomni - może być identycznie.

Edit: No, oprócz tych dwóch zaklęć 9 levelu jest jeszcze jakieś jedno pierwszo, dwupoziomowe. Ale uznaję, że to w sumie pryszcz.
05-10-2012 17:50

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.