» Almanach » Mistrz Gry

Mistrz Gry

Poradniki i wskazówki przeznaczone dla Mistrzow Gry - tworzenie scenariuszy, rozmowa z graczami, prowadzenie i inne.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 77.
Magia, bóstwa i intrygi

Magia, bóstwa i intrygi

Klasyczne podręczniki do FR w piątej edycji - cz. I

20-04-2016 08:09 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 9
Podczas prac nad piątą edycją Dungeons & Dragons autorzy bardzo mocno podkreślali jej klasyczność i chęć powrotu do korzeni. Założenie to miało obowiązywać nie tylko na poziomie mechanicznym, ale także fabularnym, a oficjalne settingi, mimo zachowania ciągłości linii czasowej, znów miały przypom...
Wielka lista fabuł RPG

Wielka lista fabuł RPG

Wszystko już było...

01-11-2015 19:00 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 4
Wielka lista fabuł RPG Pomoc dla MG autorstwa Johna Rossa Wersja II Oryginał: http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/plots.htm Poniżej znajduje się moja kolekcja fabuł RPG w abstrakcyjnej formie. Zbudowałem ją badając setki opublikowanych przygód do wszelkich systemów (wliczając te, których już n...
Test charakteru

Test charakteru

Historia bohatera w retrospekcjach

21-03-2015 00:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Test charakteru to prosta do zastosowania sztuczka, która pozwala pokazać różnice między światopoglądem gracza i bohatera. Dzięki temu prowadzący może bardzo łatwo uwypuklić pewne cechy osobowości i wyróżnić postać w grze. Sami gracze mogą zaś pomóc koleżance lub koledze w zbudowaniu wiarygodne...
Gothika: bracia Vodrak

Gothika: bracia Vodrak

Historia pewnego podobieństwa

25-10-2014 14:42 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 3
Wyglądają jak bliźniacy – gdyby nie to, że bliźniacy z założenia powinni być w tym samym wieku. Spotkali się w przypadkiem, w mglistą noc, i odkryli między sobą niesamowicie silne podobieństwo. Starszy nie pamięta, kim był i czemu znalazł się w Gothice, młodszy stopniowo odkrywa, że stars...
Więcej niż +1

Więcej niż +1

O przedmiotach magicznych w światach fantasy nie tylko dla prowadzących

04-10-2014 01:57 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 5
Podczas spisywania podręcznika do Wiatyku przez długi czas unikałem włączania do niego magicznych przedmiotów. Dostrzegłem w końcu, że chcę je wprowadzać na sesjach. Chcę tworzyć legendy o niezniszczalnych tarczach. Chcę graczom zaoferować zakup samonapełniającego się kielicha. Chcę w moim świe...
Obserwacja czyni cuda

Obserwacja czyni cuda

Druga część poradnika mojszyzmami podszytego

17-09-2014 09:10 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 3
Nauka nowych sztuczek nie jest prostym zadaniem. Każdy MG ma własny styl, ulubione triki oraz elementy, których na sesji po prostu nie chce wprowadzać. Ciężko zapamiętać wszystko to, na co prowadzący powinien zwracać uwagę podczas gry i jednocześnie dorzucać coś nowego. Dlatego też ten tekst nie peł...
Baniak Baniaka #20

Baniak Baniaka #20

Jak prowadzić bitwy w RPG

17-09-2014 09:05 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Wielkie bitwy to zmora Mistrzów Gry. Wielu prowadzących unika ich jak ognia. Można postawić pytanie: dlaczego? Z obawy przed porażką czy też tremą związaną z tak trudnym wyzwaniem? Jakie by nie były przyczyny, ten element gier fabularnych może sprawiać trudności, szczególnie świeżo up...
Aktywna obserwacja i słuchanie

Aktywna obserwacja i słuchanie

Poradnik mojszyzmami podszyty

30-08-2014 10:02 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 2
W historii gier fabularnych całe tysiące stron zapełniono poradami dotyczącymi tworzenia scenariuszy oraz drugie tyle opisami błędów, których prowadzący powinni unikać. Nieraz takie artykuły były pochwałą improwizacji, czasem polemiką ze zdaniem, że prowadzenie bez przygotowania to zły pom...
Baniak Baniaka #19

Baniak Baniaka #19

Jak wprowadzić miłość i związki do sesji RPG

28-08-2014 16:01 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 5
Mistrz Gry wstydzi się odegrać partnerkę dla postaci kumpla? On prowadzi Bohatera Niezależnego, a jej bohaterka ma się w nim zakochać? Czy jest sens wprowadzać związki i zauroczenia w przygodach? Sami odpowiecie sobie na te pytania po obejrzeniu 19. odcinka serii Baniak Baniaka.  
Baniak Baniaka #14

Baniak Baniaka #14

Z lekką nutką konfuzji

03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.  
Chaos chaosowi nierówny #1

Chaos chaosowi nierówny #1

Po drugiej stronie

17-06-2014 07:53 | Władysław 'Wlodi' Kasicki | Komentarze: 5
Powiadają, że Chaos należy plewić w zarodku. Dlatego często nasi gracze wybierają postacie prawych wojowników, których celem jest zwalczanie sił nieczystych. Jednak każdy kij ma dwa końce, a Chaos działa jak miecz obosieczny. Im mocniej z nim walczymy, tym większa szansa, że wyciągnie swe ręce...
Gothika: Ołtarz Dreiburski

Gothika: Ołtarz Dreiburski

Serce krwawego święta

12-06-2014 22:12 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 2
Ścięcie kogoś gilotyną to istny teatr śmierci, a ona sama jest czasami brana za żywą istotę, głodną nowych ofiar królową Rewolucji. I kto wie, czy nie ma w tym ziarnka prawdy…  Poniższy tekst przeznaczony jest do realiów świata Gothika z gry Adventurers!, ale zawiera także konwersję na...
Baniak Baniaka #13

Baniak Baniaka #13

Wstęp do sesji grozy

07-05-2014 23:41 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Strach, to rzecz ludzka, a odwaga krasnoludzka! Co zatem zrobić, by nasi gracze naprawdę poczuli dreszcz podczas waszych sesji? Baniak wprowadza widzów w sesję grozy kilkoma poradami dla początkujących Mistrzów Gry.  
Baniak Baniaka #12

Baniak Baniaka #12

Mistrzu, nie wykorzystuj graczy

25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.  
Arilyn Szpetna

Arilyn Szpetna

Inny rodzaj brzydoty

16-04-2014 21:44 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 8
Arilyn to młoda paladynka, nie mogąca poradzić sobie z własną tożsamością. Jeśli dzięki wsparciu bohaterów rozwiąże ów problem, rozwinie pełnię swoich możliwości i stanie się bardzo cennym sojusznikiem. Arilyn Szpetna może pojawić się w dowolnym świecie, zawsze służąc najsurowszemu z praw...
Baniak Baniaka #11

Baniak Baniaka #11

Czy zabijać Bohaterów Graczy?

14-04-2014 22:50 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Tym pytaniem rozpoczyna się drugi sezon serii Baniak Baniaka. Czy warto podążyć za rzutem kostki, czy jednak zdać się na własny osąd sytuacji? Jak poradzić sobie z reakcją gracza na śmierć jego postaci? Zachęcamy do oglądania!  
Druidzi

Druidzi

Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP

21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...
Antyteiści, cz. IV

Antyteiści, cz. IV

Dodatek z potworami

07-02-2014 21:49 | Rafał 'Ruffle' Leniar | Komentarze: 0
To już ostatnia, czwarta część cyklu opisującego organizację Antyteistów. Składa się na nią bestiariusz opisujący potwory, które zamieszkują Gniazdo Wyroju – półplan utworzony za pomocą zbiorowej medytacji wszystkich członków tego stowarzyszenia i magicznej ingerencji kilku demonów ze Sfe...
Fixing IF

Fixing IF

Kilka porad dla prowadzących w Polsce 2045 roku

05-02-2014 22:45 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 16
Idee Fixe to przedziwny system – autorka, która szturmem zdobyła serca wielu erpegowców. Opublikowana początkowo jako darmowy e-book, ostatecznie została wydana na papierze, w formie opasłego, twardookładkowego tomiska. IF jest stawiana na równi z Cyberpunkiem 2020 czy innymi systemami SF. Trz...
Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji

Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji

Mała dawka chemii na sesję RPG

30-01-2014 10:52 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 4
Odrobina błysku, ognia i tajemnicy. Ubranie bardzo prostego eksperymentu chemicznego w fabularne szaty pozwoli wprowadzić na sesję nietypowy handout. Mowa o przeniesieniu magii do świata rzeczywistego. A jak to zrobić, dowiecie się z dziesiątego odcinka Baniaku Baniaka, który kończy pierwszą serię....
Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...

Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...

Czy gry fabularne mają walory pedagogiczne?

19-01-2014 10:59 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Gry fabularne jako element edukacji i wychowania - czy to w ogóle możliwe? A co z tym ponoć destrukcyjnym wpływem erpegów na ludzką psychikę, o którym tak wiele się mówi? W dziewiątym odcinku Baniaku Baniaka znajdziecie kilka odpowiedzi na te i inne pytania. Został nagrany dla każdego rodzica zasta...
Baniak Baniaka #08: Podróż bohaterów

Baniak Baniaka #08: Podróż bohaterów

Jak zacząć tworzenie przygody

07-01-2014 20:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Ósmy odcinek serii Baniak Baniaka kierowany jest do Mistrzów Gry mających trudności z pisaniem przygód. Omówione w nim narzędzie z pewnością pomoże im postawić pierwszy krok w tej trudnej sztuce. Miłego oglądania.  
Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...

Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...

Świąteczne wydanie vloga o erpegach

25-12-2013 20:20 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Świąteczny odcinek Baniaku Baniaka już jest w sieci. Temat poruszany tym razem to relacje między graczami a Mistrzami Gry. Ponadto w tej części cyklu można poznać zwycięzców dwóch konkursów z poprzednich wydań.  
Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować

Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować

Jak się ogarnąć na sesję, gdy na co dzień praca

29-11-2013 09:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Odcinek oparty na sugestii widza, który prosił o rady dotyczące organizacji harmonogramu na cotygodniowe sesje. Co zrobić, gdy naprawdę nie mamy czasu, a sesja jest tuż, tuż? A jeśli brakuje nam go na przygotowanie tego, co chcemy? Kilka porad dla tych, którzy wiecznie nie mogą się zebrać. Miłego o...
Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3

Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3

Ostatnia część poradnika o tworzeniu listów

04-11-2013 08:33 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Poradnik o handoutach z kanału Baniak Baniaka doczekał się ostatniej części. Dowiecie się z niej jak zatrzymać graczy na dłużej przy danym liście. Aby poznać różne sposoby, które autor ma w zanadrzu, musicie obejrzeć odcinek. Miłego oglądania!  
Beasts & Barbarians: Pomoc duchów

Beasts & Barbarians: Pomoc duchów

29-10-2013 22:17 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Niepokojenie zmarłych rzadko jest dobrym pomysłem, zaś wypuszczanie ich na świat żywych to szaleństwo. Czyli dokładnie to, co w opinii zwykłych ludzi codziennie robią magowie. Nic więc dziwnego, że wśród licznych tajemnych sekretów Morza Grozy znalazł się i taki, który pozwala uzyskać pomoc duchów w...
Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2

Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2

Czyli handout musi jakoś wyglądać

23-10-2013 10:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Tym razem bierzemy na warsztat papier i nie tylko. Poza samym postarzeniem kartki porządny handout powinien zawierać kilka innych elementów, o których mowa w trzecim odcinku Baniaku Baniaka. Z następnej odsłony dowiecie się o tym, jak zatrzymać graczy przy wręczonym liście o wiele dłużej niż tylko...
Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1

Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1

16-10-2013 10:24 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Drugi odcinek kanału Baniak Baniaka. Tym razem przedstawiam poradnik dotyczący robienia handoutów na sesję RPG. Został podzielony na trzy części. Pierwsza zajmuje się treścią takiego listu. Kanał jest kierowany do młodych Mistrzów Gry, ale może doświadczeni erpegowcy też coś tu dla siebie znajdą. M...
Mity Cthulhu w kajdanach caratu, cz. 1

Mity Cthulhu w kajdanach caratu, cz. 1

Zanim zapadnie wyrok

23-07-2013 19:22 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 11
Motyw więzienia, choćby w formie smoczego lochu pełnego potworów i skarbów zgromadzonych w najgłębiej położonej komnacie, nieodmiennie towarzyszy grom fabularnym. Częstym sposobem temperowania graczy, zwłaszcza początkujących,  jest osadzanie ich w celi, powszechnym zaś zadaniem – ucieczk...
Wilk w RPG

Wilk w RPG

29-12-2012 01:15 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 17
Po co to wszystko? Inspiracja przyrodą w grze fabularnej może stanowić powiew świeżości, wprowadzając ciekawe wątki. Poza tym – warto dzielić się wiedzą. Nie mam jednak ambicji napisania popularnonaukowego artykułu – kto chce, znajdzie rzetelny opis wilka w książkach przyrodniczołowieck...
Wolsung: Pałuba

Wolsung: Pałuba

Złośliwość rzeczy zwykłych

11-11-2012 00:46 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 6
Niezwykłym Damom i Dżentelmenom powinny przydarzać się rzeczy niezwykłe. Nie do pomyślenia jest, by mieli oni do czynienia z czymś niskim, typowym, pospolitym - od tego są zwykli ludzie. Gdy skrzecząca pospolitość zaczyna przenikać do życia kogoś niepospolitego, to wiedz, że coś się dzieje. A jeżel...
Graj Historią

Graj Historią

07-09-2012 00:06 | Jacek 'Cooperator Veritatis' Radzymiński | Komentarze: 4
Czym jest historyzm w grach fabularnych? Podobnie jak w architekturze, rozumiem go jako naśladownictwo stylistyki minionych epok. Jakkolwiek elementy historyzmu znaleźć można w każdym niemalże systemie RPG (w szczególności w settingach fantasy, które mniej lub bardziej wiernie sięgają do tradycji śr...
Wolsung: Podsystem Klątwy i Następstw

Wolsung: Podsystem Klątwy i Następstw

To PKiN jest i Mózg

10-08-2012 05:38 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Problemu tak wielkiego, jak slawijska Klątwa, ludzki umysł nie ogarnie. Do niedawna znaczyło to po prostu, że jest on nie do ogarnięcia – dziś jednak można go powierzyć technologii. Gdy po Wanadii rozeszły się sensacyjne wieści o PUK-u, rząd w Gnieździe postanowił zamówić własną maszynę różnic...
Wolsung: Hekarra

Wolsung: Hekarra

Prehistoryczna gorseterrorystka

13-05-2012 00:58 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 0
Dżentelmeni od dawna wpadali przez piękne femme fatale w kłopoty, długi i w rozpacz, ale żeby w gorset? Ta kompromitująca pułapka czyha na nich dopiero od kilku tygodni, kiedy to słynny archeolog-awanturnik Jean Tadeusz odkrył grobowiec Hekarry, elfiej wiedźmy starszej nawet od eolskiej cywilizacji....
Wolsung: Upiory Opery

Wolsung: Upiory Opery

Artystyczne pasożyty

22-04-2012 00:11 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 12
Opera to teatr totalny. Taniec, śpiew, dekoracje i gra aktorów tworzą imponujące widowisko, które z hukiem przetacza się przez wszystkie zmysły widzów i wywołuje burze oklasków. Tworzenie czegoś tak pięknego musi być cudowne… prawda? Prawda, ale opera bynajmniej nie jest sielanką. Im bardziej...
Brawurowe bitwy

Brawurowe bitwy

16-03-2012 00:46 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 30
Zasady uczestnictwa w wielkich bitwach z Savage Worlds są moim zdaniem eleganckie i warte wykorzystania na sesjach. By były jeszcze bardziej przydatne, stworzyłem dwie reguły dodatkowe. Pierwsza pozwala samotnej drużynie przedzierać się przez tabuny wrogów. Z kolei dzięki drugiej można zetrzeć się t...
Tworzenie mutanta do Neuroshimy

Tworzenie mutanta do Neuroshimy

09-03-2012 01:11 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 4
Zapraszamy do lektury tekstu Tworzenie mutanta będącego rozwinięciem części neuroshimowego scenariusza Zabij mutanta, wyróżnionego w konkursie Quentin w roku 2009. Jest to szablon tworzenia mutantów, uwzględniający nowe pochodzenia, profesje, sprzęt (cyborgizacje), choroby (przypadłości) oraz, ocz...
Wolsung: Gadżeciarstwo

Wolsung: Gadżeciarstwo

Rozszerzenie reguł gadżetów

02-03-2012 00:01 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 5
Gadżety są jednym z najciekawszych elementów Wolsunga, szalenie fajnym sposobem na nadanie postaciom kolorytu. Jeżeli chcesz jeszcze bardziej uwypuklić rolę niezwykłych przedmiotów w fabule, możesz wykorzystać poniższe zasady. Pierwsza z nich znacząco zwiększy ilość gadżetów pojawiających się na s...
Jak poprowadzić czarny kryminał?

Jak poprowadzić czarny kryminał?

O doborze settingu, nastroju, bohaterów, wątków i mechaniki.

05-09-2010 16:26 | Michał 'rincewind bpm' Smoleń | Komentarze: 26
Brudne ulice rozległej metropolii. Deszczowe chmury wiecznie zasłaniające słońce. Podrzędny bar, schronienie narkomanów, prostytutek i hazardzistów. Wysmakowana rezydencja bogacza, który pod maską pracowitego filantropa ukrywa najgorsze łotrostwa, o jakich nawet nie śniło się prostym chuliganom z bi...

Storytelling a gra z mechaniką

O złotym środku pomiędzy skrajnościami

17-04-2010 21:16 | | Komentarze: 27
Większość RPG-owców prędzej czy później dochodzi do refleksji: "Przecież mam wyobraźnię. Po co mi mechanika?". Warto sobie na to pytanie odpowiedzieć. Mechanika ma liczne zalety, a przy tym ogranicza rozgrywkę na zasadzie umowy społecznej. Jej wprowadzenie opierać się musi na porozumieniu wszystkic...
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.