II – Rasy i zdolności specjalne
W grze występuje 14 ras i 20 zdolności specjalnych.
Każda rasa posiada swój indywidualny Sztandar określający jej wyjątkową cechę oraz żetony w liczbie wystarczającej do każdego zestawu bitewnego.
Każda Odznaka daje rasie znajdującej się w tym samym zestawie bitewnym dodatkową unikalną zdolność.
Żetony ras umieszcza się na mapie kolorową stroną ku górze, kiedy rasa jest Aktywna i wyblakłą stroną ku górze, gdy rasa jest Wymierająca.
Olbrzymy
Olbrzymy mogą zaatakować każdy region sąsiadujący z regionem górzystym, który już zajmują liczbą żetonów o jeden mniejszą niż wymagana. Nadal potrzebujesz co najmniej jednego żetonu.
Niziołki
Niziołki mogą rozpocząć podboje od dowolnego regionu, niekoniecznie przy brzegu planszy. W pierwszych dwóch regionach, jakie zajmą umieszczają swoje Norki, które sprawiają, iż regiony te stają się nietykalne. Tzn. rasy innych graczy nie mogą ich atakować, nie działają też na nie żadne cechy ani zdolności specjalne. Norki należy zdjąć z planszy, gdy Niziołki stają się rasą Wymierającą lub, gdy gracz zdecyduje się opuścić region z Norką.
Ludzie
Na koniec tury każdy region Pól zajmowany przez twoich Ludzi przynosi ci dodatkowo 1 monetę zwycięstwa.
Szczuroludzie
Nie cechuje ich żadna dodatkowa umiejętność. Ich liczebność jest atutem sama w sobie.
Czarodzieje
Na koniec tury zdobywasz dodatkowo 1 monetę zwycięstwa za każdy magiczny region, jaki zajmują twoi Czarodzieje.
Cechy:
Warowne
Raz na turę umieść 1 Twierdzę w kontrolowanym przez siebie regionie. Na koniec tury Twierdza przynosi 1 dodatkową monetę zwycięstwa dopóki twoja rasa pozostaje rasą Aktywną. Twierdza ponadto zwiększa obronność regionu o 1 (działa jak dodatkowy żeton rasy), nawet gdy rasa jest Wymierająca. Odłóż Twierdzę do pudełka, gdy opuścisz region lub gdy zostanie on podbity przez przeciwnika. W jednym regionie może się znajdować tylko jedna Twierdza, a na całej mapie maksymalnie sześć. Na koniec tury każdy region zajmowany przez twoją rasę przynosi ci dodatkowo 1 monetę zwycięstwa.
Konne
Możesz podbijać Wzgórza i Pola liczbą żetonów o 1 mniejszą od wymaganej. Nadal potrzebujesz co najmniej jednego żetonu.
Uduchowione
Gdy Uduchowiona rasa staje się Wymierająca, nie liczy się do limitu posiadania jednej rasy Wymierającej opisanego w sekcji Schyłek cywilizacji (str. 6). Możesz zatem posiadać dwie Wymierające rasy na mapie, a nie tylko jedną. Jeśli trzecia rasa staje się Wymierająca, rasa Uduchowiona pozostaje na mapie, podczas gdy druga Wymierająca rasa zostaje z planszy usunięta. Innymi słowy, Uduchowiona rasa nigdy nie opuszcza mapy (za wyjątkiem ponoszonych strat w wyniku podbojów przeciwników), a pozostałe Wymierające rasy zostają z niej usuwane wedle standardowych zasad.
Niezłomne
Możesz przeprowadzić akcję Wymierania Niezłomnej rasy na koniec swojej normalnej tury, po fazie Zdobywanie monet zwycięstwa, zamiast poświęcać na to osobną turę.
Bagienne
Na koniec tury każdy bagienny region zajmowany przez twoją rasę przynosi ci dodatkowo 1 monetę zwycięstwa.