Przewodnik po Westeros

Autor: Szymon 'Kaworu92' Brycki

Przewodnik po Westeros
Przewodnik po Westeros to druga już w naszym kraju, po Starterze, wydana publikacja systemu Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG (GOT RPG). Wedle zapowiedzi wydawcy, Przewodnik... miał być używany zarówno przez fanów gry, jak i osoby nie związane w żaden sposób z RPG, a za to lubiące serial i powieść. Jak prezentuje się owy podręcznik i czy jest zbieżny z założeniami wydawcy?
Zgodnie z założeniami twórców Przewodnik po Westeros jest jednym z dwóch głównych podręczników do systemu, ale zdaniem autora recenzji to bardziej dodatek, i tak też jest oceniany w recenzji.

Pierwszy dodatek do GOT RPG to stosunkowo cienka książka, liczy sobie bowiem nieco ponad 210 stron. Jest to wydanie solidne i porządne, w twardej oprawie z ilustracją, która zaspokaja moje potrzeby estetyczne. Również rysunki znajdujące się wewnątrz wydania stoją na wysokim poziomie i tylko kilka z nich uważam za mniej udane. Nie możemy również narzekać na brak map: każdy omawiany region posiada swoją szczegółową mapę, a na końcu wydania znajduje się wielkia dwustronicowa mapa Westeros (w książce, nie jako osobna mapa).

Pierwsze dwa rozdziały to historia i kultura Westeros. Stanowią one wprowadzenie do dalszych części dodatku. Możemy się z nich dowiedzieć fundamentalnych rzeczy związanych z światem prozy George'a R.R. Martina. Omówiona jest tu wiara w siedmiu, rola maesterów i rycerstwa, a także historia krainy, zaczynając od Dzieci Lasu i Ery Herosów poprzez Podbój Targaryenów na Buntach Roberta i Greyjoyów kończąc. Rozdziały te oceniam jako udane, są dobrym wstępem do reszty książki i zawierają wszystkie "ogólne" informacje potrzebne do gry.

Następne 10 rozdziałów dotyczy różnorodnych krain: Królewskiej Przystani, Krain Burz, Dorzecza, Północy itp. Rozdziały te zawierają najbardziej istotne informacje z punktu widzenia narratora. Każdy z nich ma podobną strukturę. Zaczyna go opis historii danego regionu, a następnie wiadomości geograficzne. Jest tu wymieniona rodzina rządząca na danym terenie i pomniejsze rody jej zaprzysiężone. Znajdziemy tutaj także rozpisanych w mechanice gry bohaterów książkowych, w tym takie persony jak królowa Cersei, król Robert, Brandon Stark i inni.

Zatrzymajmy się na chwilę przy mechanice gry. Z uwagi na to, że Przewodnik po Westeros to dodatek do GOT RPG, a nie podręcznik (tym jest Księga Zasad), a Starter to tak naprawdę wstęp do właściwej gry, który wyjaśnia tylko podstawy mechaniki, oznacza to, że tak długo, jak nie zostanie wydany podręcznik główny, możemy sobie poczytać przewodnik i... odstawić go na półkę, bo kto odegra walkę z np.: Brienne, jeśli ma przewagę "Miecznik I", o której nic nie wiemy? Ten sam problem dotyczy wszystkich postaci.

Po rozdziałach opisujących poszczególne regiony Westeros następuje rozdział poświęcony krainom egzotycznym: Wolnym Miastom, Zatoce Niewolniczej, Równinach Dothraków. Według mnie jest to jeden z najciekawszych rozdziałów w całej książce, często bowiem opisuje krainy, które nie zostały jeszcze pokazane w książkach.

Ostatnim z rozdziałów jest "Przemierzanie Westeros". Nazwa nie pokrywa się jednak z jego zawartością, ponieważ właściwsze byłoby "Prowadzenie Westeros". Rozdział ten zawiera bowiem porady dla MG, związane z wykorzystaniem zawartości książki i prowadzeniem sesji w tym systemie. Dowiadujemy się tu, jak wplatać we własną rozgrywkę postaci z książek, podkreślone jest znaczenie podróży w Westeros, albo wykorzystanie takich motywów jak zemsta, okrucieństwo, rodzina i seksualność. Znajdziemy tu także trochę pomysłów na przygody i kampanie w świecie przedstawionym.

Mam kilka zastrzeżeń do tej pozycji. Po pierwsze, choć mamy bardzo dobrze opisane Westeros, brakuje mi tu pomysłów na przygody. Owszem, otrzymujemy je w ostatnim rozdziale, ale jest ich stosunkowo mało i są zbyt ogólne. W podręcznikach do Forgotten Realms i Midnighta mieliśmy szczegółowe pomysły na przygody, związane z geografią i historią danego miejsca. Bardzo bym chciał, by w każdym z rozdziałów znalazła się choćby krótka sekcja z przygodami, czymś, co pokazałoby, jak kreatywnie wykorzystać dany region w grze. Po drugie, wątpliwe jest dla mnie wykorzystanie tego dodatku przez fanów niezainteresowanych RPG. Opisuje on wprawdzie Westeros, ale w czasach przed Grą o Tron. Obawiam się, że osoby zainteresowane sagą, lecz nie mające zacięcia roleplayowego nie będą mogły korzystać z tego podręcznika jako źródła wiedzy – bo czytelnik / widz nie znajdzie tu żadnych nowych informacji. W takim ujęciu pod znakiem zapytania stoi także celowość wydawania Przewodnika... przed Księgą Zasad. Oczywiście, dla osób niezainteresowanych książkami a zainteresowanych RPG nie będzie to wielki problem, ale czy Przewodnik... nie miał być skierowany głównie do niegrających fanów sagi? Trzecim problemem jest (póki co) brak mechaniki do opisu świata. Teoretycznie możemy wykorzystać Przewodnik... z inną mechaniką niż mechanika GOT RPG, ale wtedy tracimy rozpiski mechaniczne postaci i musimy je zrobić własnoręcznie, w nowym systemie, tak więc jest to rozwiązanie wątpliwej natury - przecież po to kupujemy podręcznik, by korzystać z niego w 100%, prawda? 

Podsumowując, GOT RPG: Przewodnik po Westeros to ciekawa publikacja, ładnie wydana, na papierze dobrej jakości i zawiera to, co gracze mogą uznać za ważne w prowadzeniu sesji w klimatach Gry o Tron. Niestety, póki co nie możemy z tej publikacji korzystać (chyba, że jako materiał źródłowy do storytellingu). Myślę, że warto kupić Przewodnik..., zaczekałbym jednak parę miesięcy, aż wydana zostanie podstawka do systemu.