» Recenzje » Wszystkie » Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros
Westeros będące teatrem działań wojennych, sporów pomiędzy rodami, okraszone niezliczoną ilością intryg i interesujących person, to jedno z najciekawszych miejsc jakie możemy odwiedzić kreując swoje postacie i tworząc dla nich przygody. Nic więc dziwnego, że świat znany z Pieśni Lodu i Ognia George’a R.R. Martina doczekał się przeniesienia na łono gier fabularnych.

Wystarczy szybki rzut oka, aby stwierdzić, że to jeden z najładniej wydanych w ostatnich miesiącach podręczników; twarda okładka, wiele bardzo dobrych (choć także kilka kiepskich i przeciętnych) ilustracji, a nawet takie drobiazgi jak klimatyczna czcionka użyta w śródtytułach zapewniają świetne pierwsze wrażenie. A to wszystko zawarto w albumie formatu A4, liczącym sobie ponad 200 pieczołowicie zapełnionych stron.

Bardzo udane obrazy, jak choćby ten zdobiący okładkę, przeplatają się z mniej udanymi, sprawiającymi wrażenie poddanych edycji i dodatkowym sztuczkom stylizacyjnym, co w połączeniu z różnymi stylami poszczególnych artystów, obniża ich atrakcyjność. Mimo wszystko szata graficzna prezentuje się okazale, rodowe herby, mapy czy większość ilustracji zostało wykonane bardzo dobrze i nieźle budują średniowieczny klimat.

Całość została podzielona na czternaście rozdziałów, z czego dwa początkowe traktują kolejno o historii oraz kulturze Westeros. Mamy więc okazję do zaznajomienia się z wydarzeniami, które miały miejsce na długo przed tymi z literackiej sagi, poczynając od Pierwszych Ludzi, przez Długą Noc i Odbudowę Siedmiu Królestw po Bunt Roberta Baratheona i czasy obecne. Warto dodać, że akcja ma miejsce przed wydarzeniami znanymi z pierwszej części cyklu, choć kilka jego elementów trafiło do podręcznika. Historia została przedstawiona bardzo szczegółowo, widać, że twórcy poświęcili wiele czasu wyszukując strzępki informacji i łącząc je w spójną całość. Następnie możemy wczytać się w rozdział o kulturze, która w tym przypadku obejmuje m.in. kwestie zwyczajów, pozycji społecznych, rycerstwa i dość obszerny fragment o religiach. To bogate źródło informacji, które podczas sesji zdecydowanie pomaga budować wiarygodność rozgrywki.

Kolejne rozdziały zostały poświęcone najważniejszym obszarom Westeros i nie tylko, bowiem poza Smoczą Skałą czy Krainą Burzy dostajemy także kilkanaście stron informacji o Wolnych Miastach czy Morzu Dothraków. Ikoniczne miejsca w większości przypadków doczekały się właściwych dla nich ilustracji, krótkich zarysów historycznych i geograficznych, a w przypadku Królewskiej Przystani nawet opisów kluczowych lokalizacji w mieście i dedykowanej mapki. Ilość materiału poświęcona różnym krainom jest różna, np. rozdział o Smoczej Skale zajmuje raptem 10 stron, podczas gdy Królewskiej Przystani poświęcono ponad dwukrotnie tyle miejsca. Nietrudno domyśleć się powodów takiego stanu rzeczy; twórcy czerpali z książek, a ich akcja działa się głównie na Północy i w Królewskiej Przystani, dopiero w kolejnych tomach ciężar fabuły rozłożono na większą liczbę miast. Dodatkowo otrzymujemy opisy najważniejszych postaci niezależnych, które są związane z danym miejscem jak np. Sansa Stark i Winterfell. Poza ich przeszłością, notką na temat wyglądu i osobowości, każdy z bohaterów doczekał się także osobnej ilustracji, ale i tu natrafimy na kilka dobrych i parę przeciętnych. Wszystkie te rozdziały przynoszą bogactwo informacji, dzięki czemu świat stoi otworem dla naszych bohaterów. Bardzo przyjemnym akcentem są także towarzyszące kolejnym stronom cytaty pochodzące z sagi, które w wielkim skrócie charakteryzują dane miejsce, zdarzenie czy osobę. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że to miłe mrugnięcie do fanów pierwowzoru, a z kolei nieznających fantastycznego cyklu, te krótkie zdania powinny zachęcić do nadrobienia zaległości w lekturze.

Ostatni rozdział zawiera porady dla Mistrzów Gry, zarówno te przybliżające niuanse prowadzenia przygód w świecie Pieśni Lodu i Ognia, wśród których znalazły się kwestie natury organizacyjnej typu żywność czy transport, jak i te dotyczące prowadzenia się postaci, konsekwencji wynikających z pogoni za ambicjami czy wieku danego bohatera, a także notkę o mieszaniu się w sprawy znane z książek oraz problemy jakie mogą się przez to pojawić. Podręcznik kończy niezwykle przydatny indeks postaci, miejsc itp. wraz z odnośnikami do konkretnych stron, co znacznie ułatwia nawigację.

Plus należy się także za tłumaczenie, które jest dobre paradoksalnie dlatego, że nieodczuwalne. Właściwie nie natrafiłem na żaden zwrot, który budził wątpliwości lub odstawał od reszty, podobnie wygląda kwestia takich drobiazgów jak błędy natury technicznej i literówki, których niemal nie uświadczymy. Pewnym problemem jest natomiast rozmieszczenie charakterystyk Bohaterów Niezależnych. Dedykowane im tabelki potrafią znaleźć się w każdym miejscu strony, co wprowadza odrobinę chaosu.

Przewodnik po Westeros to przede wszystkim zbiór informacji na temat Siedmiu Królestw, a sama Księga Zasad zostanie dopiero wydana. Kolejność nieco dziwaczna, ale potencjał jest niewątpliwie duży, świat bogaty w detale, a jednocześnie brutalny w swej realności, to doskonałe miejsce do prowadzenia przygód. Problem w tym, że zabrakło ich przykładowych zarysów lub bardziej szczegółowych porad wskazujących jak można by wykorzystać konkretne lokacje, bo ostatni rozdział został potraktowany nieco skrótowo.

Twórcy odrobili pracę domową dzięki czemu Przewodnik po Westeros z czystym sumieniem można nazwać kompendium wiedzy o krainie wykreowanej przez Martina. Mimo to, dziwi decyzja o wydaniu Przewodnika… przed konkretną mechaniką. Pomijając tą kwestię, otrzymujemy produkt wysokiej jakości, plasujący się bardzo wysoko pod względem estetyki. To także bardzo cenne źródło informacji, pozwalające poznać charakter niezwykłego świata oraz przygotować więcej niż solidne podwaliny dla naszych historii. Mimo pomniejszych wad, jak brak wskazówek odnośnie tworzenia rodów i niektórych odstających poziomem ilustracji, to Przewodnik... mogę polecić nie tylko fanom gier fabularnych, ale też po prostu zainteresowanym Westeros. Choć ci pierwsi raczej powinni wstrzymać się do momentu wydania Księgi Zasad.

 

Dziękujemy Fajnym RPG za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

8.5
Ocena recenzenta
5.75
Ocena użytkowników
Średnia z 8 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 3

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros (Song Of Ice and Fire Campaign Guide)
Linia wydawnicza: A Song of Ice and Fire Roleplaying
Autorzy: Steve Kenson, Robert J. Schwalb, Jesse Scoble
Tłumaczenie: Grzegorz 'Łysy' Uberman
Okładka: twarda
Ilustracja na okładce: Paolo Puggioni
Ilustracje: Mark Evans, Ted Galaday, Jeff Himmelman, Veronica Jones, Jason Juta, Billy King, Michael Kormack, Andrew Law, Pat Loboyko
Wydawca oryginału: Green Ronin Publishing
Data wydania oryginału: 23 października 2013
Wydawca polski: FajneRPG
Data wydania polskiego: styczeń 2016
Miejsce wydania polskiego: Kraków
Liczba stron: 222
Oprawa: twarda
Format: A4
ISBN-13: 978-8364473517
Cena: 99,90 zł
Tagi: Jesse Scoble | Robert J. Schwalb | Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG - Przewodnik po Westeros | Steve Kenson | Green Ronin Publishing | Fajne RPG | A Song of Ice and Fire Roleplaying



Czytaj również

Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Przewodnik po Westeros
Podróż po Siedmiu Królestwach
- recenzja
Pieśń Lodu i Ognia: Gra o Tron RPG – Starter
Wstęp do zmagań o tron Westeros
- recenzja
Dzień, w którym zatonęła Urda
Trzyczęściowy odcinek specjalny
- recenzja
Wolsung Starter
Zasmakuj fantastycznego wieku pary
- recenzja
Żelazny Bank
Zasłyszane w Westeros

Komentarze Obserwuj


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.