Jakość wydania podręcznika znacznie odbiega od tej którą wabi Podręcznika Gracza, ale jest ona w pełni uzasadniona niską ceną. Książka wydana jest w miękkiej oprawię, na zwykłym papierze. W środku nie znajdziemy kolorowych ilustracji, a i czarno-białych też zbyt wiele nie uświadczymy. Zdecydowanie widać, że autorzy postawili na treść, a nie na prezencję. Dostajemy za to, kolorową mapę Flanaess w formacie A1, która bardzo ładnie wygląda powieszona na ścianie, najlepiej w pokoju, gdzie zamierzamy grać.
Pewną niedogodnością jest zbyt mała odległość tekstu od wewnętrznej krawędzi strony, co utrudnia czytanie, gdyż tekst zachodzi na miejsce gdzie zgina się kartka. Szczególnie uciążliwe jest to w pierwszej połowie podręcznika.
Styl w jakim świat jest opisywany naprawdę przywodzi na myśl „Przewodnik Geograficzny”. Język jest bardzo suchy i konkretny, bez ozdobników i poetyckich zdań, co czasami powoduje, że ciężko się go czyta. Z drugiej strony każdy akapit przekazuje maksimum informacji, które to pomagają zorientować się w sytuacji geopolitycznej i lepiej zrozumieć świat.
Główną część podręcznika stanowią opisy wszystkich krain, które istnieją we Flanaess. Każda z nich jest wyczerpująco przedstawiona, zarówno pod kątem jej aktualnej sytuacji jak i dziejów historycznych. Nie brakuje także informacji o władcy, ustroju, zasobach czy podziale administracyjnym. Czasami jednak ilość danych i nazw geograficznych jest tak ogromna, że można się łatwo pogubić, dlatego podczas czytania warto mieć pod ręką mapę. Na końcu każdego opisu wymienionych jest kilka punktów zaczepnych do stworzenia przygody – wewnętrzne konflikty, intrygi czy tajemnicze wydarzenia czekające na wyjaśnienie.
Odrębnie przedstawione są elementy geograficzne takie jak wzgórza, zatoki czy lasy. Tę także mają swoje unikalne historie, więc zbłąkani w te rejony poszukiwacze przygód z pewnością znajdą dla siebie zajęcie.
W podręczniku znajdziemy także opisy bóstw wyznawanych w różnych rejonach kontynentu, zamieszkujących go ras (w tym 6 ludzkich) czy używanych języków oraz dialektów.
Podsumowując, przed zapoznaniem się z tym podręcznikiem nie miałem najmniejszego pojęcia o świecie Greyhawka, jednak teraz mogę powiedzieć, że stan mojej wiedzy uległ znacznej poprawie. Książka dostarcza wszelkich informacji potrzebnych do poczucia klimatu tego uniwersum i rozpoczęcia w nim rozgrywki. Czyli można uznać, że pozycja spełnia swoją rolę. To czy komuś świat się podoba czy nie, jest już cechą indywidualną. Ja osobiście postanowiłem dać mu szansę i rozpoczynam prowadzenie kampanii. Jedynym minusem jest brak na naszym rynku większej liczby książek, których akcja osadzona jest w tym świecie, jednak miejmy nadzieje, że to się wkrótce zmieni.
Zamów w Replikatorze