» Teksty » Felietony

Felietony

Zjawiska, problemy, propozycje - subiektywne opinie na różne tematy związane z RPG i fandomem.

Poglądy wyrażone przez autorów felietonów niekoniecznie odzwierciedlają poglądy redakcji działu gier fabularnych lub redakcji serwisu Poltergeist.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 68.
Conan: W poszukiwaniu przygód

Conan: W poszukiwaniu przygód

Inspiracje do historii z ery niewyśnionej

25-02-2024 00:13 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 6
Choć linia wydawnicza polskiej edycji gry fabularnej Conan: Przygody w erze niewyśnionej rozwija się nieśpiesznie, to do rąk Mistrzów Gry oprócz podręcznika podstawowego trafiły już także Ekran MG, bestiariusz oraz dodatki Conan Złodziej i Conan Barbarzyńca. Na bieżący rok zapowiedziano z kolei pre...
Ile kosztują gry okołofantastyczne?

Ile kosztują gry okołofantastyczne?

Nasze drogie gry

07-01-2024 00:55 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 5
Staram się w swoich tekstach okołofantastycznych, czy to recenzjach, rzutach okiem czy notach blogowych, nie pisać o cenach gier. Wynika to z prostego faktu – ciężko ocenić czy coś jest “drogie” czy “tanie”, momentami stwierdzić, czy “stosunek jakości do ceny&rdqu...
Nowy kierunek polskiego erpegowego crowdfundingu?

Nowy kierunek polskiego erpegowego crowdfundingu?

Koniec zbiórkowego monopolu?

04-06-2023 00:46 | | Komentarze: 11
Wielu osobom zbiórki społecznościowe mogą kojarzyć się wyłącznie z akcjami charytatywnymi dla dzieci mającymi na celu zgromadzenie środków na kosztowne leczenie. Jednak crowdfunding to również popularna w ostatnich latach forma pozyskiwania finansowania na realizację komercyjnych projektów – w...
Dlaczego (najprawdopodobniej) nigdy nie wydasz gry

Dlaczego (najprawdopodobniej) nigdy nie wydasz gry

Amator wydaje grę – co go czeka?

26-04-2023 10:35 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 11
Tytuł tego tekstu jest niepełny, jego lepsza wersja brzmi: Dlaczego najprawdopodobniej nigdy nie wydasz gry, a jeśli już wydasz, to pewnie na niej dużo nie zarobisz. Trochę spoilerując: sporo pomarudzę, ale pokażę też parę pozytywów, które ułatwią domowym wydawcom życie. Któż z nas nie ma w sz...
Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Poradnik: Projektowanie scen na sesję

Jak tworzyć sceny w które chce się grać.

01-03-2023 18:32 | Przemysław 'Canis Majoris' Pszczoliński | Komentarze: 8
Doświadczeni Mistrzowie Gry tworzą niezapomniane sceny, w trakcie których nie sposób się nudzić. Choć wielu takich MG buduje sceny instynktownie, warto spojrzeć na to, co te najlepsze mają wspólnego. Pozwoli nam to ocenić własny warsztat lub pisać scenariusze w sposób bardziej świadomy. Podsta...
Rozbudowa zasad skradania w Warhammerze

Rozbudowa zasad skradania w Warhammerze

To ja się skradam!

21-08-2022 09:31 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 4
“To ja się skradam”. Znacie jakiegokolwiek erpegowego gracza, który by nie wypowiedział tego zdania? Czy poza tymi słowami, padły jeszcze jakieś, uściślające, co konkretnie robi Wasza postać? Rozbudowywaliście zasady popularnego w Polsce Warhammera, uwzględniając różne modyfikatory? Skr...
Polski fandom RPG 2005–2022

Polski fandom RPG 2005–2022

Jak zmieniliśmy się przez ponad 15 lat?

22-06-2022 11:05 | Szymon 'Kaworu92' Brycki | Komentarze: 22
Pamięć bywa rzeczą ulotną. Z tego, co minęło, a czego sami doświadczyliśmy, potrafimy zapomnieć dużo rzeczy poza oglądem sytuacji i paroma szczegółami, które częstokroć są bez większego znaczenia. Z historią rzecz ma się jeszcze gorzej – studiują ją mądre głowy na uniwersytetach, a zwykłe...
Daj Mistrzowi skrzynię ze skarbami

Daj Mistrzowi skrzynię ze skarbami

Czy płacić za sesje?

27-04-2022 19:11 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 30
Dzisiaj odbędzie się czwarta sesja w Wampira: Requiem, gdzie mają wydarzyć się kluczowe sceny i zamknięcie pewnego rozdziału. MG i 3 graczy stawia się parę minut po 18, czekamy na czwartego, grającego ważną postacią, która opiła się krwi księcia i bez niej przygoda się nie sklei. 18:15, dzwonimy z p...
Dwie karty postaci w jednej

Dwie karty postaci w jednej

Zmiany osobowości Bohaterów Graczy

02-02-2022 00:11 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 2
Motyw podwójnej osobowości, albo częściej – innych “zainteresowań” złoczyńców w czasie dni i w nocy, nie jest niczym nowym ani w literaturze (chociażby Doktor Jekyll i pan Hyde), ani w grach fabularnych. Co jednak z postaciami graczy w erpegach? Co ze zmianami psychicznymi w c...
Cthulhu bez macek

Cthulhu bez macek

Potwory nie tylko Mityczne

02-01-2022 00:18 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 9
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Prawdopodobieństwo w grach fabularnych

Prawdopodobieństwo w grach fabularnych

Oczekuję 7-ki, czyli kiedy pojawi się troll?

24-11-2021 09:31 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 16
Prawdopodobieństwo. Żyjemy z nim w grach, niewątpliwie każdy z nas może pochwalić się super serią szóstek albo jedynek. Jednakże, czy potrafimy z niego świadomie korzystać? Czy znienawidzony w szkołach (i często powtarzany przez wielu na studiach) rachunek prawdopodobieństwa jest aż tak straszn...
Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Rzecz o ptakach w grach fabularnych

Skrzydlaci pomagierzy

17-03-2021 19:23 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 7
Czy zdarzyło się wam na sesjach mieć psa, kunę, konia albo małego smoka? Jestem przekonany, że wielu z was odpowie: "tak!”. A czy mieliście kiedyś ptaka? Jeśli tak, to jakiego? Niestety, większość ludzi ma dość mgliste pojęcie o ptasich gatunkach, nie mówiąc o znajomości możliwości ...
Walka elektroniczna w grach fabularnych

Walka elektroniczna w grach fabularnych

To ja w niego celuję anteną!

01-11-2020 18:21 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 0
Walka elektroniczna to temat niezwykle ciekawy, aczkolwiek traktowany po macoszemu w grach fabularnych. Czy można zbudować ciekawe motywy fabularne w tej tematyce? Niewątpliwie tak! Zacznijmy od najważniejszego – walka elektroniczna NIE jest tym samym co wojna cybernetyczna (gdzie hakerzy dzi...
Bestiariusz znaleziony na łące

Bestiariusz znaleziony na łące

Robaczywe inspiracje

05-08-2020 13:19 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 3
Stwory z szóstego już bestiariusza przestały robić na Twoich graczach jakiekolwiek wrażenie, a wydawca nie zapowiada kolejnych dodatków. Czujesz, że potrzebna Ci inspiracja. Co robić? Skąd brać inspiracje? Można wyjść na dwór. Przyjrzeć się istotom, które nas otaczają, na przykład takim: Oczywiś...
Poradnik początkującego crowdfundingowca

Poradnik początkującego crowdfundingowca

ABC zbiórek społecznościowych

03-09-2014 18:04 | Andrzej 'Enc' Stój | Komentarze: 13
Crowdfunding wydaje się być zbawieniem fanów gier fabularnych. Dzięki zbiórce społecznościowej każdy ma szansę opublikować swój system, almanach czy scenariusz. Na naszym rynku sukcesem zakończyło się już kilka zbiórek – poczynając od Apocalypse World, przez Diadem, Bestie i Barbarzyńców, na D...
Baniak Baniaka #15

Baniak Baniaka #15

Dwa tematy na jeden baniak

03-08-2014 10:19 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 2
W tym odcinku poruszane są dwa tematy. Pierwszy to kwestia korzystania (lub nie) z ekranu Mistrza Gry. Drugim wątkiem jest dawka pomysłów na takie prowadzenie przygody, by działania postaci zostawiały trwały ślad w świecie gry.
Baniak Baniaka #14

Baniak Baniaka #14

Z lekką nutką konfuzji

03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.  
Baniak Baniaka #12

Baniak Baniaka #12

Mistrzu, nie wykorzystuj graczy

25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.  
Płynne kości

Płynne kości

O autorskim podejściu do mechaniki w RPG

07-12-2013 12:29 | Vuxon | Komentarze: 6
W RPG odnajduję możliwość samodoskonalenia – chcę, aby każda kolejna sesja, którą prowadzę lub każda kolejna postać, którą odgrywam, nie tylko posiadała istotną głębię, ale aby była również lepsza od poprzedniej. W tym celu zawsze po sesji proszę o opinię innych graczy, starając się słuchać ic...
Baniak Baniaka #01: Erpegi są drogie

Baniak Baniaka #01: Erpegi są drogie

08-10-2013 20:16 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Oto pierwszy odcinek nowego kanału poświęconego grom fabularnym. Autor porusza tematykę ceny tego hobby, ale nie tylko od strony kosztów podręczników i dodatków. Treść jest dość sporna, ale może skorzystacie z podanego pomysłu. Macie także możliwość zasugerowania tematyki następnego odcinka. Wystarc...
Ile mnie w moim RPG?

Ile mnie w moim RPG?

Wykorzystać gotowe czy wymyślać od zera?

03-06-2010 23:37 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 13
Praktycznie każda drużyna ma własny sposób traktowania sesji, dograny na podstawie osobistego podejścia jej członków do stylistyki, mechaniki, stylu prowadzenia narracji i oczekiwań wobec gry. Wiecie, jedni gracze lubią fantasy, drudzy sci-fi, dla jednych kości są nieodłącznym elementem sesji, innym...

Co nie gra w Pucharze Mistrza Mistrzów?

Edycja 2009 okiem gracza

16-07-2009 22:34 | Jarosław 'beacon' Kopeć | Komentarze: 55
Puchar Mistrza Mistrzów to jedyny odwieczny ogólnopolski konkurs na najlepszego Mistrza Gry. Wkroczył w słuszny wiek, ale i niegościnne czasy. W modzie na kontestowanie wszystkiego i hobbystom się dostaje. Czy słusznie? Czy Puchar Mistrza Mistrzów zasługuje na wyśmianie, czy tylko na odrobinę konstr...
Poszukiwacze straconego czasu…

Poszukiwacze straconego czasu…

... czyli emerytura erpegowca

21-11-2008 20:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 35
Jakiś czasu temu dyskutowałem na temat początkujących tekściarzy. Zanim udało mi się dojść do etapu "za moich czasów", zorientowałem się, że w życiu nie współpracowałem z zupełnymi debiutantami. Większość mojej ekipy swoje pierwsze szlify zdobywała na niwie erpegowej. Fenran ma na koncie Quentina, n...
Zalety stopniowego rozwoju

Zalety stopniowego rozwoju

Druga część dwugłosu

09-02-2008 02:05 | Karczmarz | Komentarze: 6
Czytając felieton kaduceusza poświęcony koncepcji "od zera do bohatera", nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że autor straszy. Straszy, ostrzega, stawia tabliczki "Nie deptać trawników!", wrzuca system powolnego rozwoju do worka ze złem całego świata. Tylko czy aby na pewno jest przed czym ostrzegać? Cz...
Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...
Budując swój własny domek z kart cz.3

Budując swój własny domek z kart cz.3

Sposoby na lepsze granie

14-12-2007 12:26 | | Komentarze: 34
Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które tworzą najczęściej spotykane problemy. Dlaczego więc by ich nie unikać? Sprawa jest ciężka, gdyż poniższe koncepty są zakodowane jako fundamentalne bloki budujące „dobrą grę” w wielu grach i tym samym są wyznacznikiem tego jak grać dla wielu osób...

Budując swój własny domek z kart cz.2.

Część druga - Dokąd nas to zaprowadzi?

03-12-2007 10:18 | | Komentarze: 24
1. Jedyny słuszny styl gry Jeżeli istnieje wiele sposobów na granie, jest bardziej niż możliwe, że w waszej grupie pojawią się różnice zdań, a to może spowodować, ze nie będziecie już postrzegać siebie jako zgranej paczki. Co gorsza może to spowodować, że niektórzy zrezygnują z uczestnictwa w waszy...

Budując swój własny domek z kart

Część pierwsza

22-11-2007 09:34 | | Komentarze: 43
Gracze ścierają się z mnóstwem problemów, wielokrotnie z własnej winy. Na początku myślałem, że taka jest po prostu kolej rzeczy, lecz gdy spojrzałem na to zagadnienie ponownie, doszedłem do wniosku, że wcale nie musi tak być. Istnieje bowiem zestaw przekonań oraz praktyk, które generalnie zamiast p...
Umiejętność: zapchajdziura

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...
Rozważania o dark fantasy

Rozważania o dark fantasy

16-09-2007 19:10 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 71
Jakiś czas temu przeglądając polskie fora natknąłem się na dyskusję dotyczącą dark fantasy. Spostrzegłem, że temat budzi kontrowersje i sprawia wiele problemów. Samo jego zdefiniowanie rodzi wiele nieporozumień. Zupełnie, jakby dyskusje dotyczyły bardzo skomplikowanych spraw teorii literatury a nie...
Moje RPG jest lepsze niż Twoje

Moje RPG jest lepsze niż Twoje

05-09-2007 08:44 | Dhaerow | Komentarze: 37
Tak w skrócie można podsumować większość erpegowych flejmów szalejących na forach internetowych. Samo zjawisko towarzyszy polskiemu środowisku RPG w zasadzie od początku. Zapewne starsi czytelnicy doskonale pamiętają wymiany listów na łamach MiMa, w których warhammerowcy ścierali się z kaceciarzami...

Potrzeba wyjątkowości

Co czyni bohatera?

13-06-2007 17:49 | Gruszczy | Komentarze: 6
W Vampire: the Requiem istnieje wyłącznie 5 głównych Klanów. Zawierają one w sobie różne aspekty, akcentują lub nawet dodają specyficzne elementy składające się na wampira - pochodzenia, zdolności i zwyczaje. Linie krwi pozwalają uformować postać w taki sposób, by kładła nacisk na jeden z aspektów k...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Azjatycka_laleczka

21-01-2007 11:09 | Marta 'fairhaven' Pyrz | Komentarze: 19
Czym jest tożsamość? To trudne pytanie. W powszechnym rozumieniu składa się na nią rasa. Czy aby na pewno? Dla wielu z nas słowa: "jestem biały" liczą się dużo mniej niż "jestem studentem", "jestem dzieckiem bogatych rodziców" czy "jestem Warszawiakiem". Trudności z rasą mają dopiero "kolorowi" - no...

To ja też...

08-12-2006 18:37 | Ewa 'senmara' Markowska | Komentarze: 18
Znacie tego szkodnika sesyjnego? Na pewno. Snuje się za drużyną, nie ma pomysłów, nie wykazuje inicjatywy (bo jeszcze coś mi się stanie, nie jestem głupi). Czasem, jak będzie cicho siedział, uda mu się wymigać z bójki. O swym istnieniu przypomina przy rozdziale łupów i punktów doświadczenia. Średni...

Klimat to my mamy. Umiarkowany kontynentalny.

04-12-2006 22:44 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 62
klimat 1. charakterystyczny dla danego obszaru zespół zjawisk i procesów atmosferycznych 2. nastrój jakiegoś miejsca, środowiska, utworu itp. Słownik języka polskiego PWN Powyższą definicję klimatu możecie z łatwością znaleźć w słowniku języka polskiego. Jednak wbrew przewrotnemu tytułowi, skupię...

Antyautoryzm

18-09-2006 11:18 | Łukasz 'Chavez' Maludy | Komentarze: 58
Chcesz coś napisać? Chodzi Ci po głowie świetna przygoda do DeDeków? A może jakieś opowiadanko do Młotka? O, almanach, powiadasz? Świetnie. Ale wiesz co? Nie pisz. Mówię poważnie. Nie warto. Daj sobie spokój. Czemu tak mówię? Zastanów się chwilkę. Najpierw musisz wpaść na jakiś pomysł. Jak wiadomo,...

Nationbooki - polemika

02-08-2006 22:04 | | Komentarze: 59
"Chwyt «my jako pierwsi przecieramy szlaki» jest ok, ale z zaznaczeniem, iż jako polscy autorzy w polskim wydawnictwie. Kreowanie swojej pracy na prometejskie wykradzenie i podarowanie ognia już nie bardzo..." "Świadome zignorowanie kilkunastu pozycji z kilku systemów obecnych na polskim...

Erpegowe Mity: Klimat, Fabuła i Opowieść

29-06-2006 18:18 | Dhaerow | Komentarze: 96
Klimat, fabuła, opowieść - te trzy magiczne słowa dość często pojawiają się w kontekście gier fabularnych. Również wczoraj miałem okazje usłyszeć je w czasie rozmowy z kumplem. Tak się jednak składa, że po latach prowadzenia są to dla mnie tylko puste frazesy. Tak zwane klimatyczne granie promowane...

Polak potrafi

Czyli krótki poradnik dla tych, którzy nie chcą zarobić na d20

29-08-2005 21:15 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 116
D20 System to w chwili obecnej najpopularniejsza RPG-owa mechanika w Polsce. Dzięki niej grami RPG zainteresowało się multum nowych osób, które do tej pory z tą formą rozrywki miały do czynienia tylko dzięki cRPG-om i innym tego typu namiastkom. W związku z tym faktem, nie-zarabianie na d20 w nasz...