Blog - RPG

Wyświetlono rezultaty 21-30 z 136.

Cyberpunk 2020 - w to się kiedyś grało:

13-05-2016 22:01
5
Komentarze: 1
W działach: rpg
Wracamy do mojego małego cyklu. Dziś zajmiemy się grą bardzo ważną, a jednocześnie taką, która na pewno zaciekawi nie tylko papierowych RPG-owców. Czyli Cyberpunkiem 2020. Ojcem tego Cyberpunka, nad którym obecnie pracuje CD Project RED. Historia: Cyberpunk 2020 został wydany w Polsce w roku 1995 nakładem istniejącego po dziś dzień Wydawnictwa Copernicus, jednego z najważniejszych (odpowiedzialnego między innymi za Warhammer 2ed czy cykl o Gortreku Gurnisonie) wydawców gier fabularnych nad Wisłą. Oryginalnie gra miała na zachodzie premierę w roku 1990 i była drugą edycją systemu Cyberpunk (p...

Grimgar z fantazji i flejma:

05-04-2016 23:32
5
Komentarze: 6
W działach: RPG, fantasy, anime
Jest sobie anime. Nazywa się Grimgar of Fantasy and Ash i jest to takie SAO, tylko dobre. Fabuła jest prosta: mamy zmyślony świat, a w nim grupę bohaterów, którzy, startując na pierwszych poziomach muszą jakoś sobie dać radę z życiem. Drużyna mierzy się też ze wszystkimi problemami początkującej ekipy RPG. W skrócie: jest to opowieść o newbie. Co ciekawe anime to wywołuje ogromną ilość kontrowersji i dyskusji, trafiając pod ostrzał doświadczonych cRPG-owców. Ostrzał pod tytułem „O nOOby lamią”. Wpis będzie poświęcony rozprawieniu się z częścią tych poglądów. Między Nashkel, a Be...

Western: konwencja doskonała?

05-02-2016 23:24
6
Komentarze: 2
W działach: RPG, pisanina
Jeśli ktoś śledzi moje raporty o przebytej lekturze (czyli nikt, bo nie są to najchętniej czytane treści na tym blogu) to zapewne zauważył, że czytam dość dużo książek o starożytności i średniowieczu. W trakcie tej lektury zauważyłem ciekawą rzecz: opisy życia na prowincji w pewnych aspekatach bardzo przypominają opisy Dzikiego Zachodu. Powoli dochodzę do wniosku, że podobieństwo to sprawia, iż model fabuły westernów bardzo dobrze sprawdziłby się także w innych realiach. Ito zarówno w dziełach literackim, jak i w grach fabularnych. Wykład swój zacznę od omówienia tego, jak wyglądała rzymska p...

Advanced Dungeons and Dragons – w to się kiedyś grało:

28-01-2016 00:24
7
Komentarze: 35
W działach: rpg
Dziś w naszym nieregularnym cyklu docieramy do gry fabularnej o niezwykłym znaczeniu. Mianowicie na tapetę trafia nam jeden z najważniejszych tytułów w historii całego gammingu, który odcisnął swe piętno na całej kulturze popularnej. Dziś zajmiemy się grą, na podstawie której stworzono Baldur's Gate i Planescape: Torment, która inspirowała Stevena Ericsonna, oraz dała początek postaci Drizta Do'Urdena. Czyli Advanced Dungeons and Dragons 2 edycja. Status AD&D w polskim środowisku jest dość nietypowy. Otóż: z jednej strony gra ta miała ogromny wpływ nań, jednak pozostawał on cz...

Middle Earth Role Play – w to się kiedyś grało:

21-10-2015 00:15
3
Komentarze: 11
W działach: RPG
Dziś (20 października 2015) mija 60 rocznica wydania „Powrotu Króla” J. R. R. Tolkiena. Z tej okazji stanąłem przed problemem: co o twórczości Tolkiena nietrywialnego można napisać. Bo trywialnego napisano już chyba wszystko. Na szczęście jednak przypomniało mi się, że istnieje coś takiego, jak Middle Earth Role Play – ongiś znana (choć z jej popularnością różnie bywało), a dziś niemal zapomniana gra fabularna. Na wstępie powiem, że nie należę do miłośników tej gry. Wręcz przeciwnie: nigdy mi się nie podobała. Uważam ją za system w najlepszym razie średni, a do tego mało i...

Kryształy Czasu - w to się kiedyś grało

21-08-2015 23:09
5
Komentarze: 6
W działach: RPG
Jako, że mój tekst o dziesięcioleciu 2 edycji Warhammera Fantasy Role Play spotkał się z dużym zainteresowaniem pora pójść za ciosem. Dziś więc zapoznamy się z kolejnym systemem-legendą polskiego fandomu gier fabularnych. Będą to Kryształy Czasu, pierwsze, polskie, papierowe RPG. Percepcja i odbiór: Większość młodszych czytelników „Kryształy Czasu” kojarzy zapewne z ich ostatnim wcieleniem czyli podjętą w zeszłym roku próbą reaktywacji świata za pomocą wydanej przez Artura Szyndlera powieści. Osoby te nie zdają sobie sprawy, że lektura ta stanowi zaledwie ułamek znacznie większeg...

Dlaczego uniwersa umierają?

14-08-2015 23:25
7
Komentarze: 18
W działach: RPG, Książki, Gry wideo
Jak wiadomo kilka tygodni temu skonał sobie świat Warhammera Fantasy, a na jego miejsce zrodziło coś co się nazywa Age of Shitstorm lub jakoś podobnie... Jest to swego rodzaju katastrofą, jednak tak naprawdę bardziej ciekawi mnie inna rzecz: co sprawia, że ongiś fajne i interesujące uniwersa z czasem zmieniają się w bełkot? Wyjściowy konflikt: Niestety obawiam się, że bełkot jest wpisany w samą architekturę tych wielkich, komercyjnych światów. Pierwszym elementem większości uniwersów, czy to oryginalnie stworzonych na potrzeby filmów, książek, gier komputerowych, fabularnych czy też tasiemc...

10 lat Warhammera 2ed w Polsce:

30-06-2015 18:14
5
Komentarze: 25
W działach: RPG
10 lat Warhammera 2ed w Polsce:
20 czerwca 2005 roku miała miejsce premiera ostatniego ważnego systemu RPG dla polskiego rynku. Była to druga edycja systemu-legendy: Warhammera. Jak łatwo policzyć dziś mija dziesiąta rocznica tego wydarzenia. Jest to doskonały moment na wspominki oraz przypomnienie sobie tego, jednego z najważniejszych dla polskich miłośników gier fabularnych tytułu. Pora na jej spóźnione urodziny. Tło: Fabuła Warhammera przenosi nas na podobną Ziemi, bezimienną planetę. Nie jest do końca jasne, czy stanowi ona element naszego wszechświata, uniwersum Warhammera 40.000 czy też raczej osobny świat rządzący...

Wojny fantastycznych światów VI: Potwory i broń egzotyczna:

06-04-2015 23:38
4
Komentarze: 2
W działach: fantasy, rpg
Wojny fantastycznych światów VI: Potwory i broń egzotyczna:
Kolejnym czynnikiem, jaki różni światy fantasy od średniowiecza jest obecność licznych, nie występujących na ziemi istot. Mityczne bestie, potwory, wymarłe gatunki jak dinozaury lub mamuty, czy też stworzenia całkiem od podstaw wymyślone przez autorów to tylko część tej menażerii. Większość z tych istot z punktu widzenia prowadzenia wojny jest mało ciekawa: chodzą sobie, latają i od czasu do czasu zjedzą patrol albo zwiadowców. Inne natomiast mogą stanowić liczącą się jakość na polu walki, bo da się na nich jeździć… Albo się z nimi dogadać i wykorzystać w charakterze najemników albo soj...

Wojna fantastycznych światów IV: Magia

01-02-2015 01:08
9
Komentarze: 12
W działach: RPG, Fantasy, Historia
Wojna fantastycznych światów IV: Magia
Przejdźmy do kolejnej części wynurzeń o wojnach w fantasy. Tym razem zajmijmy się mocą magiczną i czarami. Zanim jednak przejdziemy do sedna: Ludkowie z Poltera: część z Was czytała już ten wpis. Jest to znacznie poprawiona wersja jednego z moich pierwszych wpisów na tym blogu. Tak więc proszę się nie zdziwić. Wracając do meritum: Jednym ze stereotypów, z jakimi możemy się spotkać podczas niezbyt wnikliwego gadania o wojnie w fantasy jest stwierdzenie, że a) prawdziwa wojna w nieprawdziwych światach wyglądałaby jak w średniowieczu b) wzbogacona byłaby ona o magię, która robiłaby za radio,...