» Recenzje » Zagraniczne » Player's Vault

Player's Vault

Player's Vault
Po zrecenzowaniu pierwszego z serii warhammerowych dodatków nieobowiązkowych, do których należy zaliczyć Vaulty, miałem mocno mieszane uczucia. Przejrzenie drugiego z nich - Player's Vault - mogło zarówno utwierdzić mnie w przekonaniu o niewielkiej przydatności tej serii, jak i zrehabilitować ją w moich oczach. Sam byłem ciekaw, jaki będzie werdykt. Jeśli i Wy chcecie wiedzieć, co z tego wynikło, zapraszam do lektury recenzji.


Pudełeczko, powiedz przecie...

Pudełeczko, powiedz przecie,
Co jest na nim, dobrze wiecie.
To obrazki świetnie znane,
Dawniej wykorzystywane -
Karty karier nam zdobiły,

Zaloguj się aby wyłączyć tę reklamę
Lecz i tu się zagnieździły.
To kryzysu pewnie sprawka:
Drogie są autorskie prawka.


Cóż, ilustracja na froncie pudełeczka jest podobna do tej, jaką można znaleźć na okładce Adventurer’s Toolkit - zawiera bowiem trzy postacie żywcem wycięte z kart profesji. Nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, szczególnie gdy zestawi się dodatek chociażby z Game Master's Vault, który ma "swój własny", jedyny w swoim rodzaju obrazek.

Na korzyść pudełeczka przemawia za to jego wielkość. Player's Vault ma standardowe wymiary, jeśli chodzi o szerokość i wysokość, jednak opakowanie jest nieco głębsze od tego, które zawiera wymieniony wcześniej suplement dla Mistrzów Gry. Na pierwszy rzut oka także w środku wszystkiego jest więcej. Niewątpliwie ma na to wpływ poczwórna wypraska z postaciami i żetonami oraz pliczek kart profesji.


Zawartość rzeczywista

W pudełku, co warto od razu zaznaczyć, nie ma prawie żadnego tekstu pisanego, nie licząc tego umieszczonym na kartach. Dodatek zawiera wyłącznie jednokartkową broszurkę, zagospodarowaną głównie przez indeks dóbr znajdujących się wewnątrz pudełka. Mamy tu więc: 24 karty akcji podstawowych, 34 karty błogosławieństw (dla trzech podstawowych bóstw, tj.: Sigmara, Morra i Shallyi), 18 kart akcji do walki wręcz, 17 kart akcji do walki dystansowej, 34 karty czarów dla trzech najbardziej popularnych szkół magii, 25 akcji wsparcia, 45 kart talentów, 30 kart profesji, 30 kart zdolności profesyjnych, 5 kart drużyny, jeden bloczek kart postaci, 36 wizerunków postaci (bez podstawek, których zestaw nie zawiera) i garść niezwykle przydatnych żetonów.

Niestety, nie jest to nic ponad to, co można znaleźć w Zestawie Podstawowym do WFRP 3. ed, a dopiero wraz z zawartością Game Master's Vault zbiór tych komponentów staje się kompletny.


Po co to komu?

Suplement ten, jak sama nazwa wskazuje, skierowany jest do graczy i ma spełniać ich potrzeby. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że rzeczywiście, potrzeby te spełnia, choć w sposób minimalistyczny. Niewątpliwie jednak zawartość Player's Vault może być dużo bardziej przydatna dla posiadaczy Zestawu Podstawowego. Nie sposób bowiem przecenić podwojenia ilości podstawowych kart akcji czy profesji, o talentach nie wspominając.

Zakup dodatku może również w znaczący sposób ułatwić życie Mistrzom Gry grającym z większa ilością graczy. Podobnie jak i samym graczom, którzy od tej chwili mogą przestać wydzierać sobie z rąk co bardziej popularne akcje. Niewątpliwie przydatnym bonusem jest także bloczek z kartami postaci. Łatwo go przeoczyć, bo znajduje się pod tekturowym wypełnieniem, dlatego polecam dokładne przejrzenie zawartości pudełka.

Jako dodatek będący uzupełnieniem Player's Guide, suplement wypada cokolwiek słabo. Po pierwsze: nie zawiera kart czarów dla magów innych szkół niż trzy najbardziej popularne (bright, amethyst, celestial); podobnie ma się rzecz z kartami błogosławieństw dla kapłanów. Stoi to w jawnej sprzeczności z tekstem podręcznika, który pozwala na grę magiem dowolnej szkoły lub kapłanem jakiegokolwiek bóstwa.

Jest to problem, który odnosi się do różnych aspektów dodatku - po prostu został on stworzony zbyt wcześnie, zanim jeszcze powstały bardzo istotne dla mechanicznej strony gry suplementy, takie jak Signs of Faith czy Winds of Magic. Znacząco poszerzyły one nieco okrojony setting, jaki dostali nabywcy Zestawu Podstawowego. Ich powstanie, jakkolwiek znalazło swoje odbicie w serii Guidów, nie zostało uwzględnione podczas drukowania serii Vaultów, co miejscami każe podawać w wątpliwość kompatybilność obydwu pozycji. I po prostu wkurza.

Wszystko to prowadzi do sytuacji, w której jeden z graczy, będący żołnierzem (soldier) posiada kartę postaci i potencjalnie cały zestaw akcji, podczas gdy jego kolega, tancerz wojny (wardancer) nie tylko nie będzie posiadał karty profesji, wydanej dopiero w Adventurer's Toolkit, ale zabraknie mu nawet jego specyficznych kart akcji, które będzie musiał spisywać na dołączonych do Player's Guide kartkach. Oczywiście jest na to jedna rada - kupić kolejny dodatek. Tylko dlaczego w takim razie Player's Vault reklamowany jest jako doskonałe dopełnienie Player's Guide? Wygląda to raczej tak, jakby ktoś chciał wykorzystać umowę z chińską drukarnią zgadzającą się "za miskę ryżu" wydrukować drugą partię identycznych komponentów, które w innym przypadku na niewiele by się komukolwiek zdały.


Podsumowanie

Mimo wszystko, ku pewnemu zaskoczeniu, zawartość Player's Vault okazuje się być jak najbardziej przydatna, choć oczywiście można się bez niej obejść. W przeciwieństwie do nieszczególnie potrzebnych elementów składających się na Game Master's Vault, zdublowane karty z recenzowanego suplementu z pewnością znajdą zastosowanie na sesji.

Także posiadaczom Player's Guide, który jest suplementem wydanym do pary z Game Master's Guide, wydawnictwo może okazać się przydatne. Nie zmienia to jednak faktu, że to po prostu nieco wybrakowana kopia komponentowej zawartości Zestawu Podstawowego - i nic więcej.


Dziękujemy wydawnictwu Fantasy Flight Games i sklepowi internetowemu Bard za udostępnienie zestawu do recenzji.
5.0
Ocena recenzenta
6.5
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Player's Vault
Linia wydawnicza: Warhammer FRP 3 ed.
Autorzy: Jay Little, Daniel Clark, Trent Urness
Wydawca oryginału: Fantasy Flight Games
Data wydania oryginału: 2010
Miejsce wydania oryginału: USA
Oprawa: pudełko
Format: 14,5x21,5 cm
ISBN-13: 978-1-58994-741-2
Cena: 109,95zł



Czytaj również

Faith of Sigmar
Drukować czy nie drukować?
- recenzja
Lure of Power
- recenzja
Creature Vault
- recenzja
The Creature Guide
- recenzja
Game Master's Guide
- recenzja
Player's Guide
Warhammer lite
- recenzja

Komentarze


~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+2
Dzizas! Jak się czyta listę tych kart to nieodparcie nasuwa się na myśl - skądinąnd fajny - Talisman albo insza planszówka. To ma być Warhammer RPG? Jakaś kpina!
26-09-2011 23:16
karp
   
Ocena:
0
Jak na "nieco wybrakowaną kopię komponentowej zawartości Zestawu Podstawowego - i nic więcej" - ocena 5.0 wydaje siedość wysoka ;)
27-09-2011 11:39
Armoks
   
Ocena:
+2
"Dziękujemy wydawnictwu Fantasy Flight Games i sklepowi internetowemu Bard za udostępnienie podręcznika do recenzji."

"Podręcznika"? To tam jest jakiś podręcznik? ;)
27-09-2011 17:45
Zsu-Et-Am
   
Ocena:
0
Armoks - w zasadzie... ;) Zmieniłem na "zestaw".
28-09-2011 17:45

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.