Almanach RPG
Artykuły
Jak rozmawiać z graczami?
11-12-2007 12:40 | Karczmarz | Komentarze: 14
W czym problem?
Nie odkryję Ameryki stwierdzając "Warto rozmawiać". Nawet pan Janek Pospieszalski nie może rościć sobie prawa do tej zacnej sentencji. Większość z nas zgodzi się z tezą, że potrzebne są rozmowy o tym co się na sesji dzieje, o tym co się nie dzieje, a powinno się dziać, wreszcie o ty...
El finale grande
o finałowych sesjach traktat krótki
07-08-2007 15:37 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 15
O ile dobre trzęsienie ziemi na początku sesji potrafi sprawnie wciągnąć graczy w fabułę i nastrój sesji, o tyle udany finał może sprawić, że zostanie ona zapamiętana po wsze czasy.
Poniższy tekst ma na celu przedstawić kilkustopniowy proces, który pozwoli skonstruować niezapomniane zakończenie poj...
Rozgrywka RPG jako umowa społeczna
02-07-2007 14:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 8
W przypisie do mojego artykułu o cierpieniu zdefiniowałem pojęcie umowy społecznej w odniesieniu do gier fabularnych jako nieformalne porozumienie zawarte pomiędzy uczestnikami sesji, określające jej zasady i regulujące przebieg rozgrywki.
Pomimo upływu czasu, uważam, że definicja ta w większości n...
Jak konstruować filmowe sesje RPG
16-08-2007 14:49 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 21
Wielu Mistrzów Gry pragnie prowadzić sesje, które swym stylem i rozmachem będą u graczy wywoływać wrażenie, że znaleźli się w kinie i oglądają doskonałe dzieło filmowe. Takie sesje często zwiemy właśnie filmowymi. Niestety, jest to dość wymagający rodzaj rozgrywki i nie każdemu Mistrzowi Gry udaje s...
Zasada 1k20
Wprowadź do swojej gry trochę losowości!
18-01-2008 06:07 | Karczmarz | Komentarze: 34
Jedną z podstawowych funkcji mechaniki każdego systemu RPG jest rozwiązywanie kwestii losowych. Nasza postać posiada pewne współczynniki, których znaczenie sprowadza się w uproszczeniu do określenia prawdopodobieństwa sukcesu podejmowanej czynności. Niezależnie od wysokości poszczególnych cech, zaws...
Jak zostać Mistrzem?
Mistrzem Mistrzów, oczywiście
25-01-2008 01:41 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 14
W moim poprzednim artykule, poświęconym Pucharowi Mistrza Mistrzów, relacjonowałem jego odsłonę, która miała miejsce na Polconie 2007. Niedługo czeka nas następny Puchar - tym razem na konwencie Pyrkon. Ten tekst powstał po to, by zachęcić was do wzięcia udziału w tej imprezie. Nie będę jednak pisał...
Gdy potężne postacie wraz ze słabymi poszukują przygód
Prowadzenie zróżnicowanych wewnętrznie drużyn
06-01-2003 22:54 | Przemek 'Draker' Prekurat | Komentarze: 7
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly
Jego autorem jest Johnn Four
[email protected]
Zdarza się to prędzej czy później – otrzymujesz mieszankę BG o różnych poziomach siły:
W mojej kampanii D&D, przed obecną przerwą, czterech z sześciu BG zginęło, tworząc zreformowaną gr...
Postać improwizowana
Odmienne spojrzenie na kreację postaci
27-02-2008 04:21 | Karczmarz | Komentarze: 7
Wyobraźcie sobie scenariusz, dopracowany do perfekcji, idealnie dobrane do niego postacie, opowiadający poruszającą historię... historię, która musi się wydarzyć. Musi i nic tego nie zmieni. Żadne pomysły graczy, nowe idee, alternatywne działania, nic nie przeskoczy założeń ścieżki scenariusza. Smut...
Zróbmy sobie sesję
17-04-2008 23:34 | Karczmarz | Komentarze: 9
Ostatnio trochę myślę nad scenariuszami. To całkiem śmieszna sprawa, że trochę już ich w życiu napisałem, a mimo to nie gram w nie. Niby nic dziwnego, że nie gram w to, co piszę, ponieważ prawdopodobnie rozegrałem to już wcześniej i obecnie nie muszę ponownie rozgrywać tej samej opowieści, ale nie c...
Bohater filmowy
24-05-2008 01:49 | Karczmarz | Komentarze: 6
O tworzeniu postaci napisano wiele. Mieliśmy artykuł pomocny przy tworzeniu postaci wiarygodnej głównie od strony przeszłości i relacji z otoczeniem. Mieliśmy artykuł o tworzeniu postaci na kolanie, bez zbędnych przygotowań. Dziś chciałbym podzielić się z wami uwagami i radami wyczytanymi w książecz...
Warsztat dedekowca
Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło
10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...
Graj Twardo (kaduceusz)
Almanach dla konwentowego MG?
15-08-2008 11:25 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 11
Na naszym rodzimym erpegowym rynku nie działo się ostatnio nic szczególnie spektakularnego. Królują systemy znane i duże; przeciąga się oczekiwanie na kolejne publikacje polskiego Świata Mroku. Z licznych zapowiedzi nie ukazało się praktycznie nic. Megakonkurs d20, Core RPG, nowa edycja Legendy, Rze...
Cel przygody
O planowaniu scenariuszy
25-11-2008 12:35 | Karczmarz | Komentarze: 35
Na ostatnim wykładzie z Instytucji Gospodarki Rynkowej profesor zadał pytanie, które nie wiedzieć czemu poruszyło w mojej głowie erpegowe trybiki. Otóż podczas mądrego wywodu na temat Teorii Kontraktu pojawił się aspekt planowania. Tu profesor zatrzymał się na chwilę i zaczął dowodzić, że sam proces...
Licencja na zabijanie
Czyli dlaczego czasem warto dać zginąć postaci gracza
05-12-2008 18:03 | Jan 'Johny' Pawlak | Komentarze: 48
Niniejszy tekst przeznaczony jest dla Mistrzów Gry. Znajdziecie w nim informacje jak zabijać postacie podczas sesji w taki sposób, by wasi gracze nie mieli wam tego za złe. Dowiecie się, kiedy dany bohater ma zginąć, jak używać w tym celu kostek i dlaczego śmierć herosa nie musi być znacząca z punkt...
Konwencja 7th Sea
Almanach MG
14-11-2008 20:37 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 32
Dla kogo Siódme Morze?
Kiedy 7th Sea zostało wydane, wśród erpegowców – na forach i konwentach – przetoczyła się dyskusja o tym, do kogo ta gra jest skierowana. W dyskusji wykrystalizowały się dwie grupy. Pierwsza twierdziła, że to system dla każdego, z rozsądnymi, niezbyt skomplikowanym...
Granie po omacku
Nie grymaś, opisuj
22-12-2008 19:17 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 23
Moja niedawna przeprowadzka do Lublina wymusiła na mnie zmianę erpegowych przyzwyczajeń. Przez ostatnie kilka miesięcy zdarzyło mi się grać sesje (lub po prostu rozmawiać) z ludźmi, z którymi wcześniej nie grałem. Pozwala to zweryfikować tezę postawioną przez Jamesa Wyatta w Podręczniku Mistrza Podz...
Droga Scenarzysty
Proces tworzenia na przykładzie przygody do Legendy Pięciu Kręgów
24-12-2009 14:17 | Magdalena 'MEaDEA' Madej-Reputakowska | Komentarze: 30
"Droga Scenarzysty to połączenie zarysu przygody do Legendy Pięciu Kręgów oraz opis procesu konstruowania scenariusza. Tekst zawiera zbiór porad, jak przygotować podstawę, na której później wzniesiony zostanie szczegółowo rozpisany scenariusz do gry fabularnej. P...
Graj konwencją – cz. IV
Potworne śledztwo w PRL-u
28-01-2010 08:46 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
Poniższy artykuł, najbardziej praktyczny i warsztatowy ze wszystkich powstałych do tej pory, stanowi czwartą część cyklu o znaczeniu konwencji w grach fabularnych. Różni się nieco od poprzednich – przede wszystkim zawiera przykłady spoza świata Supernatural. Uznałem bowiem, że wolę pisać o kon...
Graj konwencją – cz. V
Potworne śledztwo w PRL-u (ciąg dalszy)
14-02-2010 02:47 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 8
Poniższy artykuł jest bezpośrednią kontynuacją czwartej części cyklu. Już po jej napisaniu Maciek Reputakowski zwrócił mi uwagę na dwie rzeczy, które warto uzupełnić.
Po pierwsze, każda struktura fabularna jest ściśle związana z pewnym typem bohatera. W naszym wypadku jest to ktoś, kto tropi ślady...
Romanse na sesji dla początkujących
... dlaczego ich nie wprowadzamy i jak to zmienić
21-03-2010 20:50 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 18
Mój pierwszy raz
Z moją standardową drużyną gramy regularnie od czasów gimnazjum, a więc przynajmniej pięć lat. Prowadzeniem wymieniamy się dosyć często, zawsze któryś z nas ma w zanadrzu gotową przygodę. Kiedy więc z powodu nieobecności jednego z kolegów nie mogliśmy kontynuować kampanii w Klanarc...
Jak poprowadzić czarny kryminał?
O doborze settingu, nastroju, bohaterów, wątków i mechaniki.
05-09-2010 16:26 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 26
Brudne ulice rozległej metropolii. Deszczowe chmury wiecznie zasłaniające słońce. Podrzędny bar, schronienie narkomanów, prostytutek i hazardzistów. Wysmakowana rezydencja bogacza, który pod maską pracowitego filantropa ukrywa najgorsze łotrostwa, o jakich nawet nie śniło się prostym chuliganom z bi...
Wolsung w praniu: efekciarstwo
Nowe sztuczki, które ubarwią twoją wolsungową sesję!
05-03-2011 15:42 | Michał 'von Mansfeld' Przygodzki | Komentarze: 16
Jak każdy (grający) wie, w Wolsungu najczęściej przeżywa się spektakularne przygody, rozwiązuje misterne i nietypowe intrygi bądź podejmuje nadzwyczajne wyzwania. Oczywiście każdy gra jak chce, tutaj jednak powołuję się na domyślną konwencję Wolsunga, a przynajmniej wszelkiego rodzaju inspiracje, pr...
Granie kanoniczne
Prawdziwe granie, a nie jakieś tam…
07-10-2011 09:42 | Julian 'Mayhnavea' Czurko | Komentarze: 92
Do napisania tego tekstu zainspirowała mnie sytuacja powtarzająca się w cyklach od czasów moich pierwszych kontaktów z fandomem RPG, czyli działania na liście dyskusyjnej Legendy Pięciu Kręgów około 10 lat temu. A były to rzucane co jakiś czas w kierunku współdyskutantów słowa, że ""nie grają w praw...
Jak pisać historię postaci
30-12-2011 00:28 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 20
Chyba większość Mistrzów Gry podczas tworzenia postaci przez gracza oczekuje od niego jakiejś historii bohatera. W tym miejscu pojawia się problem, bowiem nie ma jednego ustalonego szablonu takiej historii. Część podręczników sugeruje stosowanie pamiętnika z listą kilku do kilkunastu pytań, na które...
Aktywna obserwacja i słuchanie
Poradnik mojszyzmami podszyty
30-08-2014 10:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 2
W historii gier fabularnych całe tysiące stron zapełniono poradami dotyczącymi tworzenia scenariuszy oraz drugie tyle opisami błędów, których prowadzący powinni unikać. Nieraz takie artykuły były pochwałą improwizacji, czasem polemiką ze zdaniem, że prowadzenie bez przygotowania to zły pom...
Obserwacja czyni cuda
Druga część poradnika mojszyzmami podszytego
17-09-2014 09:10 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Nauka nowych sztuczek nie jest prostym zadaniem. Każdy MG ma własny styl, ulubione triki oraz elementy, których na sesji po prostu nie chce wprowadzać. Ciężko zapamiętać wszystko to, na co prowadzący powinien zwracać uwagę podczas gry i jednocześnie dorzucać coś nowego. Dlatego też ten tekst nie peł...
Wieści
Fragmenty Play Dirty dostępne
18-06-2008 19:49 | m4t|
Ze strony Wydawnictwa Portal możecie pobrać pierwszy rozdział almanachu dla MG Graj Twardo autorstwa Johna Wicka. Rozdział nosi tytuł Uderzaj ich tam, gdzie naprawdę boli. Wydawnictwo Portal uruchomiło także przedsprzedaż almanachu. Więcej informacji na stronie wydawcy.» więcej
Graj fabułą w druku
11-05-2009 08:59 | Rafał 'multidej' Szyma | Komentarze: 25
Do druku trafiła najnowsza produkcja Wydawnictwa Portal, Graj fabułą. Trzeci tom uniwersalnych almanachów dla Mistrzów Gry traktuje o tworzeniu przygód. » więcej
Graj fabułą - wstęp i spis treści
01-06-2009 10:06 | Rafał 'multidej' Szyma | Komentarze: 10
Graj fabułą, najnowsza produkcja Wydawnictwa Portal, właśnie trafiło do dystrybucji. Na swojej stronie wydawnictwo udostępniło plik PDF ze wstępem i spisem treści trzeciego z serii almanachów przeznaczonych dla prowadzących. Można go pobrać tutaj.
Romanse na sesji dla początkujących
21-03-2010 21:13 | Staszek 'Scobin' Krawczyk
"Zanim zmusimy naszych sfrustrowanych bohaterów do wyprawienia się na poszukiwania, tym razem nie świętego Graala, a choćby okrucha życia uczuciowego, zastanówmy się, co powstrzymuje nas przed wprowadzeniem romansu na sesję, oraz jak można by owe bariery przełamać."Dział RPG zaprasza do lektury artykułu Michała 'rincewinda bpm' Smolenia. » więcej
Wspomnienie o Skrócie do R’lyeh
08-06-2010 14:18 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 6
Na stronie Wydawnictwa Portal Piotr 'Neurocide' Haraszczak podzielił się swoimi wspomnieniami dotyczącymi cyklu Skrót do R’lyeh, który pierwotnie pojawił się na łamach czasopisma Magia i Miecz. Artykuły te zostaną wydane w wakacje w formie książeczki.
Graj Trikiem coraz bliżej
30-11-2010 11:02 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 0
Jak informuje na swojej stronie internetowej wydawnictwo Portal, najnowszy z serii erpegowych almanachów, Graj Trikiem, jeszcze w tym tygodniu trafi do sprzedaży. Na stronie Portalu możemy także zapoznać się z obszernymi fragmentami podręcznika.
Jak pisać historię postaci
30-12-2011 00:33 | AdamWaskiewicz
Dział RPGO serwisu Poltergeist zaprasza do lektury artykułu poświęconego tworzeniu historii postaci, którego autorem jest Maciej 'Feniks' Gorczyca. » więcej