» S/lay w/Me

S/lay w/Me

Dodał: AdamWaskiewicz

S/lay w/Me
6.00
3.17
Ocena użytkowników
Średnia z 15 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: S/Lay w/Me
Autor: Ron Edwards
Tłumaczenie: Dawid Dorynek
Okładka: miękka
Ilustracje: Marcin Kwaśny
Wydawca oryginału: Adept Press
Data wydania oryginału: 2009
Wydawca polski: Gindie, Fajne RPG
Data wydania polskiego: 2014
Miejsce wydania polskiego: Kraków
Liczba stron: 28
Format: A5
ISBN-10: 978-83-64473-06-7

S/Lay w/Me to fantasmagoryczna gra fabularna dla dwóch osób, w której Bohater dąży do celu, a Potwór i Kochanek chcą, by ten cel porzucił: Potwór chce ją zabić, Kochanek chce, by Bohater z nim został.

Dla kogo?

Gry fabularne od 40 lat pozwalają wcielić się nam w fikcyjne postacie stawiane w niecodziennych sytuacjach. Hobby jednak nie stoi w miejscu i ciągle się rozwija.

S/Lay w/Me to gra dobra zarówno dla początkujących jak i doświadczonych graczy, umożliwiająca rozegranie przygody w dwie osoby, w czasie do tej pory znanym raczej z gier planszowych, czyli od 30 do 90 minut.

Autor?

Autorem gry jest Ron Edwards, czołowa postać w ruchu niezależnie publikowanych gier fabularnych, znanych także jako indie RPG. Jego doświadczenie w samodzielnej publikacji położyło fundament pod tworzenie i wydawanie gier często odbiegających od tak zwanego głównego nurtu RPG, wywodzącego się od matki wszystkich gier fabularnych, czyli Dungeons and Dragons. Tak właśnie powstało m.in. S/Lay w/Me.

Gra porusza problem braku nagości w grach, swoistej autocenzury graczy i wydawców gier fabularnych.

Więcej o historycznym podłożu wydania gry znajdziecie na blogu Darken.pl, gdzie znajduje się tłumaczenie artykułu Naked went the Gamer.

Oprawa?

Podręcznik to broszura formatu a5 mieszcząca się na około 30 stronach. Zawiera kompletne zasady gry oraz 10 nowych ilustracji wykonanych specjalnie dla polskiego wydania. Cały podręcznik wraz okładką, jest czarno-biały.

Gra wykorzystuje zwykłe, sześciościenne kości. Potrzeba ich około dwunastu (dowolnej wielkości i koloru, choć nie polecamy bitewniakowych “miniaturek”).

Rozgrywka?

Rozgrywka polega na współtworzeniu fabuły przez dwójkę graczy, gdzie jedna osoba wciela się w Bohatera, zaś druga w Potwora i Kochanka*. W zasadach gracz kierujący Bohaterem jest oznaczony jako “Ty”, zaś drugi gracz jako "Ja”.

Tworzysz Bohatera niezwykle prosto: wybierasz jedną z kilku opcji (np. Jestem młodym wojownikiem, gwałtownym i budzącym lęk, choć moje włosy pokrywa siwizna) i dodajesz opis o maksymalnej długości dziesięciu wyrazów. Następnie decydujesz się na jedną z fraz opisującą lokację, w której zaczniecie grę (np. Cmentarz, który jest również miastem) oraz krótko opisujesz cel Bohatera.

“Ja” natomiast, w tajemnicy przed tobą, rozwinę pomysł na świat i obmyślę postać Potwora i Kochanka. Potem opiszę pierwszą lokację i zadecyduję kiedy do niej trafisz, ale Ty opiszesz co dzieje się potem.

Po pierwszym fragmencie, w dowolnym tempie, będziemy na zmianę, w turach zwanych Podbiciami, kierować swoimi postaciami. Musimy być jednak elastyczni, gdyż możemy w Podbiciu drugiej osoby dodawać własne pomysły do fikcji. Pamiętajmy jednak, że to do właściciela Podbicia należy decydujące słowo. Będziemy też zbierać kostki z wynikami. Ja dostaję je za wybrane akcje mojego Potwora, Ty zaś za dążenie do celu Bohaterem i pewne interakcje z Kochankiem.

Kiedy zbiorę ilość kostek równą wartości Potwora, którą ustaliłem na początku, rozgrywka wchodzi w ostatni etap, zwany Kulminacją. To w nim określimy, za pomocą zebranych kostek, czy Bohater osiągnął swój cel, zabił Potwora, uratował Kochankę, nie otrzymał poważnych ran itp.

*Płeć Bohatera, Kochanka czy nawet Potwora nie ma znaczenia dla zasad, a jedynie dla samej fabuły i opowieści jaką współtworzymy.

Ekipa?

Za polską wersją gry stoi Jacek "Darken” Gołębiowski jako wydawca (wcześniej wydał The Shadow of Yesterday, Przetrwaliście Zagładę oraz Opowieści z Karczmy), Adrian Sprysak jako pomysłodawca oraz specjalista od składu, Dawid Dorynek jako tłumacz, Aleksandra Sontowska jako redaktorka (Adrian, Dawid i Aleksandra są odpowiedzialni za wydanie Apocalypse World po polsku). Polska edycja posiada nowe, nie publikowane wcześniej ilustracje, malowane techniką piórka i tuszu przez Marcina Kwaśnego (rysownik komiksu Bieda Apokalipsy, tworzonego wspólnie z Iloną Myszkowską, autorką komiksu internetowego Chata Wuja Freda).

Czy S/Lay w/Me to gra erotyczna?

O ile niektóre ilustracje w grze przedstawiają nagie postacie, nie powstały w celu seksualnego pobudzenia czytelnika. Ich zadaniem jest naturalne przedstawienie postaci, tak jak były one widziane w latach 70’tych w ówczesnej fantastyce oraz science-fiction oraz przeciwstawienie się autocenzurze środowiska, która zapanowała po wydarzeniach z lat 80’tych. Więcej informacji w tym tekście. Zasady gry pozwalają na intymną interakcję między postacią Bohatera a Kochanka, ale to od graczy zależy jak daleko posuną się z opisami tych sytuacji.

Źródło: Strona wydawcy

Tagi: Ron Edwards | Fajne RPG | S/Lay w/Me


Czytaj również

S/lay w/Me
Indie RPG w natarciu
- recenzja
Strzępy Sztandarów
Zostać dowódcą najemników
- recenzja
Dzień, w którym zatonęła Urda
Trzyczęściowy odcinek specjalny
- recenzja
Wolsung Starter
Zasmakuj fantastycznego wieku pary
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.


ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.