Rozbudowany prolog wydaje mi się zbędny, więc tylko kilka słów tytułem wstępu. Niebieski kolor, wbrew opiniom wielu graczy, ma w limited Kamigawy duży potencjał. Decyduje o tym szereg gro flierów (w tym cała plejada commonowych), którzy w defensywnym formacie są szczególnie ważni z uwagi na zdolność do przełamywania impasu. Największym problemem niebieskiego czarodzieja jest brak szybkich, naziemnych misiów (2/2 for 2). Oznacza to, że takich właśnie stworów musimy szukać w drugim, ewentualnie trzecim kolorze składającym się na naszą talię, aby uniknąć błyskawicznych porażek wywołanych nadmierną stratą tempa.
P.s. Pisząc ten artykuł miałem na uwadze głównie sealed deck, ale inteligentny czytelnik nie powinien mieć problemów z odniesieniem moich opinii do drafta.
Aura of Dominion - UU
Enchant Creature
1, Tap an untapped creature you control: Untap enchanted creature.
Beznadzieja. Bez wdawania się w szczegóły.
Azami, Lady of Scrolls - 2UUU
Legendary Creature - Human Wizard
Tap an untapped Wizard you control: Draw a card.
0/2
W całym secie jest mniej niż 10 grywalnych wizardów, a 5 mana za Archivistę to nie jest to, co tygryski lubią najbardziej.
Callous Deceiver - 2U
Creature - Spirit
1: Look at the top card of your library.
2: Reveal the top card of your library. If it is a land, Callous Deceiver gets +1/+0 and flying until end of turn. Play this ability only once each turn.
1/3
Jeśli poszukujesz dwudziestej trzeciej karty do talii, to masz kandydata. W hierarchii Deceiverów umieściłbym go na 4 miejscu (jedynie przed białym).
Consuming Vortex - 1U
Instant - Arcane
Return target creature to its owner's hand.
Splice onto Arcane 3U
Pierwszy bounce na naszej liście. Coś na kształt Echoing Truth z czasów Darksteela. Z uwagi na koszt nie należy nastawiać się na częste splisowanie, aczkolwiek i bez tego karta jest zdecydowanie warta gry.
Counsel of the Soratami - 2U
Sorcery
Draw two cards.
Kolejna analogia do limited MDF nasuwa się sama. Counsel jest porównywalny do Thoughtcasta. W sealed decku mieścił mi się do maina w 80-90 % przypadków.
Cut the Tethers - 2UU
Sorcery
For each Spirit, return it to its owners hand unless that player pays 3.
Moim zdaniem działanie jednak zbyt sytuacyjne, a karta sama w sobie nie jest warta tego, aby konstruować pod nią talię.
Dampen Thought - 1U
Instant - Arcane
Target player puts the top four cards of his or her library into the graveyard.
Splice onto Arcane: 1U
Nie wiem jak Wam, ale mi nie dane było przewinąć przeciwnika w limited. Każdego rywala, który zdecyduje się spróbować tego na mnie, wyjątkowo serdecznie pozdrawiam.
Eerie Procession - 2U
Sorcery - Arcane
Search your library for an Arcane card and put that card into your hand.
Then shuffle your library.
Jak już mieliście okazję się przekonać, lubię porównania do pewnego zabawnego bloku, ale tym razem was rozczaruję, bo to zdecydowanie nie jest Fabricate. Może to zmieni się po wejściu kolejnych setów, ale na razie (z uwagi na brak breakowych arcanów) Procesja to w najlepszym wypadku kopia removalu.
Eye of Nowhere - UU
Sorcery - Arcane
Return target permanent to its owner's hand.
Sorcerowy bounce z podwójną niebieską maną w koszcie. Nawet nie zapychacz.
Field of Reality - 2U
Enchant Creature
Enchanted creature can't be blocked by spirits.
1U: Return Field of Reality to it's owners hand.
Zdecydowanie nie mogę się przekonać do tej karty. Niby każde evasion ability się przydaje, ale to nie jest to samo, co protekcja Riftwalkera. Mówiąc krótko: niekoniecznie.
Floating Dream Zubera - 1U
Creature - Zubera Spirit
When Floating Dream Zubera is put into a graveyard from play, draw a card for each Zubera put into a graveyard this turn.
Druga pod względem grywalności Zubera. Pozwala nam spowolnić nieco szybki napór przeciwnika bez groźby card disadventage. Użyteczna z uwagi na niedobór grywalnych, niebieskich stworów w 2 mana slocie.
Gifts Ungiven - 3U
Instant
Search your library for four cards with different names and reveal them.
Target opponent chooses two of those cards. Put the chosen cards into your graveyard and the rest into your hand. Then shuffle your library.
Raczej ciężko mieć w talii aż 4 karty warte tutorowania a zarazem straty 2 z nich. Przy 3 smokach i Meloku pewnie bym się skusił, w innym wypadku raczej nie bardzo.
Graceful Adept - 2U
Creature - Human Wizard
You have no maximum hand size.
1/3
Słaby stwór z nic nie dającą zdolnością. Tłumaczyć dalej?
Guardian of Solitude - 1U
Creature - Spirit
Whenever you play a Spirit or Arcane spell, target creature gets flying
until end of turn.
1/2
W moim odczuciu coś w okolicach zapychacza, choć przyznam, że tej karty w akcji jeszcze nie widziałem. Pewien potencjał zdaje się posiadać, bo zagrywanie spirita/arcana raz na jedną/dwie tury nie stanowi wielkiego problemu. Prosiłbym o Wasze opinie.
Hinder - 1UU
Instant
Counter target spell. If that spell is countered this way, put that spell on the top or on the bottom of its owner's library insead of his or her graveyard.
Nie kocham go z dwóch powodów. Po pierwsze: double U w koszcie, co problematyczne jest szczególnie w sealed denku, gdzie ciężko zamknąć się w 2 kolorach. Po drugie: niełatwo w limited zostawiać manę na kontrę, a zadanie utrudnia dodatkowo fakt, że najlepsze niebieskie stwory kosztują w granicach 3-5 oczek many (patrz Rodzina Soratami). Nie mniej jednak w middle/late gamie Hinder potrafi czasem odwrócić losy meczu, co oznacza, że karta do czegoś się tam nadaje.
Hisoka's Defiance - 1U
Instant
Counter target spirit or arcane spell.
Pokażesz mi swojego smoka?
Hisoka's Guard - 1U
Creature - Human Wizard
You may choose not to untap Hisoka's Guard during your untap step.
1U, T: As long as Hisoka's Guard remains tapped, another target creature
you control can't be the target of spells or abilities.
1/1
Dość użyteczny, choć spowalniający. Od biedy da radę nim grać, lecz przy silnym stuffie zrezygnowałbym z niego bez żalu.
Hisoka, Minamo Sensei - 2UU
Legendary Creature - Wizard
2U, Discard a card: Counter target spell if it has the same converted mana cost as the discarded card.
1/3
Losowy, nigdy nie da card adventage, nie ma nic wspólnego z grą kontrolną. Unikajcie tego pana dzieci.
Honden of Seeing Winds - 4U
Legendary Enchantment - Shrine
At the beginning of your upkeep, draw a card for each Shrine your control.
O ile gra innymi Shrinami jest raczej dość radykalnym posunięciem to niebieskie Sanktuarium polecam zdecydowanie jako, że jest dostatecznie dobre samo w sobie. Dodatkowa karta co turę nie jest ponoć zła, a jedynym popularnym removalem (na dodatek chodzącym), którego się obawiamy, jest wredne Kami.
Jushi Apprentice - 1U
Creature - Human Wizard
2U, T: Draw a card. If you have nine or more cards in hand, flip Jushi Apprentice.
/flip/
Tomaya the Revealer Legendary Creature - Human Wizard
3UU, T: Target player draws X cards, where X is the number of cards in your hand.
P/T: 2/3
1/2
Początkowo traktowałem Apprentica jak piąte koło u wozu, ale playtesting przekonał mnie, że ten pan również ma swoje zastosowanie. Jedyną sytuacją, w której okazuje się bezużyteczny, jest szybki beatdown (którejkolwiek ze stron), kiedy zmuszeni jesteśmy przeznaczyć całe nasze zasoby many na ustawienie defensywy, względnie węsząc szansę na błyskawiczne zwycięstwo rzucamy się do ataku. W innych przypadkach albo szybko wyrywa removal, albo z każdą turą powiększa naszą przewagę.
Jeszcze adnotacja dla mniej doświadczonych graczy - Nie nastawiajcie się na to, że on się odwróci. I bez tego się nadaje.
Kami of Twisted Reflection - 1UU
Creature - Spirit
Sacrifice Kami of Twisted Reflection: Return target creature you control to its owner's hand.
2/2
Proszę państwa oto miś. Jak już pisałem we wstępie, Grizzly Bear'y jakoś nie rozmnożyły się w wersji niebieskiej, zaś Kami of the Twisted Reflection to taki typowy substytut dla poczciwego niedźwiadka. Wyższy koszt many rekompensować ma zdolność, chroniąca większych kolegów przed niespodziewanym zgonem. W sumie nic imponującego, ale jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma.
Keiga, the TideStar - 5U
Legendary Creature - Dragon Spirit
Flying
When Keiga, the TideStar is put into graveyard from play, gain control of target creature.
5/5
Tym samym mamy pierwszą niebieską bombę. Wszystkie smoki są dobre z oczywistych względów, a dodatkową zaletą Keigi jest pojedyncza kolorowa mana w koszcie (wyjątek wśród smoków), co umożliwia jej splashowanie w 99% przypadków.
Lifted by Clouds - 2U
Instant - Arcane
Target creature gains flying until end of turn.
Splice onto Arcane: 1U
Strata slota. Nawet fakt, że jest arcanem, tudzież niski koszt splica do mnie nie przemawia.
Meloku the Clouded Mirror - 4U
Legendary Creature - Moonfolk Wizard
Flying
1, Return a land you control to owners hand: Put a 1/1 blue Illusion creature token with flying into play.
2/4
Gamebreaker?! To chyba odpowiednie słowo. Kumpel z drużyny stwierdził, że można wskazać pewne podobieństwo do Pentavusa - "jak się z nim odtapujesz to już nie przegrasz". Oczywiście jest to uogólnienie, ale trzeba przyznać, że trafione. Karta niezwykle uniwersalna, zdolna w pojedynkę wygrać grę, ekstremalnie łatwa do splashowania. Otworzenie Meloku w sealed decku praktycznie zawsze definiuje wybór U jako jednego z kolorów talii.
Myojin of Seeing Winds - 7UUU
Legendary Creature - Spirit
Myojin of Seeing Winds comes into play with a divinity counter on it if you played it from your hand.
Myojin of Seeing Winds is indestructible as long as it has a divinity counter on it.
Remove a divinity counter from Myojin of Seeing Winds: Draw a card for each permanent you control.
3/3
Stwór za 10 many powinien mieć zdolność w stylu: "You win the game", a i tak bardzo wątpię, czy zdecydowałbym się skorzystać z jego usług. Za Myojina serdecznie dziękuję.
Mystic Restraints - 2UU
Enchant Creature
You may play Mystic Restraints whenever you could play an Instant.
When Mystic Restraints comes into play, tap enchanted creature. Enchanted creature does not untap during its controller's untap step.
Mamy prawdziwy niebieski removal. Jeśli jestem w tym kolorze, gram bez wahania każdą ilością. Doskonale wyłącza smoki, tudzież inne kafary i denerwujące miśki ze zdolnościami, które mają w koszcie tapnięcie (vide Nocny Kwiatek).
Part the Veil - 3U
Instant - Arcane
Return all creatures you control to their owner's hand
Nie
Peer Through Depths - 1U
Instant - Arcane
Look at the top 5 cards of your library. You may reveal an instant or sorcery card among them and put it in your hand. Put the remaining cards on the bottom of your library in any order.
Tak, tylko nie w tym bloku. Z założenia PTD nie jest zły, ale problem polega na tym, że w Kamigawie wszystko rozbija się o stwory, których będziemy chcieli włożyć do talii 14-16. Do tego dochodzi 17 landów, czasem jakieś enchantmenty, tudzież artefakty i raptem okazuje się, że w talii mamy 5 czy 6 instantów i sorcerów. Na dodatek tych łamiących grę jest w całym secie jak na lekarstwo, więc ja raczej unikam gry tym ustrojstwem z uwagi na ograniczone pole manewru.
Petals of Insight - 4U
Sorcery - Arcane
Look at the top 3 cards of your library. You may put those cards on the bottom of your library in any order. If you do, return Petals of Insight to owners hand. Otherwise, draw 3 cards.
Odstrasza nieco wysoki koszt. Ponadto po wysupłaniu tych pięciu oczek many nie zawsze będziesz mógł sobie pozwolić na wybrzydzanie. Z drugiej strony advantage, który przynosi ta karta jest spory (wiem, co mówię, bo mimo wszystko grałem nią często). Jeśli tylko nie mamy talii zbytnio przepakowanej drogimi czarami, to Petals jest niegłupim wyborem.
Psychic Puppetry - 1U
Instant - Arcane
Tap or untap target permanent.
Splice onto arcane: U
Zbyt mizerny efekt = strata slota.
Reach Through Mists - U
Instant - Arcane
Draw a card.
Bardzo przyzwoity zagęszczacz talii, jako tani arcane czasem umożliwi nam splicowanie. Dużo większy potencjał zdaje się mieć w drafcie, gdzie przy odpwiedniej strategii pickowania urasta do rangi karty bardzo grywalnej.
Reweave - 5U
Instant - Arcane
Target permanent's controller sacrifices it. That player reveals cards from the top of his or her library until he or she reveals a card that shares a type with the sacrificed permanent. The player then puts that card into play, then shuffles his or her library.
Jeśli już koniecznie chcecie się pobawić, to zainwestujcie lepiej w klocki lego.
River Kaijin - 2U
Creature - Spirit
1/4
Ściana dla wszelakich mutacji grizzly barów, nic więcej.
Sift Through Sands - 1UU
Instant - Arcane
Draw two cards, then discard a card. If you played a card named Peer Through Depths and a card named Reach Through Mists this turn, you may search your library for a card named The Unspeakable, put it into play, and then shuffle your library.
Jako dociągarka jest słaby. Za to jeśli macie wszystkie elementy comba to hmm... (dobra, zartowalem)
Sire of the Storm - 4UU
Creature - Spirit
Flying
Whenever you play a spirit or arcane spell, you may draw a card.
3/3
Bardzo solidny latacz ze zdolnością, która dokupuje nam kartę średnio raz na dwie tury. 6 many to dużo, lecz na szczęście większość grywalnych niebieskich wojaków jest 2-3 many tańsza, co oznacza, że na pojedyncze kafary możemy sobie śmiało pozwolić.
Soratami Cloudskater - 1U
Creature - Moonfolk Rogue
Flying
2, Return a land you control to its owner hand: Draw a card, then discard a card.
1/1
Kolejny kandydat do uzupełnienie talii (w sumie bardziej ponętny od Deceivera). Jedyny niebieski latacz w tym slocie. Jego zdolność jest użyteczna w middle i late gamie.
Soratami Mirror-guard - 3U
Creature - Moonfolk Wizard
Flying
2, Return a land you control to owner's hand: Target creature with power 2 or less is unblockable this turn.
3/1
Jeden z najlepszych commonowych lataczy w całym secie. Szybki, agresywny. Nie dość, że sam posiada kluczowe w ChoK evasion ability, to jeszcze, w dość przystępnym koszcie, pomaga kolegom obejść obronę przeciwnika. Im więcej takich tym lepiej.
Soratami Mirror-mage - 3U
Creature - Moonfolk Wizard
Flying
3, Return three lands you control to their owners hand: Return target creature to its owner's hand.
2/1
Kolejny z klanu Soratami. Gorszy od poprzednika, ale wciąż bardzo grywalny. Mimo, że koszt zdolności jest wysoki, czasem stanowi ona klucz do zwycięstwa, jako że nierzadko jedyną przeszkodą dla naszej bandy jest pojedynczy latacz przeciwnika.
Soratami Rainshaper - 2U
Creature - Moonfolk Wizard
Flying
3, Return a land you control to its owner's hand: Target creature you control can't be the target of spells or abilities until end of turn.
2/1
Grać, nie gadać.
Soratami Savant - 2UU
Creature - Moonfolk Wizard
Flying
3, return a land you control to its owners hand: counter target spell unless its controller pays 3.
2/2
Oto kolejny stwór zasługujący na status małej bombki. Leżąc na stole, przy wolnej manie po naszej stronie, doskonale paraliżuje przeciwnika.
Soratami Seer - 4U
Creature - Moonfolk Wizard
Flying
4, Return two lands you control to their ownders hand: Discard your hand, then draw that many cards.
Their mirrors show two worlds: that which is and that which should be.
2/3
Stworek dość drogi jak na swoje parametry. Na szczęście w znacznym stopniu jest to równoważone zdolnością, która z założenia pomaga nam przełamać pata i rozstrzygnąć grę na naszą korzyść. Mimo, że teoria nie zawsze znajduje potwierdzenie w praktyce (dobranie 3-5 kart kosztuje nas stratę 2 landów i turę bezczynności), to Soratami Seer i tak wyróżnia się na tle reszty plebsu i godzien jest gry.
Squelch - 1U
Instant
Counter target activated ability. (Mana abilities can't be targeted.)
Draw a card.
Możliwa do gry po SB, jeśli przeciwnik posiada wiele kart pokroju Kumano, Soratami, Kabuto Moth, Kiku. Nie przepadam za tym słowem, ale pasuje jak ulał: sytuacyjna.
Student of Elements - 1U
Creature - Human Wizard
When Student of Elements has flying, flip it.
1/1 ----Flip----
Tobita, Master of Winds Legendary Creature - Human Wizard
Creatures you control have flying
3/3
Stworek 1/1 za dwa many i w 99% przypadków nic więcej.
Swirl the Mists - 2UU
Enchantment
As Swirl the Mists comes into play, choose a color word. All instances of color words on spells and permanents become the chosen color word.
Wujek Dobra Rada coś wam dzisiaj zasugeruje: proszę, nie kombinujcie.
Teller of Tales - 3UU
Creature -- Spirit
Flying
Whenever you play a Spirit or Arcane spell, tap or untap target creature.
3/3
Duży latacz wart gry. Jego zdolność służy najczęściej do wyłączania potencjalnych blokerów, ewentualnie odtapowywania kafarów po walce. Nie wymyślę już nic oryginalnego, bo mój zapał powoli słabnie.
The Unspeakable - 6UUU
Legendary Creature - Spirit
Flying, Trample
Whenever The Unspeakable deals combat damage to a player, you may return target Arcane spell from your graveyard to your hand.
6/7
Fajny stworek, jeśli ktoś chce… kombo wykręcić. Wydaje mi się jednak, że skompletowanie kart do komba w rozsądnych ilościach (2-3 szt każdej karty) może nastręczać pewne trudności. Patrzcie: dobra rada na dziś.
Thoughtbind - 2U
Instant
Counter target spell with converted mana cost 4 or less.
Najgorsza z kontr wydrukowanych w ChoK. Nic dodać nic ująć.
Time Stop - 4UU
Instant
End the turn. (Remove all spells and abilities on the stack from the game, including this card. The player whose turn it is discards down to his or her maximum hand size. Damage wears off, and "this turn" and "until end of turn" effects end.)
Tu pojawia się problem. Długo dyskutowałem z kolegami z drużyny i zdania były delikatnie mówiąc podzielone. Pojawiały się jakieś dziwne porównania, teorie, sugestie, ale ostatecznie każdy pozostał przy swoim stanowisku. Moje było takie, że idąc w niebieski jestem skłonny włożyć Time Stop do talii ale bez wielkiego entuzjazmu. Podczas testingu potencjalna wszechstronność Zatrzymania Czasu jakoś mi się nie objawiła. W 40% procentach przypadków używałem tej karty jako 6-manowego Counterspella (sic!), w 10% jako preventu combat damagu (co najczęściej tylko odwlekało w czasie mój zgon) w 50% przypadków nie używałem karty wcale. Niestety tylko raz hipotetyczna bomba wygrała mi grę ściągając ze stosu zdolność Kiku. Mówiąc wprost, jestem otwarty na sugestie i chętnie posłucham o Waszych doświadczeniach. (względem tej karty oczywiście)
Uyo, Silent Prophet - 4UU
Legendary Creature - Moonfolk Wizard
Flying
2, Return two lands you control to their owners hand: Place a copy of target sorcery or instant spell on the stack.
4/4
4UU to niemało w tak szybkim formacie, ale piękne ciałko, latanie i użyteczna zdolność sprawiają, że karta ta może naprawdę dużo zmienić na polu walki. Dodatkowo, jeśli przeciwnik pozwoli ci się odtapować po zagraniu Uyo, to dwa razy pomyśli (a jeśli nie to jeszcze lepiej), zanim zagra następnego Rend Flesha, Yamabushi's Flama, Glacial Reya.
Wandering Ones - U
Creature - Spirit
1/1
Jeśli chcecie się dowiedzieć, co one robią, to przeczytajcie sobie flavor. Bodajże po raz pierwszy na karcie znajduje się tak precyzyjna, a zarazem treściwa ocena jej działania.
I to by było na tyle.