» Recenzje » Tajemnicze Domostwo

Tajemnicze Domostwo


wersja do druku

Historia makabrycznej zbrodni

Autor: Adam 'Rockas' Sowiński
Redakcja: TheProdigy, Agrafka, Fleschu, PowerMilk, BeeRee
Ilustracje: Adam 'Rockas' Sowiński

Tajemnicze Domostwo
Ogromna posiadłość, w której niegdyś życie tętniło radością, szczęściem i spokojem. Dziś - zatrważające domostwo nawiedzone przez ducha, który straszy każdego, kto tylko odważy się przekroczyć progi budynku. Zdesperowani mieszkańcy nie mogą zaznać spokoju i decydują się wezwać prywatnych detektywów, którzy rozwiążą tajemniczą zagadkę sprzed lat i uwolnią dom od panującego w nim horroru. Czy zostaniesz jednym z nich i podejmiesz się wyzwania? A może wcielisz się w rolę ducha i naprowadzisz śledczych na właściwy trop? Zapraszam do Tajemniczego Domostwa.

 

Tajemnicze Domostwo to towarzyska gra kooperacyjna przeznaczona dla 2 do 7 graczy. W jej trakcie jedna osoba wciela się w rolę ducha mężczyzny niesłusznie skazanego za zabójstwo, natomiast reszta przyjmuje rolę śledczych, których wspólnym zadaniem jest rozwiązanie zagadki i wskazanie prawdziwego mordercy. Tylko w ten sposób odeślą widmo i uwolnią dom od nieszczęść. Aby im się to udało, upiór każdej nocy będzie zsyłał na graczy tajemnicze sny, z których to gracze będą musieli rozszyfrować intencje ducha. Całe śledztwo musi zakończyć się w ciągu 7 dni.

Co kryje stara posiadłość?

W dużym pudełku standardowego formatu znajdziemy przede wszystkim całe mnóstwo przepięknie zilustrowanych kart. Wśród nich karty Snów, Przedmiotów i Lokacji oraz  Postaci. Podzielono je na dwa zestawy: dla ducha oraz śledczych. Każdy zestaw zawiera identyczne karty, różniące się jedynie rewersem. Poza tym w pudle znajdują się również specjalne plansze graczy, na których będziemy zaznaczać nasz postęp w grze, oraz planszę kalendarza służącą do zaznaczania kolejnych dni śledztwa. Egzemplarz uzupełnia kilkanaście drewnianych pionów oraz kilka żetonów. Instrukcja została bardzo dobrze rozpisana, a liczne zawarte w niej przykłady bez problemu pomogą nam od razu zasiąść do zabawy. Jedynie jej format jest nieporęczny, ale to szczegół. Całość została wykonana na bardzo wysokim poziomie. Karty są wytrzymałe, a plansze oraz żetony wykonane z bardzo dobrej jakości, grubej tektury. Również od strony graficznej gra prezentuje się rewelacyjnie. Ilustracje w grze są imponujące i robią duże wrażenie.

Sny są twoją zagadką.

Przygotowanie do gry rozpoczynamy od wyboru gracza, który wcieli się w rolę ducha. Jego zadaniem jest naprowadzanie śledczych na właściwy trop, a konkretnie przekazywanie wskazówek w formie kart. Kiedy już podjęliśmy wspólnie decyzję musimy jeszcze przygotować odpowiednią liczbę kart przedmiotów, miejsc oraz postaci, zależną od liczby graczy i wybranego poziomu trudności. Wylosowane karty wykładamy na stół, tak, aby każdy miał do nich swobodny dostęp. Następnie identyczny zestaw dobiera gracz-duch i spośród nich tworzy dla każdego śledczego zestaw składający się z jednej karty każdego rodzaju. W ten sposób tworzy on kombinacje - kto z mieszkańców był w domostwie, gdzie przebywał i czym się posługiwał. Co ważne zestawy te nie są jawne dla pozostałych graczy. Za pomocą drewnianego znacznika czasu zaznaczymy pierwszy dzień na planszy kalendarza, a każdy ze śledczych otrzymuje planszę gracza oraz pionek w wybranym kolorze. Po tym wszystkim możemy już przejść do rozgrywki.

Śledztwo czas zacząć

Cała rozgrywka jest bardzo prosta i dzieli się na dwa główne etapy:

  • Rekonstrukcję Wydarzeń
  • Ujawnienie Prawdziwego Sprawcy

Podczas Rekonstrukcji Wydarzeń śledczy muszą prawidłowo wskazać przygotowane wcześniej przez ducha wszystkie karty ze swojego zestawu. Na początku gracze starają się odgadnąć narzędzie zbrodni. Po tym jak ktoś ustali przedmiot, będzie musiał odkryć miejsce zbrodni, a na końcu postać zamieszaną w morderstwo.

Na początku duch dobiera na rękę 6 kart Snów. Następnie po chwili namysłu przekazuje on każdemu graczowi co najmniej jedną taką kartę, która według niego kojarzy się z narzędziem zbrodni, które wcześniej przyporządkował danemu śledczemu. Teraz gracze analizują wspólnie otrzymane karty i wymieniają się swoimi spostrzeżeniami z wyjątkiem ducha, który do końca gry musi zachować milczenie, a jedynym sposobem na porozumiewanie się ze śledczymi są właśnie przekazywane karty Snów.

Następnie gracze zaznaczają za pomocą swoich pionów przedmiot, który według niego upiór próbuje mu wskazać, a ten ocenia czy wybór był trafny czy też błędny. Jeśli któryś z graczy prawidłowo wskazał przedmiot, przechodzi on do dalszego etapu swojego śledztwa i w identyczny sposób będzie starał się teraz odgadnąć miejsce zbrodni, a następnie postać. Jeśli natomiast wybór był błędny, to w następnej turze ponownie będzie musiał wskazać przedmiot, jednak otrzyma on kolejne karty od ducha co powinno zawęzić nieco pole wyboru i w konsekwencji go ułatwić. Po tym dzień śledztwa dobiega końca, więc znacznik czasu przesuwamy na kolejny dzień w kalendarzu i w identyczny sposób rozgrywamy kolejną turę. Kiedy wszyscy śledczy odgadną już wszystkie karty ze swoich zestawów, wskazując prawidłowo postać zamieszaną w zabójstwo mogą oni przejść do finalnego etapu rozgrywki, czyli Ujawnienia Prawdziwego Sprawcy.

Teraz, gdy gracze wiedzą już kto przebywał w budynku w dniu straszliwej zbrodni muszą już tylko wskazać prawdziwego mordercę. W losowy sposób duch wybiera jedną postać, która będzie w tej rozgrywce ostatecznym mordercą. Ponownie gracze otrzymują od ducha karty Snów, analizują je próbując wskazać prawidłową postać. Tym razem jednak muszą wspólnie podjąć decyzję i mogą wytypować tylko jedną postać. Jeśli im się uda, oznacza to wspólne zwycięstwo. Jeśli natomiast dzień siódmy dobiegnie końca, a sprawca nie zostanie zidentyfikowany – duch nadal będzie nękał mieszkańców przez co gra kończy się porażką.

Dixit z fabułą?

Na pierwszy rzut oka, tytuł wydaje się być niemal identyczny co popularny Dixit. Nic bardziej mylnego. Jedynym podobieństwem są bajecznie zilustrowane karty, które musimy interpretować używając naszej wyobraźni. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Dixit to po prostu luźna zabawa w skojarzenia pozbawiona jakiegokolwiek celu, gdzie każdy gra na własną rękę i indywidualnie stara się rozwikłać daną zagadkę. Tajemnicze Domostwo z kolei silnie nastawione jest na współpracę między graczami, wymianę spostrzeżeń, dyskusje i wspólną burzę mózgów, dzięki czemu pełni też funkcję socjalizacyjną. W przyjemny sposób uczy współpracy, słuchania się wzajemnie i podejmowania razem decyzji. W grze wydawnictwa Portal Games mamy też wyraźnie przedstawioną warstwę fabularną i cel do którego wspólnie dążymy. To tyle jeśli chodzi o te najważniejsze różnice. Z pewnością wiele można by jeszcze tu napisać, ale uważam, że to temat na osobny artykuł.

Potęga wyobraźni

Tajemnicze Domostwo to świetna zabawa w skojarzenia, nasycona dodatkowo ciekawym i tajemniczym czy też nawet nieco mrocznym klimatem zbrodni. Już pierwsze partie przypomniały mi magiczne godziny spędzone przy komputerowych przygodówkach, takich jak np. Broken Sword, gdzie wytężałem umysł próbując powiązać ze sobą mnóstwo różnych rzeczy (często bezskutecznie) po to, by znaleźć kolejny trop, który doprowadzi mnie do następnego etapu i kolejnej burzy mózgów. Podobnie jest w Domostwie. Musimy poruszyć szarymi komórkami i wydedukować, co chce nam przekazać duch, dlaczego dał nam takie karty, z czym mu się to kojarzy itd. A rozszyfrować wcale nie jest tak łatwo, gdyż obrazki z kart można interpretować na wiele, wiele sposobów. Czasem trzeba sugerować się gamą barw, nieraz szukać mniej widocznych obiektów na drugim planie, a bywają też sytuacje, w których odpowiedzi należy poszukać głębiej niż na samej karcie, np. przypomnieć sobie jakąś charakterystyczną sytuację z naszego życia. Jedynym ograniczeniem pozostaje tylko nasza wyobraźnia, co jest największą potęgą tego tytułu. Z uwagi na to, że każdy z nas może mieć różne skojarzenia, w grze praktycznie nie występuje problem lidera, jak to ma miejsce w  większości gier kooperacyjnych. Dodać warto też, że gra dostarcza równie dużo przyjemności grając po stronie śledczych jak i ducha.

Tytuł gwarantuje nam dobrą zabawę zarówno w trzy, cztery jak i nawet siedem osób. Możliwość wyboru poziomu trudności sprawia, że możemy dostosowywać grę w zależności od naszych potrzeb. Młodsze dzieci z pewnością wybiorą poziom łatwy, natomiast doświadczeni gracze postawią sobie poprzeczkę nieco wyżej. Jedyny zarzut można mieć do wariantu dwuosobowego, który wypada nieco słabiej i raczej odradzałbym grę w parze. Cała zabawa polega właśnie na dyskutowaniu z grupą znajomych i wymienianiu się pomysłami, a tego w tym wariancie po prostu brakuje. 

W kwestii wykonania nie trzeba chyba zbyt wiele opowiadać. Wszystkie żetony, plansze oraz karty są bardzo wytrzymałe i wykonane na najwyższym poziomie. Wystarczy spojrzeć na te przepiękne grafiki nadające grze niezwykłego klimatu. Spora liczba kart zapewni nam wiele godzin zabawy, jednak grając często w tym samym gronie osób skojarzenia zaczną się powtarzać. Mam zatem ogromną nadzieję, że Portal wyda w przyszłości jakieś dodatki w postaci nowych kart Snów, przedmiotów, postaci, itd.

Podsumowanie

Tajemnicze Domostwo to bardzo ciekawa gra, która przede wszystkim przypadnie do gustu miłośnikom zagadkowych, kryminalnych historii oraz osobom, które kochają gry wymagające dedukcji i skojarzeń.  Tytuł ten polecam również tym, którzy poszukują lekkiej, familijnej kooperacji. Nie bójcie się puścić wodze fantazji! Szczerze polecam.

Plusy:

  • bardzo wysoka jakość wydania
  • przepiękna oprawa graficzna
  • ciekawa tematyka oraz klimat
  • proste i przejrzyste zasady
  • potencjał na dodatki
  • spora regrywalność...

Minusy:

  • ...choć grając często w tym samym gronie osób istnieje możliwość ogrania pewnych skojarzeń
  • słabszy wariant dwuosobowy

Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za przekazanie gry do recenzji.

9.0
Ocena recenzenta
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Tajemnicze domostwo
Typ gry: imprezowa, kooperacyjna
Projektant: Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko
Data wydania oryginału: 2013
Wydawca polski: Portal Games
Liczba graczy: od 2 do 6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 45 minut
Tagi: Oleg Sidorenko | Oleksandr Nevskiy | Wydawnictwo Portal Games | tajemnicze domostwo



Czytaj również

Planszowy Poradnik
Gry na start cz.I
Osadnicy: Narodziny Imperium
Stań na czele cywilizacji!
- recenzja
51 Stan: Master Set
Budujemy nowy stan, jeszcze jeden nowy stan!
- recenzja
Blood Rage
Po złoto, kobiety i chwałę!
- recenzja
Rączki Złączki
Podaj dłoń
- recenzja
Bongo!
Łap zwierzaka!
- recenzja

Komentarze Obserwuj


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.