1.1. Co to jest d20?
d20 to mechanika (zestaw reguł i zasad), w oparciu o którą toczy się gra w D&D. Nazwa pochodzi od kości (ang. dice) 20-ściennej, której najczęściej używa się w tej mechanice.
Pytania i odpowiedzi dotyczące mechaniki znajdują się w części FAQ zatytuowanej Mechanika.
1.2. Co to jest SRD?
SRD (ang. System Reference Document - Dokument Referencyjny Systemu) to zestaw podstawowych zasad mechaniki d20 (patrz: 1.1), udostępniony za darmo przez autorów na zasadach licencji OGL (patrz: 1.3).
Obecnie SRD zawiera objęte OGL informacje z następujących podręczników: Podręcznik Gracza (ed. 3.5), Przewodnik Mistrza Podziemi (ed. 3.5), Księga Potworów (ed. 3.5), Expanded Psionic Handbook, Unearthed Arcana, Podręcznik Przygód Epickich*, Bóstwa i Półbogowie* oraz Księga Planów*.
*pochodzące z tych podręczników zasady zostały przed włączeniem do SRD poprawione i dostosowane do edycji 3.5, więc mogą różnić się od zawartości wersji papierowej suplementu.
Zobacz też: SRD (w języku angielskim).
1.3. Co to jest licencja OGL?
OGL (ang. Open Gaming License - Licencja Otwartej Gry) to licencja otwartej treści, czyli rodzaj umowy, w której autor zezwala innym na korzystanie z (w tym także modyfikowanie) opublikowanych na zasadach OGL treści (zwykle elementów mechaniki) w kolejnych publikacjach, pod warunkiem zachowania określonych zasad (m.in. podania autora wykorzystywanych treści; udostępnienia ich na warunkach OGL, tak by inni mogli z nich korzystać na tych samych zasadach oraz dołączenie do nich tekstu licencji).
Część treści danego podręcznika może być objęta OGL (zwykle mechanika), a część nie (zwykle cała reszta: postacie, realia settingu itd.).
Zobacz też: tekst OGL (w języku polskim).
1.4. Jak odczytać wynik na k4?
Po rzuceniu kostką przyjrzyj się ściance. Powinny być na niej widoczne trzy liczby - wynikiem jest ta, która jest ustawiona na ściance pionowo. Najczęściej znajduje się w połowie długości dolnej podstawy kości lub przy jej górnym wierzchołku.
1.5. Skąd wziąć k3?
Nie ma takiej kostki (nie da się zbudować bryły foremnej o trzech ścianach). Do wylosowania liczby z zakresu 1-3 stosuje się więc inne kości.
Sposobów jest kilka. Można rzucić k4 i powtórzyć rzut, jeśli wypadnie 4. Można też (sposób preferowany przez większość graczy) rzucić k6 i podzielić wynik przez 2 (zaokrąglając w górę).
1.6. Jak posługiwać się k% (k100)?
k% to po prostu dwie kości k10. Jedna losuje liczbę stojącą na miejscu dziesiątek, a druga - jedności.
Jeśli nie posiadasz kości wyraźnie oznaczonej jako kość dziesiątek (posiadającej liczby 00, 10, 20 itd. na ściankach), musisz przed rzutem wybrać kość dziesiątek (najlepiej gdyby różniła się kolorem od kości jedności).
Po rzucie odczytujemy wynik. Jeśli na kości dziesiątek wypadnie 4 (lub 40), a na kości jedności 2, wynik to 42. Jeśli na kości dziesiątek wypadnie 0 (lub 00), a na kości jedności 5, otrzymany wynik to 5. Jeśli na obu kościach wypadnie 0, otrzymany wynik to 100.
1.7. Czego potrzebuję, aby zacząć grać w D&D (i gdzie mogę to kupić)?
Jeśli jesteś graczem, wystarczy ci Podręcznik Gracza. Nie musisz posiadać własnego egzemplarza - zazwyczaj wystarczy jeden na całą grupę graczy.
Jeśli jesteś MP, potrzebne ci będą wszystkie trzy podręczniki źródłowe, tj. Podręcznik Gracza, Przewodnik Mistrza Podziemi i Księga Potworów.
Będziesz potrzebował także kompletu kostek (k4, k6, k8, k10, k12, k20). W sytuacji idealnej każdy z graczy powinien mieć swój własny.
Zakupów możesz dokonać w sklepach internetowych, salonach EMPiK lub w miejscowym sklepie z grami fabularnymi (jeśli taki istnieje w twojej miejscowości).
1.8. Jaka jest najlepsza liczba graczy w drużynie?
Mechanika d20 (patrz: 1.1) zakłada 4 jako domyślną liczbę graczy (w oparciu o nią jest np. obliczana SW potworów).
Nie oznacza to jednak, że będzie to najlepsza liczba graczy dla każdej drużyny. Niektórzy MP prowadzą drużyny składające się z 6 i więcej graczy, podczas gdy inni prowadzą dwu- lub trzyosobowe drużyny. Wiele zależy od stylu gry i upodobań twojej grupy.
Początkującym MP zalecamy rozpoczęcie od drużyny trzy- lub czteroosobowej. Jeśli po kilku sesjach jej rozmiar okaże się nieodpowiedni, zawsze można ją powiększyć lub zmniejszyć.
1.9. Czy podczas gry używa się żetonów lub figurek potworów i bohaterów?
Tylko czasami. D&D jest grą toczącą się w wyobraźni grających i nie wymaga dodatkowych rekwizytów. Czasem jednak, np. podczas walki, konieczne jest precyzyjne określenie położenia postaci graczy i ich przeciwników. Wtedy można dla wygody użyć figurek lub żetonów, które zobrazują sytuację.
1.10. W którym podręczniku znajduje się klasa X?
Zajrzyj do zestawienia klas prestiżowych lub do zestawienia klas podstawowych serwisu dnd.pl. Podobne zestawienia - zawierające wszystkie klasy oficjalne, ale w języku angielskim - znajdziesz tutaj.
1. Pytania ogólne
Redakcja: Piotr 'Rebound' Brewczyński
Tagi:
Rebound | Piotr Brewczyński