Powtórka z rozgrywki #2

Czwarty kwartał 2006

Autor: Tomasz 'kaduceusz' Pudło

Powtórka z rozgrywki #2
Witam w kolejnym odcinku Powtórki z rozgrywki. Jeżeli zastanawiacie się, czym właściwie ta powtórka jest – zachęcam do przeczytania pierwszego odcinka. Wybrane poniżej 10 notek napisano w okresie od końca października aż do końca grudnia 2006. Konkurencja była – kilka stosunkowo ciekawych wpisów znalazło się poza zestawieniem. Wygrały notki dłuższe, a zwłaszcza notki jednego autora – jeżeli czytaliście wtedy Poltera regularnie, nietrudno będzie zgadnąć, kogo mam na myśli.

Zapraszam do lektury!


11. Stare przyzwyczajenia (publicystyka)
Tym razem Drozdal dzieli się z nami swoimi przemyśleniami na temat tego, jak stare przyzwyczajenia wpływają na nasz odbiór nowych gier. Temat jest ciekawy i stale aktualny – zwłaszcza obecnie, gdy dociera do nas coraz więcej coraz bardziej różnorodnych gier, a i na naszym, polskim poletku pojawiło się kilka tytułów prezentujących odmienne modele grania.

12. Co tam panie za zasłonką MG piszczy... (publicystyka)
Właściwie mógłbym tutaj hurtem polecić całego Drozdalowego bloga, ale uparłem się na podawanie pojedynczych wpisów, więc proszę – oto kolejny. Na tapecie zasłonka Mistrza Gry i to co się z nią zwykle wiąże – testy wykonywane w tajemnicy. Dro przekonuje, że nie są potrzebne, ale w komentarzach pojawiają się też odmienne opinie.

13. RPG turds (publicystyka)
W trakcie dyskusji w polskiej sieci możecie się czasem natknąć na termin "fantasy heartbreaker". Nie brzmi on szczególnie polsko i faktycznie, pochodzenie ma zamorskie. Nie kto inny jak (niespodzianka!) Drozdal prezentuje jego oryginalne znaczenie oraz podaje dwa przykłady takich gier. Wesoła notka, trzeba przyznać.

14. Kres prymatu odgrywania (publicystyka)
Furiath, oprócz tego, że bardzo pozytywnie wypowiada się na temat ówczesnego Poltera (wkrótce potem został szefem RPGO), zwraca uwagę na najnowsze w owym czasie odkrycie polskiej społeczności erpegowej – nie ma jednego sposobu grania, jest ich wiele. Myślę, że do dziś niektórzy nie przyswoili sobie tej myśli. We wpisie znajdziecie też wyliczenie erpegowych stereotypów (wedle Furiatha) i ciekawy katalog linków do notek i dyskusji na forum.

15. Skazani na dark (fantasy) (publicystyka)
Seji zastanawia się, co by było, gdyby w Polsce zamiast Warhammera wydano GURPSa. Czy mroczne systemy wydawane przez MAG-a ukształtowały naszą erpegową wrażliwość? Przeczytajcie i zastanówcie się, jak to wygląda teraz.

16. Hollywood RPG (almanach)
Beacon prezentuje swoje sposoby na to, by dostosować mechanikę do bardziej filmowej konwencji. Nie każdy trick przyda się każdemu, niektórzy pewnie część z nich od razu odrzucą, ale a nuż któryś z nich przyda się na waszych sesjach? Potraktujcie ten wpis jako mechaniczne uzupełnienie almanachu Gerarda Heime.

17. ”Wojna” płci (publicystyka)
Nasz mistrz publicysta, Drozdal, uderza ponownie i tym razem idzie na całość – zaczyna od kwestii półnagich lasek w podręcznikach RPG, a dalej jest tylko bardziej srogo. Kolejny wesoły wpis.

18. W poszukiwaniu Nibylandii (publicystyka)
Dhaerow pisze, czym jest dla niego klimat w RPG. Postawiona teza brzmi ciekawie – klimat pojawia się wtedy, gdy gracze są zaangażowani w rozgrywkę. Pod rozwagę; przeczytajcie też komentarze.

19. Scenariusz klimatyczny (almanach)
Jak sama nazwa wskazuje – Alkioneus napisał o tym jak widzi scenariusz klimatyczny. Sadząc po liczbie komentarzy była to niedoceniona notka, moim zdaniem niesłusznie. Na przykład spostrzeżenie, że mechanika jako czynnik losowy raczej nie przysłuży się klimatycznej sesji, dla wielu pewnie nie będzie oczywiste.

20. Biblia RPG (publicystyka)
Furiath, który w tym czasie mocno pracował nad Klanarchią, prezentuje swoje podejście do projektowania gier fabularnych. Zobaczcie sami – jakie są według niego wyróżniki dobrego erepga?