Teksty
Działy:» Wywiady
» Felietony
» Relacje z imprez
» Archiwum blogowe
» Inne
» Pierwsze wrażenie
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 235.
Sortuj wg:
20 pytań Trzewika do Mateusza Tomczyka.
Trzewik: Trudno było zdobyć licencję na Legendę? Mateusz Tomczyk: To była w ogóle dziwna sytuacja, bo napisaliśmy list do AEG i powiedzieliśmy im, że jesteśmy fanami l5K, kochamy ją i w ogóle i chcielibyśmy ją wydać w Polsce. Potem nastąpiła wymiana dokumentów, ustaleń oraz uiszczanie odpowiednich o...Wywiad Trzewika z Grzegorzem Szulcem (ISA)
Trzewik: Wyobraża Pan sobie rynek RPG w Polsce bez Magii i Miecza? Grzegorz Szulc: Tak, choć niewątpliwie byłaby to strata dla nas (myślę o graczach). MiM położył duże zasługi dla rozwoju RPG w Polsce. Ale natura nie znosi próżni, sądzę że ktoś wszedłby na to miejsce. Trzewik: Pańskim zdaniem rynek...Nowy kierunek polskiego erpegowego crowdfundingu?
Koniec zbiórkowego monopolu?
Wielu osobom zbiórki społecznościowe mogą kojarzyć się wyłącznie z akcjami charytatywnymi dla dzieci mającymi na celu zgromadzenie środków na kosztowne leczenie. Jednak crowdfunding to również popularna w ostatnich latach forma pozyskiwania finansowania na realizację komercyjnych projektów – w...Forumowe gry fabularne w realiach historycznych, cz. 1
Wprowadzenie Od stycznia 2004 roku prowadzę na Internecie forumową grę fabularną NAM, która nie toczy się w Warhammerze, ani w świecie wzorowanym na twórczości Dicka (oba te światy od lat należą do moich ulubionych), ale w realiach historycznych. W tym konkretnym przypadku, w latach 60-tych i 70-ty...Forumowe gry fabularne w realiach historycznych, cz. 2
Budowanie klimatu W grach forumowych (PBFy, czyli Play-By-Forum) z łatwością można stosować materiały wspierające tworzenie klimatu i opisywanie świata. Chodzi o grafiki, zdjęcia, muzykę i odgłosy, aktualizowane plany sytuacyjne itp. W historycznych PBFach szczególnie dobrze klimat podkreślają rzec...Maszynopis znaleziony w chat-roomie
Granie w RPG przez IRC-a
Wstęp Pierwszy raz zagrałem w RPG przez IRC-a jesienią 2004 roku. Sam zorganizowałem zabawę, co automatycznie uczyniło mnie Mistrzem Gry. Zebrałem szóstkę graczy i pewnego październikowego popołudnia wszyscy jednocześnie usiedliśmy przed monitorami uruchamiając IRC-owe klienty. Podchodziliśmy do ro...Wywiad z Shanem Hensleyem
Wszyscy kochają zombie
Rozmawiam z Shanem Lacy Hensleyem - człowiekiem, który założył Pinnacle Entertainment Group i Great White Games, stworzył Deadlands oraz Savage Worlds, a także wiele dodatków, nie tylko do swoich gier - również dla TSR, West End Games, SSI, FASA i kilku innych firm. (To ten w środku, na tle reklam P...Budując swój własny domek z kart cz.3
Sposoby na lepsze granie
Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które tworzą najczęściej spotykane problemy. Dlaczego więc by ich nie unikać? Sprawa jest ciężka, gdyż poniższe koncepty są zakodowane jako fundamentalne bloki budujące „dobrą grę” w wielu grach i tym samym są wyznacznikiem tego jak grać dla wielu osób...Budując swój własny domek z kart cz.2.
Część druga - Dokąd nas to zaprowadzi?
1. Jedyny słuszny styl gry Jeżeli istnieje wiele sposobów na granie, jest bardziej niż możliwe, że w waszej grupie pojawią się różnice zdań, a to może spowodować, ze nie będziecie już postrzegać siebie jako zgranej paczki. Co gorsza może to spowodować, że niektórzy zrezygnują z uczestnictwa w waszy...Budując swój własny domek z kart
Część pierwsza
Gracze ścierają się z mnóstwem problemów, wielokrotnie z własnej winy. Na początku myślałem, że taka jest po prostu kolej rzeczy, lecz gdy spojrzałem na to zagadnienie ponownie, doszedłem do wniosku, że wcale nie musi tak być. Istnieje bowiem zestaw przekonań oraz praktyk, które generalnie zamiast p...Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 3
Wywiad interaktywny
Pytania w tej części wywiadu zostały zadane przez użytkowników serwisu. Redakcje nie ponosi odpowiedzialności za treść pytań. Całość wywiadu została zredagowana jedynie w celu zwiększenia poprawności językowej, bez wnikania w część merytoryczną. Gruszczy: Czy dodatek będzie pisany tak, jak podręcz...Nationbooki - polemika
"Chwyt «my jako pierwsi przecieramy szlaki» jest ok, ale z zaznaczeniem, iż jako polscy autorzy w polskim wydawnictwie. Kreowanie swojej pracy na prometejskie wykradzenie i podarowanie ognia już nie bardzo..." "Świadome zignorowanie kilkunastu pozycji z kilku systemów obecnych na polskim...Z kamerą wśród kadry
Materiał promocyjny 15 lat minęło jak jeden dzień… No właśnie. To już 15 lat odkąd nieduża grupka miłośników fantastyki wyruszyła w Góry Stołowe pod skrzydłami Biura Turystyki Orion. Wówczas było ich kilkunastu. Wtedy mieli przed sobą jedynie dwa tygodnie. Teraz uczestników jest kilkudziesię...Wywiad z Radkiem Drozdalskim, współtwórcą Burnning Wheela
Adrian 'Borejko' Kuc: Witam Radek! Miło że zechciałeś odpowiedzieć na kilka sztampowych pytań. Możesz powiedzieć w kilku zdaniach, czym jest Burning Empires? Radek 'Drozdal' Drozdalski: Witam! Burning Empires to gra science fiction, w której gracze bronią swego ojczystego świata przed inwazją obcyc...Wywiad z Michałem Mochockim, współtwórcą Dzikich Pól
Adrian 'Borejko' Kuc: Witaj kasztelanie krakowski, starosto bygdoski etc. etc. Jako żem jeno w połowie małopolanin, w połowie ślązak, to z natury miemiemickich ślazaków pytań kilka zadam, które w sukurs Waści przyjść nie przyjdą, ale mus taki. Michał Mochocki: "A cóż to mi za mus?" - chciałoby się...Wywiad z twórcą Klanarchii
Michał 'Furiath' Markowski opowiada o Klanarchii
Adrian 'Borejko' Kuc: Witam Furiath! Fajnie że zgodziłeś się odpowiedzieć na moje pytania. Michał 'Furiath' Markowski: To ja dziękuję. Niespecjalnie wiem jak udzielać wywiadów, zatem mam tremę. Ale pytania na szczęście dotyczą Klanarchii, a tutaj w sukurs przyjdzie mi pasja (co oznacza gadulstwo mo...Wywiad z prowadzącym Aleję Fantasy
Adrian 'Borejko' Kuc: Witam Zuhar! Prawie 7 lat prowadzisz "Aleję Fantasy", serwis o autorskich grach fabularnych. Kawał czasu. Chcąc nie chcąc śledzisz to, co się dzieje wśród systemów autorskich. Jaką ewolucję przeszły gry autorskie w tym czasie? Sławomir 'Zuhar' Wrzesień: Witam. Przede wszystki...Otwórz wrota wyobraźni!
Zapraszamy do świata wyobraźni i przygody
Materiał promocyjny Sesja, planszówka czy prelekcja? Ale w tym samym czasie jest jeszcze konkurs. I LARP. I panel dyskusyjny. A może obiad zjeść? E, niee. Na obiad to już na pewno nie starczy czasu… Brak czasu – to chyba naczelny problem dobrych konwentów. Chciałoby się wszystkiego i n...Pomysł na przygodę
Oceany pomysłów
Trudno o mnie powiedzieć, że mam ograniczoną wyobraźnię. Bądź co bądź czytam fantastykę - to chyba wystarczający kontrargument. A jednak gdy przychodzi do tworzenia przygód na potrzeby RPG, cierpię na swoiste ograniczenie umysłowe. Nie potrafię stworzyć scenariusza, o którym z ręką na sercu mógłbym...Dziennik Gwiezdnego Pirata #3A
Co po podstawce, oto jest pytanie?
Dziennik Gwiezdny 13 08 2003 Witajcie. Jako, że są wakacje i nawet ja mam chwilę przerwy, postaram się pisać tak często jak to będzie możliwe. Trzeba nadrobić zaległości i opisać temat, który najczęściej pojawiał się w komentarzach (trzy na siedem to całkiem sporo, musicie przyznać), czyli kolejnośc...“Partactwo” spartaczone
Polemika z recenzją “Kuzynek”, opublikowaną w najnowszym “Przekroju” (31/3032).
Pewnego dnia, Pan Paweł Dunin – Wąsowicz opublikował w “Przekroju” recenzję “Kuzynek” Andrzeja Pilipiuka. Zatytułował ową recenzję, momentami bardziej krytykującą autora (sic!) niż samą powieść, “Partactwo”. Od pewnego czasu zastanawiam się, bo owa recenzj...Dziennik Gwiezdnego Pirata #2
Pobożne życzenia w kwestii promocji systemów wśród graczy z wykorzystaniem sieci
Wiem, że się spóźniłem z nowym dziennikiem. Moja wina, mogę jedynie zwalić wszystko na sesję na studiach. Tak, my gwiezdni piraci też mamy sesję. Miałem napisać, jak recenzować książki, albo jak napisać przygodę do D&D. Stwierdziłem jednak , że najpierw czas zając się tym, co się dzieje na polskim...Dlaczego warto: obozy RPG
Po tym artykule na bank będziesz chciał/-a pojechać na obóz BT Orion
Artykuł sponsorowany Konwenty mają swoje wady. Nie zawsze łatwo znaleźć ekipę do gry. Samemu trzeba troszczyć się o jedzenie, noclegi i dojazdy. Na dodatek, jeśli jesteś niepełnoletnia lub niepełnoletni, rodzice mogą marudzić, że wyjeżdżasz sam do obcego miasta bez żadnej opieki. Na obozach Oriona...Megakonkurs oczami Marka Starosty
Czyli przemyślenia twórcy Beszamelu dotyczące Rewolucji Kreatywnej
Czas i na moje - wielkiego przegranego, że się tak ośmielę nazwać - przemyślenia dotyczące Megakonkursu. Na wstępie, słowa uznania należą się organizatorowi za genialny pomysł głosowania SMSowego. Dzięki temu zabiegowi, Wydawnictwo Alea zapewniło sobie przynajmniej częściowe pokrycie kosztów wydan...Prawa czytelnika
Prawem czytelnika jest czytać. I to czytać wszystko, co się czytelnikowi podoba. Prawem czytelnika jest samodzielnie rozumieć to, co czyta. Prawem czytelnika wyrobić sobie o przeczytanym tekście opinię - może mu się on podobać lub nie podobać. Jeśli czytelnik owi nie wolno czytać tego, na co ma ocho...zwJeRzenia
Jak kręciliśmy reality show
Żeby było jasne - to myśmy nakręcili pierwszy polski reality show. Było to w 1997 r., kiedy hasło „Wielki Brat” kojarzyło się ludziom z Orwellem i ZSRR, a nie z pajacami w telewizji. Nie było jeszcze „Agenta”, a jedyną namiastką podbijających telewizję programów z tego gatunk...Cthulhu bez macek
Potwory nie tylko Mityczne
02-01-2022 00:18 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 9
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Shadowrun: Każdy inny, wszyscy równi?
Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie
15-01-2023 00:05 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń.
Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Erpegowe polecajki 2022
Nie tylko na prezenty
18-12-2022 00:48 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 11
Koniec roku to okazja do podsumowań, a zbliżająca się Gwiazdka – polecanek pozycji, które warto rozważyć jako prezenty dla różnej maści hobbystów i fanów. Poniżej znajdziecie kilka erpegów, nie tylko wydanych w ciągu ostatniego roku, na które zdaniem członków redakcji i współpracowników działu...
Conan: W poszukiwaniu przygód
Inspiracje do historii z ery niewyśnionej
25-02-2024 00:13 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 6
Choć linia wydawnicza polskiej edycji gry fabularnej Conan: Przygody w erze niewyśnionej rozwija się nieśpiesznie, to do rąk Mistrzów Gry oprócz podręcznika podstawowego trafiły już także Ekran MG, bestiariusz oraz dodatki Conan Złodziej i Conan Barbarzyńca.
Na bieżący rok zapowiedziano z kolei pre...
Rzut okiem na Imperium Maledictum
Powrót do mrocznej przyszłości
18-06-2023 11:45 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 0
Losy gier fabularnych osadzonych w uniwersum Warhammera 40.000 same w sobie prezentują się niczym ekscytujący dramat, z zaskakującymi zwrotami akcji i nowymi aktorami wkraczającymi na scenę w najmniej oczekiwanym momencie.
Pierwotnie erpegi sygnowane logo WH40K miała wydawać firma Black Industries,...
Toporiada #13
Tu być trzeźwym nie wypada
15-09-2019 21:01 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 0
Na mapie erpegowych konwentów znajdziemy takie, które wychodząc od skromnych początków wyrosły na prawdziwych tytanów, śmiało rywalizując z imprezami kierowanymi do fanów znacznie popularniejszych rozrywek. Nie brakuje takich, które po obiecującym starcie zginęły w pomroce dziejów, nie doc...
Erpegowe polecajki 2023
Podręczniki pod choinkę
10-12-2023 00:11 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 15
Jak co roku, Gwiazdka stanowi świetną okazję do wzbogacenia kolekcji podręczników bliskiego nam erpegowca – szukając pomysłów na prezent dla fana gier fabularnych warto zapoznać się z propozycjami pozycji wydanych w minionych miesiącach – nawet jeśli nie w ostatnim roku, które redaktorzy...
Zew Cthulhu: Dziwne eony
Prehistoryczne przygody z mackami w tle
02-07-2023 01:09 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Mity są wieczne. Mity są przedwieczne. Zarówno w oryginalnych opowiadaniach Lovecrafta, jego przyjaciół i epigonów, jak i w materiałach do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu podkreślana jest odwieczność i ponadczasowy charakter bluźnierczej, zakazanej wiedzy skrywanej w plugawych księgach oraz ulotność...
Rzut okiem na Soulbound
Po końcu Starego Świata
14-02-2021 13:20 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Fantastyka to pojęcie niezwykle szerokie, w którym mieszczą się i filmy, i literatura, komiksy, i rozmaite rodzaje gier. Niektóre z jej form kompletnie mnie nie interesują, a informacje ich dotyczące docierają do mnie z dużym opóźnieniem albo wcale.
Jedną z takich kategorii są gry bitewne – j...
Rzut okiem na Akeya RPG
Świat zbudowany na niekompetencji bogów
06-11-2022 11:22 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 3
Crowdfundingowe zbiórki pozwoliły w ostatnich latach na wydanie w naszym kraju całego szeregu gier fabularnych: zarówno znanych zachodnich systemów, jak i rodzimych produkcji, tytułów publikowanych przez doświadczone oficyny i wydawców dopiero startujących na rynku.
Jednym z takich systemów jest Ak...
Die #1: Fantastyczne rozczarowanie
To tylko gra, perfidna gra
19-11-2020 13:06 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Przeniesienie erpegowych graczy do fantastycznego świata, w którym rozgrywają swoje sesje, z pewnością nie jest pomysłem nowym – widzieliśmy to już w książkach (jak Twierdza na moczarach Andre Norton), filmach (Astropia), nie wspominając już o klasycznym serialu animowanym Dungeons & Drago...
Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 1
Rozmowy o Nordii - część 1
23-07-2006 20:27 | Maciej 'Albert' Kaska | Komentarze: 83
Maciej 'Albert' Kaska: Od razu wysunę ciężką artylerię. Kiedy możemy realnie spodziewać się "Nordii"?
Ignacy Trzewiczek: Wiesz, strasznie trudno to powiedzieć. Z jednej strony, od początku 2006 roku nie zaliczyliśmy jeszcze ani jednej obsuwy, począwszy od Neuroshimy HEX, przez dwa dodatki do Neuros...
Ignacy Trzewiczek - wywiad (Nordia) cz. 2
Rozmowy o Nordii - część 2
16-08-2006 22:01 | Maciej 'Albert' Kaska | Komentarze: 20
Maciej 'Albert' Kaska: Co w takim razie znajdziemy w Nordii? Co będzie zawierał dodatek opisujący państwo?
Ignacy Trzewiczek: Dodatek składa się z trzech fundamentalnych części, roboczo na razie zatytułowanych Bohater, Ziemie oraz Tajemnice. W pierwszej z części znajdą się reguły dotyczące tworzen...
Tabela złośliwych zdarzeń losowych
Sposoby na uprzykrzenie życia graczom
07-04-2014 21:15 | amenarhi | Komentarze: 82
W arsenale każdego Mistrza Gry zwykle roi się od zbójów, stworów i przeróżnych metod na pognębienie i/lub rozruszanie graczy. Rzadko jednak Prowadzący pamięta o drobiazgach, które tak skutecznie potrafią uprzykrzyć życie codzienne, nie powodując poważniejszych uszczerbków na zdrowiu, czy m...