» Recenzje » Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy

Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy


wersja do druku
Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy
Raz nawiedzone miejsca prędzej czy później zostają nawiedzone ponownie. Ta reguła obowiązuje również w świecie gier planszowych. Ukryte Tropy pozwolą nam rozszerzyć rozgrywkę w Tajemnicze Domostwo o kilkadziesiąt nowych snów, wprowadzają także dodatkowy wariant zabawy.

Tajemnicze Domostwo to gra skojarzeniowa, w której jeden gracz wciela się w rolę ducha i wykłada przed pozostałymi karty pozwalające im odkryć sekrety domostwa – komnatę, w której dokonano morderstwa, narzędzie, którym się posłużono, oraz oczywiście osobę zabójcy. Wszystko odbywa się poprzez kojarzenie zsyłanych przez ducha „snów” (czyli przedstawionych na kartach mniej lub bardziej abstrakcyjnych wizji) z konkretnymi miejscami/przedmiotami/osobami w domostwie. Reguły są proste, a ewentualny sukces zależy głównie od wyobraźni graczy.

Kart w Tajemniczym Domostwie jest wiele, ale przy intensywnym graniu prędzej czy później mogą się opatrzeć. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi dodatek. Ukryte Tropy, czyli niesamodzielne rozszerzenie tej nietypowej zabawy, zawierają łącznie 42 nowe karty snów oraz po 6 nowych kart przedmiotów, miejsc i postaci. Podobnie jak w podstawce każdą kartę zdobi unikatowa ilustracja fantasmagorycznych wizji sennych, więc po połączeniu zestawów zbierzemy prawdziwą galerię. W samej mechanice zmian nie uświadczymy, za wyjątkiem dodania opcjonalnego wariantu, w którym duch podrzuca śledczym nie tylko wskazówki, ale także fałszywe tropy.

Na czym polega tak zmodyfikowana rozgrywka? W skrócie: poza kartami naprowadzającymi na właściwe miejsce/przedmiot/postać, duch wykłada również przed graczami karty wskazujące na niewłaściwe z trzech powyższych. Jeśli w fazie, w której gracze wybierają miejsce/przedmiot/postać kojarzące im się z przedstawionymi snami, ktoś wskaże na niewłaściwy trop, duch za karę przydziela mu utrudnienie (dodatkowy trop do odgadnięcia lub ograniczenie ilości wykładanych kart).

Wariant jest opisany w instrukcji koszmarnie i trzeba się nieźle nagłowić aby zrozumieć, w jaki konkretnie sposób ma się to odbywać. Włożony wysiłek nie jest jednak wart zachodu, ponieważ fałszywe tropy nie podnoszą atrakcyjności rozgrywki. Podstawowa mechanika w swojej prostocie sprawdza się lepiej, a wprowadzenie komplikacji nie pozwala się w pełni skoncentrować na spokojnym odgadywaniu powiązań między snami. Zmiana poziomu trudności także nie jest żadnym plusem – w podstawce istnieje stopniowanie trudności i sprawdza się ono lepiej niż wariant z fałszywymi tropami.

Lepiej więc pozostać przy pierwotnej mechanice, warto natomiast wzbogacić ją zawartymi w dodatku kartami. Podobnie jak w podstawowej wersji szata graficzna stoi na najwyższym poziomie, a grafiki na kartach snów są chyba jeszcze bardziej pomysłowe niż w Tajemniczym Domostwie – samo ich oglądanie to czysta przyjemność. Dodatkowe karty przydadzą się zwłaszcza osobom, które grają w tym samym gronie i zdążyły się już przyzwyczaić, jakie ciągi skojarzeniowe można tworzyć ze snów z podstawki.

Ukryte Tropy rozczarowują nowym wariantem, ale ponownie czarują świetnymi ilustracjami i dostarczają solidnego zapasu dodatkowych kart przedłużających żywotność Tajemniczego Domostwa. Jeśli ta oryginalna gra przypadnie współgraczom do gustu, warto po pewnym czasie pomyśleć o zaopatrzeniu się w rozszerzenie.

 

Plusy:

  • kilkadziesiąt nowych kart snów odświeża rozgrywkę
  • szata graficzna równie znakomita jak w Tajemniczym Domostwie

Minusy:

  • wariant z fałszywymi tropami nie podnosi atrakcyjności mechaniki...
  • ... i jest opisany w trudny do przyswojenia sposób

 

Dziękujemy wydawnictwu Portal Games za udostępnienie egzemplarza do recenzji

7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Tajemnicze Domostwo: Ukryte Tropy
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko
Wydawca polski: Portal Games
Data wydania polskiego: 2017
Liczba graczy: od 2 do 7
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: ok. 45 min.
Cena: 79,95 zł



Czytaj również

Tajemnicze Domostwo
Śledztwo w nawiedzonym domu
- recenzja
The Others - przegląd dodatków
Zazdrość i Nieczystość kontra Drużyna Beta
- recenzja
Morze Chmur
Rum, skarby i piraci
- recenzja
Pasikonik i Mrówka
Owady i spółka
- recenzja
The Godfather: Imperium Corleone
A jak na tym skorzysta moja rodzina?
- recenzja
Guns & Steel: Historia Ludzkości
W armatach siła
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.