Central Market
Dużo sprzedać, nisko podbić
Redakcja: Tomasz 'earl' KoziełłoIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Brain Games pojawili się nagle na tegorocznych targach w Essen, oferując niezależne językowo karcianki w niewielkich pudełkach i z krótkim czasem rozgrywki. Jednym z czterech tytułów, którymi zadebiutowali, jest Central Market. Jednocześnie jest to najbardziej rozbudowana pozycja nadbałtyckiego wydawcy. Strategia z podbijaniem… niższego wyniku. Zapraszam po szczegóły do recenzji.
Wielkością pudełko do Central Market przypomina produkcje ze stajni wydawnictwa Amigo. Zrobione jest z wyjątkowo grubego kartonu, a do tego posiada specjalne zaokrąglenia na palce celem łatwiejszego ściągania wieczka. W środku znajdziemy wypraskę, do której idealnie zmieszczą się wszystkie elementy gry. Karty są wyjątkowo dobrej jakości i do tego pokryte specjalnie zabezpieczającą siateczką – powinny wytrzymać mnóstwo rozgrywek. W pudełku znajdziemy jeszcze gruby, kartonowy tor punktacji i znacznie cieńsze kolorowe, okrągłe znaczniki. Całości dopełnia jeszcze niemiecka i angielska instrukcja, niestety, mocno przegadana przez co banalne zasady Central Market wydają się mocno skomplikowane. Oprawa graficzna tytułu, za którą odpowiedzialna jest Linda Ārende, na myśl przynosi siermiężne czasy PRL-u. W czasach, gdy gra to produkt, a głównymi odbiorcami są dzieci wychowane na kulturze obrazkowej, to wizualną stronę Central Market można określić co najwyżej jako estetyczną. Ilustracje próbują być raz naturalistyczne, raz dowcipne – niestety, zwłaszcza postacie ludzkie wychodzą karykaturalnie, a nawet wręcz brzydko. Brawa za jakość wykonania, bura za oprawę wizualną.
Central Market to pozycja, w której staramy się sprzedać jak najwięcej warzyw w jak najlepszej cenie, jednocześnie psując szyki przeciwnikom. Każda runda rozgrywki składa się z 3 faz:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
- Dostarczania produktów – każdy z graczy otrzymuje 4 losowe karty z talii produktów o wartości od 2 do 4 kilogramów. Nie mamy, niestety, żadnego wpływu na to co się nam trafi.
- Sprzedaż – odbywa się poprzez licytację. Rozpoczyna pierwszy gracz, który wybiera warzywo (jednak jeszcze nie ujawnia karty/kart z ręki) i kładzie swój znacznik na karcie licytacji (pola od 9 do 1). Kolejni mogą spasować lub przebić przeciwnika, obstawiając niższą wartość. Gdy wszyscy spasują, nadchodzi czas sprzedaży produktu. Pierwszy pozbywa się swoich warzyw ten, kto wylicytował najniżej, a potem ci, którzy obstawiali wyższe wyniki. Ilość produktu mnożymy przez obstawioną wartość – są to zdobyte przez nas punkty dochodu (zaznaczamy je na naszej, specjalnej karcie dochodu). Każdy z graczy ma prawo rozpocząć licytację jednego, innego typu produktu. Obowiązuje limit (na turę) sprzedaży 10 kg każdego warzywa i każdy uczestnik rozgrywki może sprzedać maksymalnie 10 kg produktów łącznie – dlatego kolejność w licytacji jest tak ważna.
- Koniec rundy – czyli przygotowanie do następnej kolejki. Każdy z graczy, jeśli chce, może odłożyć jedną z pozostałych na ręce kart na bok (w finałowej, ostatniej kolejce nie ma fazy Dostarczania produktów, więc to jedyny sposób na zebranie warzyw na nią). Reszta kart zostaje odrzucona. Ten, kto miał w mijającej rundzie najwięcej punktów dochodu otrzymuje tyle punktów zwycięstwa, ilu jest uczestników zabawy. Każdy kolejny otrzymuje o jeden mniej. Gracz posiadający najmniejszą ilość punktów zwycięstwa zostaje pierwszym graczem na kolejną rundę.
- wysoka jakość wykonania
- kapitalne pudełko
- siermiężna oprawa graficzna
- bez emocji
- wątpliwy walor edukacyjny
- mechanizm licytacji ciekawy tylko na papierze
Dziękujemy wydawnictwu Brain Games za udostępnienie gry do recenzji.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Central Market
Typ gry: karciana niekolekcjonerska, ekonomiczna
Projektant: Edgars Zaķis
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: Brain Games
Liczba graczy: od 3 do 5
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 minut
Cena: ok. 22 $
Typ gry: karciana niekolekcjonerska, ekonomiczna
Projektant: Edgars Zaķis
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: Brain Games
Liczba graczy: od 3 do 5
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 minut
Cena: ok. 22 $