Komiks nadesłany na konkurs
Epizody Powstania Warszawskiego 2006
Kliknij na obrazek, aby powiększyć.
Recenzja Rafała Skarżyckiego
Komputery powstały po to, żeby ułatwiać ludziom życie, co wcale nie znaczy, że powinniśmy się nimi wysługiwać zawsze i wszędzie. I na przykład nie ma powodu, żeby używać czcionki z komputera w dymkach komiksowych, kiedy można dialogi ciekawie, czytelnie i estetycznie wpisać ręcznie. To jedno. Drugie – to bardzo źle wygląda, kiedy tekst nie mieści się w "dymku". Żeby tego uniknąć trzeba już na etapie scenariusza zwrócić uwagę na objętość dialogów, a potem komponując kadr należy zaplanować wystarczająco dużo miejsca na "dymek".
Mam jeszcze uwagę, która właściwie tyczy się większości początkujących rysowników komiksowych – nie zwracacie uwagi na to, że kreską buduje się głębię kadru. Rysując wszystko w obrębie kadru tak samo, nie zaznaczacie planów – to potwornie utrudnia oglądanie komiksu i jest dla oczu i mózgu czytelnika po prostu męczące. Opanowanie umiejętności wprowadzania hierarchii i planów w obrębie rysunku jest warunkiem koniecznym profesjonalnej publikacji – bez tego nigdy nie przeskoczy się poziomu publikacji własnym sumptem lub w fanzinach znajomych.
- Rafał Skarżycki, scenarzysta serii Jeż Jerzy, jeden z członków jury konkursu Epizody Powstania Warszawskiego 2006