Almanach
Działy:» Co to jest RPG?
» Mistrz Gry
» Gracze
» Projektowanie gier
» Teoria RPG
» PBF
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 153.
Sortuj wg:
Socratic Design, część 6
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Szósta, ostatnia antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie...Dylematy tworzenia map
Jak powstrzymać graczy przed ziewaniem?
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly. Niestety muszę przyznać, że mistrzowałem wczoraj "ziewacza". Moim pierwszorzędnym celem w każdej sesji (bez wyjątku) jest tworzenie dobrej rozrywki, a ziewanie graczy to z całą pewnością znak, że minąłem się z tym celem. Każdy MG miewał kiepskie...Rozwiązanie problemu: Bomba Zegarowa
Jak sobie radzić z przypadkowym deus ex machina
Jednym z najbardziej destruktywnych wydarzeń jakie się zdarza co parę sesji w mojej kampanii jest Bomba Zegarowa. Przeoczona albo źle zinterpretowana zasada, zapomniany fakt lub po prostu zła gra, a po krótkiej chwili wszyscy uświadamiają sobie, że popełniono błąd. Ów błąd ma poważny wpływ na pó...Jak rozwinąć Głos_Nie_Do_Odparcia?
O mówieniu z przepony
Ostatnio nauczyłem się nowego nawyku, który miał zaskakujący i pozytywny wpływ na moje życie: mówienie z przepony. Oddychanie i mówienie przy użyciu przepony da bardziej nieodparty i mocniejszy głos - definitywnie jest to plus, kiedy odgrywamy role - a także doda Wam pewności siebie i większej kontr...Prowadzenie kampanii dla jednego gracza. Część I
Artykuł pochodzi z e-zinu Roleplaying Tips Weekly Jego autorem jest Johnn Four 1. Wypełnij postać życiem Jednym z największych wyzwań kampanii solowych jest ilość wątków, które tworzysz. Spotkania będą krótsze niż te, które występują w kampaniach dla wielu graczy, a w trakcie sesji nie będzie sp...Wprowadzenie do PBF – część II
Praktyczne wskazówki o grze przez forum
Tu zapoznasz się z pierwszą częścią artykułu. 1. Wprowadzenie Witaj w drugiej części artykułu o podstawach sesji forumowych. Pierwszy odcinek poruszał głównie podstawowe zagadnienia z tej tematyki. Tutaj dowiesz się więcej o prowadzeniu własnej rozgrywki. Otrzymasz także garść porad technicznych, p...Jak "zakochiwać" graczy w grach fabularnych?
Spis treści 1. Wprowadzenie 2. Podstawy, czyli gracz i jego emocje 3. Przepis na BNa, czyli obiekt pożądania Dla kobiety Dla mężczyzny Dla obojga 4. Recepta na zakochanie, czyli przebieg procesu Spotkanie i poznanie Sam na sam Zakochanie Właściwe Scenografia Akcja 5. Składniki psujące sm...Wprowadzenie do sesji forumowych (PBF)
Wprowadzenie Niemal każde forum poświęcone grom RPG ma swój własny dział dla sesji forumowych. Niestety, takie rozgrywki są często traktowane po macoszemu, jako gorszy gatunek RPG. Nie pojawiają się żadne artykuły wspierające takie sesje, nie ma pod nie rozpisanych przygód, nie ma poradników. I wre...Socratic Design, część 1
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Pierwsza antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajduj...Socratic Design, część 2
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Druga antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują s...Socratic Design, część 3
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Trzecia antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują...Storytelling a gra z mechaniką
O złotym środku pomiędzy skrajnościami
Większość RPG-owców prędzej czy później dochodzi do refleksji: "Przecież mam wyobraźnię. Po co mi mechanika?". Warto sobie na to pytanie odpowiedzieć. Mechanika ma liczne zalety, a przy tym ogranicza rozgrywkę na zasadzie umowy społecznej. Jej wprowadzenie opierać się musi na porozumieniu wszystkic...Socratic Design, część 4
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Czwarta antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują...Socratic Design, część 5
Tłumaczenie: Michał 'Skryba' Ziętek Piąta antologia tekstów Socratic Design autorstwa Troya Costisicka, poświęcona projektowaniu gier fabularnych. Teksty pochodzą z bloga Socratic Design. Autorem tłumaczenia jest Michał 'Skryba' Ziętek, a ukazało się ono pierwotnie na jego blogu, gdzie znajdują s...Opisy, opisy, opisy
Artykuł inspirowany dyskusją z wątku o analogicznym tytule na Forum Serwisu Poltergeist. Po pierwsze - czym jest opis podczas sesji RPG? Jest obiektywnym, lub subiektywnym (z punktu widzenia postaci), przedstawieniem otoczenia, przedmiotów, zdarzeń, charakteryzacją tła i postaci, także pobocznych...Wstęp do starej szkoły RPG
Graj jak w latach 70.
Wstęp do starej szkoły RPG to tłumaczenie artykułu "A Quick Primer for Old School Gaming" Matta Fincha, autora Swords & Wizardry. Tekst opowiada o specyfice starszego podejścia do gier fabularnych, w którym zasady są jedynie ramą dla opowieści i nie starają się odwzorować każdego szczegółu świata pr...Zew Cthulhu: Dziwne eony
Prehistoryczne przygody z mackami w tle
02-07-2023 01:09 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Mity są wieczne. Mity są przedwieczne. Zarówno w oryginalnych opowiadaniach Lovecrafta, jego przyjaciół i epigonów, jak i w materiałach do rozmaitych edycji Zewu Cthulhu podkreślana jest odwieczność i ponadczasowy charakter bluźnierczej, zakazanej wiedzy skrywanej w plugawych księgach oraz ulotność...
Shadowrun: Każdy inny, wszyscy równi?
Kilka słów o ludziach w Szóstym Świecie
15-01-2023 00:05 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 2
Życie większości współczesnych ludzi w krajach określanych jako wysoko rozwinięte przebiega według pewnego schematu, będącego owocem zdobyczy socjalnych niezliczonych pokoleń.
Ludzie rodzą się (to oczywiste), po osiągnięciu pewnego wieku podlegają obowiązkowi edukacji bądź to w placówkac...
Cthulhu bez macek
Potwory nie tylko Mityczne
02-01-2022 00:18 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 9
Pierwsze wydanie Draculi Brama Stokera ukazało się w roku 1897. Popularność wielokrotnie wznawianej powieści oraz jej kinowe ekranizacje sprawiły, że imię wołoskiego hospodara szybko stało się synonimem wampira, a nieumarli krwiopijcy, posiadający charakterystyczne moce i słabości, weszli do kanonu...
Więcej niż bogactwo
Alternatywne zasady Majętności do siódmej edycji Zewu Cthulhu
03-11-2019 00:25 | AdamWaskiewicz | Komentarze: 3
Mimo że na przestrzeni czasu, począwszy od roku 1983, Zew Cthulhu doczekał się kilku edycji, to przez długie lata zasłużenie cieszył się opinią systemu skutecznie opierającego się wszelkim modom (choć także doczekał się konwersji na mechanikę d20), a modyfikacje pojawiające się w kolejnych odsłonach...
Wilk w RPG
29-12-2012 01:15 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 17
Po co to wszystko?
Inspiracja przyrodą w grze fabularnej może stanowić powiew świeżości, wprowadzając ciekawe wątki. Poza tym – warto dzielić się wiedzą. Nie mam jednak ambicji napisania popularnonaukowego artykułu – kto chce, znajdzie rzetelny opis wilka w książkach przyrodniczołowieck...
Tworzenie mutanta do Neuroshimy
09-03-2012 01:11 | Paweł Sebastian 'Aesandill' Bogdaszewski | Komentarze: 4
Zapraszamy do lektury tekstu Tworzenie mutanta będącego rozwinięciem części neuroshimowego scenariusza Zabij mutanta, wyróżnionego w konkursie Quentin w roku 2009.
Jest to szablon tworzenia mutantów, uwzględniający nowe pochodzenia, profesje, sprzęt (cyborgizacje), choroby (przypadłości) oraz, ocz...
Druidzi
Nowe spojrzenie na kapłanów Dawnej Wiary w WFRP
21-02-2014 20:25 | amenarhi | Komentarze: 14
Słowo "druid" zazwyczaj kojarzy nam się z mądrym, dobrotliwym, ale i lekko zbzikowanym dziaduniem o długiej, siwej brodzie. Niektórym do głowy przyjdzie także drewniany kostur lub kocioł z magicznym wywarem. Większość jednak pomyśli o spokojnym staruszku, żyjącym w zgodzie z natu...
Więcej niż +1
O przedmiotach magicznych w światach fantasy nie tylko dla prowadzących
04-10-2014 01:57 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 5
Podczas spisywania podręcznika do Wiatyku przez długi czas unikałem włączania do niego magicznych przedmiotów. Dostrzegłem w końcu, że chcę je wprowadzać na sesjach. Chcę tworzyć legendy o niezniszczalnych tarczach. Chcę graczom zaoferować zakup samonapełniającego się kielicha. Chcę w moim świe...
Tworzenie przyjemnej postaci do gry fabularnej
Almanach dla graczy o tworzeniu postaci do gry
20-11-2014 21:03 | Maciej 'Aure_Canis' Gajzlerowicz | Komentarze: 7
Moje doświadczenia z grami fabularnymi są związane z – rozumianym jak najbardziej dosłownie – dojrzewaniem. Zaczynałem grać mając trzynaście lat (a więc, uf, 12 lat temu). Z początku zakładałem, że udana sesja zależy od prowadzącego, zaś postać po prostu ma rosnąć w statystykach. Dopiero...
Baniak Baniaka #14
Z lekką nutką konfuzji
03-07-2014 23:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 11
W #14 odsłonie vloga przedstawiono pomysły na obudzenie graczy poprzez wprowadzenie zamieszania i zakłopotania. Zapoznajcie się z kilkoma trikami dla Mistrzów Gry, które mogą bardzo skutecznie uatrakcyjnić nudną sesję RPG.
Baniak Baniaka #19
Jak wprowadzić miłość i związki do sesji RPG
28-08-2014 16:01 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 5
Mistrz Gry wstydzi się odegrać partnerkę dla postaci kumpla? On prowadzi Bohatera Niezależnego, a jej bohaterka ma się w nim zakochać? Czy jest sens wprowadzać związki i zauroczenia w przygodach? Sami odpowiecie sobie na te pytania po obejrzeniu 19. odcinka serii Baniak Baniaka.
Baniak Baniaka #13
Wstęp do sesji grozy
07-05-2014 23:41 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Strach, to rzecz ludzka, a odwaga krasnoludzka! Co zatem zrobić, by nasi gracze naprawdę poczuli dreszcz podczas waszych sesji? Baniak wprowadza widzów w sesję grozy kilkoma poradami dla początkujących Mistrzów Gry.
Baniak Baniaka #03: Jak zrobić list, cz. 2
Czyli handout musi jakoś wyglądać
23-10-2013 10:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Tym razem bierzemy na warsztat papier i nie tylko. Poza samym postarzeniem kartki porządny handout powinien zawierać kilka innych elementów, o których mowa w trzecim odcinku Baniaku Baniaka.
Z następnej odsłony dowiecie się o tym, jak zatrzymać graczy przy wręczonym liście o wiele dłużej niż tylko...
Baniak Baniaka #12
Mistrzu, nie wykorzystuj graczy
25-04-2014 19:04 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Czasem warto porozmawiać o RPG na poważnie. Szczególnie, gdy nie tak dawno pewna gazeta napisała poważnie, że w grach fabularnych dochodzi do gwałtów. Odcinek stara się odpowiedzieć na zarzuty, a przy okazji powiedzieć, czego MG nie powinien robić na sesjach.
Baniak Baniaka #10: Jak zabłysnąć na sesji
Mała dawka chemii na sesję RPG
30-01-2014 10:52 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 4
Odrobina błysku, ognia i tajemnicy. Ubranie bardzo prostego eksperymentu chemicznego w fabularne szaty pozwoli wprowadzić na sesję nietypowy handout.
Mowa o przeniesieniu magii do świata rzeczywistego. A jak to zrobić, dowiecie się z dziesiątego odcinka Baniaku Baniaka, który kończy pierwszą serię...
Baniak Baniaka #05: Złych chłopców nie kręci herbata
13-11-2013 10:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Graliście kiedyś postaciami nie do zdarcia, nie do zagięcia i nie do złamania? Pomyślcie o postrzeganiu dobra oczami mega-twardziela, wielkiego indywidualisty i hardkorowego egoisty. W dodatku bohatera Waszych sesji RPG.
W tym odcinku Baniaku Baniaka przedstawiony został pomysł zagrania antybohater...
Baniak Baniaka #02: Jak zrobić list, cz. 1
16-10-2013 10:24 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 3
Drugi odcinek kanału Baniak Baniaka. Tym razem przedstawiam poradnik dotyczący robienia handoutów na sesję RPG. Został podzielony na trzy części. Pierwsza zajmuje się treścią takiego listu.
Kanał jest kierowany do młodych Mistrzów Gry, ale może doświadczeni erpegowcy też coś tu dla siebie znajdą. M...
Baniak Baniaka #11
Czy zabijać Bohaterów Graczy?
14-04-2014 22:50 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 8
Tym pytaniem rozpoczyna się drugi sezon serii Baniak Baniaka. Czy warto podążyć za rzutem kostki, czy jednak zdać się na własny osąd sytuacji? Jak poradzić sobie z reakcją gracza na śmierć jego postaci? Zachęcamy do oglądania!
Baniak Baniaka #20
Jak prowadzić bitwy w RPG
17-09-2014 09:05 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Wielkie bitwy to zmora Mistrzów Gry. Wielu prowadzących unika ich jak ognia. Można postawić pytanie: dlaczego? Z obawy przed porażką czy też tremą związaną z tak trudnym wyzwaniem? Jakie by nie były przyczyny, ten element gier fabularnych może sprawiać trudności, szczególnie świeżo up...
Baniak Baniaka #06: Nie mam czasu mistrzować
Jak się ogarnąć na sesję, gdy na co dzień praca
29-11-2013 09:54 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 10
Odcinek oparty na sugestii widza, który prosił o rady dotyczące organizacji harmonogramu na cotygodniowe sesje.
Co zrobić, gdy naprawdę nie mamy czasu, a sesja jest tuż, tuż? A jeśli brakuje nam go na przygotowanie tego, co chcemy? Kilka porad dla tych, którzy wiecznie nie mogą się zebrać. Miłego o...
Baniak Baniaka #07: Jak Mistrz Gry graczowi...
Świąteczne wydanie vloga o erpegach
25-12-2013 20:20 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Świąteczny odcinek Baniaku Baniaka już jest w sieci. Temat poruszany tym razem to relacje między graczami a Mistrzami Gry. Ponadto w tej części cyklu można poznać zwycięzców dwóch konkursów z poprzednich wydań.
Baniak Baniaka #08: Podróż bohaterów
Jak zacząć tworzenie przygody
07-01-2014 20:06 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 0
Ósmy odcinek serii Baniak Baniaka kierowany jest do Mistrzów Gry mających trudności z pisaniem przygód. Omówione w nim narzędzie z pewnością pomoże im postawić pierwszy krok w tej trudnej sztuce. Miłego oglądania.
Baniak Baniaka #09: O RPG tym razem na poważnie...
Czy gry fabularne mają walory pedagogiczne?
19-01-2014 10:59 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Gry fabularne jako element edukacji i wychowania - czy to w ogóle możliwe? A co z tym ponoć destrukcyjnym wpływem erpegów na ludzką psychikę, o którym tak wiele się mówi?
W dziewiątym odcinku Baniaku Baniaka znajdziecie kilka odpowiedzi na te i inne pytania. Został nagrany dla każdego rodzica zasta...
Baniak Baniaka #04: Jak zrobić list, cz. 3
Ostatnia część poradnika o tworzeniu listów
04-11-2013 08:33 | Michał 'Baniak' Bańka | Komentarze: 1
Poradnik o handoutach z kanału Baniak Baniaka doczekał się ostatniej części.
Dowiecie się z niej jak zatrzymać graczy na dłużej przy danym liście. Aby poznać różne sposoby, które autor ma w zanadrzu, musicie obejrzeć odcinek. Miłego oglądania!