» Recenzje » Another #1-4

Another #1-4


wersja do druku

Duchy, klątwy, tajemnice...

Redakcja: Kuba Jankowski

Another #1-4
Rok 1972. Miejskie Gimnazjum Północne w prowincjonalnym miasteczku Yomiyama. Misaki z klasy III C to wzorowa uczennica i przykładna koleżanka. Osiąga najlepsze wyniki w nauce, odnosi liczne sukcesy sportowe i cieszy się ogromną popularnością w grupie rówieśniczej. Aż do tego feralnego dnia, kiedy nastolatka ginie w wypadku. Dla jej kolegów i koleżanek z klasy to niespodziewany cios. Aby poradzić sobie z szokiem, smutkiem i bólem postanawiają zachowywać się zupełnie naturalnie, ignorując myśl o śmierci przyjaciółki i udając, że nic się nie wydarzyło. Przez cały rok stwarzają pozory, że Misaki bezustannie jest wśród nich. Taka postawa pociąga za sobą niewytłumaczalne reperkusje: dziewczyna pojawia się na klasowym zdjęciu pamiątkowym, które zostaje wykonane na zakończeniu roku szkolnego. Ta mrożąca krew w żyłach szkolna legenda stoi u podstaw czterotomowej serii Another autorstwa Yukito Ayatsujiego i Hiro Kiyohary.

Szkolna tajemnica

Dwadzieścia sześć lat później Kouichi Sakakibara z powodu złego stanu zdrowia i służbowego wyjazdu ojca przenosi się z Tokio do rodzinnej miejscowości zmarłej matki, gdzie zamieszkuje z dziadkami i ciotką Reiko. Po kilkumiesięcznym okresie hospitalizacji piętnastoletni chłopak w połowie roku szkolnego trafia do tej samej klasy w tym samym gimnazjum. Od początku jego uwagę zwraca dziwne zdystansowanie kolegów ze szkolnej ławki oraz nieznośna atmosfera niedopowiedzenia, nerwowości i grozy panująca w klasie. Rozmowy urywają się w połowie zdania, pytania pozostają bez odpowiedzi, komunikaty są kodowane niejasnym szyfrem. Jednak szczególnie intrygująca okazuje się osoba otoczonej mroczną aurą tajemniczości Mei Misaki, którą chłopak spotkał już wcześniej w szpitalnej windzie zjeżdżającej na piętro z kostnicą. Z niewyjaśnionych powodów wszyscy uczniowie zachowują się tak, jakby nastolatka w ogóle nie istniała. Samodzielnie poszukujący przyczyn napiętej sytuacji Kouichi, kierując się wspomnieniami babci, zeznaniami siostry swojej matki i informacjami wydobytymi od młodej pielęgniarki, trafia na coraz to nowe tropy, które bynajmniej nie prowadzą go ku rozwikłaniu niewygodnej zagadki. Tymczasem w szkole rozgrywa się prawdziwy dramat. Podczas zajęć lekcyjnych przewodnicząca klasy, Yukari Sakuragi, dowiaduje się o wypadku swojej matki. Kiedy zrozpaczona dziewczyna wybiega z klasy, dochodzi do tragedii. Szybko okazuje się, że to dopiero początek krwawych przypadków, których źródłem jest ciążąca nad klasą klątwa. Aby ją powstrzymać uczniowie muszą podjąć szereg ryzykownych kroków, które wcale nie gwarantują powstrzymana mechanizmów śmiertelnego fatum.

Seria Another idealnie wpisuje się w tradycjonalistyczny nurt japońskiego pisarstwa mystery writing, w którym najistotniejszą rolę fabularną odgrywają tajemnice i niedopowiedzenia. Autor książkowego pierwowzoru i scenariusza mangi Yukito Ayatsuji jest jednym z założycieli Honkaku Mystery Writers Club of Japan, a jego debiutancka powieść Jukkakukan no Satsujin (The Decagon Mansion Murders) zajęła wysoką ósmą pozycję w rankingu Top 100 Japanese Mystery Novels of All Time. Ilustratorem komiksu jest znakomity rysownik Hiro Kiyohara, który wcześniej tworzył mangi Kimi ni Shika Kikoenai, Shissou Holiday, Kizu czy Tsumitsuki, choć Another na jego własną prośbę był pierwszą dłuższą serią. Imponujący owoc współpracy doświadczonych twórców, który pierwotnie ukazywał się od maja 2010 roku do stycznia 2012 roku na łamach czasopisma Young Ace, a następnie został zamknięty w czterech tomach zbiorczych, dostarcza czytelnikowi wielu silnych emocji i pozytywnych wrażeń estetycznych. Autorzy doskonale się uzupełniają i w pełni wykorzystują spektrum możliwości, jakie zapewnia im gatunek psychologicznego dreszczowca ujętego w komiksową formę. Szkielet fabularny oparty o intrygujące wątki i wywołujące dreszcze tajemnice świetnie współgra z sugestywną, pełną najdrobniejszych detali, ale i subtelnych niedopowiedzeń, szatą graficzną. Dramaturgia komiksu potęgowana dokładnymi i przejrzystymi ilustracjami na przestrzeni dwudziestu rozdziałów utrzymuje się na stałym, satysfakcjonująco wysokim, poziomie, zaś kolejne epizody wieńczą wyraziste cliffhangery, które nie pozwalają przerwać lektury nawet na krótką chwilę.

Schematy straszenia

Autorzy z wirtuozerską precyzją wykorzystują w nowych kontekstach rozpoznawalne motywy i znane klisze, których pojawienie się w opowieści grozy zwyczajowo niesie za sobą złą wróżbę (klasyczna lalka nieprzeciętnej urody, zagadkowa inskrypcja na sklepowym szyldzie, powtarzający ludzką mowę czarny ptak czy napis niedbale wyryty na szkolnej ławce), nadając im zupełnie niestandardowego wymiaru i nowych symbolicznych znaczeń. Jednocześnie twórcy wcale nie stronią od szokująco makabrycznych motywów typowych dla sensacyjnego thrillera czy nawet slashera (poderżnięcie gardła, rozbicie głowy, upadek z wysokości, samobójstwo przez powieszenie czy kompletne zmasakrowanie ciała), którym tradycyjnie towarzyszą efektowne rozbryzgi krwi. Siła wyrazu komiksu tkwi w nieszablonowych rozwiązaniach fabularnych i równomiernym rozłożeniu ciężaru emocjonalnego na poszczególnych wątkach, dzięki czemu uczucie niepewności towarzyszy odbiorcy właściwie przez cały czas, chociaż pojawiające się sporadycznie sekwencje humorystyczne zapewniają momenty wytchnienia i rozładowania nagromadzonego napięcia. Zaś budzące autentyczny niepokój zachowania i zaszyfrowane kwestie wygłaszane przez bohaterów są równie wymowne i przerażające, co kolejne zgony w niewyjaśnionych okolicznościach realizujące demoniczną przepowiednię złowieszczo wiszącą nad prowincjonalną szkołą. Na tej płaszczyźnie Another bliźniaczo wręcz upodabnia się do kultowego dreszczowca Omen Richarda Donnera czy kilku kolejnych produkcji zapoczątkowanych horrorem Oszukać przeznaczenie Jamesa Wonga, a także do szeregu azjatyckich horrorów z nieodgadnioną klątwą w scenariuszowym punkcie wyjścia, jak Ring Hideo Nakaty, Shutter Banjonga Pisanthanakuna i Parkpooma Wongpooma czy Ju-On Takashiego Shimizu.

Chociaż zarówno główni bohaterowie, jak i postaci drugoplanowe czy epizodyczne, są kreacjami niejednoznacznymi, wewnętrznie skomplikowanymi i moralnie niepewnymi, to równocześnie wydają się być zbyt zdawkowo zarysowani i niedostatecznie psychologicznie uwiarygodnieni, aby zagłębiać się w meandry ich niepospolitych charakterów. Chociaż niełatwo odgadnąć ich partykularne intencje i przewidzieć nastawienie do otoczenia, to ich usposobienia są wyraźnie złożone z popularnych schematów, a tym samym nie zapadają w pamięć na dłuższą chwilę po zakończeniu lektury. Kouichi Sakakibara to poważny i dociekliwy młodzieniec mocno pokrzywdzony przez życie z powodu przedwczesnej śmierci matki, własnych ułomności zdrowotnych i braku zrozumienia ze strony pochłoniętego zawodową karierą ojca. Ciężki bagaż niewesołych doświadczeń powoduje, że wydaje się on być postacią znacznie przewyższającą swoich rówieśników wrażliwością, zaradnością i intelektem. Bratnią duszę odnajduje jedynie w szkolnej koleżance Mei Misaki, której przeszłość również ma wiele tragicznych i mrocznych stron, czego zewnętrznym wyrazem jest przepaska przesłaniająca demonicznie jej lewe oko. Chemia występująca między tą parą jest o tyle naturalna i autentyczna, że oboje mają zasadniczo i wiarygodnie umotywowane powody, aby podejmować usilne próby walki z klasową klątwą napędzającą spiralę śmierci. Wśród bohaterów drugoplanowych przed szereg zdecydowanie wybijają się żywiołowa ciotka Reiko i posępny bibliotekarz Tatsuji Chibiki, którzy w ostatecznym rozrachunku odegrają istotne dla całej opowieści role.

Horror dla młodzieży

Najmocniejszą stroną komiksu bezapelacyjnie jest misternie skomponowana konstrukcja fabularna. Chociaż nie pojawiają się tutaj liczne wątki poboczne, które urozmaicają główną oś wydarzeń i dostarczają dodatkowych informacji na temat poszczególnych postaci, Another jest mangą skomplikowaną, w której sceny początkowo istotne ostatecznie okazują się być fałszywymi tropami, zaś fakty pozornie błahe z biegiem historii nabierają znaczenia i stają się kluczowe dla kulminacyjnego punktu opowieści. Autorzy nie oszczędzają potencjalnego odbiorcy i od początku wrzucają go w sam środek wydarzeń, bez żadnego wstępu, krótkiego wprowadzenia czy zdawkowego prologu. Wraz z protagonistą czytelnik pojawia się w nieznanej rzeczywistości, gdzie od początku staje oko w oko z mroczną tajemnicą. Poszukując odpowiedzi na kolejne pytania z mozołem kompletuje elementy układanki i chaotycznie buduje z nich przyczynowo–skutkową całość. Zadanie to wcale nie należy do najłatwiejszych, bo ilość fabularnych niewiadomych sukcesywnie wzrasta zamiast znajdować wyjaśnienie. Dodatkowo nie wszystkie elementy pasują do siebie bezpośrednio, logiczna całość wyłania się z opowieści dopiero po odnalezieniu i odczytaniu wszystkich tropów, a i rozwiązanie intrygi nie przynosi oczekiwanej ulgi. Wręcz przeciwnie – potęguje poczucie zagubienia, osamotnienia i wyobcowania.

Another to niemal typowy azjatycki horror osadzony w japońskim systemie wierzeń i ludowym folklorze, jednak doszczętnie wygładzony przez młodzieżowy filtr. Nastrój grozy misternie tworzą otaczające bohaterów znaki zapytania i sukcesywnie odkrywane przez nich fakty. Odpowiedzi nigdy nie pojawiają się wprost i najczęściej prowadzą do kolejnych zagadek. Dosadna brutalność ustępuje miejsca nastrojowej tajemniczości. Jednocześnie historia wymyka się utartemu przez azjatyckie kino schematowi traktującemu przeznaczenie w kategoriach niepohamowanej siły sprawczej, której w żaden sposób nie można się przeciwstawić zanim nie zbierze ona swego krwawego żniwa. Bezsilne poddanie się losowi nieuchronnie wiedzie tutaj wprost do śmierci, a aktywne działanie przynosi promyk nadziei na powstrzymanie klątwy. Dodatkowo automatycznie realizująca się przepowiednia dotyka tylko te postaci, które za sprawą chwilowego roztargnienia, emocjonalnego zagubienia, braku odporności czy psychicznych zaburzeń, w znacznej mierze ponoszą odpowiedzialność za spowodowanie własnej śmierci – całkowicie nieświadome lub z pełną premedytacją.

Do polskiego czytelnika seria Another trafiła dzięki staraniom oficyny Japonia Polonica Fantastica, która tym tytułem zainaugurowała funkcjonowanie nowej linii wydawniczej Seinen przeznaczonej dla starszej młodzieży płci męskiej (aczkolwiek nie należy się tym wyznacznikiem sugerować przy wyborze lektury, bo historia powinna usatysfakcjonować również starszego odbiorcę bez względu na płeć). Polska edycja mangi nie budzi najmniejszych zastrzeżeń: format A5, sztywniejsze okładki kolorowymi obwolutami, gruby biały papier, odpowiednie nasycenie czarno-białego druku i cztery strony otwierające każdy tom w pełnym kolorze. Zachęcająca jest również niewygórowana cena w stosunku do ilości, jakości i – przede wszystkim – zawartości. Tym bardziej, że stanowiąca zamkniętą całość mangowa adaptacja pod względem fabularnym nieco rozmija się z powieściowym oryginałem oraz dwunastoodcinkową serią anime.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Another #4
Scenariusz: Yukito Ayatsuji
Rysunki: Hiro Kiyohara
Wydawca: Japonica Polonica Fantastica
Data wydania: czerwiec 2014
Format: A5
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
ISBN: 9788374713177
Cena: 25,20 zł



Czytaj również

Another #1
Powrót mrocznej przeszłości
Hiroki Endo - Krótkie historie
Jestem tylko "człowiekiem"...
- recenzja
Remina - Gwiazda Piekieł
W kosmosie nikt nie zobaczy twojego języka...
- recenzja
Abara
Białe jest białe, czarne jest czarne
- recenzja
Blue Heaven #1-3
Arka niezgody
- recenzja
Hideout
Normalnie, bo to zła kobieta była...
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.