» Blog » Blender 2.66
03-04-2013 19:58

Blender 2.66

W działach: 3D | Odsłony: 98

Blender 2.66

Ostatnio na swoim blogu wspominałem o nowych możliwościach, jakie otwierają się przed amatorami chcącymi za niewielkie pieniądze przekuć fragment swych marzeń w rzeczywistość przy pomocy druku 3D.

 

Więcej o tym można przeczytać TUTAJ.

 

Problemem jak na razie jest kwestia stworzenia projektu, schematu z którego będzie można wydrukować taki przedmiot.

Komercyjne oprogramowanie kosztuje małą fortunę, a wynajęty specjalista potrafi zedrzeć z nas kilkaset złotych dziennie za robociznę - program wszak musi się zamortyzować.

 

A co gdyby można było projektować przedmioty 3D samemu, po amatorsku? W darmowym, open source'owym programie, do którego nie potrzeba komputera klasy Deep Blue^2?

W programie, który (przynajmniej z amatorskiego punktu widzenia) w niczym nie ustępuje takim gigantom jak 3D MAX?

 

Słyszeliście kiedyś o Fundacji Blendera? To organizacja zajmująca się rozpowszechnianiem na zasadzie Open Source swojego programu do trójwymiarowego modelowania, zwanego po prostu Blender. Obecnie dostępna jest wersja 2.66, którą miałem wczoraj przyjemność zainstalować na swoim leciwym laptopie.

Program odpalił bez problemu, a po przejrzeniu kilku filmików z tutorialami na stronie fundacji załapałem o co chodzi i jak się tego używa. Przyznam, że początkowo skomplikowany program po chwili wyjaśnień staje się prosty w obsłudze. Członkowie fundacji dbają o to, żeby zrozumieć i przyswoić zasady rządzące Blenderem. W sieci znajdziemy mnóstwo materiałów szkoleniowych, choćby tutaj: http://www.blender.org/education-help/tutorials/, które pozwolą nam przygotować się do wizualizowania własnych pomysłów. 

Program posiada dość ciekawe opcje związane z animacją i tworzeniem filmów, ale akurat nie miałem jeszcze okazji przyjrzeć się temu aspektowi, ponieważ mnie bardziej interesuje modelowanie statycznych modeli do druków 3D. Ale jak najbardziej są takie opcje w programie, i to dość mocno rozbudowane. 

 

Nie wiem, czym na poziomie profesjonalnym Blender różni się od 3DSMAXa, ale jeśli można zrobić na nim filmik taki jak Tears of Steel*, to chyba nie jest źle, prawda? Myślę, że i tak jest to poziom do którego większość ludzi zafascynowanych (jak ja) modelowaniem 3D nigdy nie dotrze. A może właśnie dzięki Blenderowi stanie się to dla nich prostsze?

 

Mnie porwała wizualizacja pistoletu Mala Reynoldsa z "Serenity"/"Firefly", którą znalazłem przy okazji przeglądania "krok po kroku" artykułu na temat modelowania zwykłego rewolweru na http://cgcookie.com/blender/,  gdzie znajdziecie mnóstwo przydatnych informacji na temat Blendera i jego możliwości.

 

Więc jeśli ktoś jest zainteresowany, polecam sobie ściągnąć i spróbować, najlepiej z tutorialami video STĄD

 

* Tears of Steel dla leniwych, którym się nie chciało klikać w linki poniżej.

Komentarze

Autor tego bloga samodzielnie moderuje komentarze i administracja serwisu nie ingeruje w ich treść.

nerv0
   
Ocena:
0
Wierzę. :) Jestem pewien, że prędzej czy później będę musiał mocniej przysiąść do Inkskapea, tak samo zresztą jak do Blendera (co jak co, ale współpraca na poziomie grafiki 2d i 3d potrafi zrobić naprawdę piorunujące wrażenie - tutoriale z Gnomon Workshop). Wciąż jednak jeszcze uczę się Photoshopa (czy raczej Gimpa, PSa cisnę dopiero od niedawna) i SAIa, a nie lubię męczyć się kilkoma rzeczami na raz. :)
04-04-2013 13:27
Z Enterprise
   
Ocena:
0
Ja cs5 znam pobieżnie, używam tylko w ostateczności i do paru prostych czynności (ale coraz mniej, odkąd odkrywam kolejne możliwości inkscape'a).
04-04-2013 13:59
Z Enterprise
   
Ocena:
0
Update - sprawdziłem, i najprawdopodobniej będziemy mieli rozdzielczość 25 mikronów (0.025 mm), motorek był w rozdziałce nie 0.4, tylko 0.1 mm, czyli 100 mikronów.
04-04-2013 14:53
EstVi
   
Ocena:
+1
photoshop master race.
blender jest fajny.
zbrush jest świetny tylko jak to tego typu soft - cenowo raczej poza zasięgiem hobbysty/amatora.

http://www.twitch.tv/hazardousarts /videos?kind=past_broadcasts
robi(ł) w nim modle figsów do:
http://kingdomdeath.com/
04-04-2013 19:00
vonBoltzmann
   
Ocena:
0
Jak już tak jesteśmy w temacie projektowania, skanowania i drukowania 3D, to wszystkim zainteresowanym z Warszawy i okolic polecam się przejść na targi Cax Innovation:
http://caxinnovation.pl/
04-04-2013 20:51

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.