Ascending Empires
Zbuduj cywilizację, wypstrykaj przeciwnika
Redakcja: Grażyna 'Fionaxxx' ZarzyckaIlustracje: Artur 'GoldenDragon' Jaskólski
Ascending Empires to lekka gra strategiczna z elementem zręcznościowym, która właśnie ukazała się nakładem wydawnictwa Z-Man Games. Autorem tej pozycji jest Ian Cooper, twórca również "pstrykanej" Taktiki z 1997 roku, która jednak nie odniosła dużego sukcesu. A jak będzie tym razem?
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Pudełko – przestrzeń bez granic
Ascending Empires to utrzymana w mrocznej konwencji gra o podboju kosmosu. Interesującą tematykę zapowiada już ilustracja z wieczka pudełka. Uzbrojony żołnierz znajdujący się na jednej z planet obserwuje ostrzał innej przez gigantyczny statek wojenny (wszystko na tle fragmentu wszechświata). Ilustracja utrzymana w ciemnej tonacji z wyrazistym odznaczeniem ciał niebieskich.
W pudełku odnajdziemy drewniane dyski: 24 Planety, 10 Asteroid i 4 Światów. Wydawca dołączył również komplet naklejek (w tym jeden zapasowy!), które należy umieścić na krążkach. Plansza jest składana z 9 części jak puzzle. Niestety, aby ją rozmieścić trzeba naprawdę dużego stołu, a do tego niektóre fragmenty bardzo ciężko jest połączyć i przez to ich rogi się deformują. Mamy cztery zestawy kolorystyczne (żółty, czerwony, niebieski i zielony) dla każdego z graczy w skład którego wchodzą:- kartonowa miarka zasięgu
- 8 drewnianych dysków (małe) – statki kosmiczne
- 1 drewniany dysk (średni) – statek wojenny
- 13 plastikowych figurek jednostek wojskowych
- 4 drewniane okręgi – kolonie
- 4 drewniane wieże – miasta
- 8 drewnianych sześcianów – obiekty badawcze
- karta gracza z grubej tektury
Jak wypstrykać przeciwnika
Ascending Empires jest jak dobry film – spokojnie rozwija swój tok (budowanie imperium) i przyśpiesza podczas widowiskowych momentów (przemieszczanie statków i kosmiczne bitwy). Zasady gry są niezwykle proste (wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na kartach pomocy), a instrukcja je tylko klaruje i uszczegóławia.
W rundzie gracz wykonuje jedną z dostępnych akcji, a potem kolejka rozgrywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W chwili, gdy ktoś sięgnie po ostatni żeton punktu zwycięstwa – rozpoczyna się ostatnia runda – wszyscy pozostali uczestnicy rozgrywki mają ostatnią, dodatkową akcję. Gdy przyjdzie kolej gracza ten może:- Rekrutować wojsko – położyć z puli do 2 jednostek wojska na zajęte Planety lub Świat Domowy (opcjonalnie można ściągnąć i odłożyć do puli dowolną ilość swoich figurek z planszy)
- Przemieszczać – otrzymane dwa punkty ruchu można wydać na:
- Wydobywać – zwrócić dwie lub trzy jednostki wojska z planety i otrzymać w zamian odpowiednio 2 lub 3 PZ
- Budować – wznosić ośrodek badawczy (tylko jedna planeta każdego gracza może mieć na sobie dwa ) za 2 jednostki wojskowe, kolonię za jedną figurkę żołnierza albo miasto za jedno wojsko i jedną kolonię (które zawsze usuwamy z powierzchni planet, na której tworzymy obiekt)
- Rozwijać technologię – awansować o jedno pole znacznik technologii jednego z czterech kolorów (pomarańczowy, szary, fioletowy i brązowy) – trzeba posiadać odpowiednią ilość ośrodków badawczych na planetach wybranej barwy
Strategia dla każdego
Ascending Empires pokazuje, że można podać to samo danie w trochę innym sosie. Na rynku dostępnych jest wiele gier o podbojach, również w kosmosie. Gra Iana Coopera pokazuje, że można już trochę zgrany temat przedstawić w atrakcyjny sposób. Klasyczną planszę zastąpiono "puzzlami" z otworami na losowe drewniane krążki ciał niebieskich. Przemieszczanie jednostek zastąpiono elementem zręcznościowym. Mechanika prosta, a do tego elegancja jak w dobrej euro grze. Zasady są na tyle złożone, że powinny zapewnić regrywalność tytułu na wiele wieczorów. Fanom ciężkich strategii jednak odradzam za dużo tu dla nich losowości. Rodzinom, niedzielnym graczom i poszukującym lekkiej strategii w emocjonującym sosie gorąco polecam.
Plusy:- prostota zasad
- emocjonujące, "pstrykane" walki w kosmosie
- elegancka mechanika jak w rasowej euro grze
- losowe rozmieszczanie ciał niebieskich podczas set up-u
- części planszy nie chcą się właściwie łączyć
- nieczytelna czarnobiała wersja polskiej instrukcji
- brak opisu technologii w instrukcji
Dziękujemy sklepowi Rebel.pl za udostępnienie gry do recenzji.
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Ascending Empires
Seria wydawnicza: Ascending Empires
Typ gry: strategiczna
Projektant: Ian Cooper
Ilustracje: Chechu Nieto
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Z-Man Games
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 75 minut
Cena: 179,95 zł
Seria wydawnicza: Ascending Empires
Typ gry: strategiczna
Projektant: Ian Cooper
Ilustracje: Chechu Nieto
Data wydania oryginału: 2011
Wydawca polski: Z-Man Games
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 75 minut
Cena: 179,95 zł