» Recenzje » Wszystkie » Achtung! Cthulhu: Interface 19.40

Achtung! Cthulhu: Interface 19.40


wersja do druku

Nazistowskie cyber-zombie... z mackami!

Autor: Redakcja: Tomasz 'earl' Koziełło

Achtung! Cthulhu: Interface 19.40
Choć wiele, jeśli nie większość, ukazujących się gier fabularnych da się łatwo zaszeregować do konkretnego gatunku czy konwencji, to sporo łączy elementy różnych gatunków, lub wręcz wymyka się łatwemu zaszufladkowaniu, a ich autorzy (i recenzenci) nierzadko uciekają się do wymyślania dla nich zupełnie nowych kategorii.

Jednym z lepiej przyjętych erpegów stanowiących przykład takiego połączenia, jest Achtung! Cthulhu, mieszający lovecraftowską grozę z historycznymi realiami II Wojny Światowej i pulpowym sztafażem opowieści przygodowych. Jego twórcy zdecydowali się jednak w pewnym momencie pójść jeszcze o krok dalej i dodać do tego koktajlu nowe smaki, dokonując crossoverów z innymi settingami, wnosząc do mieszanki elementy s-f (Dust) i historii o super-bohaterach (Godlike).

Pierwszym z zaplanowanych podręczników łączących achtungowe realia z innym settingiem jest wydany na początku 2015 roku Interface 19.40, mieszający Achtung! Cthulhu z cyberpunkowym Interface 2.0, opublikowanym nakładem firmy Gun Metal Games. Starsza edycja tego ostatniego, Interface Zero, znana jest także polskim graczom. Ten wybór wypada pochwalić z jednego prostego powodu – zarówno setting wydawnictwa Modiphius jak i Interface 2.0 wykorzystują mechanikę Savage Worlds, co wydatnie powinno ułatwić połączenie pochodzących z nich elementów. W przypadku Godlike i Dust Adventures, opartych na zupełnie innych zasadach, osiągnięcie mechanicznej kompatybilności może wymagać sporo wysiłku.

W wersji elektronicznej Interface 19.40 to plik utrzymany w stylistyce charakterystycznej dla produktów z linii wydawniczej – całość stylizowana jest na dokument z lat czterdziestych, tekstowi towarzyszą wstawki udające odręczne notatki czy dopięte spinaczami fiszki, a obok grafik znajdziemy autentyczne zdjęcia z epoki. Co trzeba pochwalić za spójność, ale równocześnie musi budzić zdumienie, jako że tym razem podręcznik ma udawać materiał opracowany przez badacza z lat 90. dwudziestego pierwszego wieku – dopiski kanonicznych Bohaterów Niezależnych znanych z dodatków pochodzących z czasów o półtora wieku wcześniejszych słabo współgrają z tekstem, nie mówiąc już o samej stylistyce podręcznika. Nowością, doskonale wpasowującą się z kolei w cyberpunkowe klimaty, są komentarze użytkowników futurystycznej Sieci, przeglądających te materiały, zebrane i udostępnione przez tajemniczego badacza ukrywającego się pod nickiem Sane_Prophet. Sam podręcznik dostajemy, jak zwykle, także w wersji przyjaznej drukarkom, a oprócz niego w  skład zestawu wchodzą również mapy i gotowe postacie, które można wykorzystać przy rozgrywaniu zamieszczonej w dodatku przygody.

Treść podręcznika podzielona jest bowiem na dwie zasadnicze części. Pierwsza z nich, Złewolucja (Evilution) przynosi tak informacje fabularne jak i mechaniczne zasady, zaś druga, Cienie jutra (Shadows of Tomorrow) to scenariusz przygody wykorzystującej je w praktyce i łączącej wojenne realia z Mityczną grozą i futurystycznymi, cyberpunkowymi elementami.

Przybliżając pierwszą z nich nie ma większego sensu zagłębiać się szczegółowo w treść każdego z tworzących ją rozdziałów – tym bardziej, że na zaledwie sześćdziesiąt stron składa się ich aż dwanaście, niektóre o objętości zaledwie jednej lub dwóch stronic. Można jednak najogólniej pogrupować je w dwie kategorie – poświęcone elementom fabularnym i rozbudowujące obraz settingu oraz przynoszące nowe zasady czy adaptujące reguły z Interface 2.0 na potrzeby silnika BRP, wykorzystywanego w szóstej edycji Zewu Cthulhu.

Fragmenty fabularne, muszę przyznać, czyta się całkiem przyjemnie. Widać, że ich autorzy w znacznie mniejszym stopniu niż w innych achtungowych podręcznikach (jak dodatki opisujące poszczególne teatry wojennego dramatu) musieli dbać o zgodność z historycznymi realiami i mogli bardziej popuścić wodze fantazji. Owszem, nie zabrakło naturalnych wręcz odniesień do realnych postaci, organizacji i wydarzeń, ale ani przez chwilę nie miałem wrażenia, jakby autorzy serwowali mi historyczne repetytorium, albo – co gorsza – rażąco rozmijali się z faktami (co wcześniej, niestety, zdarzało się). Dostajemy zaskakująco obszerny, jak na tak ograniczoną objętość, przegląd tematów – od wojennych badań nad cybernetycznymi implantami, prowadzonych przede wszystkim przez nazistowskich naukowców, przez wojnę wywiadów, próby wykorzystania w globalnym konflikcie nadprzyrodzonych sił i jednostek dysponujących rzekomo nadludzkimi mocami, po wpływ Mitycznych bóstw i kultów na rzeczywistość roku 2090. Siłą rzeczy niektóre kwestie musiały zostać potraktowane dość pobieżnie, ale mam wrażenie, że twórcy podręcznika nie pominęli żadnego z istotnych tematów.

Nie sposób w trakcie lektury nie dostrzec specyficznej asymetrii, będącej chyba najbardziej ewidentną cechą pierwszej części podręcznika. Otóż fabularne jej elementy zdecydowanie bardziej przydatne będą osobom korzystającym z mechaniki Savage Worlds, zwłaszcza jeśli do Achtung! Cthulhu przeszły z Interface 2.0. Spora część odniesień do Mitycznych elementów przybliżonych w rozdziałach składających się na tę część podręcznika odbiorcom zapoznanym z Zewem Cthulhu będzie bowiem doskonale znana – oni za to w znacznie większym stopniu skorzystają z mechanicznych zasad konwertujących na silnik BRP takie elementy jak cyborgizacje. Trzeba jednak dodać, że i korzystając z mechaniki Savage Worlds nie da się uciec od pewnych modyfikacji istniejących w Interface 2.0 reguł – w końcu w latach 40. ubiegłego stulecia cybernetyczne wszczepy nie są ani tak powszechne, ani równie niezawodne, co półtora wieku później, a korzystanie przy ich tworzeniu z bluźnierczych, nieludzkich źródeł wiedzy, niesie ze sobą dodatkowe konsekwencje.

Drugą część podręcznika pozwolę sobie przybliżyć jeszcze bardziej pobieżnie, by nie psuć zabawy tym spośród czytelników, którzy mieliby możliwość zagrania w zamieszczoną w niej przygodę.

Otwarcie scenariusza zależne jest od tego, czy postacie będą miały być do niego wprowadzone z realiów II Wojny Światowej, czy – nie tak znowu odległej – przyszłości. Choć obie opcje dają kilka alternatywnych zahaczek, domyślnym zawiązaniem akcji dla bohaterów z połowy ubiegłego wieku będzie misja infiltracji ukrytego wśród bawarskich lasów klasztoru, w którym nazistowscy naukowcy prowadzą badania nad nową super-bronią, mającą w założeniu ostatecznie przechylić szalę zwycięstwa na stronę Rzeszy, podczas gdy ich koledzy z końca XXI wieku będą brać udział w testowaniu nowej gry VR, osadzonej w czasie dawno minionego konfliktu.

Mimo iż wypada pochwalić autorów przygody za umożliwienie także opcji gry mieszanymi grupami, w których część postaci będzie się wywodzić z jednej epoki, a część z innej, to osobiście nie jestem przekonany do podobnego rozwiązania – mam jednak świadomość, że przynajmniej dla niektórych graczy i Mistrzów Gry może być ono atrakcyjne.

Niezależnie od tego, w jaki sposób rozpocznie się przygoda, dalszy jej przebieg w znacznej mierze nie jest ściśle określonym ciągiem wydarzeń, lecz ma otwartą (lub raczej półotwartą) strukturę, dając graczom spore pole manewru. Opisano lokacje, w których rozgrywa się akcja scenariusza, występujących w nim Bohaterów Niezależnych i kilka kluczowych dla fabuły zdarzeń, ale gracze i Mistrzowie Gry ceniący sobie elastyczność, na pewno będą zadowoleni z podejścia, jakie przy tworzeniu tej przygody przyjęli jej autorzy.

Nie wchodząc w szczegóły, muszę także pochwalić ich za ciekawe użycie w niej Mitycznych elementów – w sumie nie ma ich tak znowu wiele, za to wszystkie wykorzystane są bez absurdalnej nachalności, która była poważną wadą The Three Kings. Z drugiej strony, mając w pamięci Kontamination, gdzie były one wyłącznie łatwą do usunięcia dekoracją, ich mocniejsze zakorzenienie w fabule scenariusza policzyłbym Cieniom jutra na plus – w crossoverze charakterystyczne elementy wykorzystywanych settingów powinny być wyraźnie podkreślone.

Mam natomiast niewielkie zastrzeżenia do wyzwań, jakie autorzy stawiają w scenariuszu przed bohaterami graczy – ich przeciwnicy będą liczniejsi, znacznie lepiej wyposażeni i – w najlepszym przypadku – nieznacznie tylko mniej kompetentni od postaci, a niejednokrotnie zdarzy się trafić na wrogów przewyższających bohaterów potęgą. Teoretycznie twórcy przygody zakładają, że gracze stawiać będą na ukradkowe działania, a nie frontalne szarże, ale bardzo łatwo może dojść do sytuacji, w której walka okaże się nieunikniona. Na szczęście nawet pojmane postacie nie tracą możliwości kontynuowania udziału w przygodzie – dobrze, że autorzy uwzględnili taką ewentualność, nawet jeśli dla części odbiorców może być ona mocno naciągana. Zwłaszcza, jeżeli chodzi o bohaterów z przyszłości, których broń, wyposażenie i (przede wszystkim!) cybernetyczne wszczepy z miejsca powinni czynić jeńców traktowanych ze szczególną czujnością. Nie pierwszy jednak raz jakkolwiek rozumiany realizm musiał ustąpić miejsca grywalności.

Ogólnie przygodę wchodzącą w skład podręcznika oceniam dobrze – oprócz sporej dawki krycia się i nieuchronnej walki znajdzie się w niej miejsce także na interakcje społeczne, rozwiązywanie zagadek i poznawanie tajemnic, których ludzkość powinna pozostać nieświadoma. Ciekawie wygląda finał scenariusza, w którym oprócz połączenia elementów drugowojennych i cyberpunkowej przyszłości znalazły się również odniesienia do nadchodzącego settingu Mon Dieu! Cthulhu, przenoszącego Mityczną grozę w czasy wojen napoleońskich.

W porównaniu z nią część dodatku przynosząca nowe zasady i fabularne tło crossoveru wypada moim zdaniem zdecydowanie słabiej, niezależnie od tego, że czyta się ją naprawdę przyjemnie. W sytuacji, gdy do jej pełnego wykorzystania wymagane jest de facto posiadanie zarówno podstawowych settingowych podręczników do Achtung! Cthulhu jak i Interface 2.0, spora część z zamieszczonych w niej materiałów nie będzie niczym innym jak powtórzeniem informacji doskonale już czytelnikowi znanych, zaś naprawdę nowych nie jest na tyle dużo, by mogły one znacząco podnieść ocenę tych fragmentów podręcznika – choć na pewno osoby korzystające na achtungowych sesjach z wersji opartej o reguły Zewu Cthulhu docenią mechaniczną konwersję części futurystycznych elementów (jak wszczepy i narkotyki) na reguły leciwego systemu Chaosium. Te osoby mogą z czystym sumieniem podnieść końcową ocenę dodatku przynajmniej o jedno oczko.

Jednak nawet dla nich, jak sądzę, nie będzie on przedstawiał dostatecznego potencjału, by oprzeć na nim choćby krótkie kampanie. To główny zarzut, jaki postawiłbym recenzowanej pozycji – mimo że lovecraftowskie Mity są na tyle nośnym tematem, że z powodzeniem można je wykorzystywać w naprawdę bardzo zróżnicowanych realiach (czego najlepszym przykładem może być choćby futurystyczny CthulhuTech), to nie jestem przekonany, czy każda próba przeniesienia ich poza kanoniczne międzywojenne dwudziestolecie, nawet niekoniecznie w tak zaskakującym miksie, jaki zaserwowało nam wydawnictwo Modiphius, łączącym z nimi II Wojnę Światową, dystopijną cyberpunkową przyszłość i podróże w czasie, faktycznie wymaga odrębnego zestawu reguł i całego dodatku. Wydane przez Chaosium zbiory przygód Strange Aeons i Strange Aeons II pokazują, że doskonale można się bez tego obejść, zamiast rozbudowanego tła i mechanicznych nowinek koncentrując się na opowiadaniu historii daleko odchodzących od realiów, w jakich swoje teksty umieszczał Samotnik z Providence.

 

Dziękujemy wydawnictwu Modiphius za udostępnienie podręcznika do recenzji.

7.0
Ocena recenzenta
7
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Achtung! Cthulhu: Interface 19.40
Linia wydawnicza: Achtung! Cthulhu, Call of Cthulhu, Savage Worlds
Autorzy: Dave Blewer, Lynne Hardy, Jason Brick, Josh Vogt
Okładka: miękka
Ilustracje: Emilien Francois, Sam Manley, Michal E Cross
Wydawca oryginału: Modiphius
Data wydania oryginału: 30 stycznia 2015
Miejsce wydania oryginału: Anglia
Liczba stron: 113
Oprawa: miękka
Format: A4
ISBN-13: 978-1-910132-10-4
Numer katalogowy: MUH050027AC
Cena: 14,99 USD (pdf)



Czytaj również

Achtung! Cthulhu: Guide to the Eastern Front
Chwała płonącym iskrom!
- recenzja
Achtung! Cthulhu: Kontamination
Zaraźliwe szaleństwo
- recenzja
Achtung! Cthulhu: Terrors of the Secret War
Bogowie na wojnie
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.