» Recenzje » The Others - przegląd dodatków

The Others - przegląd dodatków


wersja do druku

Zazdrość i Nieczystość kontra Drużyna Beta

Autor: Redakcja: Camillo, Marcin 'Karriari' Martyniuk
Ilustracje: Balint 'balint' Lengyel

The Others - przegląd dodatków
Termin "dodatek" już jakiś czas temu stał się serdecznym przyjacielem pojęcia "gra planszowa". Suplementy nie są jednak niczym złym, o ile tylko stanowią wartość dodaną względem edycji podstawowej, urozmaicając zabawę i zapewniając nowe wrażenia. Sprawdziliśmy zatem, jak prezentują się trzy dodatki do The Others.

W przypadku The Others rozszerzenia były elementem oczywistym od samego początku. W końcu gra traktuje o siedmiu grzechach głównych, a w edycji podstawowej znalazło się miejsce na zaledwie dwa z nich. Teraz horda wrogów ludzkości została wzbogacona o kolejny duet: oto na planszy zawitały Zazdrość i Nieczystość! Dla równowagi również jednostka FAITH otrzymała wsparcie reprezentowane przez Drużynę Beta, nowych śmiałków przygotowanych do zwalczania piekielnych istot. Niestety, wraz z drużyną do walki włączyły się kolejni słudzy grzechów.

Rzućmy okiem na zestaw Zazdrości. Wewnątrz niewielkiego pudełka nabywcy znajdą dobrze zabezpieczone figurki awatara, manipulatora oraz abominacji wraz z dedykowaną planszetką, kartami oraz kośćmi. Paradoksalnie ten ostatni element bardzo ucieszy fanów The Others, słusznie narzekających na skandalicznie małą liczbę kości dodanych do zestawu startowego.

Od strony jakości wykonania zarówno Zazdrość, jak i oba pozostałe rozszerzenia niczym nie odbiegają od podstawki. Figurki zostały przyzwoicie wykonane, natomiast słowa uznania należą się ich projektantom za fantazję w opracowaniu wyglądu potworów. Jest strasznie, jest makabrycznie, jest tak jak być powinno. 

Kilka słów o zdolności Zazdrości. Łatwym do przewidzenia było to, że ten akurat grzech będzie bazował na relacjach międzyludzkich – jeśli tylko możemy nazwać umownie zespół FAITH mianem ludzi. I rzeczywiście, zdolność tego awatara stanowi, że bohater pozyskujący Ulepszenie albo musi otrzymać jedno obrażenie, albo pozostali bohaterowie otrzymują jedno zepsucie. Jest to bardzo przykra zasada, znacznie ograniczająca chęć nabrania ekwipunku po same uszy. Z drugiej strony pokonać wrogów za pomocą samych pięści i szczęścia w kościach jest niezwykle ciężko, należy więc tak skutecznie zarządzać ekipą, aby i wyposażyć ją, i samemu nie stoczyć się w otchłań otwartą przez Zazdrość.

Również wiele kart grzechu zasadza się na interakcji między bohaterami, co dodatkowo podkreśla klimat roztaczany przez tego właśnie potwora. Podsumowując, jest to ciekawe rozszerzenie, podnoszące poziom trudności, zwłaszcza w rozgrywce przeciwko niedoświadczonym graczom.

Na Nieczystość składa się dokładnie ten sam komplet elementów (oczywiście figurki i zdolności są nowe) jak w przypadku Zazdrości, jednak zdolność tego awatara nie jest tak potężna. Nieczystość również wpływa bezpośrednio na FAITH, ale czyni to w inny sposób. Bohaterowie przestają działać jako zespół, zamieniając się w samotnych łowców. W innym przypadku, jeśli tylko dwóch lub więcej bohaterów spotka się na jednym polu, wówczas wszyscy otrzymują po jednej ranie.Oczywiście, zdolność ta utrudnia realizację zadania, jakim jest pokonanie potworów, ale nie czyni zadania aż tak trudnym jak w przypadku Zazdrości.

Również karty tego grzechu nie wzbudzają tak wielkich emocji. Oczywiście, potrafią przeszkodzić albo nawet przyczynić się do zgonu herosa; wykorzystują również zdolność Nieczystości, ale jednak nie są aż tak przerażające jak w przypadku Zazdrości.

Szczęśliwie ekipa FAITH również uzyskała wsparcie w postaci pięciu nowych śmiałków: dowódcy, dwóch osiłków, fixera oraz strzelca. Nie zapomniano również o dodatkowym ekwipunku. W sumie daje to możliwość dopasowania drużyny do własnych potrzeb, bieżącej taktyki oraz umiejętności grzechu, z którym przyjdzie się graczom mierzyć. I to sprawia, że dla fanów produkcji Drużyna Beta jest rozszerzeniem obowiązkowym.

Zresztą Drużyna Beta to nie tylko nowi bohaterowie oraz dwanaście kart Ulepszeń. W tym średniej wielkości pudełku nabywcy znajdą pięć płytek miasta, atlas map, kolejne trzy kości (tym razem bohaterów), dwie plansze akolitów oraz dwunastu nowych akolitów podzielonych na dwa rodzaje. Elementów jest więc sporo, a jedyny powód do narzekania to figurki bohaterów. Podobnie jak w The Others, grzechy oraz ich sługusi prezentują się lepiej niż ekipa FAITH.

Nowe kafelki lokacji oraz atlas map to wartość sama w sobie nie do przecenienia. Aż siedem nowych scenariuszy zdecydowanie poszerza wachlarz dostępnych wariantów. Do gustu może przypaść również to, iż większość z nich została zaprojektowana nie na planie kwadratu i prostokąta, co zdecydowanie utrudnia przemierzanie ulic i zaułków.

Lubicie ogień? W tej grze straż pożarna składa się z ekspertów od jego... podkładania. Tak, tak, ci chłopcy nie tylko chętnie przyłączają się do prowadzonej wręcz walki, ale i zostawiają po sobie żeton ognia. W zasadzie czego chcieć więcej?

Z kolei upiorni policjanci świetnie wspomagają nowe grzechy, zwłaszcza Zazdrość. Ich zdolność pozwala zadawać samotnym bohaterom obrażenia za sam fakt walki w zwarciu. To kolejna interesująca alternatywa dla gracza dowodzącego potworami. 

Podsumowując Drużynę Beta wypada napisać, że dla fanów The Others jest to rozszerzenie obowiązkowe. W jednym pudełku gracze otrzymują nie tylko nowych bohaterów, ale i akolitów oraz nowe mapy. Każda z tych opcji w trakcie zabawy wypada doskonale, oferując mnóstwo dobrej zabawy.

Zresztą średnia wszystkich dodatków stoi na bardzo zadowalającym poziomie. Drużyna Beta oraz Zazdrość sprawdzają się w trakcie zabawy wybornie i tylko Nieczystość pozostaje nieco w tyle. Póki co cieszy, że autorowi gry nie brakuje inwencji, bo jakby nie patrzeć przed graczami jeszcze trzy grzechy. Jeśli tendencja zostanie zachowana, wówczas pozostaje jedynie czekać na nowe misje i interesujące potyczki między FAITH a grzechami.

8.0
Ocena recenzenta
8.5
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 1

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: The Others
Typ gry: przygodowa
Projektant: Eric M. Lang
Wydawca oryginału: Cool Mini Or Not
Data wydania oryginału: 2016
Wydawca polski: Portal Games
Data wydania polskiego: 2017
Liczba graczy: od 2 do 5
Wiek graczy: od 14 lat
Czas rozgrywki: 90 minut
Cena: 399,95 zł



Czytaj również

The Others
Ci inni
- recenzja
The Godfather: Imperium Corleone
A jak na tym skorzysta moja rodzina?
- recenzja
Blood Rage
Po złoto, kobiety i chwałę!
- recenzja
Morze Chmur
Rum, skarby i piraci
- recenzja
Pasikonik i Mrówka
Owady i spółka
- recenzja

Komentarze


Henryk Tur
   
Ocena:
0

Gra jak gra, ale figurki pierwsza klasa!!!

29-10-2017 09:53

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.