» World of Warcraft TCG » Artykuły » Co włożyć do talii

Co włożyć do talii

Co włożyć do talii
W trakcie ostatnich paru lat gry w WoW TCG spotykałem wielu nowych graczy, którzy trudzili się ze złożeniem talii, dzięki której mogliby rywalizować na równym poziomie z bardziej doświadczonymi przeciwnikami. Powodów takiej sytuacji jest kilka:

Niektórzy nowi gracze mają ograniczone środki, więc nie stać ich często na te karty, które stanowiłyby wzmocnienie dla ich talii, paru ulega często złudzeniu, że wystarczy kupić kilka boosterów, starter deck i coś konkretnego z tej małej puli uda się złożyć. Wielu po przegraniu kilku gier z weteranami WoW TCG poddaje się szybko i nawet nie zawracają sobie głowy tym, że przy paru banalnych zmianach mogliby osiągnąć lepszy wynik.

Nie jestem w stanie rozwiązać problemu tych, którym brak pieniędzy na kupno kart, ale potrafię udowodnić, że istnieją zasady i techniki budowy talii, które pozwolą nam nadal być konkurencyjnymi nawet, jeśli nie mamy tak potężnych decków. Oczywiście, gruby portfel w tej grze może tylko pomóc, ale nie jest on jedynym warunkiem zwycięstwa.

Od razu zaznaczę, że nie jestem twórcą jakiejkolwiek talii, która odniosłaby wielkie turniejowe zwycięstwo, nie mam też dostępu do wszystkich kart, które chciałbym posiadać, ale nadal czerpię z gry wiele przyjemności. Dzięki stosowaniu pewnych podstawowych zasad dotyczących składania talii, potrafię również składać takie, które pozwolą mi konkurować na równi z innymi graczami.

Dzisiaj podzielę się z wami tą prostą wiedzą, którą każdy będzie mógł przyswoić przy odrobinie chęci.


Zacznijmy od pytania "Czy Class Starter Deck pozwoli mi wygrywać?"

Jak już wspomniałem w poprzednich artykułach, Class Starter Decki są idealnymi produktami dla początkujących graczy. Dzięki temu, że skupiają się one wokół już wybranej klasy i frakcji, gracz może natychmiast po kupnie tego produktu rozpocząć naukę gry.

Każdy Class Starter Deck jest prostą, ale zbalansowaną talią, więc w przypadku, gdy gramy ze znajomym, który również posiada taki zestaw, gra jest wyrównana, natomiast Class Decki zupełnie nie sprawdzają się w przypadku napotkania talii, która jest już złożona przez doświadczonego gracza i posiada karty spoza nich i tylko w niewielu przypadkach jesteśmy w stanie wygrać. Jest to naturalne zjawisko, ponieważ Class Decki nie są zbudowane po to, by natychmiast móc zwyciężać z każdym rodzajem talii.

Pierwszym warunkiem do ulepszenia naszego decku jest uświadomienie sobie oraz akceptacja tego, że ne wystarczy kupić Classs Starter Deck i parę boosterów, by móc złożyć solidną talię mogącą wygrywać z każdym, bo będziemy musieli poszperać wśród większej ilości kart.

Nie oznacza to jednak, że jesteśmy zmuszeni kupować od razu całą kolekcję kartoników, zawsze możemy najpierw poszukać ich poprzez takie strony jak tcgbrowser.com lub składając deck przez Magic Workstation. Nic to nas nie kosztuje, a mamy dostęp do wszystkich kart WoW TCG. W przypadku, gdy już będziemy wiedzieć, które karty są nam potrzebne, będziemy mogli je zakupić - nie stracimy niepotrzebnie środków na beznadziejne pozycje.


Metagame

Gdy już zdamy sobie sprawę z tego, że aby móc złożyć dobrą talię musimy oprzeć się nie tylko na kartach, które posiadamy na początku, ale również na tych, których fizycznie nie posiadamy, będziemy mogli rozpocząć planowanie naszej przyszłej talii.

Najważniejsze na początku jest stwierdzenie jaką talią chcielibyśmy grać. Czy ma to być talia rush, czy control? Czy chcemy grać frakcją Horde, czy Alliance? Którą klasę powinniśmy wybrać? Decyzję możemy podjąć na podstawie dwóch różnych czynników - jeśli zależy nam na oryginalności oraz zabawie, wystarczy wybrać tę opcję, która przysporzy nam najwięcej radości, jednak w przypadku, gdy zależy nam również na zwycięstwach, powinniśmy również brać pod uwagę tzw. metagame.

Co to jest metagame? To zbiór talii, których obecności spodziewamy się w danym środowisku, np. turnieju. Poznamy je dzięki grze na MWSie, przeglądaniu stron internetowych i relacji z minionych imprez. Metagame występuje również na mniejszych turniejach, które odbywają się w naszych lokalnych sklepach. W tym przypadku zazwyczaj jesteśmy w stanie określić, jakimi taliami będą grać nasi lokalni znajomi.

Gdy już ustalimy, przeciwko jakim taliom będziemy konkurować, będziemy mogli lepiej przygotować swoją własna konstrukcję. Istnieją zawsze pewne decki, które wybijają się ponad inne. W celu pokonania graczy, którzy kierują takimi taliami, musimy wkładać odpowiednie karty, będące w stanie zniwelować zagrożenie ze strony typowych zagrań przeciwnika. Z doświadczenia wiem, że jeśli nie posiadamy kart, które są w stanie być odpowiedzią na dane zagrożenia, to w ostatecznie jesteśmy na straconej pozycji.

Oczywiście, nie ma takiej możliwości, by móc być przygotowanym na wszystkie ewentualności, jednak przy znajomości metagame jesteśmy w stanie zawęzić ilość talii, które byłyby dla nas wielkim zagrożeniem i przygotować swoją własną do gry przeciwko nim.

Przykładowo, jeśli spodziewamy się, że nasi przeciwnicy będą grać taliami opartymi na dużej liczbie kart ekwipunku, to powinniśmy mocno zastanowić się nad zwiększeniem ilości tych, które są w stanie je zniszczyć. W innym przypadku możemy wzmocnić arsenał kart służących do niszczenia ally’ów, jeśli często napotykamy talie oparte na sojusznikach. Przykładów jest wiele i to wy musicie zdecydować, na które przeszkody powinniście być przygotowani.


Ilość kart w talii

Ilość danej karty w decku jest tak samo ważna, jak ich wybór. Pamiętajmy, że minimalna liczba kart, którą możemy mieć w talii wynosi w tej grze 60, a kopii w WoW TCG możemy mieć maksymalnie cztery. Wyjątkiem są karty „unlimited”, które są oznaczone pod obrazkiem karty właśnie tym obcojęzycznym słowem.

Istnieją dwie generalne zasady dotyczące zasady ilości kart w WoW TCG. Pierwsza z nich mówi o tym, że powinniśmy zawsze zmierzać do minimalnej granicy ilości sztuk w talii, czyli 60. Druga to zasada czterech kopii danego egzemplarza w decku.

Dlaczego są one tak ważne? W tym przypadku wszystko kręci się wokół prawdopodobieństwa. Podczas składania talii, a także już w trakcie gry, mamy ustaloną pewną strategię działania, która jest uzależniona od kart, które włożyliśmy do talii. Dlatego powinno nam zależeć, by te ważne dla nas na pewno podchodziły. Jako, że w każdej grze tego typu występuje element losowości, na który nie mamy wpływu, nie możemy mieć pewności, że w każdej rozgrywce uda nam się dobrać odpowiednie karty w odpowiednim momencie.

Jednak, dzięki wymienionym wcześniej dwóm zasadom, możemy zminimalizować działanie przypadku - prawdopodobieństwo dobrania danej karty wzrasta, gdy posiadamy 60 sztuk w talii, a nie, np. 70. Tak samo jest przy zwiększeniu ilości kopii danej karty do czterech. Dobranie jednej kopii z czterech jest znacznie większe niż w przypadku posiadania tylko jednego egzemplarza.

Często napotykam nowych graczy, którzy popełniają właśnie ten podstawowy błąd przy ilości kart w talii, wielu lekceważy ten aspekt składania decku i wkłada wiele pojedynczych sztuk. W ten sposób ich talii brakuje płynności, a gra nimi jest w większej mierze uzależniona od szczęścia, niż w przypadku lepiej złożonych decków.


Jakość i użyteczność kart

Między wszystkimi kartami w WoW TCG występują pewne różnice, które powodują, że jedna karta jest lepsza od drugiej. Ten czynnik nie jest zawsze stały dla danej karty, jej jakość wzrasta lub maleje w zależności od formatu, w której będzie wykorzystana, strategii jaką chcielibyśmy podjąć oraz metagame.

Mimo tego, istnieją pewne zasady oceny, według których możemy określić, czy dany kartonik jest wart naszej uwagi, które głównie opierają się na relacji kosztu do osiągniętych korzyści. Zasada ta w WoW TCG jest widoczna bardzo dobrze w przypadku ally’ow - im większe posiadają statystyki punktów życia oraz ataku w relacji do ich kosztu, tym większa jest ich jakość. Oczywiście, umiejętność danego ally’a również na nią wpływa.

Jako przykład w wyjaśnieniu tej relacji posłużę się trzema kartami:


Broderick Langforth.

Broderick jest świetnym przykładem karty o wysokiej jakości i użyteczności. Nie dość, że za koszt jednego resource’a otrzymujemy ally’a z 2 punktami ataku oraz 1 punktem życia, co w świecie WoW TCG jest relacją korzystną, to dodatkowo posiada on niewiarygodnie przydatną umiejętność, która drastycznie podwyższa jego przydatność - ten ally nawet po zniszczeniu ma wpływ na rozgrywkę.


Bloodsoul

Znów mamy przykład, w którym koszt ally’a jest znacznie niższy niż pozostałe statystyki. Jego 2 punkty ataku oraz 3 punkty życia powodują, że orkowy warlock jest bardzo dobrym ally’em w taliach typu rush.


Rosalyne Van Erantor

Również ta karta jest stworem, którego statystyki są bardzo imponujące. Mimo jej negatywnej umiejętności, jest dalej mocną pozycją, a to dzięki relacji kosztu do pozostałych statystyk.


Wszystkie wymienione powyżej karty są takimi, które idealnie pasują do talii typu rush. W takim rodzaju talii karty powinny za niski koszt zadawać jak najwięcej obrażeń.

Istnieją również przykłady ally’ów z kosztem 1, które świetnie pasują do talii kontrolnych i posiadają bardzo dobrą relację kosztu do wyniesionych korzyści. Przykładem jest Bronze Warden - mimo, że posiada tylko 1 punkt ataku, to jego pozostałe statystyki oraz umiejętności powodują, że jest to bardzo dobry ally do talii kontrolnych, w których zależy nam na przetrwaniu do późniejszych tur.

Przykładem ally’a o niekorzystnej relacji kosztu do wyniesionych korzyści może być Izzy Quizfiz. Izzy, mimo że jest ally’em o koszcie 1, to nadal nie imponuje - posiada jeden punkt ataku i dwa punkty życia, ale w przeciwieństwie do Bronze Wardena nie ma dodatkowych mocy, które powodowałyby, że stałaby na równym poziomie co wymieniony dragonkin. W porównaniu z innymi ally’ami o jej koszcie, nie pasuje ona również do talii typu rush, gdyż posiada tylko jeden punkt ataku, a jej moc jest bardzo kosztowna w użyciu.

Zasada porównywania dotyczy każdego rodzaju kart w WoW TCG. Musimy szukać kart, których koszt użycia jest relatywnie niski w porównaniu z korzyścią jaką oferuje dana karta.


Uniwersalność karty

W WoW TCG ceni się karty, które mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach w trakcie gry. Im więcej takich okazji, gdy karta może okazać się przydatna, tym bardziej jest ceniona.

Prostym przykładem jest porównanie kart Burn Away oraz Natural Order. Nie dość, że Order posiada niższy koszt niż Burn Away, to dodatkowo może on niszczyć nie tylko karty umiejętności, ale również ekwipunku. Atutem Burn Away jest to, że może ją stosować każda klasa w grze, a Natural Order tylko druid.

Innym przykładem jest karta dla warlocka, Fire and Brimstone. Jak widać, jest ona również o wiele uniwersalniejsza niż Burn Away. Nawet podwyższony koszt umiejętności warlocka nie powoduje, że powinna ona być niżej ceniona niż Burn Away, dzięki temu, że jest użyteczna w niszczeniu ability, equipmentu i ally, a nie tylko jednego z nich.

Występuje wiele przykładów mniej lub bardziej uniwersalnych kart. Nie wszystkie przykłady porównań są tak oczywiste jak te, które tutaj podałem, warto jednak zawsze pomyśleć nad uniwersalnością każdej nowej pozycji i zdecydować, czy nie ma przypadkiem dostępu do lepszej wersji, która mogłaby spełniać podobną rolę i mieć jeszcze coś w zanadrzu.


Dobieranie odpowiednich kart do danej strategii

W jednym z poprzednich artykułów opisałem typy talii, które występują w WoW TCG. Każda z nich wymaga odpowiedniego rodzaju kart.

Przykładowo, jeśli chcemy grać talią rush, która polega na wysypaniu się z dużej ilości ally’ów w pierwszych turach gry oraz pokonaniu nimi przeciwnika w krótkim czasie, to w takim przypadku w talii powinny się znajdować karty o niskim koszcie oraz posiadające możliwość zadania jak największej ilości obrażeń w ciągu jednej tury.

W przypadku talii kontrolnych powinniśmy szukać kart, które uchronią nas przed zagrożeniami, a także zapewnią korzystne wymiany. Również dobieranie większej ilości kartoników jest bardzo ważna w takiego typu deckach.

Dopasowanie odpowiednich kart do naszej strategii jest kluczem do sukcesu. Bez tego nasza talia może nie spełniać wymaganej roli oraz okazać się mało efektywna.


Wymienione przeze mnie zasady wykorzystuję od lat i pomogły mi one doskonalić talie, którymi później grałem. Dzięki nim potrafię składać takie decki, które nie tylko dają mi wiele radości, ale powodują, że mogę konkurować z innymi doświadczonymi graczami. Zasady jednak nie dają gwarancji wygrania każdej gry, ale wiem, że jeśli będzie się ich przestrzegało, to każda kolejna talia będzie solidniejsza oraz płynniejsza w graniu, a także ograniczamy czynnik losowości gry i wtedy już tylko od naszych zagrań będzie zależeć, jak spiszemy się w pojedynkach.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.