» Dla Mistrzów Podziemi » Przedmioty » Artefakty Szass-Tama

Artefakty Szass-Tama


wersja do druku

Co takiego kryje licz?

Autor: Redakcja: Piotr 'Rebound' Brewczyński

Przedstawione w tym artykule potężne artefakty znajdują się w posiadaniu Zulkira Nekromancji - Szass Tama. Niegdyś spoczywały w krypcie licza Larlocha - arcymaga ze starożytnego Netheril, lecz wiekowy czarodziej pozwolił Szass Tamowi zabrać je ze swej krypty. Zarówno Kula Martwego Księżyca jak i Siedzisko Thakorsila to niezwykle potężne artefakty i radzę Ci, drogi Mistrzu Podziemi, używać ich z rozwagą.


Kula Martwego Księżyca

Jest to błyszcząca, czarno-fioletowa kula, która zdaje się pochłaniać otaczające ją światło, a jej kolory niepokojąco falują na jej powierzchni jak olej na wodzie. W miejscu, w którym się znajduje, w powietrzu czuć potężną aurę smutku i przygnębienia. Kiedy ktoś zaryzykuje dłuższe spojrzenie, ujrzy na powierzchni kuli zniekształcone, niejako martwe oblicze księżyca.
Wieki temu czarodziej - potężny król-zaklinacz Larloch z królestwa Netheril stworzył ten artefakt, by kontrolować umysły swych dworzan, odkrywać plany swych wrogów oraz przyzywać potężne byty z Zewnętrznych Planów. Artefakt służył mu dobrze, a on sam rządził przez wiele lat, stając się w końcu liczem.
Larlochowi udało się przetrwać upadek imperium Netheril i do tej pory zamieszkuje w swej siedzibie zwanej powszechnie Kryptą Czarnoksiężnika. Do tej pory wiadomo o szesnastu Czerwonych Czarnoksiężnikach, którzy zapuścili się do krypty w poszukiwaniu skarbów Larlocha. Jedynym, który wyszedł cało z tej próby był Szass Tam - Zulkir Nekromancji. W czeluściach siedziby netheryjczyka obaj liczowie zawarli tajemniczą transakcję, w wyniku której Szass Tam stał się bogatszy o kilka potężnych magicznych przedmiotów, między innymi o Kulę Martwego Księżyca. Zulkir użył mocy kuli do uwolnienia lorda tanar’ri - Eltaba, a następnie spętał go za pomocą innego potężnego artefaktu - Siedziska Thakorsila. Kto wie, do jakich niecnych celów użyje Szass Tam potęgi posłusznego swej woli Eltaba.

Stałe działanie: Działa jak Kryształowa Kula z widzeniem prawdy.

Działanie wywołane: Właściciel Kuli Martwego Księżyca może rzucać następujące zaklęcia: zdominowanie osoby (3/dzień), masowy urok (1/dzień), ożywienie umarłego (3/dzień) i zauroczenie osoby (5/dzień).

Dodatkowo właściciel Kuli może przyzwać jednego Tana'ri, Yougolotha lub Baatezu i zmusić go do wypełnienia jakiegoś zadania (udany rzut na Wolę ST 30 pozwala ofierze oprzeć się rozkazowi). Po wykonaniu zadania istota wraca do swego rodzinnego planu. W danym momencie może być przyzwana tylko jedna z podanych istot. Jeżeli przyzwana istota ma poniżej 5 KW, Kula nie może być użyta do przyzwania kolejnej przez 10 dni, jeżeli ma 5-10 KW - przez miesiąc, a gdy ma powyżej 10 KW - przez pełny rok.

Sugerowane sposoby zniszczenia:

  • Kula musi zostać pożarta przez Tarrasque lub Wielkiego Feyra;
  • Kula musi zostać przetransportowana na plan Arborea lub inny Zewnętrzny Plan dobra i zniszczona przez jednego z zamieszkujących tam bogów;
  • Kulę mogą zniszczyć potężne zaklęcia Wysokiej Magii, którą posługują się jedynie elfy z wyspy Evermeet.


Przytłaczające różne; PC 25; waga 4 kg.


Siedzisko Thakorsila

Siedzisko Thakorsila jest jednym z wielu magicznych przedmiotów wyniesionych przez Szass Tama z Krypty licza Larlocha. Jest to masywny, kamienny, wspaniale zdobiony tron, którego oparcie i poręcze zostały wykonane na kształt powykręcanych smoków, a nogi na kształt chciwych pazurów. Gdy podczas Rytuału bliźniaczych płomieni powstanie pierwsza z Run Chaosu, wokół tronu pojawia się wielka, dziewięciościenna, kryształowa piramida, która więzi ofiarę w swym uścisku. Ofiara nie może uciec, dopóki istnieje choć jedna runa.
Gdy lord bateezu o imieniu Orlex rządził starożytnym królestwem Yhalvia, banda renegackich czarodziejów dowodzona przez arcymaga Thakorsila stworzyła ten przedmiot, by uwięzić i zniewolić diabła. Na nieszczęście ich plan wymagał wielokrotnego użycia złej magii (choćby poświęcanie istot o dobrym charakterze) i w konsekwencji po uwięzieniu Orlexa i zniewoleniu go dzięki Runom Chaosu, rada magów stała się równie okrutna, co poprzedni władca Yhlavii. Orlex został wygnany do innych planów gdy artefakt zaginął. Mówiono, że został zniszczony, lecz naprawdę znalazł się w posiadaniu króla–zaklinacza Larlocha, który jednak nigdy go nie użył. Podczas spotkania z Szass Tamem, Larloch uznał, że artefakt może lepiej przysłużyć się zulkirowi niż jemu i podarował mu go. Tam wrócił do Thay i szybko wykorzystał Siedzisko Thakorsila i uwięził demona Eltaba.
Siedzisko zostało stworzone jako narzędzie zniewolenia. Pierwotnie stworzone by służyć dobru, zostało wykorzystane przez siły zła.
Siedzisko Thakorsila ma na szczęście wiele ograniczeń czyniących je trudnym w użyciu. Po pierwsze istota mająca być więziona musi zostać zmuszona do tego, aby na siedzisku usiąść. Jeśli istota nie spocznie na nim z własnej woli lub gdy zostanie do tego zmuszona podstępem, przysługuje jej rzut obronny na Wolę (ST 25) w momencie rozpoczęcia rytuału. W wypadku niepowodzenia, istota zostaje magicznie przykuta do tronu, uniemożliwiając jej jakiekolwiek działanie. Istotom magicznie zmuszonym do spoczynku na Siedzisku Thakorsila (np. kontrolowanym za pomocą Kuli Martwego Księżyca) nie przysługuje rzut na Wolę - są one automatycznie spętane. Istoty posiadające naturalną odporność na magię mogą również wykonać rzut obronny na Wolę (ST 25), aby uniknąć zgubnego wpływu artefaktu. Po uaktywnieniu pierwszej runy ofierze przysługuje rzut obronny na Wolę (ST 30). Nieudany wynik oznacza, że istota nadal jest przykuta do krzesła. Test powtarzany jest za każdym razem, gdy uaktywni się kolejna runa rytuału (za każdą kolejną uaktywnioną runą ST testu wzrasta o 1, np. dla drugiej runy ST 31, trzeciej 32 itd.).
Gdy zostanie uaktywniona dziewiąta runa, dusza istoty zostaje na stałe związana z artefaktem. Istota może fizycznie opuścić siedzisko, lecz jest całkowicie poddana właścicielowi tronu. Zniewolona istota może być uwolniona jedynie za pomocą wielokrotnego użycia zaklęcia cud lub życzenie, dzięki boskiej interwencji lub innym niezwykłym okolicznościom.
Dużym utrudnieniem w używaniu tronu jest fakt, że Rytuał bliźniaczych płomieni jest długi, skomplikowany i wymaga poświęcania coraz potężniejszych istot. Pierwsza runa wymaga poświęcenia człowieka o dobrym charakterze o poziomie 1. lub wyższym, druga runa - o poziomie 2. lub wyższym i tak dalej aż do 9. poziomu.
Podczas trwania rytuału stworzone runy są podatne na zniszczenie lub przemieszczenie. Jakiekolwiek uszkodzenie lub przesunięcie niszczy runę i trzeba ją ponownie tworzyć. Jeżeli wszystkie stworzone już runy zostaną zniszczone zanim rytuał zostanie zakończony, więziona istota zostaje uwolniona. Gdy wszystkie runy zostaną stworzone, mogą zostać usunięte jedynie poprzez zniszczenie krzesła.
Siedzisko Thakorsila ma jeszcze jedną, bardzo potężną właściwość. Jeśli jest aktywne, uniemożliwia użycie jakichkolwiek czarów ze szkoły Wróżenia w obrębie 200 mil. Magiczne przedmioty posiadające właściwości wróżenia (np. Kryształowa Kula) są wtedy bezużyteczne.

Sugerowane sposoby zniszczenia:

 

  • Siedzisko Thakorsila może być całkowicie zniszczone uderzeniem broni dzierżonej przez większego boga lub boginię;
  • Artefakt musi zostać przetransportowany do Otchłani, umieszczony w kuźni księcia balorów - Vrr’mala i tam zniszczony.


Przytłaczająca nekromancja i oczarowanie; PC 25; waga 40 kg.


Bibliografia:

 

 

  • Forgotten Realms: Spellbound (TSR, 1995)

 

Tagi: artefakty



Czytaj również

Ślepe stado
Jak owce we mgle
- recenzja
Wszyscy na Zanzibarze
Intrygujące przygnębienie
- recenzja
Trawa
Co w Trawie piszczy?
- recenzja
II. miejsce w Konkurs(ik)u XI
Opis słabego artefaktu i szkoły magii
Mikstury i olejki nieśmierci

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
DZIĘKUJE, bardzo ciekawiły mnie te artefakty. Jusz wiem jak wykorzystać je w mojej kampani
04-11-2004 20:57
Neverwinter
   
Ocena:
0
Tarrasque jest w GH, nie FR...
05-11-2004 14:01
Michass
   
Ocena:
0
I dlatego właśnie tak trudno rozwalić ten artefakt :P
05-11-2004 15:49
~Dark

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Niestety mylisz się. Tarrasque żyje w FR (co może wydawać się dziwne) i ma się dobrze. Na potwierdzenie moich słów, przytocze fakt, że niezbędnym komponentem do rzucenia czaru "Karsus Avatar" (mam nadzieje, że wiesz, o co mi chodzi) były właśnie organy wewnętrzne Tarrasque.
05-11-2004 16:37
~Ilthandiir

Użytkownik niezarejestrowany
    Tarrasqe
Ocena:
0
O tarrasqe pisze również w Magic of Faerun. Uchwyt Herolda, znajdujący się w Srebrnych Marchiach, był atakowany przez tarrasqe'a.
05-11-2004 17:41
~Spartakus

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Niby dlaczego nie miało by być Tarrasque w FR? Równie dobrze można powiedzieć ze nie ma orków albo smoków. MM są wspólne dla wszystkich settingów.
06-11-2004 14:15
~Bahamut

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
to zawsze zależy od MG czy jest Tarrasque, więc nie ma co gadać :)
06-11-2004 16:07
Damador.
   
Ocena:
0
neverwinter - o spelljamerze wie ? forgotten universe(realmspace) ? - przypominam ze w 2 GH i FR byly pararelne i jako takie istnialy oba na raz i byly ze soba polaczone - stad tarasq moze sie znienacka w FR pojawic ( teleport przez wymiar itp )
06-11-2004 22:17
~Jorund

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
całkiem ciekawe
ale z karmieniem tarrasque może być kłopot :)
11-11-2004 18:49
Haer\'dalis

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Damador, realmspace już nie obowiązuje, co nie zmienia faktu, że każdy setting ma własnego tarrasque'a.
22-11-2004 19:12
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
dlaczemu ??

pakujesz kulę do miasta, przyzywasz terrasque i uciekasz ^^

on zje wszystko w promieniu 30 mil :P
23-12-2004 16:42
Railstin
   
Ocena:
0
pomysł jest dobry, ale to są za dobre artefakty, a poza tym komu się chce szukać Tarasque?
12-01-2005 16:34
~Ktosik

Użytkownik niezarejestrowany
    Hce się
Ocena:
0
Hce się szukać temu, kto hce zniszczyć kulę :P Pozatym jak on zje te kule to mozna go zabić i zgarnąć PD :P .
18-01-2005 15:53
~Ludzie ze sesyji

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ludu, Tarrasque To mi z ręki jadły. Najepiej kule wsadzic tost z maslem (Odwołanie do trzech największych poszukiwaczy przygód) i postawic przed pieczarą, co nie eddy.
19-01-2005 10:11
~Tarrasque

Użytkownik niezarejestrowany
    Tarrasque
Ocena:
0
Tarrasque jest fr... przeczytaj w podr... pisze ze jakies miasto zrujnowaly ataki Tarrasque
22-01-2005 23:04
~Dojo

Użytkownik niezarejestrowany
    Tarrasque
Ocena:
0
Drobna uwaga dla 'Luda ze sesyji'(?).Tarrasque jest jeden we Wrzechświecie, więc jak mogły ci !one! jeść z ręki.
04-02-2005 14:25
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jest ponieważ w edycji 3.0 isnieją połączenia planarne do wyszystkich światów, niestety w edycji 3,5 nasi epiccy bohaterowie nie będo mogli wybrać się na wakacje do innego świata :P
10-03-2005 06:13
~pucini- the lich

Użytkownik niezarejestrowany
    statystyki Larlocha
Ocena:
0
Ej nie wiecie może gdzie dokładnie można znałeźć statystyki larlocha ??
szukałem na stronce wizardów ale nie znalazłem . mógłby ktos podać nazwę artykułu w którym znajduja się jego statsy .
12-03-2005 18:52
~Xzar Grobowładny

Użytkownik niezarejestrowany
    świetne nekromanckie powiązanie
Ocena:
0
Świetne nekromanckie powiązanie potężnych liczów Szass-Tama i Larlocha. Jeszcze tylko w tym ponurym zgromadzeniu brakuje 3. licza - Mnie
27-03-2005 20:23
Cahir
   
Ocena:
0
pucini - the lich -> Statystyki Larlocha znajdują się w podręczniku Lords of darkness, który już nie długo powinien pojawić się po polsku.
10-04-2005 13:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.