» Almanach » Mistrz Gry

Mistrz Gry

Poradniki i wskazówki przeznaczone dla Mistrzow Gry - tworzenie scenariuszy, rozmowa z graczami, prowadzenie i inne.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 90.

6 sposobów na uatrakcyjnienie lochów

20-01-2003 21:25 | Przemek 'Draker' Prekurat | Komentarze: 6
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly Poniższe wskazówki, pochodzące ode mnie, z listy GM Mastery, od czytelników oraz z kilku poprzednich artykułów, pomogą ci uatrakcyjnić rutynowe przygody w lochach oraz tchnąć trochę życia w wyprawy do podziemi. Jeżeli nie gracz w konwencji fantasy t...
Aktywna obserwacja i słuchanie

Aktywna obserwacja i słuchanie

Poradnik mojszyzmami podszyty

30-08-2014 10:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 2
W historii gier fabularnych całe tysiące stron zapełniono poradami dotyczącymi tworzenia scenariuszy oraz drugie tyle opisami błędów, których prowadzący powinni unikać. Nieraz takie artykuły były pochwałą improwizacji, czasem polemiką ze zdaniem, że prowadzenie bez przygotowania to zły pom...
Antyteiści, cz. IV

Antyteiści, cz. IV

Dodatek z potworami

07-02-2014 21:49 | Rafał 'Ruffle' Leniar | Komentarze: 0
To już ostatnia, czwarta część cyklu opisującego organizację Antyteistów. Składa się na nią bestiariusz opisujący potwory, które zamieszkują Gniazdo Wyroju – półplan utworzony za pomocą zbiorowej medytacji wszystkich członków tego stowarzyszenia i magicznej ingerencji kilku demonów ze Sfe...
Arilyn Szpetna

Arilyn Szpetna

Inny rodzaj brzydoty

16-04-2014 21:44 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 8
Arilyn to młoda paladynka, nie mogąca poradzić sobie z własną tożsamością. Jeśli dzięki wsparciu bohaterów rozwiąże ów problem, rozwinie pełnię swoich możliwości i stanie się bardzo cennym sojusznikiem. Arilyn Szpetna może pojawić się w dowolnym świecie, zawsze służąc najsurowszemu z praw...

Autorytet – wielkie słowo przy małym stoliku

09-06-2007 22:14 | Deckard | Komentarze: 48
Jeżeli kiedykolwiek zostanie spisana encyklopedia RPG, jednym z pierwszych haseł jakie niewątpliwie zostaną w niej omówione, będzie "Autorytet". Na dobrą sprawę jest to najistotniejszy czynnik kształtujący obraz chyba każdej sesji RPG na świecie. Co ciekawe, choć ważny, niemal nigdy nie zostaje omów...
Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1

Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1

16-10-2013 10:24 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Drugi odcinek kanału Baniak Baniaka. Tym razem przedstawiam poradnik dotyczący robienia handoutów na sesję RPG. Został podzielony na trzy części. Pierwsza zajmuje się treścią takiego listu. Kanał jest kierowany do młodych Mistrzów Gry, ale może doświadczeni erpegowcy też coś tu dla siebie znajdą. M...
Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2

Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2

Czyli handout musi jakoś wyglądać

23-10-2013 10:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Tym razem bierzemy na warsztat papier i nie tylko. Poza samym postarzeniem kartki porządny handout powinien zawierać kilka innych elementów, o których mowa w trzecim odcinku Baniaku Baniaka. Z następnej odsłony dowiecie się o tym, jak zatrzymać graczy przy wręczonym liście o wiele dłużej niż tylko...
Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3

Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3

Ostatnia część poradnika o tworzeniu listów

04-11-2013 08:33 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Poradnik o handoutach z kanału Baniak Baniaka doczekał się ostatniej części. Dowiecie się z niej jak zatrzymać graczy na dłużej przy danym liście. Aby poznać różne sposoby, które autor ma w zanadrzu, musicie obejrzeć odcinek. Miłego oglądania!  
Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować

Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować

Jak się ogarnąć na sesję, gdy na co dzień praca

29-11-2013 09:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Odcinek oparty na sugestii widza, który prosił o rady dotyczące organizacji harmonogramu na cotygodniowe sesje. Co zrobić, gdy naprawdę nie mamy czasu, a sesja jest tuż, tuż? A jeśli brakuje nam go na przygotowanie tego, co chcemy? Kilka porad dla tych, którzy wiecznie nie mogą się zebrać. Miłego o...
Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...

Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...

Świąteczne wydanie vloga o erpegach

25-12-2013 20:20 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Świąteczny odcinek Baniaku Baniaka już jest w sieci. Temat poruszany tym razem to relacje między graczami a Mistrzami Gry. Ponadto w tej części cyklu można poznać zwycięzców dwóch konkursów z poprzednich wydań.  
Baniak Baniaka #08: Podróż bohaterów

Baniak Baniaka #08: Podróż bohaterów

Jak zacząć tworzenie przygody

07-01-2014 20:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Ósmy odcinek serii Baniak Baniaka kierowany jest do Mistrzów Gry mających trudności z pisaniem przygód. Omówione w nim narzędzie z pewnością pomoże im postawić pierwszy krok w tej trudnej sztuce. Miłego oglądania.  
Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...

Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...

Czy gry fabularne mają walory pedagogiczne?

19-01-2014 10:59 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Gry fabularne jako element edukacji i wychowania - czy to w ogóle możliwe? A co z tym ponoć destrukcyjnym wpływem erpegów na ludzką psychikę, o którym tak wiele się mówi? W dziewiątym odcinku Baniaku Baniaka znajdziecie kilka odpowiedzi na te i inne pytania. Został nagrany dla każdego rodzica zasta...
Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji

Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji

Mała dawka chemii na sesję RPG

30-01-2014 10:52 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 4
Odrobina błysku, ognia i tajemnicy. Ubranie bardzo prostego eksperymentu chemicznego w fabularne szaty pozwoli wprowadzić na sesję nietypowy handout. Mowa o przeniesieniu magii do świata rzeczywistego. A jak to zrobić, dowiecie się z dziesiątego odcinka Baniaku Baniaka, który kończy pierwszą serię...
Baniak Baniaka #11

Baniak Baniaka #11

Czy zabijać Bohaterów Graczy?

14-04-2014 22:50 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Tym pytaniem rozpoczyna się drugi sezon serii Baniak Baniaka. Czy warto podążyć za rzutem kostki, czy jednak zdać się na własny osąd sytuacji? Jak poradzić sobie z reakcją gracza na śmierć jego postaci? Zachęcamy do oglądania!  
Baniak Baniaka #12

Baniak Baniaka #12

Mistrzu, nie wykorzystuj graczy

25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.  
Baniak Baniaka #13

Baniak Baniaka #13

Wstęp do sesji grozy

07-05-2014 23:41 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Strach, to rzecz ludzka, a odwaga krasnoludzka! Co zatem zrobić, by nasi gracze naprawdę poczuli dreszcz podczas waszych sesji? Baniak wprowadza widzów w sesję grozy kilkoma poradami dla początkujących Mistrzów Gry.  
Baniak Baniaka #14

Baniak Baniaka #14

Z lekką nutką konfuzji

03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.  
Baniak Baniaka #19

Baniak Baniaka #19

Jak wprowadzić miłość i związki do sesji RPG

28-08-2014 16:01 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 5
Mistrz Gry wstydzi się odegrać partnerkę dla postaci kumpla? On prowadzi Bohatera Niezależnego, a jej bohaterka ma się w nim zakochać? Czy jest sens wprowadzać związki i zauroczenia w przygodach? Sami odpowiecie sobie na te pytania po obejrzeniu 19. odcinka serii Baniak Baniaka.  
Baniak Baniaka #20

Baniak Baniaka #20

Jak prowadzić bitwy w RPG

17-09-2014 09:05 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Wielkie bitwy to zmora Mistrzów Gry. Wielu prowadzących unika ich jak ognia. Można postawić pytanie: dlaczego? Z obawy przed porażką czy też tremą związaną z tak trudnym wyzwaniem? Jakie by nie były przyczyny, ten element gier fabularnych może sprawiać trudności, szczególnie świeżo up...
Beasts & Barbarians: Pomoc duchów

Beasts & Barbarians: Pomoc duchów

29-10-2013 22:17 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Niepokojenie zmarłych rzadko jest dobrym pomysłem, zaś wypuszczanie ich na świat żywych to szaleństwo. Czyli dokładnie to, co w opinii zwykłych ludzi codziennie robią magowie. Nic więc dziwnego, że wśród licznych tajemnych sekretów Morza Grozy znalazł się i taki, który pozwala uzyskać pomoc duchów w...
Bestiariusz znaleziony na łące

Bestiariusz znaleziony na łące

Robaczywe inspiracje

05-08-2020 13:19 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 3
Stwory z szóstego już bestiariusza przestały robić na Twoich graczach jakiekolwiek wrażenie, a wydawca nie zapowiada kolejnych dodatków. Czujesz, że potrzebna Ci inspiracja. Co robić? Skąd brać inspiracje? Można wyjść na dwór. Przyjrzeć się istotom, które nas otaczają, na przykład takim: Oczywiś...
Brawurowe bitwy

Brawurowe bitwy

16-03-2012 00:46 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 30
Zasady uczestnictwa w wielkich bitwach z Savage Worlds są moim zdaniem eleganckie i warte wykorzystania na sesjach. By były jeszcze bardziej przydatne, stworzyłem dwie reguły dodatkowe. Pierwsza pozwala samotnej drużynie przedzierać się przez tabuny wrogów. Z kolei dzięki drugiej można zetrzeć się t...

Cel przygody

O planowaniu scenariuszy

25-11-2008 12:35 | Karczmarz | Komentarze: 35
Na ostatnim wykładzie z Instytucji Gospodarki Rynkowej profesor zadał pytanie, które nie wiedzieć czemu poruszyło w mojej głowie erpegowe trybiki. Otóż podczas mądrego wywodu na temat Teorii Kontraktu pojawił się aspekt planowania. Tu profesor zatrzymał się na chwilę i zaczął dowodzić, że sam proces...
Chaos chaosowi nierówny #1

Chaos chaosowi nierówny #1

Po drugiej stronie

17-06-2014 07:53 | Władysław 'Wlodi' Kasicki | Komentarze: 5
Powiadają, że Chaos należy plewić w zarodku. Dlatego często nasi gracze wybierają postacie prawych wojowników, których celem jest zwalczanie sił nieczystych. Jednak każdy kij ma dwa końce, a Chaos działa jak miecz obosieczny. Im mocniej z nim walczymy, tym większa szansa, że wyciągnie swe ręce...

Ciebie tam nie ma...

czyli gdzie dwóch gra a trzeci siedzi

21-04-2007 22:08 | Deckard | Komentarze: 8
Nieważne w które systemy graliście, nieważne ile już lat, czy zaczynacie, czy kończycie – podstawą w grach fabularnych są indywidualne relacje. Kiedy przygoda koncentruje się na jednym bohaterze, pierwsze skrzypce są w rękach gracza i MG. Kiedy część postaci graczy toczy ważną debatę, od które...
Cthulhu bez macek

Cthulhu bez macek

Potwory nie tylko Mityczne

02-01-2022 00:18 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 9
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...

Dekalog Mistrza Gry: v.2.0, wydanie drugie rozszerzone

Z cyklu Wyważanie otwartych drzwi: Reguły gry

15-10-2006 15:51 | Maciej 'Repek' Reputakowski | Komentarze: 8
(artykuł powstał przy współpracy z uczestnikami konwentu Magikon i był tworzony z myślą o publikacji w Magii i Mieczu, w skróconej wersji ukazał się na stronie www.q10.rpg.pl) Uwaga: Podejście, które przedstawiamy w poniższych dekalogach to nasza propozycja. Istnieją różne interpretacje mechanizmó...
Druidzi

Druidzi

Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP

21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...

Dylematy tworzenia map

Jak powstrzymać graczy przed ziewaniem?

15-05-2003 20:57 | | Komentarze: 9
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly. Niestety muszę przyznać, że mistrzowałem wczoraj "ziewacza". Moim pierwszorzędnym celem w każdej sesji (bez wyjątku) jest tworzenie dobrej rozrywki, a ziewanie graczy to z całą pewnością znak, że minąłem się z tym celem. Każdy MG miewał kiepskie...
El finale grande

El finale grande

o finałowych sesjach traktat krótki

07-08-2007 15:37 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 15
O ile dobre trzęsienie ziemi na początku sesji potrafi sprawnie wciągnąć graczy w fabułę i nastrój sesji, o tyle udany finał może sprawić, że zostanie ona zapamiętana po wsze czasy. Poniższy tekst ma na celu przedstawić kilkustopniowy proces, który pozwoli skonstruować niezapomniane zakończenie poj...
Fixing IF

Fixing IF

Kilka porad dla prowadzących w Polsce 2045 roku

05-02-2014 22:45 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 16
Idee Fixe to przedziwny system – autorka, która szturmem zdobyła serca wielu erpegowców. Opublikowana początkowo jako darmowy e-book, ostatecznie została wydana na papierze, w formie opasłego, twardookładkowego tomiska. IF jest stawiana na równi z Cyberpunkiem 2020 czy innymi systemami SF. Trz...
Fumetsugumi

Fumetsugumi

Ostatni samuraje szoguna

17-02-2019 10:25 | Mateusz 'Wolfang' Oszust | Komentarze: 1
Świat Wolsunga jest pełen różnego rodzaj stronnictw i Ozumu nie jest wyjątkiem od tej reguły. Kraj kwitnącej wiśni uległ olbrzymim zmianom technologicznych, politycznym, społecznych i kulturowym. Niektórzy nie są z tego zadowoleni, i na wyrażeniu dezaprobaty nie planują pozostać. Zapraszam wszystkic...

Gdy potężne postacie wraz ze słabymi poszukują przygód

Prowadzenie zróżnicowanych wewnętrznie drużyn

06-01-2003 22:54 | Przemek 'Draker' Prekurat | Komentarze: 7
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly Jego autorem jest Johnn Four [email protected] Zdarza się to prędzej czy później – otrzymujesz mieszankę BG o różnych poziomach siły: W mojej kampanii D&D, przed obecną przerwą, czterech z sześciu BG zginęło, tworząc zreformowaną gr...
Gothika: bracia Vodrak

Gothika: bracia Vodrak

Historia pewnego podobieństwa

25-10-2014 14:42 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 3
Wyglądają jak bliźniacy – gdyby nie to, że bliźniacy z założenia powinni być w tym samym wieku. Spotkali się w przypadkiem, w mglistą noc, i odkryli między sobą niesamowicie silne podobieństwo. Starszy nie pamięta, kim był i czemu znalazł się w Gothice, młodszy stopniowo odkrywa, że stars...
Gothika: Ołtarz Dreiburski

Gothika: Ołtarz Dreiburski

Serce krwawego święta

12-06-2014 22:12 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 2
Ścięcie kogoś gilotyną to istny teatr śmierci, a ona sama jest czasami brana za żywą istotę, głodną nowych ofiar królową Rewolucji. I kto wie, czy nie ma w tym ziarnka prawdy…  Poniższy tekst przeznaczony jest do realiów świata Gothika z gry Adventurers!, ale zawiera także konwersję na...
Graj Historią

Graj Historią

07-09-2012 00:06 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 4
Czym jest historyzm w grach fabularnych? Podobnie jak w architekturze, rozumiem go jako naśladownictwo stylistyki minionych epok. Jakkolwiek elementy historyzmu znaleźć można w każdym niemalże systemie RPG (w szczególności w settingach fantasy, które mniej lub bardziej wiernie sięgają do tradycji śr...

Graj konwencją - cz. II

Winchesterowie w kręgu akcji

01-12-2009 15:28 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 10
W poprzedniej części cyklu opowiadałem o znaczeniu konwencji w komiksach, książkach, filmach i grach fabularnych. Tym razem piszę nieco więcej o rodzajach konwencji i jej niektórych elementach, aby podkreślić wagę wzajemnego dostosowania postaci i wydarzeń; potem przedstawiam konwencję fabularną pie...

Graj konwencją – cz. I

O roli umów niepisanych

24-11-2009 22:26 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 29
Poniższy tekst otwiera krótki cykl artykułów, w których będę próbował pokazać, jak przydatne jest w praktyce literaturoznawcze podejście do gier fabularnych. Zaczynam od pojęcia konwencji i omówienia jej roli w literaturze i filmie, a następnie w RPG. Ta część cyklu ma charakter wstępny i sama w sob...

Graj konwencją – cz. III

Znam już konwencję. Co z nią zrobić?

31-12-2009 17:56 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
W poprzednich częściach cyklu (pierwszej i drugiej) mogliście przeczytać o tym, czym jest konwencja i jaką rolę odgrywa w grach fabularnych, a także zapoznać się z analizą konwencji serialu Supernatural. Teraz będę już pisał wyłącznie o tym, jak przekładać tę wiedzę na sesje RPG; od teorii literatur...

Graj konwencją – cz. IV

Potworne śledztwo w PRL-u

28-01-2010 08:46 | Staszek 'Scobin' Krawczyk | Komentarze: 14
Poniższy artykuł, najbardziej praktyczny i warsztatowy ze wszystkich powstałych do tej pory, stanowi czwartą część cyklu o znaczeniu konwencji w grach fabularnych. Różni się nieco od poprzednich – przede wszystkim zawiera przykłady spoza świata Supernatural. Uznałem bowiem, że wolę pisać o kon...