» Świat Mroku » Recenzje » Midnight Roads

Midnight Roads

Midnight Roads
Midnight Roads to jeden z nowszych dodatków do "czarnej linii" Świata Mroku poświęconej głównie śmiertelnikom, jednak zawierającej również pomysły dla pozostałych linii. I, co dziwne, w przeciwieństwie do wielu pozycji które White Wolf wydał, ten dodatek spełnia całkiem porządnie to założenie.

Midnight Roads poświęcone jest kwestii podróżowania, i związanych z tym zagrożeń. Dodatek jest zarówno o kronikach drogi, jak i okazjonalnych podróżach – jak podróżować, jak wykorzystać podróż w opowieści, jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać podróżujących na drodze.

Jak wszystkie podręczniki do nowego Świata Mroku dodatek wydany jest porządnie – twarda oprawa, szycie i klejenie gwarantują nam, że łatwo się nie zniszczy. Samuel Araya stworzył całkiem przyzwoitą okładkę, wewnątrz podręcznik jest bogato i różnorodnie zilustrowany – mnie osobiście wiele ilustracji nie przypadło do gustu z uwagi na styl. Korekta jest na dość porządnym poziomie – oprócz kilku literówek jedyną rzeczą, która razi jest jedno ucięte zdanie. Treść również prezentuje się solidnie – niewiele jest mijania się z faktami i nawet część mechaniczna, jak na White Wolfa, jest całkiem grywalna. Warto jednak na wstępie zaznaczyć, że dodatek jest poświęcony praktycznie w całości elementom, które możliwe są do wykorzystania tylko przy rozgrywaniu kronik na obszarze Stanów Zjednoczonych – do pozostałych rejonów świata albo zupełnie nie pasują, albo wymagają znacznych modyfikacji.


Dodatek otwiera dziesięciostronicowe opowiadanie Ewangelia Drogi (Road Gospel), które, choć nie zapowiada wiele z nadnaturalnych elementów podręcznika, jest jednak dobrym wprowadzeniem w nastrój zapomnianych obszarów Stanów Zjednoczonych. Obszarów , które w tym dodatku są bardzo często wykorzystywane.

Wprowadzenie zawiera krótkie omówienie podręcznika, zwracające szczególną uwagę na powszechną iluzję bezpieczeństwa, jaką zapewnia cywilizacja. A właśnie z zerwaniem tej iluzji i konfrontacją z brutalną i niebezpieczną rzeczywistością drogi związany jest zarówno temat (Izolacja przez zaskoczenie) jak i nastrój (Jeleń w świetle reflektorów). Oprócz tego podano inspiracje oraz ramkę o różnych istotach nadnaturalnych, gdyż podręcznik w wielu miejscach się do nich odnosi.


Dodatek podzielony jest na cztery rozdziały, każdy skupiający się na innych elementach. Pierwszy z nich, Podróże i miejsca przeznaczenia (Journeys and Destinations) skupia się na historii i wyglądzie amerykańskiego systemu dróg (zwłaszcza autostrad) oraz podaje miejsca i wydarzenia, które warto wprowadzić. Omówiona jest rola samochodu w amerykańskiej kulturze, wraz z bezdusznymi korporacjami, upadkiem krajowego przemysłu samochodowego, nielegalnymi wyścigami (i czemu Cannonball to doskonały materiał na sesję) i legendami miejskimi z samochodami związanymi. Następnie omówione są miejsca związane z drogami (takie jak kampingi, przydrożne restauracje i parkingi, złomowiska, atrakcje turystyczne) wraz z pomysłami na przygody związanymi z każdym z nich. Rozdział zamyka solidne omówienie rozmaitych sposobów podróżowania – ciężarówką, pociągiem, autobusem, motocyklem i autostopem - wraz z informacjami jak wpleść je do przygód.


Kolejny rozdział, Roboty Drogowe (Construction Ahead), to część dodatku poświęcona aspektom mechanicznym. Podane są zasady (wraz z pulami i wynikami testów) zdobywania pożywienia, znajdowania schronienia, drobnych oszustw, nie zwracania na siebie uwagi oraz autostopu. Omówienia związanych z samochodami specjalizacji doczekała się też umiejętność Rzemiosło, podano również dodatkowe zasady dla modyfikowania pojazdów, prowizorycznych napraw i spinania na krótko.

Nie wprowadzono nowej mechaniki pościgów samochodowych, jednak podane zostały dwie metody (widowiskowa i brutalna) fabularnego ich przeprowadzania. Pojazdy i kierowcy doczekali się również zasad jazdy po pijaku, pod prąd, walki wewnątrz samochodu, szkodliwych efektów nie przeprowadzania przeglądów oraz adnotacji o zderzeniach. Graczy z pewnością zainteresują również nowe Atuty związane z pojazdami i podróżowaniem, zwłaszcza Styl Jazdy (Driving Style) pozwalający na wykonywanie dodatkowych manewrów podczas pościgów samochodowych.

Dla istot nadnaturalnych umieszczono krótką prezentację kilku umiejętności, które mogą im się przydać w związku z podróżowaniem i samochodami.


Trzeci rozdział, Zagrożenia na drodze (Road Hazards), to dwanaście pomysłów na nietypowe zdarzenia, które mogą wydarzyć się podczas podróży – od fałszywego policjanta, poprzez nietypowy hotel i wypadek, aż do gremlinów i diabła na rozstaju dróg. Zawierają one pomysły na przygody, przykładową lokalizację oraz związanego z nimi antagonistę. Większość jest naprawdę ciekawie przygotowanych i inspirujących.

Oprócz tych zdarzeń opisano również, w znacznie uboższej formie, pięć przykładowych atrakcji, które mogą one służyć raczej jako inspiracje.


Ostatni rozdział, Niebezpieczne skrzyżowania (Dangerous Intersections) poświęcony jest prowadzeniu opowieści drogi, dodatkowym problemom istot nadnaturalnych w drodze oraz informacjom jak podróżować – zdroworozsądkowym zasadom i krótkiemu przeglądowi niezbędnego ekwipunku. To co jest najciekawsze w tym rozdziale, to pięć przygód. Nieistniejące miasteczko, przebudzona opuszczona droga, szaleniec w rzeźni, czarny punkt i karnawał – każda z przygód jest łatwa do poprowadzenia z marszu i - z wyjątkiem rzeźni, która niewiele oferuje - ciekawe.


Midnight Roads to dodatek łączący w sobie najlepsze cechy mówiącego o podróżach wampirzego Nomads z pomysłami na opowieści takimi jak Urban Legends, Ghost Stories czy Mysterius Places. Dobrze zbalansowano ilość informacji, jakie można wykorzystać w każdym z podsystemów, umieszczono wiele inspiracji (w tym kilka naprawdę fajnych i wykręconych ramek) i porządnie przedstawiono zapomniane i opuszczone drogi Stanów Zjednoczonych. Jedyny poważny mankament dodatku, to bardzo silne skupienie się na drogach Ameryki Północnej – w przypadku kronik drogi w Europie czy innych częściach świata specyfika zostanie utracona, zaś pomysły wymagać będą trochę wysiłku, żeby je poprawnie zaadaptować.

Jeśli lubisz sesje drogi, zwłaszcza na terenie Stanów Zjednoczonych, to bezwzględnie powinieneś kupić ten dodatek. W innym przypadku cały czas jest on pozycją wartościową, jednak niekoniecznie priorytetową – obniż ocenę o punkt.


Kup teraz:
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.0
Ocena recenzenta
8.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Midnight Roads
Linia wydawnicza: World of Darkness
Autorzy: Russell Bailey, Stephen Michael DiPesa, Jess Hartley, Chuck Wendig
Okładka: Carlos Samuel Araya
Ilustracje: Carlos Samuel Araya, Justin Norman, Costas Harritas, Aaron Acevedo, Brian Leblanc, Jim Pavelec, Ken Meyer Jr., Dugnation, Mike Chaney
Wydawca oryginału: White Wolf
Data wydania oryginału: 2008
Liczba stron: 128
Oprawa: Twarda
ISBN-13: 978-158846-712-6
Numer katalogowy: WW55205
Cena: $24.99 US



Czytaj również

Pierwsze miejsce w konkursie Ekwinocjum Wiosna 2009
Drugie miejsce w konkursie Ekwinocjum Wiosna 2009, cz.2
Drugie miejsce, cz.1

Komentarze


fagot
    Recenzja jak zwykle świetna.
Ocena:
0
Bardzo fajna recenzja, zgrabnie i rzeczowo opisane najważniejsze kwestie dotyczące treści i wydania. Swoją drogą, czegoś takiego jak ta książeczka mi trzeba. Zdaje się, że do Prometheana będzie pasować jak ulał.

Tak na marginesie, czym spowodowana jest niższa cena tego dodatku w stosunku do poprzednich wydawnictw? Nie ma kredowego papieru, czy jak...?
25-05-2008 02:42
Gruszczy
   
Ocena:
0
Kredowego papieru nie ma w dodatkach WW już od dawna, niestety. Niższa cena spowodowana jest prawdopodobnie niskim kursem dolara - Rebel może taniej go sprowadzić. W każdym razie warto skorzystać z okazji :-)
25-05-2008 15:48
Armand de Morangias
   
Ocena:
0
Hm, muszę to sobie kupić. Uwielbiam amerykańską mitologię drogi :)
29-05-2008 10:23

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.