Co nieco o mechanice w Szmaragdowych Tronach
Odsłony: 459Witam. To co widzicie obok to moja nowa mapa do autorki, o której pierwszy wpis wzbudził dość duże emocje w komentarzach. Większa wersja mapki oraz opis zmian do zobaczenia na gplusowej grupie. A teraz czas opowiedzieć co nieco o mechanice.
To co widzicie powyżej to tabele losowania cech. Jak widać mocno inspirowałem się Młotkiem. Losowanie też wygląda podobnie. Jeśli chcemy zrobić test danej cechy rzucamy 2k20. Jeśli wynik będzie mniejszy bądź równy wartości losowanej cechy - wygrywamy. Proste, prawda? Zdrowie to oczywiście HP. Gdy spadnie poniżej zera - giniemy. Gdy już bohaterowi uda się test na cios trzeba określić obrażenia jakie zadał. U mnie robi się to tak: rzucamy dwiema czwórkami, jedną z nich odczytujemy jako liczbę dziesiątek a drugą jako liczbę jedności, i wychodzi nam 11, 12, 13, 14, 21, 22, 23, 24, 31, 32, 33, 34, 41, 42, 43 lub 44. Takie k44. Do tej wartości dodajemy krzepę zadającego cios oraz odejmujemy niewrażliwość przyjmującego oraz ewentualne punkty zbroi (nad tym jeszcze pomyślę), po czym całość odejmujemy od zdrowia. Spora inspiracja Młotkiem.
Co do magii, to gdy już dostaniemy umiejętność Używanie Magii (czyli gdy jako klasę początkową wybierzemy maga. Spokojnie, o klasach jeszcze napiszę), losujemy, tak jak tabelą każe, cechę Magia, ale oprócz tego losujemy dziesięć odrębnych cech zwanych Cechami Pierścieni
To, co widzicie powyżej to tabela o Pierścieniach Magii. Pisałem o nich nieco w komentarzu pod poprzednią notką. Otaczają planetę i są źródłem magii, a konkretnie Atomidów. Atomidy (skrót At), zwane też Cząstkami Energi to składowe potrzebne do rzucenia danego czaru. Wartość poszczególnej Cechy Pierścienia określa ile Atomidów możemy z niego pobrać jednorazowo. Jeśli nasze Moce Ziemi wynoszą 3 to za jednym razem możemy pobrać 3 Atomidy Ziemi. Jeśli przy opisie danego czaru znajdziesz następującą informację At: 3 Zi, 1 Ż oznacza to, że aby go rzucić wartość twoich Mocy Ziemi musi wynosić najmniej 3, a Mocy Życia co najmniej 1. Jeśli tak nie jest nawet nie marz o rzuceniu tego zaklęcia.
Cechy magiczne losuje się przez rzut k4. Jeśli wartość Mocy Chłodu jest większa bądź równa 3 to od Mocy Materii odejmujemy 1. Dlaczego - zaraz wyjaśnię.
Gdy chcesz rzucić czar musisz najpierw sprawdzić, czy posiadasz odpowiednią ilość danych Cech Pierścienia. Oczywiście cechy te można zwiększać, ale systemu rozwoju postaci nie mam ogarniętego praktycznie w ogóle, więc póki co nie pytajcie jak. Gdy upewnimy się, ze możemy przyciągnąć odpowiednią ilość Atomidów, rzucamy na Używanie Magii. Do tej umiejętności jest przyporządkowana cecha Magia, więc wynik musi być mniejszy bądź równy naszej Magii. Jeśli tak nie będzie, mamy dwie opcje.
I tu przechodzę do powodu ujemnego modyfikatora dla Materii. Pierścień Materii jest jedynym Pierścieniem, który leży za Pierścieniem Chłodu. Aby Atomidy Materii dotarły do maga muszą przejść przez Pierścień Chlodu, a tamtejsza moc może je wypaczyć.
Wszystko zależy od tego czy do rzucenia czaru użyliśmy jakiś Atomidów Materii. Jeśli tak nie było, a test się nie udał, to zaklęcie po prostu nie zostało rzucone. Ale jeśli tak było to rzucamy 2k4. Jeśli wynik będzie mniejszy od naszej Mocy Materii, również nic się nie dzieje, ale jeśli będzie większy to otrzymujemy tyle obrażeń ile wynoszą nasze Moce Chłodu pomnożone przez 10. Bez modyfikatorów wynikających z zbroi. Nazwałem tą zasadę Furią Chłodu
Jeśli mamy czar, do którego rzucenia potrzeba Atomidów Chłodu, Furia Chłodu działa za każdym jego rzuceniem. Chyba że jesteśmy superpotężnymi złymi magami. Tylko im nie dzieje się wtedy krzywda.
Co do umiejętności wykrywania magii, to nie posiadają jej tylko magowie. Niekiedy magia jest tak silna, że czują ją wszyscy ( tak jest na granicy Krainy Koszmarów, ale o tym jeszcze napiszę), ale czasem trzeba się wysilić, żeby to zrobić. Cechą przypisana do Wykrywania Magii jest Duch. Jeśli chcesz sprawdzić, czy potrafisz wykrywać magię, przy tworzeniu postaci rzuć 2k4. Jeśli wynik będzie mniejszy od 5 – niestety, nie masz tej zdolności, jeśli większy dopisz sobie Wykrywanie magii na kartę postaci.
Jest jeszcze umiejętność Splatania Atomidów. Jeśli gracz nie posiada odpowiedniej wartości danych Mocy, aby użyć jakiegoś czaru, może skorzystać z umiejętności Splatanie Atomidów. Polega ona na nadaniu jednemu z Atomidów mocy przyciągnięcia innego, którego aktualnie potrzebujemy, a do którego zebrania nie mamy wystarczającej wartości odpowiedniej Cechy. Przed rzuceniem czaru wykonujemy więc test Splatania Atomidów, a jeśli nam się uda rzucamy k4. Otrzymany wynik możemy na czas rzucania danego zaklęcia dodać do wartości dowolnej z Cech Pierścieni.
Uff, na razie to tyle. W przyszłym wpisie chyba opowiem coś o świecie. Tak dla odetchnięcia. I jeszcze jedno: nie wymyśliłem jeszcze żadnego czaru, więc jakby kogoś coś ruszyło, to zapraszam do dzielenia się w komentarzach.
Dobranoc.