» Systemy » Konfrontacja » Armie Konfrontacji - Ścieżka Losu

Armie Konfrontacji - Ścieżka Losu


wersja do druku

Świat jest taki jaki jest, walcz dla siebie


Gobliny z No-dan-kar



Gobbasy są armią, w której da się wystawić największą ilość modeli w całej Konfrontacji. Śmiesznie mały koszt punktowy szeregowych jednostek pozwala bez problemu wystawiać krocie figurek, które choć nie należą do najsilniejszych, to w hordzie potrafią zdziałać cuda. Sądzę, że każdy gracz znajdzie w tej nacji jakąś jednostkę, która będzie mu idealnie odpowiadać. Są tutaj popularni Fanatycy z Szałem Bojowym i siłą 5, łucznicy i włócznicy z niewielkim zasięgiem i siłą (często niedoceniani przez przeciwników), a także zwykła piechota z kiepskimi statystykami, ale kosztem pozwalającym wystawić ich tłumy.

Jednakże oprócz zwykłych szarych, regularnych goblinów mamy możliwość wystawić także elitarne oddziały. Jest wśród nich kilka, których użyteczność warto omówić szerzej.

Pierwszą z takich jednostek jest moim zdaniem troll, którego mamy 2 typy: zwykły i czarny. Obu cechuje zdolność Regeneracja/5 i bardzo wysokie współczynniki siły i wytrzymałości. Ponadto „czarna” wersja ma zdolność pozwalająca skutecznie zranić przeciwnika już przy trafieniu w rękę. Zwykły troll jest bardziej defensywną odmianą – dodatkowy punkt obrony, Instynkt Przetrwania i możliwość dokupienia goblina-strażnika czynią z niego raczej „przetrzymywaczkę” i niszczyciela wrogiej siły uderzeniowej, a w mniejszym stopniu głównego pakera w armii.

Inną opcją godną uwagi są goblińscy snajperzy: zdolność Nękanie w połączeniu z nieprzewidywalnymi strzelbami jest równie niebezpieczna jak i zawodna. Potrafi zarówno strzelić na parędziesiąt centymetrów z siłą 10, a zaraz potem zaledwie na kilka z Siłą 2.

Zupełnie innym typem jednostki są goblińscy gazownicy. Ich rola w armii może być różnoraka, albowiem mają w swojej dyspozycji kilka rodzajów bojowych oparów. Potrafią blokować pole widzenia strzelców wroga, osłabiać go w walce, a nawet zmusić do przyjęcia odpowiedniej taktyki. Za jedyne 20 pkt otrzymujemy więc jednostkę, która sprawdza się właściwie zawsze i wszędzie.

Mobilniejszymi jednostkami armii goblinów są (oprócz Trolli) są Rycerze Strröhm'a. 20 cm ruchu, przyzwoite statystyki i możliwość posiadania zdolności Zawzięty lub Zwiadowca ustawiają ich w rzędzie jednostek zarówno wspomagających jak i uderzeniowych całej armii.

Zdolnością rasową Goblinów są Posiłki – może nie najlepsza umiejętność w całej grze, ale doskonale komponujące się z armią zielonych. Pozwala ona na desantowanie z powrotem na pole bitwy jednostek wcześniej zabitych z najniższym kosztem punktowym. Armia goblinów ma kilku bohaterów i część z nich jest całkiem sensowna. Tutaj jednak mała dygresja –największą wadą gobbasów jest niska odwaga i dyscyplina, więc przy wystawianiu bohatera grupa dowodząca (muzyk + sztandarowy) to po prostu konieczność. Z tym bonusem +2 do wyżej wymienionych cech wciąż nie jest najlepiej, ale i tak ciekawiej niż początkowo. Wróćmy jednak do herosów. Z tych walczących bardzo ciekawymi są: Kobalt - typowy przeciętniak, ale za to z niskim kosztem, Kapitan Krill - Instynkt Przetrwania, Urodzony Morderca, Umiejętności Przywódcze i mocny magiczny miecz, który jest chyba jedną z najlepszych możliwości, czy też niedawno wydany Bazuka ze świetnymi umiejętnościami, ale i wysokim kosztem.

Kapłanów goblińskich jest mało i mimo niskiego kosztu są oni bardzo słabi. Z magami sprawa wygląda nieco lepiej, lecz dalej nie cudownie. Mają dostęp głownie do magii powietrza, której brakuje stricte ofensywnych czarów. Jest kilka zadających niskie obrażenia, poprawiających różne statystyki czy też odstraszających przeciwnika. Ponadto kilku bohaterów posiada gamę czarów z innych żywiołów: Ognia (Babayog) i Wody (Kerozen). Niewątpliwie ten fakt zwiększa ich potencjał destrukcyjny. Jednym z nielicznych opłacalnych wyjątków jest druga inkarnacja Gidzzita Dzwonnika, która posiada ścieżkę ziemi oraz mutagen co za 45 pkt jest bardzo dobrym wydatkiem.

Wilczarze Yllii



Żywiołem Wilczarzy jest niewątpliwie walka. Posiadając całą gamę predyspozycji do „naparzania się” z wrogiem w bliskim kontakcie są oni jedną z najbardziej ofensywnych armii Aarklash’u. Ogromnym atutem jest szybkość – bazowo aż 15 cm, a nierzadko nawet 17.5. Innym współczynnikiem, który imponuje, jest Siła: minimalnie wynosi 6, a średni współczynnik w armii sięga 9. Elitarne jednostki (Predatorzy) mogą się poszczycić wartościami na poziomie 12-13, które są nieosiągalne dla wielu armii. W połączeniu z dodatkową kostką z Urodzonego Mordercy – obok Mutagenu i Konsekracji najpotężniejszej umiejętności armijnej, jest mordercza. Daje nam ona dodatkową kość walki, która spokojnie wyrównuje nasze szanse w walce z 2 wrogami naraz, a przy starciu 1 vs 1 pozwala na praktyczne wyprowadzenie 1 ataku nie do sparowania, który spokojnie może zabić albo przynajmniej krytycznie zranić.

Współczynniki Ataku i Obrony znajdują się średnio na poziomie kolejno 4 i 3, czyli w pierwszym przypadku lepiej niż przeciętnie, w drugim natomiast średnio. Jest to kolejny przykład na to, że Wilki lepiej atakują niż bronią.

Dodatkowym atutem Wilczarzy jest strach, który choć nie stoi na tak wysokim poziomie jak u Martwaków to jednak jest ciekawym i niejednokrotnie przydatnym aspektem.

Wilcza Wytrzymałość bardzo ustępuje Sile, ale wcale nie jest kiepska. Poziom armii to jakieś 5-6, co niestety pozwala strzelcom wroga na skuteczne poranienie naszych szeregów nim uda się nam dojść.

Innym mało pozytywnym aspektem armii Wilków jest dość duży koszt pojedynczych modeli. Zwykły przeciętniak kosztuje w granicach 35 pkt, a ceny elity dochodzą nawet do 50-kilku. Skutecznie ogranicza to liczebność naszej rozpiski do 7-9 modeli.

Armia Wilczarzy nie dysponuje skutecznym ostrzałem. Jednostki strzelające to kusznicy, których bronie są niesamowicie mocne (10S!), jednak współczynnik celności jest równy 2 –czyli skuteczność ograniczona do pojedynczego strzału na bliski dystans lub przy odrobinie szczęścia na średni. Pewne udogodnienia wprowadziły Wilcze stada, wilczarze dostali w nich możliwość wystawienia kusznika z Lekką artylerią.

Jednostkami niewątpliwie wartymi opisania są wspomniani już Predatorzy. Wysoka Atak i Siła czynią z nich istne maszynki do zabijania. Przyzwoita wytrzymałość (dodatkowo Twardziel u Predatorów Krwi) skutecznie przyjmują większość ataków wroga. Stanowią oni główną siłę uderzeniową całej armii albowiem nie ma chyba przeciwnika, którego nie byliby w stanie przełamać (wyjątkami mogą być Abberacja, Daysatis czy Tyrant).

Innym niewątpliwie ciekawym modelem jest Westalka, która nie dość, że ma niezłe statystyki, to dodatkowo (niezależnie od innych czynników) zawsze dzieli kości po przeciwniku. Skutecznie pozwala to na dostosowanie się do stylu gry narzuconego przez wroga.

Wilczy Prowler posiada umiejętność zbliżoną do Gryfiego sapera, gdyż potrafi zastawiać na polu bitwy pułapki, które aktywują się, gdy przeciwnik przechodzi w 5 cm od nich. Ponadto może poszczycić się umiejętnością Nękanie w połączeniu z Kuszą (S7) i specjalną procą, która wytwarza obłoki dymu, blokujące pole widzenia przeciwnika. Dodatkowo jest skautem i ma możliwość wystawiania swoich pomocników w armii.

Jeśli chodzi o bohaterów i postacie czarujące to sprawa najgorzej wygląda z kapłaństwem. Jest tu jedynie Syriak i Strażnicy Runów, którzy choć mają całkiem potężny arsenał cudów to jednak nie wystarczająco skutecznych.

Bohaterowie do walki są w liczni i mamy tutaj naprawdę szeroki wybór. Ceny ich wahają się od 70 do 350 pkt, jednakże najrozsądniejszym wyborem są ci w granicach 80-120. Możemy pokusić się o Lykai’a wraz z jego świetną strzelbą albo Watcher’a, który nie dość, że świetnie walczy to jeszcze ma 5 dyscypliny, co jak na tę armię jest liczbą wprost oszałamiającą. Alternatywami mogą być Ashan’Tyr albo Kassar.

Wśród magów także jest kilka ciekawych opcji. Najciekawszą wydaje się chyba Saphyr, który ma dostęp do raczej wspomagającej magii wody, a do tego jest niezgorszym wojownikiem. Innym wyborem może stać się Ophyr, który dodatkowo dysponuje magią powietrza (jego koszt to już co najmniej 160 pkt).

Mimo famy, która chodziła po wejściu Konfrontacji do Polski Wolfeni absolutnie nie są armią przegięta. Owszem są bardzo mocni, ale mają też trochę wad i da się ich pokonać, niemniej trzeba się przy tym bardzo napracować...

Pożeracze Vile-Tis

Zaryzykowałbym stwierdzenie, że Pożeracze to najmocniejsza w walce wręcz armia Konfrontacji. Urodzony Zabójca jako umiejętność klasowa u wszystkich Wilków, Oburęczność u Pół-Elfów są naprawdę ogromnie przydatne, biorąc dodatkowo pod uwagę, że standardowy współczynnik Ruchu wynosi kolejno 15 i 12.5, a u niektórych modeli nawet 17.5. Jednostki standardowe, czyli Wojownicy Krwi oraz Żarłoczni Wojownicy wybijają się ponad szeregowych innych armii, choć ich koszt jest niebanalny.

Ogólnie Pożeracze mają statystyki zbliżone do tych Wilczarzy, niemniej ustępują im pod względem walorów ofensywnych – mają mniejszą siłę, a także gorszych strzelców i magów.
Wyjątkiem są Łowcy Vile-Tis'a którzy uchodza za aktualnie najlepsze jednostki strzelające w grze. Wyróżniającymi Pożeraczy cechami są natomiast – duży współczynnik wytrzymałości, a także obrony, dzięki którym (w połączeniu z Urodzonym Zabójcą) radzą sobie świetnie w walce nawet z kilkoma przeciwnikami. Nie bez znaczenia jest także kilka modeli (np. Eklipsantki), które choć nie mają najwyższych statystyk to uzupełniają ten fakt swoimi specjalnymi umiejętnościami, które są naprawdę całkiem mocne.

Magia zarówno zwykła jak i kapłańska niestety nie jest najmocniejszą stroną Pożeraczy. Warto wspomnieć jedynie o Velrysie i Nemetisie. Ten pierwszy sprawia się całkiem nieźle jak na maga, ale jego koszt jest wprost przerażający. Nemezis natomiast jest nawet dość tanim i opłacalnym wojownikiem-kapłanem jak na swoje możliwości, lecz praktycznie nie ma dla niego żadnych ciekawych cudów. Z regularnych magów Pożeracze dysponują tylko Mistrzami Rzezi i Bysrą , ale tych pierwszych używa się bardziej ze względu na swoją specjalną umiejętność ścieżki doskonałości, aniżeli umiejętność rzucania czarów.

Bohaterowie (w tym wspomniani już magowie) są chyba najmniej opłacalnymi wśród wszystkich armii. Albo koszt ich jest ogromny, albo też można znaleźć bardziej opłacalne alternatywy wśród elitarnych jednostek (np. Tyran)

Niestety tak jak w życiu, tak i w Konfrontacji za jakość trzeba płacić, tak więc wartości wszystkich Devourersów są bardzo wysokie, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę ich możliwości.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Święty ogień Merina wypali heretyków!
Technologia i magia czasu - śmiertelne połączenie.
Złożyć armię i siać zło
Wstąp w nasze szeregi, wypleń plugastwo tego świata
Recenzja zasad trzeciej edycji Konfrontacji.
Podręcznik z dawna oczekiwany

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wszystko fajnie, ale od następnego miesiąca, wraz z nową Konfrontacją już nieprawda!
Poza tym, w ramach narzekania, trochę błędów, tj. np Velrys - wcale nie jest warrior mage'm.
04-08-2005 22:02
~VOSTOK

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A ja bym sie nie zgodziłz twierdzeniem że u gobelinów cienko z dyscyplina :).
Bazuka+war-staff+ bushi = 8 dyscypliny. Co do magów - druga inkarnacja Gidzzita posiada sciezkę ziemi oraz mutagen i to wszytsko za 45 ap. Za takie punkty maja jednych z najlepszych magów w konfrze.
04-08-2005 22:50
~mexico

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Z regularnych magów Pożeracze dysponują tylko Mistrzami Rzezi"

A Bysra to kto, czarodziejka? :)
05-08-2005 05:49
~Satrapa

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Trochę literówek i drobnych błędów.
Nemetis co wojownik-kapłan.
Huntsman of Vile-Tis to bardzo dobry strzelec, więc nie można Devkom zarzucić kiepskich możliwości strzeleckich.
Wolfeni w stadach otrzymali alternatywną kartę referencyjną dla kusznika, który dzięki dużej sile oraz zasadzie lekkiej artylerii też nie ma się czym wstydzić.
05-08-2005 11:33
Alchemique
   
Ocena:
0
Tamto poprawione, jak jest coś jeszcze to będe wdzięczny za wytknięcie :)

No i zapraszam do pisania :) To nie boli a przydacie sie nowym graczom :)
08-08-2005 01:37
~Wychwethyl

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
W momencie pisania tego artykułu Bazuki + Bushi Goblins nie byly jeszcze dostepne. To samo ze stadami wilkow :)
Co do Bysry to piszac "regularni" mialem na mysli nie-bohaterow :)
Huntsman Vile-Tysa faktycznie jest swietny, ale za te punkty w porownaniu chociazby w fuzylierami to wymieka :/
Niemniej dziekuje za wszelka konstruktywna krytyke :)
03-09-2005 15:09
~Michał Stalmaski

Użytkownik niezarejestrowany
    Pytam!!!!!!!
Ocena:
0
Zamierzam zbierać Konfrontacje jestem początkujący, i pytam sie Was graczy która armia jest według was lepsza:Wolfeni czy Pożeracze??
Proszę o szybką odpowiedź...
06-12-2005 17:42
~Michał S.

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
I jeszcze jedno u wolfenów.Ci predatorzy jak brzmi ich angielska nazwa????
06-12-2005 17:56
Alchemique
   
Ocena:
0
Witaj Michale,

Widzisz z tym która jest lepsza to nie takie proste:

Wszystko zależy jak chcesz grać - Pożeracze są lepiej opancerzeni, Wilczarze mają większą siłę.

Ja na twoim miejscu obejrzałbym modele i tak zdecydował.

A co do Predatorów, to Wychowi chodzi o Predators of blood - bardzo fajna jednostka traktowana jako jeden z lepszych trzonów armii :)

Pozdrawiam,
A
06-12-2005 23:18
~Michał S.

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
aaaaa te elfiki........
07-12-2005 14:14
~Seba

Użytkownik niezarejestrowany
    pożeracze
Ocena:
0
mam pytanko odnośnie ciekawych rospisek do rozpruwaczy co warto miec i w jakim skladzie
07-12-2005 17:15
wiedzmak
    takie pytania
Ocena:
0
najlepiej zadaj na forum, link masz na gorze strony
26-12-2005 12:11
~Jasik

Użytkownik niezarejestrowany
    Ogólne wrażenia
Ocena:
0
...Całkiem "niechudy" tekst... Krótko i zwięźle uwzględnione ZA i PRZECIW - dla mnie to wielki plus bo człowiek nie musi się męczyć wychwytując szczątki istotnych informacji w bezsensownie rozbudowanej formie =P Rady dotyczące kupna i zarządzania jednostkami i armiami jest bardzo pomocna... przynajmniej dla mnie bo jestem świerzym graczem i dopiero zastanawiam się nad wyborem armii do Konfrontacji...
02-01-2006 20:44

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.