» Artykuły » Inne artykuły » Carcassonne

Carcassonne

Carcassonne
Kafelkowych zmagań ciąg dalszy. W poprzednim artykule opowiedziałem o Karczmach i Katedrach, Kupcach i Budowniczych oraz Hrabim, królu i rzece. Zapraszam do drugiej części poradnika, w którym przedstawię dodatki Księżniczka i Smok, Opactwo i Burmistrz oraz Mosty, zamki i bazary

Księżniczka i Smok

Księżniczka i Smok to specyficzny dodatek, z uwagi na to, że po raz pierwszy wprowadza do gry bezpośrednią, negatywną interakcję pomiędzy graczami. W dodatku znajdziemy 30 nowych płytek terenu, na których widnieją symbole smoka, księżniczki, wulkanu i magicznego przejścia oraz drewniane figurki: smoka i wróżki. Gra toczy się na normalnych zasadach z tym, że jeśli wyciągniemy kafelek z jednym z wymienionych wcześniej symboli należy wykonać dodatkowe działanie.

Pierwszym z nich jest wulkan. Za każdym razem, kiedy dany gracz go odkryje, wykłada kafelek na stół zgodnie z zasadami, a następnie kładzie na tym polu figurkę smoka. Warto wykładać je w miejscach, gdzie znajduje się jak najwięcej figurek naszych przeciwników. Dlaczego? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Kiedy wylosowany zostanie żeton z symbolem smoka oznacza to, że właśnie nad krainą Carcassonne przelatuje żarłoczny smok. Gracz, jak zwykle dokłada żeton na stół i opcjonalnie kładzie tam swojego podwładnego. Następnie wykonywany jest ruch bestii. Każdy z graczy przesuwa po kolei smoka o jedno pole w wybranym przez siebie kierunku. Jeśli smok przejdzie przez pole, na którym znajduje jakikolwiek pionek, „pożera” go i wraca on do puli swojego właściciela.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

W grze możemy również spotkać podstępne księżniczki. Kiedy gracz dołoży ten kafelek do miasta, w którym znajduje się już jeden lub więcej pionów, musi on oddać jednego z tam stojących jego właścicielowi (również sobie), ale nie może wyłożyć na ten kafelek swojego pionka, chyba, że miasto nie zostało zajęte.

Ostatnim symbolem jaki pojawia się w dodatku jest czarodziejska ścieżka. W sytuacji, gdy wyłożymy kafelek, na którym znajduje się taki znak, możemy położyć swój pion na dowolnie wybranym kafelku na stole, za wyjątkiem ukończonych już budowli i miejsc zajętych przez innych graczy.

W dodatku znajduje się również specjalny pion wróżki. Za każdym razem, kiedy gracz zrezygnuje z wyłożenia swego pionka na dołożony żeton może postawić wróżkę na dowolnym polu tuż obok innego swojego meepla. Wróżka pełni 3 różne funkcje, mianowicie chroni nasz pionek przed atakiem smoka, oraz dodaje nam 1 lub 3 punkty w zależności od odpowiedniej sytuacji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Księżniczka i Smok to dość nietypowy dodatek. Dzięki negatywnej interakcji w postaci nadlatującego smoka, który pożera nasze meeple, pokazuje Carcassonne od zupełnie innej strony. Przez to zmienia się również charakter rozgrywki. Tym razem warto starać się tworzyć małe miasta czy krótkie drogi i jak najszybciej dążyć do ich zamknięcia, póki jeszcze stoi tam nasz pion. Tworzenie większych struktur bywa bardzo ryzykowne, choć przy odrobinie szczęścia nadal mamy szansę wysoko zapunktować. Do tego dochodzi też pewien element negocjacyjny, który ma miejsce podczas sterowania smokiem. Nieraz bywa tak, że gracze zakładają mały sojusz, aby przeszkodzić nieco prowadzącemu aktualnie graczowi. Wróżka prezentuje się już trochę mniej interesująco.

Z drugiej strony musimy być przygotowani na jeszcze więcej losowości i sporo chaosu na planszy przy rozgrywkach wieloosobowych i wykorzystywaniu jednocześnie wielu innych dodatków. Osobiście odradzałbym łączyć Księżniczkę i Smoka z wieloma innymi, dużymi dodatkami. Jak wiemy, często zdarza się sytuacja, że wykładane przez nas meeple, zostają zjedzone przez smoka, co może prowadzić do irytacji, szczególnie graczy, którzy chcą zaplanować wszystko od początku do końca i nie lubią kiedy ktoś ingeruje w ich plany. Trochę to wypacza też sens planowania strategii i zastanawiania się nad jak najkorzystniejszym wykładaniem naszych podwładnych na planszę, gdyż i tak lada moment zostaną pożarte przez smoczysko. Osobiście rzadko korzystam z tego rozszerzenia, ale jeśli już go używam to tylko z Karczmami i Katedrami oraz Kupcami i Budowniczymi. Więcej dodatków nie ma raczej sensu wpychać do rozgrywki.

Dodatek ten z pewnością wart jest uwagi. Wreszcie osoby, które uwielbiają zniweczyć komuś długo wypracowaną strategię lub po prostu „napsuć komuś trochę krwi”, znajdą tutaj coś dla siebie. Tym właśnie osobom poleciłbym to rozszerzenie. Jeśli natomiast nie chcecie, wprowadzać niepotrzebnie jeszcze więcej losowości i wolicie spokojną rozgrywkę to odradzam. Wybór zależy od Waszych własnych upodobań.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Opactwo i Burmistrz

Opactwo i Burmistrz to tak naprawdę zestaw 5 elementów, które mogą być łączone w dowolny sposób. Dzięki rozszerzeniu gracze będą mieli teraz do dyspozycji 3 nowe rodzaje meepli oraz specjalny żeton opactwa, natomiast pula naszych kafelków terenu powiększy się o 12 nowych żetonów.

Pierwszym pionkiem jest burmistrz, który może być wyłożony tylko w mieście, jednak jego siła równa jest liczbie tarcz znajdujących się w zamku. Jego wyłożenie wiąże się z pewnym ryzykiem, gdyż może zdarzyć się sytuacja, że w mieście w którym go postawiliśmy nie znajdzie się żadna tarcza, przeciwnicy szybko doprowadzą do zamknięcia obiektu, a my sami nie zdobędziemy żadnych punktów. Burmistrz swoją siłę pokazuje jednak w dużych miastach, dzięki czemu możemy podpiąć się do cudzego zamku i przejąć nad nim kontrolę (pod warunkiem, że znajduje się w nim wystarczająca liczba tarcz).

Wózek z kolei traktowany jest jak zwykły podwładny, z tym, że w momencie ukończenia budowy możemy przesunąć go na dowolne pole kafelka, który zamknął naszą strukturę.

Ostatnim pionem jest stodoła. Wyłożyć możemy ją tylko na łące i podobnie jak farmerzy zostają na danym polu do końca rozgrywki. Jednak stodoła sprawia, że wszyscy rolnicy znajdujący się na tej łące natychmiast punktują i wracają do puli graczy. Na końcu gry przynosi ona nam dodatkowo 4 punkty za każde ukończone miasto przylegające do naszej farmy.

Dzięki rozszerzeniu mamy również do dyspozycji specjalne żetony opactw. Możemy wyłożyć je w dowolnej naszej turze, w miejscu otoczonym kafelkami ze wszystkich czterech stron. Krótko mówiąc, opactwa są swego rodzaju wypełniaczem dziur na planszy i pozwalają nam ukończyć daną strukturę nawet, jeśli brakuje nam odpowiedniego kafelka.

Opactwo i Burmistrz to zdecydowanie udany dodatek, który wprowadza mnóstwo nowych elementów, nie zmieniając przy tym charakteru rozgrywki, jak to miało miejsce, np. w Księżniczce i Smoku. Nowe meeple oraz żetony opactw pozwalają na jeszcze ciekawsze zagrania i rozwiązania taktyczne. Dodatek można przede wszystkim polecić osobom, które dobrze ograły już podstawowe zasady i szukają nowych rozwiązań taktycznych i większego pola do popisu. Tutaj niewątpliwie to znajdą.

Mosty, zamki i bazary

Dodatek ten składa się z 12 nowych płytek terenu, 12 żetonów zamku oraz 12 drewnianych mostów. Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia dotyczącego bazarów. Otóż gracz, który wyciągnie kafelek, na którym znajduje się bazar, dokłada go na normalnych zasadach, opcjonalnie kładzie podwładnego, po czym następuje przerwa w grze, w której dochodzi do handlowania za pomocą zdobytych przez nas punktów. Na początku wyciągamy ze stosu tyle kafelków, ilu jest graczy, a następnie rozpoczyna się licytacja każdego z nich. Każdy z graczy po kolei jest prowadzącym aukcję i wybiera jeden z dostępnych żetonów. Osoba, która kupi daną płytkę oddaje prowadzącemu wylicytowaną liczbę punktów. Jeśli wszystkie kafelki zostaną wykupione, licytacje kończą się i gra toczy się dalej według standardowych zasad.

Następną nowością są żetony zamków. Kiedy gracz ukończy budowę tzw. „małego miasta”, czyli składającego się tylko z dwóch segmentów, to otrzymuje możliwość położenia na nim żetonu zamku. Zamek nie przynosi nam od razu punktów. Otrzymujemy je, gdy w jego otoczeniu zostanie ukończona inna budowa. Wtedy bowiem dostajemy tyle punktów, ile warta była dana budowla. Przykładowo, jeśli w pobliżu naszego zamku zostało ukończone miasto o wartości 12 punktów, to my również otrzymujemy taką sumę.

Ostatnią już rzeczą, którą znajdziemy w dodatku są drewniane mosty. Gracz może wybudować je w swojej turze, obok dołożonego kafelka. Wliczają się one do długości traktów i pozwalają one przeprowadzić drogę nad klasztorami, fragmentami miast, czy polami.

Podsumowując, dodatek Mosty, zamki i bazary utrzymany jest na dobrym poziomie, choć na tle takich dodatków jak Karczmy i Katedry czy Kupcy i Budowniczowie wypada nieco słabiej. Bazary wprowadzają nam drobny element licytacyjny oraz zwiększają nieco interakcję między graczami. Bardzo dobrze sprawują się przy większej liczbie graczy. Z kolei zamki przylegające do dużych miast mogą sprytnie przynieść nam sporo punktów. Trochę mniej udane w mojej opinii są mosty, które choć mają ciekawe zastosowanie to w praktyce sprawują się słabo i w moim rozgrywkach rzadko były wykorzystywane. Rozszerzenie spodoba się głównie osobom uwielbiającym w grach wszelkiego rodzaju licytacje.

Podsumowanie

To tyle jeśli chodzi o opisy poszczególnych dodatków. Teraz kilka zdań o tym, co warto wybrać i jak można ze sobą połączyć, aby ciekawie urozmaicić rozgrywkę. Przede wszystkim najciekawszymi dodatkami są Karczmy i Katedry oraz Kupcy i Budowniczowie. Polecałbym kupić te rozszerzenia w pierwszej kolejności, gdyż są bardzo łatwe do nauczenia, a i nowości w nich zawarte są bardzo ciekawe, wprowadzające do gry nowe możliwości. Dla wielbicieli Carcassonne ich zakup wydaje się wręcz niezbędny.

Jeśli uważacie, że rozgrywka jest nadal zbyt mało strategiczna to zalecam zaopatrzyć się w Opactwo i Burmistrza. Zawarte w nim elementy pozwolą Wam na jeszcze więcej planowania i układania strategii, przez co rozgrywka wskoczy na jeszcze wyższy poziom trudności. Te trzy wyżej wymienione dodatki należą moim zdaniem do grupy tych uniwersalnych rozszerzeń, których elementy można w dowolny sposób ze sobą łączyć, nie zaburzając przy tym rozgrywki. Jeśli z kolei niszczenie planów przeciwnika i doprowadzanie go do szału sprawia Wam samą przyjemność to koniecznie sprawdźcie dodatek Księżniczka i Smok, gdyż wprowadza on do gry negatywną interakcję. Z drugiej jednak strony musicie być przygotowani na jeszcze więcej losowości i chaosu na planszy, co nie każdemu może się spodobać. Korzystanie z tego rozszerzenia w połączeniu z wieloma innymi trochę kaleczy w mojej opinii rozgrywkę. Wybór zależy od Waszych własnych preferencji.

Osoby, które lubią w grach licytacje powinny zwrócić uwagę na Mosty, Zamki i Bazary. Poza tym wprowadzają one też kilka innych rozwiązań, które również uatrakcyjnią naszą zabawę. Hrabia, Król i Rzeka to dodatek częściowo bardzo dobry, a częściowo wyraźnie słabszy niż poprzednie. Raczej skierowany jest dla osób, które posiadają już kilka wcześniejszych rozszerzeń i chcą urozmaicić grę poprzez takie niewielkie rzeczy jak właśnie tytułowa rzeka czy dodatkowy sposób zdobycia punktów na końcu gry. Jedynym elementem pozwalającym graczom na nowe zagrania to Hrabia Carcassonne, jednak jest on strasznie dziwny i wolę go unikać.

Na zakończenie chciałbym powiedzieć, że tak naprawdę nie ma jednego najlepszego dodatku, który można wszystkim polecić. Każde rozszerzenie jest zupełnie inne więc to, które z nich wybierzemy zależy tylko od naszych własnych preferencji i tego w jaki sposób chcemy urozmaicić zabawę. Mam nadzieję, że ten artykuł powiększy nieco waszą wiedzę na temat dodatków, które opisałem. To oczywiście nie wszystko, bo są jeszcze inne rozszerzenia, a kolejny zatytułowany Owce i Wzgórza został już zapowiedziany. Ponadto w sprzedaży jest również mnóstwo tzw. mini-dodatków. Naprawdę jest w czym wybierać.

Ilustracje pochodzą ze strony wydawnictwa Hans im Glück oraz wydawnictwa Bard Centrum Gier

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Carcassonne
Przegląd dodatków #1
Carcassonne: Star Wars
Gwiezdne miasta i drogi
- recenzja
Po latach...
Carcassonne
- recenzja
Carcassonne
Zmagania z legendą
- recenzja
List Miłosny – Edycja Rozszerzona
Kto ma szczęście w kartach, ma szczęście w miłości
- recenzja
Bang! Pojedynek
I znowu klasyk w wersji dla dwojga
- recenzja

Komentarze


Ausir
   
Ocena:
0

Nie doceniasz mostów, są świetnym narzędziem walki o dominację nad łąkami.

28-02-2014 14:32
   
Ocena:
0

Jesteśmy (z żoną) posiadaczami Big Boxa w którym było od razu 5 dodatków, których sobie nie wybraliśmy. Zgadzam się, że Karczmy i Katedry oraz Kupcy i Budowniczowie to dodatki główne, które najczęściej są w użyciu, Karczmy dodajemy nawet jak gramy pierwszy raz z osobami, które nie grały w Carcassonne. Chyba, że wiem, że będą one miały problem z przyswojeniem sobie tych zasad od razu. Księżnicza i Smok niby wprowadza pewną negatywną interakcję co powinno gwarantować dodatkowe emocje nad planszą, ale mechanizm aktywacji i poruszania się Smokiem wprowadza co najwyżej przy dobrych wiatrach odrobinę chaosu. Użyliśmy go kilka razy i z żadną z grup nie sprawdził się on jakoś nadzwyczajnie. Jest bo jest ... dodatek sam w sobie ma też bardzo duży bo, aż 30 kafli więc dodanie go do rozgrywki wydłuża grę nie tylko o ruchy smokiem. Opactwo i Burmistrz jest bardzo ciekawym dodatkiem i jeśli chcemy urozmaicić grę po partii z Karczmami i Budowniczymi to zazwyczaj dodajemy ten dodatek jako trzeci. Stodoły i dodatkowy meeple do walki o miasta są bardzo fajne, wózeczek raczej szału nie robi jakoś specjalnie nie jest wykorzystywany w naszych rozgrywkach. Ale to tak jest u nas ... z przykrością muszę powiedzieć, że Mosty, zamki i bazary jest dodatkiem, który wciąż czeka na testy ... nie rozegraliśmy jeszcze ani jednej gry z tym dodatkiem, może dlatego, że w naszej kolekcji są również inne gry, a Carcassonne nie wzbudza jakiś wielkich westchnień ... Czasami się go wyciągnie i zagra partię czy dwie z nowymi graczami, którzy jeszcze w nią nie grali, ale osoby częściej bywające u nas na grach jakoś nie domagają się mocno tego tytułu. 

02-03-2014 14:25
Rockas
   
Ocena:
0

Otóż to :D

"Kupcy" i" Karczmy" to absolutnie najlepsze dodatki. Najlepiej wybrać je jako pierwsze. Poźniej Opactwo i Burmistrz, a następne dodatki już wedle uznania.

02-03-2014 19:06
BeeRee
   
Ocena:
0

ja jestem zagorzałym fanem księżniczki i smoka ;)

03-03-2014 17:59

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.