Baśniogry: Miasto Odważnych i Smocze Serce
Dziecięcy Sandbox i Dungeon Crawl
Ilustracje: Michał 'Exar' Kozarzewski
W momencie pisania recenzji w sprzedaży dostępne są trzy podręczniki. Pierwszy, recenzowany już na łamach Poltergeista, zatytułowany Zagubiony Czarodziej, dostępny jest także w formacie bezpłatnego PDF, tak więc każdy może minimalnym kosztem przetestować grę.
Osoby preferujące wydania papierowe nie będą musiały głęboko sięgać do kieszeni – gry w miękkich, kolorowych okładkach kosztują około 30-40 PLN.
Recenzowane podręczniki to około 60 stronicowe Miasto Odważnych oraz blisko 100 stronicowe Smocze Serce. Jedna strona to jeden paragraf, często ilustrowany i gotowy do pokolorowania lub z zostawionym pustym polem na własny rysunek gracza. Obie książki wydano w formacie zbliżonym do A4, a treść rozmieszczono w układzie horyzontalnym. W zestawie recenzenckim znalazły się także mapy – po jednej stronie do Zagubionego Czarodzieja i Miasta Odważnych i aż 3 strony do Smoczego Serca, a także karty postaci oraz karty zawodów. Wszystkie te elementy dostępne są do pobrania ze strony wydawcy i osobno umieszczone w podręczniku. Trochę szkoda, że tylko karty postaci i zawodów można wyciąć (są na oddzielnych kartkach) a mapy niestety są już zintegrowane z treścią, tak więc tutaj trzeba już polegać na elektronicznej wersji podręcznika.
Na okładce napisano, że zabawa przeznaczona jest dla nawet dla 3 latków, którzy mogą grać z pomocą rodziców. Oczywiście, wszystko zależy od dziecka, jednakże w moim przypadku zabawie z trzyletnim dzieckiem daleko było do wykorzystania nawet części potencjału gry. Pięciolatek z kolei radził sobie bardzo dobrze, rozumiał swoje wybory i oczywiście najchętniej rzucałby cały czas kostkami.
Dwa podręczniki, dwa podejścia
Miasto Odważnych to tak naprawdę zbiór mniejszych, krótszych przygód, które mają elementy spajające sceny – przykładem może być zakupiony Magiczny Fortepian, który może pomóc odpracować zjedzony posiłek w restauracji niziołków. Niewątpliwie scenariusz ten będzie prostszy w rozegraniu dla młodych graczy, którzy ukończyli Zagubionego Czarodzieja – niektóre z przedmiotów czy przyjaciele (smok Złotołuski) pomogą w bezstresowym pokonywaniu kolejnych przeszkód. Oczywiście zakończenie poprzedniego scenariusza podnosi jedną z cech postaci, co jest dalszym ułatwieniem dla gracza.
Jeśli chcielibyśmy zastosować makaronizm, moglibyśmy nazwać tę przygodę sandboxem, podczas gdy Smocze Serce to typowy dungeon crawl. Bohater będzie musiał wybierać w którym kierunku iść, będzie spotykał różne dziwne istoty, które będą wrogie (gdy gracz nie będzie w stanie im pomóc) lub przyjazne (gdy dostaną to, czego potrzebują) aż w końcu dotrą do sceny finałowej, w której wykazać się będzie można na kilka różnych sposobów. Podobnie jak w Zagubionym Czarodzieju tak i tutaj łatwiej będą mieli gracze, którzy znają i stosują magiczne słowa takie jak przepraszam czy proszę.
W scenariuszach nie dopatrzyłem się wpadek, z wyjątkiem “nagrody” za rozwiązanie zagadki, gdzie bohater musi policzyć kąty w kilku figurach geometrycznych. Niepoprawna odpowiedź prowadzi do “lepszej” sceny, niż ta prawidłowa – wydaje się to być po prostu przeoczeniem, i skłania do, być może oczywistego wniosku, że podobnie jak w pierwszej recenzowanej grze, prowadzący powinni nie tylko ślepo wykonywać polecenia z poszczególnych akapitów, ale i być odpowiedzialnymi za całokształt rozgrywki.
Wszyscy przed oblicze Niewidzialnej Królowej, czyli podsumowanie
Podobnie jak w Zagubionym Czarodzieju tak i tutaj dostaniemy fantastyczne postacie, trochę pozytywnego moralizatorstwa (“O! Znamy magiczne słowo przepraszam”), ciekawe przygody i okazję do lekkiego sposobu zainteresowania młodych fantastyką. Biorąc pod uwagę względnie niewielki koszt zabawy, myślę, że fantastyczni rodzice fantastycznych dzieci powinni zainteresować się Baśniogrami.
Dziękujemy Wydawnictwu Szkoła Wyobraźni za udostępnienie zestawu do recenzji.
Linia wydawnicza: Baśniogra
Autor: Marcin Kubiesa
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Janina Sobota
Ilustracje: Janina Sobota
Wydawca polski: Szkoła Wyobraźni
Data wydania polskiego: 24 marca 2021
Miejsce wydania polskiego: Czechowice-Dziedzice
Liczba stron: 60
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-13: 978-83-958519-3-3
Cena: 29,99zł