» » Loremaster's Screen and Lake-town Guide

Loremaster's Screen and Lake-town Guide


wersja do druku

W przyjaznych progach Miasta na Jeziorze

Autor: Redakcja: AdamWaskiewicz, Matylda 'Melanto' Zatorska

Loremaster's Screen and Lake-town Guide
Niepisaną tradycją dużych gier fabularnych jest wydawanie ekranu Mistrza Gry jako jednego z pierwszych dodatków do danego systemu. Zazwyczaj obok samej zasłonki twórcy dodają do zestawu jakiś niewielki suplement przeznaczony dla prowadzącego (przygodę, skrót zasad tworzenia postaci lub tabele spotkań losowych), który ma podnieść atrakcyjność całego produktu.

Nie inaczej sytuacja wyglądała w przypadku wydawanego przez brytyjską firmę Cubicle 7 systemu The One Ring, osadzonego w realiach tolkienowskiego Śródziemia kilka lat po wydarzeniach opisanych na kartach Hobbita. Zaledwie parę miesięcy po premierze podstawki do planu wydawniczego trafił oficjalny Ekran Mistrza Wiedzy (jak tutaj nazywany jest Mistrz Gry).

Początkowo miała być do niego dołączona jedynie niewielka broszura z pomysłami na przygody w okolicach Długiego Jeziora, ale jak przyznał w jednym z wywiadów Francesco Nepitello, z czasem ilość materiału rozrosła się do tego stopnia, że zamiast kilkustronicowej książeczki do paczki z Ekranem trafił trzydziestodwustronicowy dodatek nazwany Przewodnikiem po Mieście na Jeziorze zawierający informacje przydatne zarówno dla prowadzącego, jak i graczy.

Po rozpakowaniu zestaw robi bardzo dobre wrażenie. Czteropanelowy ekran wykonano z bardzo grubiej, foliowanej tektury i opatrzono świetną, panoramiczną ilustracją autorstwa Jona Hodgsona przedstawiającą Miasto na Jeziorze w całej okazałości. Muszę przyznać, że inspirowana kulturą Północy i rysunkami samego Tolkiena wizja Esgaroth stworzona przez dyrektora artystycznego Cubicle 7 przemawia do mnie bardziej niż ta wykreowana przez Petera Jacksona na potrzeby ekranizacji Hobbita. Złego słowa nie można też powiedzieć o wchodzącym w skład zestawu podręczniku – charakterystyczne dla systemu oprawa i układ tekstu, praktycznie brak literówek (w całym tekście znalazłem zaledwie jedną zagubioną spację), gruby kredowy papier, stosunkowo nieliczne, ale ładne grafiki oraz dwustronicowy plan Miasta na Jeziorze z zaznaczonymi najważniejszymi miejscami i uzupełniony o mapkę przedstawiającą podział na dzielnice. Szkoda, że twórcy nie zdecydowali się umieścić tego ostatniego jako samodzielnego elementu – mógłby wtedy służyć jako użyteczny i klimatyczny handout dla graczy.

Podsumowując jakość wydania Ekranu Mistrza Wiedzy, można z czystym sumieniem powiedzieć, że jest to produkt wykonany na najwyższym poziomie, do którego brytyjska firma zdążyła już przyzwyczaić fanów Jedynego Pierścienia.

W parze ze wzorową formą na szczęście idzie również treść. Wewnętrzna strona ekranu nie zawiera jakichkolwiek ozdobników (nie licząc krótkiego cytatu z Hobbita) i zaskakuje bogactwem zawartości – na czterech, niespecjalnie wielkich panelach, autorom udało się zmieścić dwadzieścia siedem różnych tabel. Jest tu właściwie wszystko, co może przydać się Mistrzowi Gry podczas prowadzenia – modyfikatory obrażeń, ściągawka z zasad wykonywania testów, lista wszystkich specjalnych zdolności przeciwników (wraz z krótkim mechanicznym opisem każdej z nich), tabele skarbów (z podziałem na poszczególne ich rodzaje), a nawet schemat budowania typowego spotkania. Co ważne, tabelki zostały pogrupowane w bardzo sensowny i czytelny sposób, co sprawia, że znalezienie właściwej zajmuje tylko chwilę.

Z dzisiejszej perspektywy warto też wspomnieć, że choć zasłonka została przygotowana z myślą o pierwszej edycji The One Ring, to bez większego problemu można ją wykorzystywać także z poprawioną wersją systemu. Znakomita większość tabel zachowała swoją aktualność i wciąż będzie przydatna podczas prowadzenia gry.

Równie dobrze jak Loremaster's Screen prezentuje się zawartość Przewodnika po Mieście na Jeziorze. Mistrzowie Gry znajdą w nim najnowszą historię Esgaroth (i informacje o tym, czym nowe miasto różni się od tego zniszczonego przez smoka), szczegółowe przedstawienie wszystkich dzielnic miasta wraz z listą najważniejszych budynków i charakterystyką mieszkańców każdej z nich, opis wyjątkowego turnieju strzeleckiego organizowanego w rocznicę śmierci Smauga, rozpiski trzech nowych potworów zamieszkujących moczary wokół Długiego Jeziora (w tym lokalną odmianę hobgoblina i ogra), a także listę pożytecznych ziół, które można znaleźć na wschodnich rubieżach Mrocznej Puszczy wraz z ich mechanicznymi właściwościami. Część dla prowadzącego uzupełniają tabele z opcjonalną regułą umożliwiającą przedstawienie bogactwa postaci przy pomocy tradycyjnych pieniędzy (sztuk złota, srebra i miedzi) i doprecyzowaniem zasad rządzących terenami skażonymi przez zło (które, według autora, w podręczniku podstawowym zostały przedstawione niezgodnie z intencją).

Na graczy czekają natomiast nowe aktywności, których można się podjąć w czasie odpoczynku (poszukiwanie na targowiskach egzotycznych przedmiotów pozwalających uzyskać premie do umiejętności czy zbieranie pożytecznych ziół dających różnorodne bonusy) i kilka nowych nagród (między innymi pochodzące z odległych wschodnich krain zbroje i miecze). Najciekawsza jest jednak kultura ludzi znad jeziora, rozszerzająca listę opcji wyboru postaci przez graczy. Jak przyznaje sam autor, jest ona wzorowana na mieszkańcach Dali z podręcznika podstawowego (co widać choćby po używaniu takich samych imion), ale różni się od nich na tyle znacząco (tak w warstwie fabularnej, jak i mechanicznej), że powinna być atrakcyjna dla osób pragnących stworzyć ludzkiego bohatera wywodzącego się ze społeczności ceniącej sobie dalekie wyprawy i handel. Ciekawe są też dostępne dla mieszkańców Esgaroth nagrody, wśród których znalazło się choćby członkostwo w prestiżowej gildii łuczników czy osobisty sługa specjalizujący się w jednej z wybranych przez gracza umiejętności. Podręcznik zamyka pełna rozpiska gotowej do gry przedstawicielki Miasta na Jeziorze i nowa karta postaci sprofilowana specjalnie pod nową kulturę, choć trzeba zauważyć, że sprofilowanie to ogranicza się do wcześniejszego wypełnienia części rubryk.

Zawartość całego zestawu oceniam wysoko. Treść zamieszczona na ekranie robi wrażenie nie tylko pod względem ilości informacji, ale także ich doboru i organizacji. Przewodnik to natomiast sprawnie napisany, rzeczowy i w pełni zgodny z duchem Śródziemia dodatek stanowiący uzupełnienie podręcznika podstawowego zarówno z perspektywy Mistrza Gry (który otrzymał dokładny opis nowej lokacji i zestaw interesujących potworów), jak i graczy (którzy dostali kolejną interesującą kulturę i dobrze pomyślane opcje odpoczynku). Trudno znaleźć tu jakiejś poważniejsze mankamenty, a szukając na siłę, można się jedynie przyczepić do tabelki z alternatywnymi zasadami liczenia majątku postaci, które robią wrażenie zrobionych na siłę i bez większego namysłu.

Wszystkie opisane powyżej elementy wraz ze wzorową jakością wydania sprawiają, że Loremaster's Screen and Lake-town Guide to jeden z najlepszych produktów w swojej klasie, który mimo czterech lat od premiery niewiele stracił ze swojej przydatności. Dla kogoś, kto używa na sesjach zasłonki MG i planuje osadzić akcję swojej kampanii na wschodnich rubieżach Dzikich Krain, jest to właściwie zakup obowiązkowy. Pozostali fani Jedynego Pierścienia również mogą rozważyć jego nabycie, ponieważ ekran spokojnie może służyć jako podręczny zbiór notatek, a znacząca część Przewodnika może okazać się przydatna nawet poza obszarem Długiego Jeziora. W tym ostatnich wypadku przed zakupem warto jednak poszukać jakiejś promocji, bo cena zestawu, wynosząca nominalnie niemal dwadzieścia pięć dolarów, nie należy do najniższych.

9.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Loremaster's Screen and Lake-Town Sourcebook
Linia wydawnicza: The One Ring
Autor: Francesco Nepitello
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Jon Hodgson
Ilustracje: Jon Hodgson
Wydawca oryginału: Cubicle 7
Data wydania oryginału: 7 listopada 2012
Miejsce wydania oryginału: Wielka Brytania
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-10: 0857441337
ISBN-13: 978-0857441331
Numer katalogowy: CB71004
Cena: 24,99 USD



Czytaj również

Rivendell
Historia i magia Śródziemia
- recenzja
Tales from Wilderland
Witamy w Śródziemiu
- recenzja
Kuro
Cyberpunk, Ring i Pod kopułą
- recenzja
World War Cthulhu: The SOE Handbook
Podręcznik dla cichociemnych
- recenzja
Victoriana: Liber Magica
Pamiątka po innych czasach
- recenzja
Rocket Age
Alternate history pulpy retro... co?
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.