» Recenzje » Zagraniczne » Legend of the Five Rings: Sword and Fan

Legend of the Five Rings: Sword and Fan


wersja do druku
Legend of the Five Rings: Sword and Fan
Czwarta edycja Legendy Pięciu Kręgów powoli zmierza ku zamknięciu. Od pewnego czasu suplementy ukazują się coraz rzadziej, po wydaniu siedemnastego podręcznika, Book of Void, brakuje oficjalnych zapowiedzi kolejnych. Zakończenie linii wydawniczej czasem jest podyktowane względami finansowymi, nierzadko wyczerpaniem tematu. W przypadku L5K nie może być mowy o tym ostatnim. Sword and Fan, przedostatni dodatek, jaki ujrzał światło dzienne, zawiera olbrzymią dawkę świetnych, potrzebnych materiałów, wyróżniając się na tle całej linii.

Rzut oka na podręcznik

Sword and Fan nie wyłamuje się ze schematu, według którego powstawały inne podręczniki do czwartej edycji Legendy Pięciu Kręgów. W kolejnych rozdziałach podejmowane są różne tematy związane z walką na dworze i polu bitwy, zaś na koniec pojawiają się nowe opcje mechaniczne i rozszerzenia zasad. Dodatkowo garść reguł rozrzucono po całym podręczniku tam, gdzie ma to logiczne uzasadnienie, na przykład po fabularnym opisie bitew można znaleźć dodatkowe opcje do modułu pozwalającego rozgrywać je w ujęciu globalnym (Mass Battle System).

Choć nie można powiedzieć złego słowa o tematyce dodatku – dworskie intrygi i wojna mogą stanowić oś całej kampanii – za dobór niektórych treści należy się autorom nieco krytyki. Sword and Fan roztrząsa wojnę do najdrobniejszych szczegółów. Widać to zwłaszcza w trzecim rozdziale, poświęconym kawalerii. Raz za razem pojawia się informacja, że Klan Jednorożca ma najlepszych kawalerzystów, po ich powrocie przebieg bitew zmienił się nieodwracalnie, ale mimo czterech stuleci starań innym Klanom nie udało się wdrożyć strategii potomków Shinjo. Powtarzanie w nieskończoność tych samych faktów wystawia na próbę cierpliwość czytelnika. Na szczęście lwia część suplementu to ważne i potrzebne informacje. Po przeczytaniu całego podręcznika i ponownym przejrzeniu jego treści dochodzę do wniosku, że wszystkie materiały są przydatne, problem stanowi jedynie objętość niektórych fragmentów, głównie w rozdziale poświęconym kawalerii.

Sword and Fan może nie przypaść do gustu osobom oczekującym gotowych rozwiązań. Czytelnik znający inne podręczniki z linii wydawniczej nie będzie zaskoczony doborem treści – to oczywiście bardzo dokładny opis pewnych elementów świata gry. Gotowych lokacji, postaci tła czy pomysłów na sesję, podanych "na tacy” jest jak na lekarstwo. Z pewnością odstraszy to od tego podręcznika część graczy i MG – jednak sposób prezentacji treści to nie wada, a po prostu cecha czwartej edycji L5K.

Najwyższą notę trzeba wystawić oprawie graficznej. Podręcznik wykorzystuje tę samą, która towarzyszy całej linii systemu, jednak w przypadku tego suplementu na plus należy policzyć dodatkowo jakość zaprezentowanych ilustracji. L5K 4ed przynosi między innymi podręczniki, gdzie umieszczano więcej prac przeciętnych lub "jedynie” dobrych. Tutaj praktycznie wszystkie są majstersztykami. Niemal każda ilustruje dokładnie to, o czym traktuje towarzyszący tekst.

Danie główne

Podręcznik, wyłączając wstęp i dodatek, składa się z sześciu rozdziałów, poświęconych po równo mieczowi i wachlarzowi. Pierwsza połowa dotyczy wojny, składają się na nią Strategia, Taktyka oraz Walka kawaleryjska. Rozdział czwarty, Wrogowie, otwiera część poświęconą dworom i dyplomacji. Następne dwa to Dwory i cywilizacja oraz Polityka w trakcie roku. Wszystko to jest uzupełnione o liczne ramki, dopiski oraz otwierającą poszczególne rozdziały historię wojny między klanami Lwa i Skorpiona.

Większość materiałów nie nadaje się do bezpośredniego wykorzystania w grze, choć nie trzeba wiele pracy, by wprowadzić je bezpośrednio na sesje. Idealnym rozwiązaniem byłoby, gdyby MG, który chce na przykład położyć większy nacisk na wojnę, zachęcił lub przekonał swoich graczy do zapoznania się z dodatkiem – w ten sposób uniknąłby wielu problemów i nie musiał wyjaśniać zawiłości rokugańskiej strategii lub taktyki. Jeśli grupa nie będzie zainteresowana poznawaniem L5K "z książek”, pozostaje wyróżnić najciekawsze, charakterystyczne elementy – wspomnieć o chytrych sztuczkach różnych klanów, opowiedzieć o słabych i mocnych stronach poszczególnych formacji, o tym w jaki sposób jest zorganizowana armia oraz jak przebiegają same bitwy. Wykorzystując podręcznik w taki sposób Mistrz Gry, otrzymuje dość materiału na kilka kampanii – wystarczy zmienić strony konfliktu, by sesje wyglądały zupełnie inaczej. Przykładowo, Skorpiony standardowo będą korzystać z niehonorowych rozwiązań – truć, mordować, zakładać pułapki i oszukiwać na sto różnych sposobów. Żurawie poprzez swoich dworzan podkopią reputację generała wrogiej armii, przykleją mu łatkę tchórza, a potem postawią naprzeciw najlepszego szermierza Kakita. Wybór nie będzie prosty – śmierć w pojedynku oraz rozsypka armii albo odmowa i utrata sławy. Nie każdemu uda się opanować, nie każdy samuraj poświęci swoje stanowisko, by w ten sposób lepiej służyć klanowi.

Podręcznik jest wypełniony takimi przykładami – sporo odnosi się do historycznych wydarzeń, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać je we własnej przygodzie. Oficjalnie tematem Sword and Fan są wojny i dyplomacja, ale w praktyce sprowadza się to do poruszenia dziesiątek różnych tematów, począwszy od słynnych dzieł poświęconych strategii, taktyce i negocjacjom, przez łączenie szlachciców w pary, wpływ pór roku na politykę, na modzie kończąc. Otwierając podręcznik, nie spodziewałem się, że znajdę tam opis ceremonii parzenia herbaty czy życia gejsz.

Choć nie wątpię, że znacznie bardziej przydatne będą pierwsze trzy rozdziały, to właśnie druga część podręcznika jest najciekawsza. Życie dworzan, skomplikowane reguły rządzące rokugańską polityką, zwyczaje szlachty oraz wpływ, jaki dworskie intrygi wywierają na cały kraj – czytając fragmenty im poświęcone, czuje się, że ten świat żyje. Sword and Fan nie jest dodatkiem, w którym czytelnik musi brnąć przez kolejne fragmenty dotyczące storylinii powstającej dla potrzeb karcianki. Opis dworu nie jest mocno powiązany z historią.

Bardziej japoński od Japonii

W podręczniku znajdują się dwa niezwykle ważne fragmenty dotyczące odgrywania postaci i przedstawiania świata. Legenda jest jednym z systemów, które wśród części graczy cieszą się złą sławą właśnie ze względu na mocne ukierunkowanie na opis settingu. Nie bierze się to znikąd. Nieraz spotykałem się ze zdaniem, że bez zdobycia sporego zasobu wiedzy na temat kultury Japonii nie będę w stanie "dobrze” grać.

W Sword and Fan autorzy rozprawiają się z takim sposobem postrzegania świata. Mówią jasno i otwarcie: nie tylko Rokugan nie jest Japonią, ale również sesja L5K nie musi być nakierowana na symulację. Nie ma nic złego w pomijaniu mało ważnych detali, za to nie jest dobrym pomysłem spowalnianie sesji po to, by opisać dokładnie nic nieznaczący szczegół. Autorzy bardzo wyraźnie podkreślają, że gracz nie jest swoim bohaterem i nie musi mieć takiej samej wiedzy. MG, który karze jedną z osób w drużynie za nieświadomie popełnioną gafę (na przykład za złamanie zasad etykiety), to po prostu słaby Mistrz Gry. Co innego, kiedy gracz podejmuje decyzję, znając ryzyko i konsekwencje, co innego jeśli prowadzący po prostu pastwi się nad człowiekiem, który nie przeczytał tuzina dodatków.

Zasady

Podręcznik kończy Dodatek opisujący (standardowo) rozszerzenia mechaniczne. W przypadku Sword and Fan są to dwie zalety powiązane z wojną i dworem oraz garść szkół wyróżniających jednostki, organizacje i frakcje opisane w innych miejscach podręcznika. Są w większości dość wyspecjalizowane – przykładowo to konne jednostki łuczników klanu Smoka albo dworzanie z klanu Żurawia specjalizujący się w łagodzeniu następstw złamania etykiety. Ich przydatność z punktu widzenia graczy jest mocno ograniczona, z pewnością przydadzą się jednak MG planującym kampanię koncentrującą się na wojnie lub dworskich intrygach.

Wachlarzem i mieczem

Sword and Fan ukazał się jako szesnasty podręcznik w linii wydawniczej systemu. Zupełnie nie rozumiem dlaczego tak się stało – zawiera masę niezwykle potrzebnych informacji. Prowadzenie wojen, dyplomacja, zawieranie małżeństw, dwory (w tym organizacja i przebieg Zimowych Dworów), ceremonia parzenia herbaty, trenowanie i wykorzystywanie wierzchowców w walce… Teoretycznie suplement obejmuje jedynie sferę konfliktów – w praktyce to absolutna podstawa dla wyżej postawionych bohaterów.

Z drugiej strony, wystarczy nieco determinacji i wolnego czasu by wyczytać te informacje z książek poświęconych Japonii lub samodzielnie opracować własną wizję. Rokugan nie zawali się, jeśli we własnej wersji MG nie uwzględni turnieju łuczniczego podczas Zimowego Dworu albo inaczej wyobrazi sobie ceremonię parzenia herbaty. Nie zawali się również, kiedy prowadzący nie będzie się wgłębiał w temat swatania samurajów. To wybór każdego gracza – sięgając po Sword and Fan, trzeba pamiętać, że to podręcznik poświęcony wyłącznie settingowi.

Jedyną prawdziwą wadą suplementu są wspomniane wcześniej dłużyzny. Jeśli jednak czytelnik przebije się przez trzeci rozdział podręcznika, całość powinna zdecydowanie przypaść mu do gustu. Sword and Fan to jeden z najlepszych dodatków jakie powstały – i nie mam na myśli wyłącznie linii Legendy Pięciu Kręgów.

9.5
Ocena recenzenta
8.75
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 2

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Legend of the Five Rings: Sword and Fan
Linia wydawnicza: Legend of the Five Rings
Autorzy: Marie Brennan, Robert Denton, Chris Hand, Dave Laderoute, Maxime Lemaire, Seth Mason, Eric Menge, Thomas Willoughby
Okładka: twarda
Ilustracje: Aaron Acevedo, Christopher Appel, Steve Argyle, Matthew S. Armstrong, Steve Argyle, Drew Baker, Beet, Steven Belledin, Noah Bradley, Theresa Brandon, Heather Bruton, Manuel Calderon, Sergio Camarena, Mike Capprotti, Brent Chumley, Storn A. Cook, Ed Cox,
Wydawca oryginału: Alderac Entertainment Group
Data wydania oryginału: czerwiec 2014
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 216
Oprawa: twarda
Format: A4
ISBN-13: 978-1-59472-072-7
Numer katalogowy: AEG 3316
Cena: 39,99 USD



Czytaj również

Emerald Empire
Przewodnik po Rokuganie
- recenzja
Legend of the Five Rings: The Book of Void
Łączy wszystko ...
- recenzja
Legend of the Five Rings: The Book of Water
Kropla drąży skałę
- recenzja
War of Honor
Samurajowie na planszy
- recenzja
Legend of the Five Rings Role Playing Game, 4th Edition
Szmaragdowe Cesarstwo okiem gaijina
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.