Na trylogię Chrisa Carlsena o Berserku składają się trzy tomy: Cień Wilka, Wielki Byk i Rogaty Wojownik. Są to trzy niewielkie książeczki, które ukazały się nakładem wydawnictwa Rebis w latach 1992-1993. Na okładkach widnieją ilustracje Jana Mogiły i Przemysława Ulatowskiego. Na tomiku pierwszym (Mogiła) i trzecim (Ulatowski) widzimy długowłosego wojownika trzymającego topór. Okładka drugiego tomu (Ulatowski) jest mniej udana. Widzimy na niej zaledwie miecz z głownią w kształcie nietoperza. Według mnie niefortunnie obrano blade kolory – reasumując: okładka nie zachęca do zakupu.
Trylogia o Berserku zajęła stałe miejsce wśród pozycji Sword&Sorcery, obok książek takich mistrzów gatunku, jak Robert E. Howard czy Karl E. Wagner. Tu też mamy do czynienia, w trylogii jako całości – według prawideł gatunku - z przygodami jednego herosa, bez wielu wątków pobocznych dotyczących innych postaci
Główny bohater - Harald - jest wojownikiem o niespotykanej sile i woli walki. Jednak, w odróżnieniu od Conana czy Kane'a, jego moc i wyjątkowość nie jest wrodzona, lecz przejawia się niezależnie od niego, za sprawą boga Odyna. Nałożył on na Haralda przekleństwo berserka – osoby, która wpada w szał bitewny, zwiększając w ten sposób swą siłę i niewrażliwość na ból. Jego ciało opętuje wtedy mityczny niedźwiedź, a on sam atakuje wszystkich wokół, nie odróżniając wrogów od przyjaciół. Na pierwszych stronach powieści poznajemy głównego bohatera - młodego wojownika, który zabija jednego z Berserków – sług boga Odyna. Przez to sam staje się niedźwiedziem w ludzkiej skórze. Berserkowie wcielają go do swej bandy morderców i dokonują wraz z nim rzezi na mieszkańcach rodzinnej osady Haralda. Tutaj pisarz kreśli najbardziej brutalną scenę, jaką kiedykolwiek opisano w powieściach Sword&Sorcery: przywódca bandy – Biały Kieł - dusi bezbronną dziewczynę, trzymając ją za szyję nad ziemią. Obraz śmierci, przedstawiony z takimi szczegółami, jak cieknące po nogach umierającej ofiary mocz i ekskrementy, jest najstraszniejszym opisem, jaki zawarto w opowiadaniach z gatunku S&S. Tutaj Carlsen ujawnił swój talent przyszłego pisarza horrorów.
Scena w grodzie, gdzie dochodzi do gwałtu na ukochanej Haralda – jeszcze dziewicy – jest też początkiem jego fatum. Odtąd będzie żył targany żądzą mordu, by w chwilach przytomności umysłu poszukiwać sposobu wyrwania się z mocy boskiego przekleństwa. Trzy tomy ciekawej fabuły pełnej akcji i okraszonej okrucieństwem opisują przygody Haralda, który w trzech różnych postaciach kroczy przez barbarzyńską Europę, odradzając się po każdej swej śmierci w innym czasie i miejscu.
Na pochwałę zasługuje wykreowany przez Carlsena świat. Przygody Berserka rozgrywają się w północnej Europie za czasów barbarzyńskich, ale jeszcze przed upadkiem Rzymu. Bohater wędruje przez ziemie, na których wierzy się jeszcze w barbarzyńskich, północnych bogów. Spotyka na swej drodze druidów. Jest to świat, w którym nadal istnieje magia, powoli zapominana przez ludzi. Carlsen prezentuje nam odważne wizje bogów, a nawet spotkania z nimi. Doskonale i wiarygodnie ukazał świat,
kiedy jeszcze bogowie chodzili po ziemi
. Wszystko jest okraszone brutalną walką, toczącymi się bitwami i pochwałą przemocy.
W tomie drugim Berserk walczy u boku Króla Artura i jest to jedno z oryginalniejszych ujęć tego średniowiecznego mitu. Król Artur jest przedstawiony jako osoba, która przejęła wiarę chrześcijańską, lecz żyje dosyć harmonijnie z druidami i szanuje wiarę w starych bogów. Nawracający świat pogański na wiarę Chrystusa mnisi są tutaj opisani jako osoby często bezduszne i nikczemne.
W trzecim tomie Carlsen przybliża nam okrutny świat Rzymu. Walki gladiatorów i zepsucie dygnitarzy są wspaniałym tłem dla przygód Berserka, który zmierza ku końcowemu przeznaczeniu. Muszę dodać, że podczas gdy dwa pierwsze tomy są pełne akcji i emocji, to mamy wrażenie, że pisząc ostatnią część trylogii autor utracił nieco ze swego impetu. Jednak może być to w pewnym sensie zaletą, gdyż przemoc wyparto refleksjami o przemijaniu.
Jestem osobą zafascynowaną gatunkiem Sword&Sorcery. Literatura ta jest często traktowana pobłażliwie, gdyż ukazało się wiele książek, które zaliczają się do tego gatunku, a są napisane na kiepskim poziomie. Mając porównanie z innymi pozycjami, daję Berserkowi najwyższą notę – sześć punktów na sześć - jako książce godnie prezentującej ten gatunek i udowadniającej jego klasę.
Podsumowując, uważam, że Carlsen napisał wzorcową trylogię, która jest doskonałym przykładem literatury spod znaku Sword&Sorcery. Ma ona opiewać pełne zawirowań życie wojownika tak, jakby jej strony pisano krwią. Carlsen przedstawia nam los rębajły zarabiającego na życie stalą – tutaj nie ma drogi odwrotu, a każde zdarzenie ma skutek. Przysłowie
Kto mieczem wojuje, od miecza ginie
nabiera, dzięki lekturze Berserka, głębszego znaczenia.Tytuł: Berserker: Cień Wilka (Berserker: Shadow of the Wolf)
Autor: Chris Carlsen
Tłumacz: Piotr Kuś
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis
Rok wydania: 1992
Liczba stron: 218
ISBN: 83-85202-40-4
Tytuł: Berserker: Wielki Byk (Berserker: The Bull Chief)
Autor: Chris Carlsen
Tłumacz: Wiesław Marcysiak
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis
Rok wydania: 1992
Liczba stron: 226
ISBN: 83-85696-00-8
Tytuł: Berserker: Rogaty Wojownik (Berserker: The Horned Warrior)
Autor: Chris Carlsen
Tłumacz: Joanna Bezak
Wydawca: Dom Wydawniczy Rebis
Rok wydania: 1993
Liczba stron: 210
ISBN: 83-85696-57-1