» Teksty

Teksty

Działy:
» Wywiady
» Felietony
» Relacje z imprez
» Archiwum blogowe
» Inne
» Pierwsze wrażenie
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 234.

Moje marudzenie #1

13-05-2003 19:59 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 2810
PRZEPIS NA FANZIN Z fanzinami zetknąłem się jakieś siedem czy osiem lat temu. Były to ziny (wówczas pisane jeszcze zine, lub w liczbie mnogiej - nie wiadomo czemu - zine's) z tak zwanego podziemia blackmetalowego. Niektóre z nich wyglądały jak profesjonalne pisma, drukowane, na dobrym papierze...

D&D Ablem gier fabularnych?

16-08-2005 17:03 | Wojciech 'Wojteq' Popek | Komentarze: 238
System Dungeons & Dragons stał się jednym z najpopularniejszych i najczęściej aktualizowanych systemów na polskim rynku. Wszystko to za sprawą Wydawnictwa ISA, które w miarę regularnie spolszcza i wydaje nowe dodatki (splatbooki, opisy światów, jak na przykład Zapomniane Krainy). Oczekiwaną reakcją...
Czy erpegi są dla dziewczyn - część I

Czy erpegi są dla dziewczyn - część I

03-02-2013 00:08 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 120
Tydzień temu na zjAvie brałem udział w panelu dyskusyjnym poświęconym grupie facebookowej "Erpegi są dla dziewczyn". Panel zachęcił mnie do tego, abym w końcu przedstawił swoje zdanie na temat grupy. Dziś przeczytacie o tym, dlaczego szeroko rozumiane inicjatywy kobiece w polskim fandomie RPG uważam...

Polak potrafi

Czyli krótki poradnik dla tych, którzy nie chcą zarobić na d20

29-08-2005 21:15 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 116
D20 System to w chwili obecnej najpopularniejsza RPG-owa mechanika w Polsce. Dzięki niej grami RPG zainteresowało się multum nowych osób, które do tej pory z tą formą rozrywki miały do czynienia tylko dzięki cRPG-om i innym tego typu namiastkom. W związku z tym faktem, nie-zarabianie na d20 w nasz...

Erpegowe Mity: Klimat, Fabuła i Opowieść

29-06-2006 18:18 | Dhaerow | Komentarze: 96
Klimat, fabuła, opowieść - te trzy magiczne słowa dość często pojawiają się w kontekście gier fabularnych. Również wczoraj miałem okazje usłyszeć je w czasie rozmowy z kumplem. Tak się jednak składa, że po latach prowadzenia są to dla mnie tylko puste frazesy. Tak zwane klimatyczne granie promowane...

Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 1

Rozmowy o Nordii - część 1

23-07-2006 20:27 | Maciej 'Albert' Kaska | Komentarze: 83
Maciej 'Albert' Kaska: Od razu wysunę ciężką artylerię. Kiedy możemy realnie spodziewać się "Nordii"? Ignacy Trzewiczek: Wiesz, strasznie trudno to powiedzieć. Z jednej strony, od początku 2006 roku nie zaliczyliśmy jeszcze ani jednej obsuwy, począwszy od Neuroshimy HEX, przez dwa dodatki do Neuros...
Tabela złośliwych zdarzeń losowych

Tabela złośliwych zdarzeń losowych

Sposoby na uprzykrzenie życia graczom

07-04-2014 21:15 | amenarhi | Komentarze: 82
W arsenale każdego Mistrza Gry zwykle roi się od zbójów, stworów i przeróżnych metod na pognębienie i/lub rozruszanie graczy. Rzadko jednak Prowadzący pamięta o drobiazgach, które tak skutecznie potrafią uprzykrzyć życie codzienne, nie powodując poważniejszych uszczerbków na zdrowiu, czy m...
Rozważania o dark fantasy

Rozważania o dark fantasy

16-09-2007 19:10 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 71
Jakiś czas temu przeglądając polskie fora natknąłem się na dyskusję dotyczącą dark fantasy. Spostrzegłem, że temat budzi kontrowersje i sprawia wiele problemów. Samo jego zdefiniowanie rodzi wiele nieporozumień. Zupełnie, jakby dyskusje dotyczyły bardzo skomplikowanych spraw teorii literatury a nie...

Klimat to my mamy. Umiarkowany kontynentalny.

04-12-2006 22:44 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 62
klimat 1. charakterystyczny dla danego obszaru zespół zjawisk i procesów atmosferycznych 2. nastrój jakiegoś miejsca, środowiska, utworu itp. Słownik języka polskiego PWN Powyższą definicję klimatu możecie z łatwością znaleźć w słowniku języka polskiego. Jednak wbrew przewrotnemu tytułowi, skupię...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Nationbooki - polemika

02-08-2006 22:04 | | Komentarze: 59
"Chwyt «my jako pierwsi przecieramy szlaki» jest ok, ale z zaznaczeniem, iż jako polscy autorzy w polskim wydawnictwie. Kreowanie swojej pracy na prometejskie wykradzenie i podarowanie ognia już nie bardzo..." "Świadome zignorowanie kilkunastu pozycji z kilku systemów obecnych na polskim...

Antyautoryzm

18-09-2006 11:18 | Łukasz 'Chavez' Maludy | Komentarze: 58
Chcesz coś napisać? Chodzi Ci po głowie świetna przygoda do DeDeków? A może jakieś opowiadanko do Młotka? O, almanach, powiadasz? Świetnie. Ale wiesz co? Nie pisz. Mówię poważnie. Nie warto. Daj sobie spokój. Czemu tak mówię? Zastanów się chwilkę. Najpierw musisz wpaść na jakiś pomysł. Jak wiadomo,...

Moje marudzenie #13

Protokoły Mędrców Poltergeista

29-10-2003 14:59 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 58
Spisek! Tylko tak można podsumować reakcje, jakie wywołało pewne zdjęcie pewnej dziewczynki w pewnej koszulce, opublikowane w pewnym serwisie sieciowym. Ba, zrobione przez jednego z redaktorów tego serwisu. Łącząc fakty w logiczna całość, dojdziemy do wniosku, ze serwis ów wyprodukował ową koszulkę...

Co nie gra w Pucharze Mistrza Mistrzów?

Edycja 2009 okiem gracza

16-07-2009 22:34 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 55
Puchar Mistrza Mistrzów to jedyny odwieczny ogólnopolski konkurs na najlepszego Mistrza Gry. Wkroczył w słuszny wiek, ale i niegościnne czasy. W modzie na kontestowanie wszystkiego i hobbystom się dostaje. Czy słusznie? Czy Puchar Mistrza Mistrzów zasługuje na wyśmianie, czy tylko na odrobinę konstr...

Moje marudzenie #6

02-06-2003 01:40 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 50
GDZIE SIĘ KOŃCZY HOBBY? Zamknęli Portala. Zdarza się. Żałoba w sieci trwała tydzień. Potem zmieniła się w dyskusję na temat sensowności wydawania pism o RPG. Pojawiły się różne pomysły: pisma tematyczne - jednosystemowe, pisma tematyczne poświęcone jednej konwencji, płatne pisma sieciowe i cos tam...

Moje marudzenie #14

Niewidzialny wróg

20-11-2003 00:06 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 49
Przy okazji dyskusji pod recenzją Arkony, Encefalograf napisał, co następuje: Koniec ery pisania podręczników dla starego fandomu [...]. Na co oburzony Dhaerow odpisał: Jak wygląda podręcznik pisany dla starego fandomu? Rozmowa toczyła się na temat jakości podręczników i za wysokich - ponoć - wymaga...

Moje marudzenie #11

Cicha rocznica

05-10-2003 23:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 46
Dziesięć lat temu rozpoczęła się pewna era w Polsce. W 1993 roku ukazał się pierwszy numer Magii i Miecza. Od tego momentu RPG zaczęło trafiać pod strzechy. Czy ktoś jeszcze o tym pamięta? MiM został zamknięty rok temu. Niedawno zlikwidowano Portala. Dziesięciolecie obecności (pomijam tu wcześniejs...
Rzut okiem na Cyberpunk RED

Rzut okiem na Cyberpunk RED

Wizja CZERWONEJ przyszłości

15-11-2020 00:01 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 45
Cyberpunk. Kto z fanów fantastyki naukowej nie słyszał o netrunnerach, brutalnych solo broniących swoich CEO z korporacji i cyberwszczepach? CD Projekt, wydawca gier takich jak Wiedźmin, niewątpliwie przyczynił się do zwiększenia popularności tej wizji świata. Zajrzyjmy do najnowszego podręcznika, z...
Savage Worlds - Jazdy Próbnej 5 wersja polska

Savage Worlds - Jazdy Próbnej 5 wersja polska

Demo popularnej zachodniej mechaniki filmowej

28-07-2008 23:41 | Piotr 'Ifryt' Cichy | Komentarze: 43
Savage Worlds to jedna ze sprawniejszych i popularniejszych mechanik filmowych. Dzięki zasadom opartym o hasło "Fast! Furious! Fun!" oraz szeregowi wydanych do niej settingów (np. Deadlands: Reloaded) zdobyła dużą popularność na zachodzie. Wydawnictwo PEG wspiera ją też licznymi publikacjami w sieci...

Budując swój własny domek z kart

Część pierwsza

22-11-2007 09:34 | | Komentarze: 43
Gracze ścierają się z mnóstwem problemów, wielokrotnie z własnej winy. Na początku myślałem, że taka jest po prostu kolej rzeczy, lecz gdy spojrzałem na to zagadnienie ponownie, doszedłem do wniosku, że wcale nie musi tak być. Istnieje bowiem zestaw przekonań oraz praktyk, które generalnie zamiast p...
Moje RPG jest lepsze niż Twoje

Moje RPG jest lepsze niż Twoje

05-09-2007 08:44 | Dhaerow | Komentarze: 37
Tak w skrócie można podsumować większość erpegowych flejmów szalejących na forach internetowych. Samo zjawisko towarzyszy polskiemu środowisku RPG w zasadzie od początku. Zapewne starsi czytelnicy doskonale pamiętają wymiany listów na łamach MiMa, w których warhammerowcy ścierali się z kaceciarzami...

Moje marudzenie #5

26-05-2003 00:06 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 36
HEJ, TY! Tak, Ty! Mówię do Ciebie! Nie odwracaj się. Nic Ci to nie pomoże. Nie, nie wolno Ci wyłączyć monitora. Skoro tu jesteś, to porozmawiamy. Siedzisz wygodnie? Wydaje Ci się, że możesz sobie tutaj wchodzić, jak chcesz? Wpaść i wypaść bez przywitania się i bez pożegnania? Myślisz, że Cię nie z...
Poszukiwacze straconego czasu…

Poszukiwacze straconego czasu…

... czyli emerytura erpegowca

21-11-2008 20:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 35
Jakiś czasu temu dyskutowałem na temat początkujących tekściarzy. Zanim udało mi się dojść do etapu "za moich czasów", zorientowałem się, że w życiu nie współpracowałem z zupełnymi debiutantami. Większość mojej ekipy swoje pierwsze szlify zdobywała na niwie erpegowej. Fenran ma na koncie Quentina, n...

Moje marudzenie #15

Coś się kończy, a przedstawienie musi trwać

31-12-2003 09:50 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 35
Ostatnie tygodnie roku to zwykle czas wszelkiego rodzaju podsumowań i wyliczania osiągnięć i porażek. Zestawienia takie, interesujące dla dyletanta, zwykle nudzą osoby zorientowane w temacie i ciekawić mogą jedynie miłośników statystyk. Koniec roku to jednak dobry czas, by pobawić się w przewidywan...

MONOlog #2

Archetyp krasnoludzkiego wojownika

08-12-2003 17:10 | Mona | Komentarze: 35
Każdy zna coś, czego nie cierpi u współgraczy. Ja nie jestem wyjątkiem, wręcz przeciwnie, gdyż takich "cosiów" znam dużo: niesolidaryzowanie się z drużyną i tzw. "granie sobie a muzom", "solidarność plemników" (zwłaszcza w drużynie, gdzie jestem jedyną kobietą), komentowanie poczynań nie postaci a s...
Umiejętność: zapchajdziura

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...
Budując swój własny domek z kart cz.3

Budując swój własny domek z kart cz.3

Sposoby na lepsze granie

14-12-2007 12:26 | | Komentarze: 34
Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które tworzą najczęściej spotykane problemy. Dlaczego więc by ich nie unikać? Sprawa jest ciężka, gdyż poniższe koncepty są zakodowane jako fundamentalne bloki budujące „dobrą grę” w wielu grach i tym samym są wyznacznikiem tego jak grać dla wielu osób...
Eclipse Phase Podręcznik Główny - Ekwipunek II

Eclipse Phase Podręcznik Główny - Ekwipunek II

Pancerze i narkotyki

29-08-2015 08:56 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 33
Tłumaczenie oryginalnego tekstu autorstwa Larsa Blumensteina, Roba Boyle, Briana Crossa, Jacka Grahama oraz Johna Sneada Pancerz Współczesne systemy pancerzy są bardziej zaawansowane niż polietylenowe termoplastiki i tkaniny aramidowe wczesnego wieku XXI. Pancerz w Eclipse Phase ma swoje źródło w...
Konkurs Zbrodnia

Konkurs Zbrodnia

VIII edycja konkursu na scenariusz WFRP WYNIKI

15-04-2014 00:00 | Władysław 'Wlodi' Kasicki | Komentarze: 33
Jest nam niezmiernie miło ogłosić laureatów konkursu na scenariusz do Warhammera, którego motywem przewodnim jest "Zbrodnia"! Podsumowanie konkursu W VIII edycja konkursu wzięło udział 7 prac, których łączna objętość wynosiła 113 stron maszynopisu. Jak mawiają starzy fani, drugą edycję W...
Wywiad z twórcą Klanarchii

Wywiad z twórcą Klanarchii

Michał 'Furiath' Markowski opowiada o Klanarchii

22-08-2007 18:48 | | Komentarze: 31
Adrian 'Borejko' Kuc: Witam Furiath! Fajnie że zgodziłeś się odpowiedzieć na moje pytania. Michał 'Furiath' Markowski: To ja dziękuję. Niespecjalnie wiem jak udzielać wywiadów, zatem mam tremę. Ale pytania na szczęście dotyczą Klanarchii, a tutaj w sukurs przyjdzie mi pasja (co oznacza gadulstwo mo...
Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...
Daj Mistrzowi skrzynię ze skarbami

Daj Mistrzowi skrzynię ze skarbami

Czy płacić za sesje?

27-04-2022 19:11 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 30
Dzisiaj odbędzie się czwarta sesja w Wampira: Requiem, gdzie mają wydarzyć się kluczowe sceny i zamknięcie pewnego rozdziału. MG i 3 graczy stawia się parę minut po 18, czekamy na czwartego, grającego ważną postacią, która opiła się krwi księcia i bez niej przygoda się nie sklei. 18:15, dzwonimy z p...
Nieliczni

Nieliczni

Jeszcze nigdy tak wielu...

09-01-2014 19:04 | Ecthelion | Komentarze: 29
Tłumaczenie: Witold 'Squid' Krawczyk "Mogę wam obiecać tylko krew, znój, pot i łzy" (Winston Churchill, 13 maja 1940)   Jest rok 1940. Hitlerowskie hordy zalały Europę, rozszarpały Czechosłowację, podzieliły Polskę między siebie a bolszewików i z szybkością błyskawicy zmiaż...
Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Erpegowe podsumowanie 2007: autorki

Autorkowy rok 2007: Obiecująco

11-01-2008 16:00 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 27
Koniec roku jest zawsze porą podsumowań, które nie omijają sceny systemów autorskich. Twórcy-amatorzy w dalszym ciągu projektują swoje gry, komentują cudze, wykłócają się na forach i chwalą się na blogach. Polska scena autorkowa w dalszym ciągu żyje i ma się dobrze. Jej główną ostoją jest w dalszym...
Rzeczpospolita Odrodzona - wywiad z Ignacym Trzewiczkiem

Rzeczpospolita Odrodzona - wywiad z Ignacym Trzewiczkiem

15-06-2007 17:48 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 26
Michał 'Furiath' Markowski: Witaj, Ignacy! Pod koniec marca Portal zapowiedział prace nad nową grą RPG pt. Rzeczpospolita Odrodzona (RPO). Ruszył blog projektu, na którym zapowiedzi systemu przynosiły skojarzenia z Euroshimą, wspominanym na konwentach nieoficjalnym dodatkiem do Neuroshimy. Czy zatem...

Moje marudzenie #9

Przegląd prasy

21-09-2003 23:20 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 25
Morscy rozbójnicy przedstawiani byli w nieskończoną ilość sposobów. Zależnie od wersji wydarzeń i nastroju autora opowieści, piraci stawali się romantycznymi wojownikami, gwałcicielami, nieszczęśliwymi i samotnymi ludźmi, zabójcami, poszukiwaczami szczęścia i wolności bądź też łotrami spod ciemnej g...
Rynek RPG w Polsce - wyniki ankiety

Rynek RPG w Polsce - wyniki ankiety

06-08-2011 18:57 | Jakub 'Arathi' Nowosad | Komentarze: 25
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Jakuba 'Arathiego' Nowosada, której celem było zbadanie polskiego rynku gier fabularnych. Pobierz plik (PDF, 1MB)

Budując swój własny domek z kart cz.2.

Część druga - Dokąd nas to zaprowadzi?

03-12-2007 10:18 | | Komentarze: 24
1. Jedyny słuszny styl gry Jeżeli istnieje wiele sposobów na granie, jest bardziej niż możliwe, że w waszej grupie pojawią się różnice zdań, a to może spowodować, ze nie będziecie już postrzegać siebie jako zgranej paczki. Co gorsza może to spowodować, że niektórzy zrezygnują z uczestnictwa w waszy...

Moje marudzenie #10

Trudne słówka

29-09-2003 01:49 | Marcin 'Seji' Segit | Komentarze: 23
Parę dni temu użyłem w relacji z zamojskiego konwentu słowa indagowany. Nigdy nie przypuszczałem, że wywoła ono wśród redaktorów Poltergeista tak wielkie poruszenie. Poszło mianowicie o to, że kazano mi owe słowo usunąć, bądź też zastąpić innym, pokrewnym znaczeniowo. Powód? Czytelnicy jakoby nie by...
Polski fandom RPG 2005–2022

Polski fandom RPG 2005–2022

Jak zmieniliśmy się przez ponad 15 lat?

22-06-2022 11:05 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 22
Pamięć bywa rzeczą ulotną. Z tego, co minęło, a czego sami doświadczyliśmy, potrafimy zapomnieć dużo rzeczy poza oglądem sytuacji i paroma szczegółami, które częstokroć są bez większego znaczenia. Z historią rzecz ma się jeszcze gorzej – studiują ją mądre głowy na uniwersytetach, a zwykłe...