» Baza planszówek » Słowniczek

Słowniczek

Jeśli jakieś słowo związane z grami planszowymi jest dla Ciebie zbyt trudne, zajrzyj do naszego słowniczka.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 63.

Abstrakcyjność

08-11-2006 21:11 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowe termin określający związek mechaniki gry z fabułą i nastrojem rozgrywki (tzw. Setting). Im gra bardziej abstrakcyjna, tym fabuła bardziej szczątkowa a mechanika bardziej oderwana od rzeczywistości. Powiązanie mechaniki z klimatem dla wielu graczy ma naturę subiektywną, często decydującą o p...

American style

08-11-2006 14:48 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
American style - patrz styl amerykański

Ameritrash

14-02-2008 20:20 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Obiegowa nazwa planszówek projektowanych w stylu amerykańskim. Określenie "ameritrash" powstało w serwisie BoardGameGeek, poprzez połączenie zwrotów "american" i "trash". Początkowo miało znaczenie pejoratywne, dyskredytujące ten rodzaj gier. Obecnie nabrało bardziej żartobliwego charakteru. L...

Analysis Paralysis

08-11-2006 21:14 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowa, angielska nazwa określająca Paraliż decyzyjny.

Balans

08-11-2006 14:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Balans gry - patrz zbalansowanie.
Card driven

Card driven

07-11-2006 19:20 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Card driven (wolne tłumaczenie z ang. "zagrywanie kart") - element mechaniki uwzględniający zagrywanie kart, najczęściej "z ręki" danego gracza. Zazwyczaj wprowadza to element ograniczonej informacji o charakterze niekoniecznie losowym. Karty najczęściej można zagrać w różny sposób, powodując różne...

Ciężar gry

08-11-2006 21:30 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowe określenie stopnia skomplikowania mechaniki i rozgrywki. Gry "ciężkie" mają bardziej analityczno-matematyczny charakter rozgrywki, podczas, gdy gry "lekkie" bazują na psychologii, szczęściu i blefie. Stereotypowo eurogry kojarzone są z większym ciężarem mechaniki. Ciężar gry najczęściej pr...

Cooperative games

08-11-2006 13:25 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Cooperative games - patrz gry kooperacyjne.

Dice rolling

07-11-2006 18:34 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Dice rolling (z ang. "turlanie kostek") - termin oznaczający turlanie kostek (rzut kostkami). Jest to, obok mechaniki roll and move, najstarsza i najbardziej losowa ze wszystkich mechanik. Polega na rzutem odpowiednią (zależną od gry) ilością kostek (przeważnie sześciościennych) i podliczeniu uzysk...

Dynamiczny system punktacji

08-11-2006 13:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Dynamiczny system punktacji - jeden ze sposobów rozstrzygania zwycięstwa, stosowany najczęściej w eurograch. Istotą tego systemu jest wpływ graczy na ilość punktów zwycięstwa uzyskiwanych z danego zasobu. W takim wypadku kluczem do wygranej nie jest tylko gromadzenie określonego rodzaju zasobów, a...

Efekt papier-nożyce-kamień

08-11-2006 13:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt papier-nożyce-kamień - określenie elementu mechaniki dotyczące najczęściej gier wojennych. Efekt określa sytuację, gdy jeden rodzaj sił jest skuteczny przeciwko drugiemu, ulegając jednocześnie trzeciemu. Zaplanowany efekt papier-nożyce-kamień stanowi element mechaniki, niezaplanowany świadcz...

Efekt śnieżnej kuli

08-11-2006 13:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt śnieżnej kuli - wada w mechanice gry polegająca na przyroście możliwych do zdobycia punktów zwycięstwa w miarę ich zdobywania. Powoduje "ucieczkę" lidera i psuje zabawę innym graczom, niszcząc ich szanse na "dogonienie" go w punktacji. Kojarzona najczęściej ze złym zbalansowaniem rozgrywki. ...

Eurogame

07-11-2006 20:17 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Eurogame - patrz eurogry.

Eurogracz

08-11-2006 14:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Eurogracz - żartobliwe określenie miłośnika eurogier .

Eurogry

04-11-2006 22:54 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 1
Eurogry - gry planszowe posiadające nieskomplikowane zasady, mechanikę o niewielkiej losowości, atrakcyjne komponenty i wyraźną tematykę. Przeważnie cechują się również dobrym poziomem skalowalności i replayability. Eurogry często nazywane się grami w stylu niemieckim (German Style Game), ze wzglę...

Europasjanse

06-02-2008 10:18 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Żartobliwe określenie eurogier, podkreślające pośredni charakter interakcji w partiach tego rodzaju planszówek lub, jak twierdzą ich przeciwnicy, zupełny jej brak. Stereotypowe europasjanse: -Caylus -Książęta Florencji

Filler game

04-11-2006 23:15 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 0
Filler game (z ang. "gra wypełniająca") - termin ukuty przez fanów gier planszowych, oznaczający niewielkie, niedrogie i nieskomplikowane gry (przeważnie niekolekcjonerskie gry karciane), które doskonale nadają się do pogrania w przerwach między rozgrywkami w cięższe i bardziej czasochłonne tytuły. ...

Games Room

14-11-2006 08:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Games Room - jedna z sal konwentowych, wydzielona na potrzeby miłośników gier planszowych. Gry w GR dostępne są bezpłatnego wypożyczenia na okres partii. GR, oprócz dobrej zabawy, pozwalają na zapoznanie się z nieznanymi grami, ułatwiając jednocześnie podjęcie decyzji odnośnie ich zakupu.

Geek

08-11-2006 14:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Geek (wolne tłumaczenie z ang. "maniak") - termin określający osobę czymś zafascynowaną, w tym przypadku grami planszowymi. Początkowo termin miał znaczenie pejoratywne, zbliżone do "leszcza", obecnie określa doświadczonych planszówkowiczów.

German style

07-11-2006 20:16 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
German style - patrz eurogry.

Gra ciężka

08-11-2006 21:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowe określenie gry o skomplikowanej mechanice i złożonym mechanizmie decyzyjnym. Przeciwieństwo gier lekkich i familijnych. Pojęcie nawiązuje do wartości ciężaru gry.

Gra familijna

11-11-2006 09:56 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Rodzaj gry planszowej charakteryzujący się następującymi cechami: Nieskomplikowaną, intuicyjną mechaniką.Neutralną tematyką odpowiednią dla graczy w każdym wieku.Bogatą oprawą graficzną.Skalowalnością. Przykłady gier familijnych:Carcassonne Osadnicy z Catanu ElfenlandTicket to Ride

Gra główna

08-11-2006 14:57 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Obiegowe określenie gry o dłuższym czasie rozgrywki, stanowiącej "główne danie planszowego wieczoru". Najczęściej jest to gra o większym stopniu skomplikowania, w której czas rozgrywki waha się od jednej do nawet dwunastu godzin.

Gra imprezowa

10-11-2007 09:44 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gra imprezowa - rodzaj gry planszowej, charakteryzuje ją przeważnie duża dynamika rozgrywki, łatwość nauki zasad i spora interakcja. Dobra gra imprezowa powinna umożliwiać rozgrywkę dużej ilości graczy (od 5 do 12 osób), zajmować mało miejsca (na stole i w pudełku), przy czym pojedyncza partia nie p...

Gra lekka

08-11-2006 21:41 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowe określenie gry o mało skomplikowanej mechanice i prostych zasadach. Pojęcie synonimiczne względem gry familijnej. Patrz hasło ciężar gry.

Gra wojenna

07-11-2006 20:13 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Gra wojenna - patrz wargame.

Gra wstępna

01-02-2008 22:23 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Określenie na grę planszową, opisujące proste gry przeznaczone na początek spotkania plansżówkowego, dzięki którym gracze mogą rozgrzać swoje szare komórki przed cięższymi wyzwaniami.

Gra wypełniająca

07-11-2006 20:17 | Maciek 'starlift' Dzierżek | Komentarze: 0
Gra wypełniająca - patrz filler game.

Gry amerykańskie

08-11-2006 14:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Gry amerykańskie - określenie kategorii gier planszowych. Najczęściej dotyczy gier o dopracowanej oprawie graficznej, bogatej zawartości pudełka (np. figurki) oraz długim czasie rozgrywki. W grach amerykańskich tematyka gry ściśle nawiązuje do mechaniki, jest również mniej abstrakcyjna i skomplikowa...

Gry kooperacyjne

08-11-2006 13:21 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gry kooperacyjne - rodzaj gier planszowych, w których długofalowe cele wszystkich graczy są tożsame. W ten sposób gracze są zmuszeni do współpracy i wzajemnej interakcji. Najczęstszym przykładem zastosowania takiej mechaniki są gry, w których grupa uczestników gra przeciwko samej grze (Shadows over...

Grywalność

08-11-2006 13:55 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Grywalność - gwarowy termin określający przyjemność czerpaną z gry. Gry o dużej grywalności to te, w których rozgrywka dostarcza dużej przyjemności bez względu na wygraną. Grywalność ze względu na subiektywny charakter nie jest ściśle powiązana z konkretną grą, a raczej z osobami graczy oraz okolic...

Heksówka

08-11-2006 15:04 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Heksówka - gwarowe określenie gry strategicznej rozgrywanej na polach w kształcie sześciokątów foremnych. W latach 90 większość gier planszowych w Polsce stanowiły gry wydawnictwa Dragon odtwarzające historyczne bitwy. Termin ma wydźwięk ironiczny, nieco pejoratywny. Miał odróżniać miłośników 'gier...

Informacja ograniczona

07-11-2006 10:06 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Informacja ograniczona - pojęcie z zakresu matematycznej teorii gier, charakteryzujące mechanikę gry planszowej. W grach o ograniczonej informacji gracze nie znają aktualnego stanu partii lub możliwości i stanu posiadania przeciwników. Są też jednocześnie zmuszeni do dedukcji i zapamiętywania przeb...

Informacja pełna

07-11-2006 10:04 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Informacja pełna - jeden z parametrów w matematycznej teorii gier określający cechę gry planszowej. Przy pełnej informacji gracze dysponują całkowitą potencjalną wiedzą odnośnie możliwości ruchu i ataku przeciwników. Pozwala to zaplanować długofalową stabilną strategię, jednak owocuje czasem "paral...

Interakcja

07-11-2006 10:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Interakcja - jeden z parametrów charakteryzujących gry planszowe. Określa on wzajemne oddziaływanie na siebie graczy i ich posunięć, jest miarą "towarzyskości" rozgrywki. W przypadku gier o dużej interakcji każde posunięcie zmienia plany innych graczy. W przypadku gier o skrajnie małej interakcji...

Kafelki

08-11-2006 21:50 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gwarowe określenie na drewniane, lub kartonowe puzle używane w grach Tile placement. Kojarzone jest z dopasowywaniem kolejnych ilustracji na puzlach, co przypomina wykładanie kafelków o odpowiednich wzorach.

Kingmaking

04-11-2006 23:08 | Hubert 'Saise' Spala | Komentarze: 3
Kingmaking (w wolnym tłumaczeniu z ang. "króloróbstwo") - jest to wada gier planszowych, polegająca na tym, że uczestnik pozbawiony szans na zwycięstwo decyduje o graczu wygrywającym rozgrywkę. Występuje najczęściej wraz ze słabym zbalansowaniem rozgrywki.

Licytacja

07-11-2006 10:13 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Licytacja - jeden z elementów mechaniki. Polega na licytacji ograniczonych zasobów przez graczy. Licytacja dzieli się na "ślepą" (ang. "blind") i "jawną" (ang. "open"). Ta pierwsza przyjmuje najczęściej formę ukrytej deklaracji i jawnego rozstrzygnięcia. Ta druga to typowe "kto da więcej". Licyta...

Losowość

07-11-2006 10:01 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Losowość - jeden z parametrów określających mechanikę. Oznacza wpływ czynnika losowego na wynik partii. Poprzez czynnik losowy rozumie się "szczęście obiektywne" (np. dociąg kart z zakrytego i potasowanego stosu, rzut kostką) nie zaś błędy i potknięcia graczy. Gry o małej losowości najczęściej cha...

Mechanika

08-11-2006 13:45 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Mechanika - podstawowy element każdej gry planszowej. Mechanika określa zadania i kompetencje graczy, definiując jednocześnie sposób zwycięstwa i determinując możliwe strategie rozgrywki. Mechanika zebrana jest w zbiorze zasad definiującym każdą grę planszową. Mechanika nazywana jest "silnikiem nap...