» Settingi » Forgotten Realms [NP] » Bargrivyek

Bargrivyek


wersja do druku

Jednoczący, Wielki Rozjemca

Redakcja: Adam 'iron_master' Janik
Ilustracje: Marcin 'Verghityax' Pawłowski

Bargrivyek

Bargrivyek
Jednoczący, Wielki Rozjemca
Pomniejsze bóstwo
Symbol: korbacz z trzema kolczastymi kulami
Plan ojczysty: Baator/Avernus/Pokojowe Ziemie
Charakter: praworządny zły
Dziedzina: współpraca, terytorium, goblińskie prawa, sprawy domowe
Wyznawcy: gobliny, hobgobliny, mistrzowie wiedzy
Charakter kleru: PN, PZ
Domeny: Ochrona, Prawo, Zło
Ulubiona broń: korbacz (dowolny)

Bargrivyek (Ba-GRIW-jek) jest chyba najmniej znanym członkiem goblińskiego panteonu. W odróżnieniu do innych bóstw, wyznawanych przez "zieloną" rasę, Wielki Rozjemca nie jest opiekunem określonej podrasy goblinoidów - tę funkcję pełni Maglubiyet i jego porucznicy. Bargrivyekowi w ogóle to nie przeszkadza przez co skupia się on na aspektach życia goblinoidów zaniedbanych przez inne Moce.

Jednoczący jest bóstwem współpracy i mimo małych szans na powodzenie, nieustannie stara się - poprzez swój kler - zjednoczyć zwaśnione plemiona goblinów i hobgoblinów. Myli się jednak każdy uważający, że ta nietypowa dla goblina postawa wpływa na jego typowe cechy - podobnie do innych bóstwa jest on niezwykle agresywny i waleczny. Tym co wyróżnia go na tle pobratymców, jest swego rodzaju dar przewidywania i niezwykle światły umysł, pozwalający mu dostrzec oczywistą rzecz: bez zgody i uporządkowania własnych spraw gobliny nie mają co myśleć o podbiciu Krain! Do ulubionych przysłów kapłanów Bargrivyeka należy: małe gałązki łatwo złamać, lecz jeśli złączy się je w dużą wiązkę, złamanie ich stanie się dużo trudniejsze - gałązki jak łatwo się domyślić symbolizują pojedyncze goblińskie plemiona. Dalej, najprostszym sposobem na zapewnienie pewnej solidarności i zachęcie goblinoidów do współpracy jest znalezienie im wroga o takiej sile i mocy, którego pokonanie wymagać będzie wspólnych sił.

Przez wiele setek lat Bargrivyek powoli poszerzał swoja sferę wpływów. Podczas gdy Nomog-Geaya i Khurgorbaeyag skupili się na siłowych i bitewnych aspektach życia swych wyznawców, Jednoczący zagarnął dla siebie te wszystkie aspekty, które w mniemaniu poruczników Maglubiyeta są zupełnie nie ważne. Dzięki temu posunięciu powoli acz systematycznie szeregi jego wyznawców powiększają się. Przywódca goblińskiego panteonu dobrze wie o poczynaniach swego podwładnego, lecz nie robi nic by mu przeszkodzić - Maglubiyet woli mieć w Wielkim Rozjemcy silnego sprzymierzeńca, który wspomógłby go podczas ewentualnego (i coraz bardziej prawdopodobnego) buntu Nomog-Geaya.

W wyniku potajemnych działań Bargrivyek dość szybko przejął w swoje władanie dziedziny ważne w życiu codziennym goblinoidów - przede wszystkim plemienne prawa, wychowanie i domowe obowiązki wpływające na późniejsze morale i zachowanie dojrzałych goblinów. Co ciekawe, dzięki swym poczynaniom zyskał on status bóstwa płodności żeńskiej części społeczeństwa "zielonych", dzięki czemu zyskał kolejną, olbrzymią rzeszę wyznawców. Dzięki przejęciu kontroli nad prawami rządzącymi goblińskimi społecznościami, kapłani Bargrivyeka zyskali w nich dość wysoką pozycję - dzięki ich działaniom w końcu można mówić o jako-takim respektowaniu praw i zażaleń, co niegdyś było niemalże niespotykane i wszystko zależało od nastroju ludu.

Bargrivyek dość rzadko odwiedza Plan Materialny, wysyłając swego awatara tylko wtedy, gdy potrzebny jest ktoś kto ugasi waśnie pomiędzy goblinoidami. Kiedy tylko może uczestniczy w wielkich plemiennych zgromadzeniach, gdzie doradza i pomaga przywódcom ustanawiać prawa dobre dla ogółu społeczeństwa. Zdecydowanie więcej czasu woli on spędzać w swojej boskiej krainie, zwanej Pokojowymi Ziemiami. Nazwa tego miejsca jest niezwykle myląca - nieustannie trwają tam wielkie manewry a setki goblinoidów pod okiem Gruchulaka i Helgroma (obaj goblin mężczyzna PZ przy czym Gruchulak to wojownik 12 a Helgrom wojownik 13) trenują i doskonalą swe wojenne nawyki. Od czasu do czasu sam Bargrivyek zbiera duża liczbę swych wyznawców i prowadzi ich do walki z koboldami zamieszkującymi królestwo Kurtulmaka, Draukari, pokazując, że nic nie jest w stanie przeciwstawić się potędze współpracujących ze sobą goblinów.

Wielki Rozjemca może się ukazywać swym wyznawcom jako obłok otaczający osobę lub zgromadzenie, które w jego uznaniu przyczyniło się do konsolidacji goblińskiego społeczeństwa. Dość często manifestuje również jako różnego rodzaju zjawiska atmosferyczne - spadająca gwiazda lub błyskawica zazwyczaj wskazuje miejsce gdzie gobliny winny udać się by rozszerzyć swe terytoria. Niekiedy, poprzez najwyższych kapłanów przemawia do swego ludu przekazując im wielką wiedzę. Swe niezadowolenie ukazuje poprzez odebranie kapłanom zdolności komunikowania się lub poprzez pojawienie się tajemniczej ciemnej aury pokrywającej goblińskie osady.

Bargrivyekowi służy wiele różnych stworzeń w tym różne baatezu, impy, rdzawe smoki i potwory, yugolothy oraz wiele różnego rodzaju praworządnych potwornych humanoidów.

Historia/ Związki: Bargrivyek nie należy do popularnych bóstw, posiadając wrogów w niemal każdym faeruńskim panteonie. Na jego szczęście jednak posiada potężnego sprzymierzeńca w osobie Maglubiyeta, który usilnie stara się by młode bóstwo stało przy nim i wspierało go w momentach nieposłuszeństwa Nomog-Geaya. Całkiem dobre stosunki łączą go z Khurgorbaeyagiem - opiekunem goblinów - któremu również zależy na zjednoczeniu goblinów... tylko ich, gdyż hobgoblinów najchętniej widziałby on martwych. Sam opiekun tych drugich otwarcie gardzi Jednoczącym, uważając go za tchórza i słabeusza - co w rzeczywistości nie jest prawdą, ale Bargivyekowi zależy na tym Nomog-Geaya tak właśnie go postrzegał.

Do bóstw wrogich Bargrivyekowi zaliczyć należy przede wszystkim Hruggeka - bóstwo opiekuńcze niedźwieżuków - który podejmowane przez Wielkiego Godzącego próby zjednoczenia goblinów uważa za zbyt duże zagrożenie dla swojej rasy. Z tego też powodu cały czas knuje i stara się skłócić goblińskie bóstwa, w czym bardzo pomaga mu Nomog-Geaya. Wielu istotom wydaje się, że ze względu na ciągoty Bargrivyeka w stronę praworządności i zjednoczenia, w dobrej komitywie będzie znajdować się z nim bóstwo opiekuńcze mieszańców i dobrych goblinoidów Meriadar. Nic bardziej mylnego, gdyż odkupienie goblinów, na którym zależy Meriadarowi jest w mniemaniu Jednoczącego największą barierą dla zjednoczenia tejże rasy. Jak wszyscy członkowie swego panteonu Bargrivyek pała nienawiścią do Panzuriela - Wielki Rozjemca jest niezwykłym jego oponentem, gdyż obwinia złe bóstwo o rozpad społeczeństwa hobgoblinów a co za tym idzie o powolny rozpad całego społeczeństwa wszystkich goblinoidów.

Dogmat: Gdzie ktoś jest słaby, inny jest silny. Uczyń wszystko by zgasić plemienne waśnie a całą energię poświęć walce z zewnętrznymi wrogami. Nienawiść względem obcych jest kluczem do zjednoczenia. Gobliny ramię w ramię z hobgoblinami są potężna siła, której nikt nie może się sprzeciwić.

Kler i świątynie: Kościół Bargrivyeka jest wśród goblinów dość popularny, choć sami kapłani starają się pozostawać z tyłu, działając zza kulis. W odróżnieniu do klerów innych goblińskich bóstw - no może za wyjątkiem kościoła Maglubiyeta - kapłani Jednoczącego są szanowani i poważani a to ze względu na niejaką sprawiedliwość jaką wprowadzają w ich życie. Kler Bargrivyeka odpowiada za przechowywanie i kultywowanie goblińskich opowieści, legend, historii i wiedzy, będącej często kluczem do zażegnywania plemiennych niesnasków.

Kościół bóstwa jest bardzo dobrze zorganizowany i podzielony na oddzielne kasty, idealnie ze sobą współpracujące. Dzięki tytuły używane wewnątrz są niezwykle zwarte i w każdej kaście obowiązują te same. Nowicjuszy w wierze nazywa się Niewspółpracującymi, podczas gdy pełnoprawni członkowie kleru noszą miano Jednoczących. Pozostałe tytuły w hierarchii, od najniższego do najwyższego, to: Rozjemca, Arbiter oraz Mediator. Najwyżej postawieni kapłani nazywają się Wielkimi Sędziami.

Duchowieństwo Bargivyeka w większości składa się z goblinów - sześciu na dziesięciu kapłanów to przedstawicieli tej rasy - podczas gdy resztę stanowią niemalże tylko hobgobliny oraz bardzo nieliczni koalinthanie i norkerzy. Co ciekawe, w odróżnieniu od klerów innych goblińskich bóstw, w duchowieństwie Bargivyeka dość często spotkać można kobiety, które stanowią prawie piątą część kleru bóstwa. Większość duchownych to kapłani, choć znaleźć można też niewielką liczbę druidów. Kontakty pomiędzy kapłanami a sługami natury są bardzo dobre, jednakże jeśli chodzi o kontakty z klerami innych bóstw nie są już tak dobre - mimo najlepszych chęci ze strony duchownych Wielkiego Rozjemcy, klery pozostałych bóstw starają się zachować odpowiedni dystans.

Większość członków kleru nosi skórzane zbroje, które z jakiegoś względu są przez nich niezwykle wysoko cenione. Wysoko poziomowi kapłani malują je na biało by pokazać jakie stanowisko piastują. To samo czynią z korbaczami, będącymi ich podstawową bronią. W czasie podróży i poszukiwania potencjalnych wrogów duchowni Bargrivyeka przywdziewają cięższe pancerze, a także zaopatrują się w większa liczbę mniejszych broni.

Do głównych zadań kapłanów bóstwa należy rozwiązywanie różnego rodzaju dysput i kłótni - tak tych na poziomie rodzinnym jak i ogólno plemiennym. Częściej jednak zdarza się, że rozmawiają oni ze zwykłymi goblinami, poznając ich typowe problemy. Później zaś starają się je rozwiązywać. Jako osoby odpowiedzialne za kultywowanie obyczajów, do nich należy zadanie wychowywania i nauczania młodych goblinoidów - nieczęsto wybuchają przez to spory z kapłanami Nomog-Geaya, którzy pragną by najmłodsi już w dzieciństwie poświęcili się ciężkim bitewnym treningom a nie tracili czasu na puste i nic nie znaczące słowa. Niekiedy zdarza się, że uczestniczą oni w niewielkich wyprawach, których zadaniem jest odnalezienie wrogów, którzy pasowaliby do miana WWW: Wielkiego Wspólnego Wroga.

Jednym z dwóch obchodzonym przez kler Bargrivyeka świąt jest Tarczowy Wiec - kiedy na wzór odbywających się u humanoidów spotkań z władcami, duchowni spotykają się z ludem. Podczas płomiennych przemówień duchowieństwo powiększa wtedy swe szeregi, kiedy to wszyscy nowicjusze zostają oficjalnie przyjęci do kleru. Innym świętem obchodzonym przez kler bóstwa są Zielone Trawy - dzień współpracy i zjednoczenia, kiedy to we wszystkich świątyniach Bargivyeka odbywają się wielkie nabożeństwa.

Największym miejscem kultu Jednoczącego jest znajdująca się poniżej Szarych Wierchów, Twierdza Jednoczącego - serce niewielkiego królestwa na które składa się sojusz kilku goblińskich plemion. Pod wodzą Wielkiego Sędziego Morgho zdołali oni pokonać inne potwory zamieszkujące ziemie wokół nich i teraz planują ruszyć na powierzchnię, co przy dobrym planie mogłoby mocno zaskoczyć mieszkańców Llorkh.

Z duchowieństwem nie związane są żadne zakony a to ze względu na to... że cały kler uważany jest za olbrzymi zakon, pracujący w imię wspólnego dobra. Co jakiś czas tworzy się niewielkie grupy, których zadaniami jest "pozbycie" się plemiennych władców których zachowanie nie pozwala na zjednoczenie. Inne grupy to tak zwani pionierzy, którzy nieustannie wędrują poszukując ziem na których gobliny mogłyby założyć nowe osady, rozwijać się i rosnąć w siłę.

Bargrivyek
Kapłan 20/Łotrzyk 20
Duży przybysz (praworządny, zły)
Boska ranga: 7
Kostki Wytrzymałości: 20k8+160 (przybysz) plus 20k6+160 (Łtr) plus 20k8+160 (Kap) (704 pw)
Inicjatywa: +16 (+12 Zr, +4 doskonalsza inicjatywa)
Prędkość: 24 m
KP: 58 (-1 rozmiar, +12 Zr, +7 boski, +20 naturalny, +10 odbicie), dotyk 38, nieprzygotowany 46
Bazowy atak/Zwarcie: +60/+67
Atak: lekki plugawy korbacz uderzenia +5 +68 wręcz (1k8 + 13/19-20/x2) lub czary +54 dotykowy wręcz lub +58 dotykowy na dystans
Całkowity atak: lekki plugawy korbacz uderzenia +5 +68/+63/+58/+53 wręcz (1k8 + 13/19-20/x2) lub czary +54 dotykowy wręcz lub +58 dotykowy na dystans Przestrzeń/Zasięg: 3 m/3 m
Specjalne ataki: Moce domenowe, odpędzanie nieumarłych 12/dzień, wybitne boskie zdolności, zdolności czaropodobne, podstępny atak +10k6, wyniszczający atak.
Specjalne cechy: Boska aura (210 m, ST 27), boskie królestwo (1,5 kilometra na Planach Zewnętrznych, 210 metrów na Planie Materialnym), boskie niepodatności, doskonalsze uchylanie, doskonalszy nieświadomy unik, komunikacja na odległość 11 kilometrów, OC 39, odporność na ogień 12, RO 20/epicka, rozumienie, mówienie i czytanie we wszystkich językach oraz przemawianie bezpośrednio do wszystkich istot w promieniu 11 kilometrów, rzut obronny, spontaniczne rzucanie, sprzyjający moment, zamiana planów na życzenie.
Rzuty obronne: Wytr +46, Ref +51, Wola +53
Atrybuty: S 27, Zr 34, Bd 26, Int 30, Rzt 38, Cha 30
Umiejętności: Blefowanie +42, Ciche poruszanie się +42, Czarostwo +40, Dyplomacja +42, Fałszerstwo +40, Jeździectwo (wilki) +30, Koncentracja +37, Leczenie +44, Nasłuchiwanie +44, Odcyfrowanie zapisków +40, Pływanie +38, Przebieranie +40, Przeszukiwanie +46, Rzemiosło (zbrojmistrzostwo) +40, Rzemiosło (zakładanie wnyków) +40, Rzemiosło (spisywanie umów) +40, Skakanie +38, Spostrzegawczość +44, Szacowanie +40, Ukrywanie się +42, Unieszkodliwianie mechanizmów +40, Używanie liny +42, Wiedza(historia) +40, Wiedza (lokalna) +40, Wiedza (mistyczna) +40, Wiedza (plany) +40, Wiedza (religia) +40, Wspinaczka +38, Wyczucie pobudek +46, Występy (oratorstwo) +40, Wyzwalanie się +42, Zachowanie równowagi +42, Zastraszanie +44, Zawód (dowódca) +4, Zawód (negocjator) +44, Zawód (mediator) +44, Zbieranie informacji +42, Zręczna dłoń +42, Zwinność +42.
Atuty: Czarowanie w walce, Finezja w Broni, Dociekliwość, Doskonalsza finta, Doskonalsza inicjatywa, Doskonalsze kontrczarowanie, Doskonalsze przewracanie, Doskonalsze rozbrajanie, Negocjowanie, Poszerzenie czaru, Przyśpieszenie czaru, Skupienie na broni (lekki korbacz), Szybkie dobywanie broni, Sugestywność, Uniki, Wyszkolenie w walce, Wzmocnienie czaru, Zmysł walki. Ruchliwość,

Boskie niewrażliwości: Niepodatność na obniżenie wartości atrybutu, wysączenie atrybutu, kwas, zimno, efekty śmierci, choroby, dezintegrację, elektryczność, wysączenie energii, efekty wpływające na umysł, paraliż, truciznę, uśpienie, otumanienie, transmutację, uwięzienie i wygnanie.
Wybitne boskie zdolności: Awatar, Przekształcanie rozmiaru, Zmiana rzeczywistości, Automatyczna metamagia (Wzmocnienie czaru), Przywołanie istot (goblinoidy), Kontrolowanie stworzeń (goblinoidy), Boskie natchnienie (odwaga), Boskie skupienie na broni (korbacz), Zawładnięcie śmiertelnikiem.
Moce domenowe: 1/dzień dar opieki; Rzuca zaklęcia prawa i zła na poziomie rzucającego czary o 1 wyższym;
Zdolności czaropodobne: Bargrivyek używa tych zdolności jak czarujący 17 poziomu (18 dla czarów prawa i zła). ST rzutów obronnych wynosi 27 + poziom czaru. Wszystkie zaklęcia domenowe (ochrona, prawo, zło).
Czary kapłana/dzień: 6/10/10/9/9/9/8/7/7/7; bazowy ST =24 + poziom czaru.
Wyposażenie: Bargrivyek dzierży lekki plugawy korbacz uderzenia +5.

Inne boskie moce
Bargrivyek to pomniejsze bóstwo, zatem może wziąć 10 w każdym teście. Traktuje również wynik 1 w testach trafienia oraz rzutach obronnych normalnie - nie jako automatyczną porażkę. Jest nieśmiertelny.
Zmysły: Bargrivyek widzi, słyszy i wyczuwa na odległość 11 kilometrów. W ramach akcji standardowej może postrzegać wszystko w zasięgu 11 kilometrów od swoich wyznawców, świętych miejsc, przedmiotów lub każdego miejsca, w którym jej imię lub tytuł zostały wypowiedziane w ciągu ostatniej godziny. W ten sposób może kontrolować nie więcej niż 5 miejsc na raz. Ma także prawo zablokować zdolność wyczuwania innych bóstw o randze równej lub niższej w dwóch odległych miejscach na raz na nie więcej niż 7 godzin.
Zmysł dziedziny: Bargrivyek wyczuwa każdy znaczący akt współpracy pomiędzy przedstawicielami rasy goblinoidów, tak długo jak efekt zdarzenia dotyczy co najmniej 500 jej członków.
Akcje automatyczne: Bargrivyek może wykorzystywać Blef, Dyplomacja, Zbieranie informacji, Wyczucie pobudek oraz Nasłuchiwanie w akcji darmowej, jeśli ST zadania wynosi 20 lub mniej. Ma prawo do 5 takich darmowych akcji w każdej rundzie.
Tworzenie przedmiotów magicznych: Bargrivyek może stworzyć dowolną magiczną broń lub rzecz która ma związek z goblionoidami oraz wzmacnianiem morale wśród tychże, którego cena rynkowa nie przekracza 300.000 sz.

Awatarowie
Awatar Bargrivyeka wygląda jak wyrośnięty goblin - dwukrotnie przewyższający wzrostem normalnego - którego ruchy, gesty i sposób zachowania są niezwykle wyniosłe i spokojne. Zawsze ma wtedy przy sobie olbrzymi korbacz.

Awatar Bargrivyeka: jak Bargrivyek, ale: boska ranga 3; Inic. +14; KP 50, dotyk 34, nieprzygotowany 42; Atak +64 lekki plugawy korbacz uderzenia +5 wręcz (1k8 + 13/19-20/x2) lub czary +50 dotykowy wręcz lub +54 dotykowy na dystans; Całk. atak lekki plugawy korbacz uderzenia +5 +64/+59/54/+49 wręcz (1k8 + 13/19-20/x2) lub czary +50 dotykowy wręcz lub +54 dotykowy na dystans OC 35, odporność na ogień 8, RO 15/epicka; MRO Wytr +42, Ref +47, Wola +49; wszystkie modyfikatory umiejętności zredukowane o 2.
Wybitne boskie zdolności: Przekształcanie rozmiaru, Przywołanie istot (goblinoidy), Kontrolowanie stworzeń (goblinoidy), Boskie skupienie na broni (korbacz).
Zdolności czaropodobne: Poziom czarującego 13 (14 dla czarów prawa i zła), ST rzutu obronnego 23 + poziom czaru.

Bibliografia:

  • Monster Mythology - Carl Sargent - TSR, 1992
  • On Hallowed Ground - Colin McComb - TSR, 1996
  • Planes of Law - Colin McComb, Wolfgang Baur - TSR, 1995

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Corrick
   
Ocena:
0
Dobra praca. Nic dodać nic ująć.
19-12-2007 21:56
Uranos
   
Ocena:
0
Interesująca, bardzo dobra rzecz, ale są tutaj wzmianki o kilku bóstwach mi nieznanych.

Myślałem że gobliny i hobgobliny czczą Maglubiyeta, a niedźwieżuki Hruggeka, a tu się okazuje że jest inaczej.

Ciekawym, kiedy pojawią się kolejne prace o panteonie plugawców.
20-12-2007 14:07
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Uranos - nie, wszystko jest w normie. Po prostu poza Maglubiyetem i Hruggekiem goblinoidy czczą jeszcze szereg innych bóstw, a Bargrivyek jest jednym z nich. Trwają już prace nad opisami kolejnych członków tego panteonu.
20-12-2007 15:04
~n

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Bardzo ciekawe bóstwo i świetna robota, jednak wkradło się kilka drobnych błędów, jak brakujące ogonki.

Np. "ze względu na niejaka sprawiedliwość jaką wprowadzają w ich życie"

W niektórych zdaniach zdarzają się także powtórzenia, które trochę rażą. W prawdzie to wszystko są małe niedoskonałości, jednak wpływają nieco na ogólne wrażenie tekstu.
20-12-2007 17:13
Azuredragon
    Intrygujące.
Ocena:
0
Zainteresowało mnie to bóstwo. W zasadzie zawsze miałem za bóstwa goblinoidów za sztampowate ucieleśnienia zła i tyrani, natomiast Bargrivyek różni się znacznie od nich. Przede wszystkim dąży on do zaistnienia jedności pomiędzy poszczególnymi gatunkami goblinoidów. Poza tym świetnie napisana praca. :)
20-12-2007 17:30
amnezjusz
   
Ocena:
0
Zainteresowało mnie to bóstwo. W zasadzie zawsze miałem za bóstwa goblinoidów za sztampowate ucieleśnienia zła i tyrani, natomiast Bargrivyek różni się znacznie od nich. Po pierwsze bóstwo to dąży do zaistnienia jedności pomiędzy poszczególnymi gatunkami goblinoidów

Tak, Bargrivyek wyróżnia się na tle 'zielonych' bóstw i nie będę ukrywał że z całego goblińskiego panteonu jest on moim ulubionym bóstwem.

W niektórych zdaniach zdarzają się także powtórzenia, które trochę rażą. W prawdzie to wszystko są małe niedoskonałości, jednak wpływają nieco na ogólne wrażenie tekstu.

Cóż, fakt w kilku miejscach uchowały się chochliki, lecz uważam że teraz nie powinno być ich zbyt dużo...

No i przede wszystkim dziękuję za pozytywne komentarze :)
20-12-2007 20:36

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.