string(15) ""
» Blog » 4F- Dungeon Slayers 4.0 cz.1/4
27-11-2012 17:50

4F- Dungeon Slayers 4.0 cz.1/4

Odsłony: 90

4F- Dungeon Slayers 4.0 cz.1/4

Niniejszym wpisem chciałbym zapoczątkować cykl artykułów przybliżających darmowe materiały, dostępne w sieci i związane z szeroko pojętym RPG. Na pierwszy ogień pójdzie "klasyczny" do bólu zębów, wydany na licencji CC, system "Dungeon Slayers" w wersji 4.0. Najprościej definiuje swój system sam autor stwierdzając, ze jest to gra, której "bohaterowie wyżynają potwory i rabują lochy w staroszkolnym stylu". Spójrzmy więc co zawiera podręcznik podstawowy.

 

Już sama okładka świadczy o charakterze rozgrywki. Przedstawia ona klasyczną kombinację trójki archetypów postaci i trzech podstawowych ras fantasy. Elficki mag, krasnoludzki wojownik i człowiek- łotrzyk (w systemie Scout- czyli zwiadowca), stawiają czoła zastępom wrogów, na schodach prowadzących w głąb lochu. Jest to jedyna kolorowa ilustracja w całym podręczniku, co mogą uznać za plus osoby chcące go wydrukować. Jest to jednocześnie jedyna ładna ilustracja. Pozostałe trzymają raczej poziom średniej jakości szkiców, przy czym patrząc na inne prace ich autora można odnieść wrażenie, ze to zamierzony zabieg. Oprócz tego w podręczniku znajdziemy również podzielone na kwadraty taktyczne mapki lokacji, całkiem estetyczne, chociaż nadal czarno-białe.

 

Wracając do zawartości. Po credits'ach, licencji i kilku słowach od autora naszym oczom ukazuje się spis treści, z którego możemy się dowiedzieć, że całość "mięcha" została podzielona na 10 rozdziałów zajmujących 158 stron.

 

Rozdział pierwszy obejmuje wprowadzenie w podstawowe pojęcia dotyczące RPG, wraz z przykładem rozgrywki. Ci którzy mieli już do czynienia z grami fabularnymi, mogą z powodzeniem odpuścić sobie te trzy strony i przejść do meritum.

 

Rozdział drugi zawiera wszystkie informacje związane z tworzeniem i rozwojem postaci. Definiują ją trzy atrybuty podstawowe- Attributes, każdy wspierany przez dwie cechy- Traits. Atrybuty stanowią niezmienna bazę opisująca postać, podczas gdy cechy mogą ulegać zmianie wraz z rozwojem postaci. Ponieważ jest to system nastawiony głównie na walkę, konieczne jest również wyliczenie tzw. Combat Values na podstawie atrybutów i cech. Jest ich 8 i opisują kolejno:punkty życia; modyfikator otrzymywanych obrażeń (z uwzględnieniem pancerza); inicjatywę; prędkość; umiejętność walki wręcz (z uwzględnieniem parametrów używanego oręża); umiejętność walki bronią dystansową (z uwzględnieniem statystyk broni); rzucanie czarów ogólnych; rzucanie czarów na cel.

 

Tworzenie postaci zaczynamy od wyboru rasy, przy czym do dyspozycji są trzy klasyczne: ludzie , elfy i krasnoludy. Opisane są w kilku słowach charakterystyczne cechy ich typowych przedstawicieli np. elfy mają długie, spiczaste uszy i szczupłą budowę ciała. Ponadto określone są rasowe bonusy poprzez przypisanie ich do cech. Na poziomie kreacji bohatera dostajemy na nie jeden punkt, przy czym ludzie mogą wydać go dowolnie, pozostałe dwie rasy tylko na określone cechy. Dostajemy również listę rasowych umiejętności. I tak krasnoludy mają bonus do wytrzymałości, a elfy do skradania. Ludzie mogą natomiast wybrać jedną zdolność. Następnie wybieramy jedną z trzech klas:wojownik, mag, zwiadowca i znów rozdzielamy bonusowe punkty na cechy przypisane do klasy. Magowie wybierają również jedną ze ścieżek, określając charakter magii jako defensywny, neutralny lub ofensywny.

 

Dopiero w tym miejscu, autorzy zamieszczają informacje ile punktów otrzymujemy do wydania na atrybuty (20 przy czym wartość startowa atrybutu powinna być najwyżej 8) oraz cechy (8 przy czym maksymalnie 3 na jedną), po czym dodajemy do nich bonusy rasowe i klasowe. Magowie mogą wybrać z listy dostępnych dla danej specjalizacji czarów jeden, pierwszego poziomu. Na odwrocie karty odnotowuje się posiadany ekwipunek podstawowy oraz zakupiony przez postać za łączną kwotę do 10 sztuk złota. Wylicza się wreszcie CV na bazie cech i statystyk pancerza i broni. Następnie wydaje się jeden Punkt Talentu na zdolności- Talent (ludzie dwa punkty) z listy zamieszczonej na tej stronie, a opisanej szczegółowo w dalszej części podręcznika. Ostatnie szlify postaci nadaje jej płeć, imię i ojczysty język. Jest też kilka słów o tle postaci, o tym co ją motywuje do eksploracji podziemi i co robiła zanim została awanturnikiem, lecz ze wzgledu na charakter gry bez zbednego rozwijania tematu.

 

Skoro już stworzyliśmy bohatera na 1 poziomie doświadczenia, warto byłoby się dowiedzieć jak awansować na kolejne aż do 20. I o tym właśnie jest kolejny podrozdział. Awans następuje po zgromadzeniu odpowiedniej liczby punktów doświadczenia. Każdy kolejny poziom daje bonus w postaci dwóch Punktów Postępu i jednego Punktu Talentu. Za Punkty Postępu możemy podnosić wartość cech (maksymalnie do 12 poziomu nie licząc bonusów klasowych i rasowych), ilość Punktów Wytrzymałości lub kupować Punkty Talentu, wg. tabeli z kosztem przypisanym do klasy postaci. Można tez wymienić je na znajomość jakiegoś języka lub alfabetu. Za Punkty Talentu nabywamy nowe zdolności lub rozwijamy te, które już posiadamy. Każdą opisują wymagania odnośnie klasy, poziomu doświadczenia i maksymalna liczba rozwinięć, pozwalająca zwielokrotniać bonusy wynikające z jej posiadania.

 

Po osiągnięciu 10 poziomu doświadczenia można zmienić klasę postaci na bohaterską (w sumie jest ich 15), co wiąże się z dodatkowymi bonusami, lecz zwiększa też wymagania co do ilości Punktów Doświadczenia potrzebnych do dalszego awansu. Magowie mogą co poziom nauczyć się nowych czarów ze znalezionych bądź zakupionych zwojów. Łączny poziom czarów nie może przekraczać poziomu doświadczenia maga. Na końcu rozdziału znajdują się szczegółowe informacje o klasach bohaterskich.

 

Kolejny rozdział to opis działania zdolności oraz wymagań jakie musi spełnić postać by móc je nabyć.Na dziewiętnastu stronach zawarto sto czterdzieści osiem z nich, z czego 90% ze względu na specyfikę systemu, nastawione jest na walkę i eksplorację podziemi.

 

W następnym wpisie postaram się omówić rozdziały dotyczące reguł, czarów i ekwipunku.

 

PS: System do pobrania ze strony http://www.dungeonslayers.com/

 

PS2: ZaprasZam do komentowania na moim blogu http://rpgspring.blogspot.com/

Komentarze pod tą notką zostały zablokowane przez autora.