string(15) ""
» Blog » Baldur's Gate Enhanced Edition - trochę oczekiwań
14-05-2012 12:44

Baldur's Gate Enhanced Edition - trochę oczekiwań

W działach: Gry | Odsłony: 45

Moja przygoda z tą grą zaczęła się, gdy miałem około 15 lat i światy fantastyczne pociągały mnie jeszcze bardziej niż teraz. Dobrze pamiętam wrażenie, jakie wywołało na mnie Baldur's Gate - ciekawy, "niecukierkowy" świat, nieco mroczny, lecz nie popadający przy tym w kiczowatość - klimat, barwne postaci, wysoki poziom dialogów (wydawało mi się, że gram w tytuł, który stworzony jest także dla dorosłych, i to tych "rozgarniętych") oraz poziom trudności, który nawet na przeciętnym pułapie stawiał jakieś wyzwania (zwłaszcza dla kogoś, kto do tej pory pogrywał tylko w Heroes of Might and Magic III i Might and Magic VII, gdzie było nieco ciężej umrzeć na 1 levelu).

 

Po zetknięciu się z tym wszystkim myślałem, że gry komputerowe (a przynajmniej te cRPG, o których wcześniej prawie nic nie wiedziałem) są wymagające, i to nawet bardziej niż strategie. W końcu nie każdy przepada za zagłębianiem się w niuanse fabuły (np. studiowanie dziennika), a woli dostać loch z przeciwnikami, jakich wykończyć może samym klikaniem na nie (coś w stylu Diablo, za którym swoją drogą nie przepadam). Ta gra przypominała mi nieco książkę - tyle, że miałem udział w historii. Byłem też przekonany, że tytułów pokroju Baldur's Gate jest znacznie więcej. I choć w tamtej erze powstawały te kultowe (Fallout, Planescape: Torment tudzież trochę gorsze Icewind Dale), to ich ilość nie jest jakoś przytłaczająca. Dziś się temu zupełnie nie dziwię, w końcu gdy stawia się na jakość, ilość traci znaczenie.

 

I choć wolałbym, by dzisiejsi twórcy na serio wzięli sobie do serca wzory, jakimi były te klasyki, a nie tylko odwoływali się do nich jakimiś pustymi odniesieniami, to ucieszyła mnie wiadomość o odświeżeniu BG (mimo taktyki "odgrzewania kotleta" oraz obawy o to, że danie może się nieco "przypalić"). Najpierw dotarła do mnie wieść o Baldur's Gate II - Redux i nawet mnie to ucieszyło, pomimo, że nie jestem fanem 3D. Niemniej jednak miło było usłyszeć, że tytuł będzie w jakiś sposób odświeżony. Natomiast wieść o BG: Enhanced Edition zatrzymała i zaciekawiła już na dłużej. Nie będzie to zaledwie "konwersja" na 3D, lecz, jak to mówią, "remake". Postanowiłem się podzielić swoimi oczekiwaniami co do tego tytułu.

 

1. Niedociągnięcia pierwowzoru.

 

Bluźnię? Jak można mówić o niedociągnięciach w takim klasyku? Otóż: pamiętam tylko niektóre szczegóły. A diabeł, jak wiadomo - tkwi w nich. Pierwszą rzeczą, jaka wpada mi do głowy jest np. kwestia puklerzy i używania przy tym czegoś dwuręcznego. To szkopuł, ale denerwowało mnie to, że w opisie tej tarczy widnieje informacja, iż mogą go używać np. łucznicy podczas strzelania ze swojej broni, a za nic nie dało się go założyć postaci, która używała np. łuku. Nie, puklerz przed bronią strzelecką nie chronił, ale np. puklerz Kiela dodawał premię do zręczności, która wpływała na ataki dystansowe. Poza tym przy używaniu halabardy - premia by się już liczyła w zwarciu. Podobnym "bugiem" była np. nieskończona ilość wekier +2 w pewnym sklepie w Amnie (BG II, oczywista), które można było kraść teoretycznie w nieskończoność i sprzedawać tuż za rogiem, z czego teoretycznie (i praktycznie właściwie również) można było mieć nieskończony dochód. Auć! To boli.

 

2. Jeśli 2D, to niech precyzyjne.

 

Nikt już drugi raz się za tego klasyka nie weźmie. Zwłaszcza, że druga część jest tworzona także w 3D. Miło by było, gdyby wyciągnęli maksimum możliwości z silnika Infinity, a gra nie odstraszała graficznie przez co najmniej kilka lat. Bo póki co czytając, że "produkt ma być podobny do moda TuTu, który przenosił rozgrywkę BG do mechaniki BG II", to nieco się martwię o tę grafikę. Nie jest to najważniejsza rzecz, ale w sumie się liczy.

 

3. Nieco detali w wyglądzie postaci.

 

Mimo istnienia portretów, ciekawym rozwiązaniem byłoby dodanie edytora wyglądu bohaterów, których tworzymy, oraz indywidualne rysy twarzy czy sylwetki dla bohaterów "niezmiennych". Ja rozumiem, że portret w oryginale wszystko "załatwiał", lecz często różnica między nim, a postacią "w praniu" była spora, co mogło nieco przeszkadzać.

 

4. Mniej "monotonii" w odgłosach.

 

Ile razy przyszło Ci słuchać "bacziou, bacziou"/"frezze, allia" przed walką lub w jej trakcie? To również szkopuł, lecz można by zwiększyć ilość poszczególnych rodzajów inkantacji podczas rzucania czarów przez bohaterów. Puryzmem by było stworzenie innej dla każdego czaru, lecz w pierwszej części aż tak wiele zaklęć nie mieliśmy, więc byłoby to do zrobienia. Poza tym (pomimo i tak zróżnicowanych odzywek podczas przygody), można by ich jeszcze dodać. Zwłaszcza tych, które są odtwarzane przy wybieraniu postaci (to się może znudzić i na dłuższą metę wypada sztucznie).

 

To tylko kilka osobistych życzeń, które w większości raczej się nie spełnią, ale chciałem się nimi podzielić. Miałem też pisać o tym, że chętnie bym ujrzał BG opartego na edycji D&D 3.0/3.5, a nie AD&D, ale to już całkowicie nie wchodzi w grę. Poza tym oczekiwania mam niewielkie - byleby twórcy nie zniszczyli klimatu pierwowzoru, a nowe przygody i postaci nie wydawały się "doklejone" (o ile dodatek do drugiej części BG nie wydawał mi się taki, o tyle "Opowieści z Wybrzeża Mieczy" według mnie wypadły odrobinę sztucznie).

 

Na koniec - miłych wakacji ]:->

Komentarze


nimdil
    @O czym ty mówisz
Ocena:
+1
PF czy 3.5 to rewelki. Ale BG jest Advanced - proste.
14-05-2012 21:23
Malaggar
   
Ocena:
+3
Poza tym, o ile rozumiem jeszcze narzekania na sesjach na mechanikę AD&D, to w sytuacji, gdy komputer odwala za nas robotę nie widzę potrzeby zmieniania mechaniki.
Ba, na kompie to może i Zły Cień by dał radę.
14-05-2012 21:44
dzemeuksis
   
Ocena:
+1
@Malaggar
Nie wiem, jaką mechanikę zastosowano w Arcanum, skądinąd świetnym, ale tam jak wskaźnik pokazywał, że masz np. 80-90% szans na trafienie kogoś z broni dystansowej, to realnie było jakieś 50-60%. W tym przypadku wolałbym sam rzucać, niż pozwalać komputerowi to robić.
14-05-2012 22:22
Malaggar
   
Ocena:
0
Nie wiem, co było w Arcanum, bo po jakiejś godzinie odbiłem się od niego z hukiem i trzaskiem po to, by nigdy nie wrócić.
14-05-2012 22:29
Ruffle
    Wpis
Ocena:
0
Wreszcie znalazłem (a raczej natknąłem się) na opcję edytowania wpisu. Poprawione drobiazgi, które rzucały się w oczy.
14-05-2012 23:41
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
A ja chcę dobrą polonizację :)
15-05-2012 07:08
Indoctrine
   
Ocena:
+1
@dzemeuksis

Mechanika w Arcanum był ostro skopana. Procenty widziałeś przed dodaniem modyfikatorów za cholera wie co ;) Dzięki temu z trafianiem było różnie. Na przykład glass looking rifle była najcelniejsza, bez znaczenia co staty mówiły.

Tam było sporo kwiatków, na przykład pies, który zagryzał wielkie demony szybciej niż bohater z mieczem trójręcznym albo elfka strzelająca z łuku szybciej niż z karabinu :D

Ale kilmat Arcanum - coś cudownego. Nie wiem Malaggar jak mogło Cię to odrzucić :>
15-05-2012 07:32
nimdil
    @Indoctrine
Ocena:
+1
Ja wiem. Też odpadłem.
15-05-2012 09:22
Indoctrine
   
Ocena:
+1
@nimdil

Czemuż to?

Chociaż muszę przyznać, zupełnie inny styl rozgrywki prezentują te produkty. Baldur na poziomie walki, która jest tak naprawdę bardzo ważnym elementem, reprezentuje podjeście strategiczne (budowa postaci) i taktyczne (używanie na pauzie różnych opcji walki).
Arcanum ma walkę i to właściwie wszystko. Klepanie jest pozbawione jakiegokolwiek balansu, bardzo szybko można mieć postać której nic nie zagrozi.
15-05-2012 11:06
Nuriel
   
Ocena:
0
@dzemeuksis

Jak komputer kantuje to przecież zawsze można rzucić kostką. W monitor na ten przykład.
15-05-2012 11:42
Ruffle
    Arcanum
Ocena:
0
I ja postanowiłem spróbować odnaleźć się w tej grze, ale uczucia mam mieszane. Porównałbym je do konsumpcji odpowiednio przyrządzonego grzyba - coś jest smaczne, ale z natury ciężkostrawne.

Elfy we frakach, krasnoludy w garniturach - : o I ten klimat ery maszyn parowych...

Za to mechanika to rzeczywiście jakieś wróżenie z fusów. No i czasem wydawało mi się, że świat zawiera w sobie zbyt wiele (nie chodzi mi tu o sam jego rozmiar, bynajmniej), ale o jakąś taką "ciężkostrawną" mieszankę trochę za dużej liczby koncepcji/klimatów. Ja bym ten świat nieco odchudził. Ale to w sumie subiektywne marudzenie :P
15-05-2012 12:05
Indoctrine
   
Ocena:
0
Odchodził? Z czego? Tam było kilka miast na krzyż, żadnych wiosek, niczego :)

Koncepcje świetne, nieźle poprowadzone, znacznie fabularnie ciekawsze niż większość obecnych produkcji. Jedynie mechanika kiepska. To znaczy - crafting albo magia, świetnie, tylko walka oraz interakcja ze światem - już mniej.

Szczerze mówiąc, mając porównanie świata Arcanum i Wolsunga, to ten pierwszy wydaje się bardziej ciekawy dzięki konfliktowi magia-technologia :)
15-05-2012 12:08
Malaggar
   
Ocena:
0
@Indo: Bo nie znoszę steampunku z rasami z fantasy?
Gdyby to był po prostu steam z samymi ludzmi w Europie/Ameryce Pn to jeszcze.
Od biedy mogłyby być jakieś delikatne wstawki nadnaturalne.
15-05-2012 13:00
Indoctrine
   
Ocena:
0
Innymi słowy - konwencja się nie spodobała, a nie wykonanie. To akurat rozumiem, bo nie każdy musi lubić akurat to...
Arcanum to podobnie jak Wolsung - bardziej steam fantasy a nie steampunk klasyczny. Tym niemniej bardzo ciekawie zrobiony i wielka szkoda, że nie zrobiono jakiejś rozbudowanej kontynuacji (głównie poruszającej aspekty świata, bo wiele elementów było trochę zawieszonych w próżni).
15-05-2012 13:10
Malaggar
   
Ocena:
0
Ale wykonanie też posysało. Miałem wrażenie, że to twór falloutopodobny rodem z Chin albo innego Tajwanu.
Tylko marne wykonanie bym przebolał, gdyby gra wyrzucała z kapci.

PS. Wolsunga też nie tykam kijem nawet z uwagi na konwencję (i generalną kupowatosć systemu, ale to detal).
15-05-2012 13:13
~F7sus4

Użytkownik niezarejestrowany
    Brak rozeznania
Ocena:
0
Maly komentarz a'propos "szkopulow" pierwowzoru gry. Kolega chyba zapomnial, ze oryginalne BG chodzilo na systemach posiadajacych 16MB RAM (nie 16GB) i wiekszosc owych "szkopulow" wynika z koniecznosci liczenia kazdego megabajta wczytywanych danych. Wiecej inkantacji dla czarow? Lepsza grafika? Nie przy zasobie 16MB pamieci.
17-05-2012 10:41

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.