» Recenzje » Pokój 25

Pokój 25


wersja do druku

Uciekaj i nie oglądaj się za siebie

Redakcja: Balint 'balint' Lengyel, Tomasz 'earl' Koziełło

Pokój 25
Tajemnica, strach, podejrzliwość, pułapki. Każdy kolejny ruch może przybliżyć do bezpiecznego wyjścia lub być krokiem w kierunku nagłej i nieprzyjemnej śmierci. Czy sprostasz zadaniu i odnajdziesz Pokój 25 przed upływem danego Ci czasu?

Klaustrofobiczna, ociekająca klimatem filmów Cube oraz Uciekinier – to chyba najwłaściwsze określenia opisujące grę planszową autorstwa francuskiego projektanta Françoisa Rouzé, a zilustrowaną przez Daniela Balage oraz Camille Durand-Kriegel. Pierwotnym wydawcą tytułu we Francji jest znane z pietyzmu o fantastyczną jakość komponentów wydawnictwo Matagot, zaś rodzimą edycję zawdzięczamy Rebelowi.  

Nie wchodź prosto w pułapkę!

Zajrzyjmy najpierw do pudełka z grą. Pierwszą rzeczą, która przykuwa wzrok jest... absolutnie rewelacyjna wypraska. Nie tylko dlatego, że została wykonana z dobrej jakości i wizualnie estetycznego plastiku, ale ponadto pozwala idealnie posegregować wszystkie elementy zarówno z niniejszej edycji, jak i z dodatków (w chwili obecnej swoją premierę miał już Drugi sezon do Pokoju 25).

Najważniejsze elementy gry to 32 kwadratowe żetony przedstawiające różnego rodzaju pokoje widziane z perspektywy kamery zamieszczonej w centralnym punkcie sufitu. Kolejny rekwizyt to sześć szczegółowych figurek postaci, opatrzonych stemplem pure art, będącym potwierdzeniem jakości, które wykorzystane zostało także w przypadku Kemet. Pozostałe elementy to: karty postaci, żetony akcji, planszetka służąca do odmierzania upływającego czasu wraz żetonami postaci oraz znaczniki przypomnienia. Mimo braku ilościowego bogactwa, jakości poszczególnym elementom odmówić nie można; wyjątkiem mogą być plansze graczy wykonane z odrobinę tylko grubszego papieru, a co za tym idzie podatne na uszkodzenia.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Lektura instrukcji zajmuje ledwie kilka minut i dostarcza wszelkich niezbędnych informacji, zwłaszcza iż można ograniczyć się do zapoznania z interesującym nas wariantem zabawy. Ogólny cel rozgrywki – niezależnie od wybranej opcji – jest ten sam: znalezienie drogi do tytułowego pokoju 25 i ucieczka z zabójczego kompleksu w z góry określonym czasie (8 bądź 10 tur). Dróg wiodących do celu jest kilka. Można spróbować sił w rozgrywce jednoosobowej, samodzielnie kierując poczynaniami czterech bohaterów, można zagrać w kooperacji w duecie lub też tercecie. Dla miłośników negatywnej interakcji przewidziano tryby rywalizacji (dla 2 i 3 uczestników), drużynowy (dla 4 i 6 graczy) oraz podejrzliwości (dla 4, 5 i 6 osób biorących udział). Opcji jest więc kilka, każdy znajdzie coś dla siebie. Konsekwencją wyboru są nieco odmiennie sformułowane cele oraz odrobinę inny zestaw kafelków pomieszczeń.

Uciec, ale dokąd?

Niezależnie od wybranego wariantu przygotowanie do zabawy zajmuje dosłownie kilka minut. Najpierw drogą losową z puli 24 pomieszczeń wykładane są pomieszczenia "centralne" z lokacją startową ułożoną dokładnie po środku. Do pozostałych 11 dołączany jest tytułowy pokój 25. Zestaw ten zapełnia narożniki utworzonej planszy. Wiadomo, iż bezpieczna przystań znajduje się w jednym z czterech rogów. Następnie pozostaje wybrać postacie, ich figurki i planszetki oraz znaczniki akcji. Niestety, bohaterowie nie dysponują żadnymi dodatkowymi umiejętnościami, które modyfikowałyby przebieg zabawy, tak więc wybór konkretnych osób nie niesie ze sobą żadnych konsekwencji i nie zapewnia żadnych profitów. Figurki śmiałków – albo raczej ofiar – umieszczane są w pokoju centralnym, a tor kolejności zajmowany jest przez żetony uciekinierów zgodnie z kolejnością graczy. Rozpoczynamy zabawę.

Runda rozpoczyna się od wyboru akcji przewidzianych dla poszczególnych postaci. Dość często zdarza się, iż każdy z uczestników dysponuje dwoma bohaterami, dla których należy zaplanować najbliższą turę. W każdej rundzie należy wybrać jedną lub dwie akcje z dostępnych czterech. Co ważne: zaplanowane działanie musi zostać wykonane, nawet jeśli wskutek zmieniającej się sytuacji byłoby niekorzystne a nawet niosło za sobą śmiertelny skutek. Najpierw sekwencyjnie wykonywane są akcje przewidziane jako pierwsze, a następnie te zaprogramowane jako drugie. Gracze do dyspozycji mają:

  • podejrzenie sąsiedniego kafelka lokacji. Nazwy nie można ujawnić, chociaż dozwolone jest przekazanie informacji o skali zagrożenia w przypadku przesunięcia pionka na to pole,

  • ruch postacią na sąsiedni kafelek, który jest wówczas odwracany, po czym następuje rozpatrzenie efektu danej lokacji. Pomieszczenie pozostaje jawne już do zakończenia zabawy, jednakże wywiera ono wpływ na bohaterów po każdorazowym wejściu na to pole,

  • wypchnięcie drugiego bohatera do sąsiedniego pokoju. Czasami można w ten sposób pomóc konkurentowi, a czasami go unicestwić,

  • sterowanie. Nie licząc rzędów i kolumn w skład których wchodzi pokój centralny, można przesuwać pozostałe pokoje. Jest to czynność niezmiernie ważna, bowiem wprawne manipulowanie planszą zwiększa szanse na dotarcie do bezpiecznego wyjścia przed upływem przewidzianego czasu.

Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych akcji, żeton ostatniego gracza przekładany jest na początek stawki na planszy kolejności, a znajdująca się na pierwszym graczem cyfra odmierza ilość rund pozostałych do rozegrania. W tym czasie gracze muszą spełnić warunki zwycięstwa, czyli albo odnaleźć i dobiec do pokoju 25, albo wyeliminować konkurencję. Brak realizacji zadań oznacza solidarną porażkę, w końcu labirynt pomieszczeń do jedna wielka pułapka.

Czy tutaj będziemy bezpieczni?

Za co można pochwalić Pokój 25? Estetyczne i porządnie wykonane komponenty (nie licząc planszetek graczy) na pewno cieszą oko, ale nie decydują o przyjemności płynącej z rozgrywki. Największym atutem tytułu jest niewątpliwie klaustrofobiczny klimat, który fenomenalnie udało się autorowi gry odwzorować. Atmosfera zaszczucia oraz braku czasu na spokojną eksplorację unosi się już od pierwszych minut zabawy. Rozgrywka sama w sobie jest raczej krótka: 8 bądź 10 tur, ale właśnie przez doskwierający deficyt czasu cechuje się niezwykłą intensywnością.

Dobrej zabawie sprzyjają również proste i klarowne zasady oraz całkiem bogata gama dostępnych wariantów. Zaawansowanym graczom pozostawiono także możliwość dowolnego wyboru pomieszczeń, czego efektem mogą być warianty trudne, jeśli nie ultra trudne. Bogactwo wyboru przekłada się z kolei na grywalność i regrwyalność pozycji, chociaż należy wskazać tutaj piętę achillesową gry, a mianowicie skalowalność. Aby cieszyć się pełnią opcji potrzebnych jest przynajmniej czterech uczestników W przeciwnym wypadku gra zostaje okrojona z wariantów: zespołowego oraz podejrzliwości. Podejmując decyzję o zakupie należy mieć na uwadze niniejszą okoliczność. Poza tym brakuje indywidualnych cech postaci, chociaż to podobno zostało naprawione w rozszerzeniu Pokój 25: sezon 2.

Ogólnie rzecz ujmując Pokój 25 to tytuł ciekawy, który warto wypróbować. Błyskawiczne przygotowanie, zasady do opanowanie w kilka minut, kilka ciekawych wariantów do wyboru oraz szalenie emocjonująca rozgrywka to absolutne atuty tej gry, którą warto przy pierwszej możliwej okazji wypróbować.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

 

Plusy:

  • estetyczne wykonanie
  • proste i klarowne reguły
  • kilka ciekawych wariantów do wyboru
  • krótka, lecz szalenie emocjonująca rozgrywka
  • wyczuwalny klimat znany z filmów Cube oraz Uciekinier

Minusy:

  • przy większej liczbie uczestników sprawdza się lepiej
  • postacie nie dysponują żadnymi unikalnymi umiejętnościami
  • planszetki graczy wykonane ze zwykłego kartonu

 

Dziękujemy wydawnictwu REBEL.pl za udostępnienie gry na cele artykułu

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
7.33
Ocena użytkowników
Średnia z 3 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: Pokój 25 (Room 25)
Typ gry: kooperacyjna
Projektant: François Rouzé
Ilustracje: Daniel Balage, Camille Durand-Kriegel
Wydawca oryginału: Asmodee
Data wydania oryginału: 2013
Wydawca polski: REBEL.pl
Data wydania polskiego: 2014
Liczba graczy: od 1 do 6
Wiek graczy: od 13 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
Cena: 89,95 zł
EAN: 5901549927436



Czytaj również

Pokój 25: Sezon 2
Ucieczka na wyższy poziom
- recenzja
Kemet – pustynny skarb
Obszerne podsumowanie gry
- recenzja
7 Cudów Świata: Babel
Fotounboxing #11
Cyklady: Tytani
Archipelag pełen bogów
- recenzja
Cyklady: Tytani
Fotounboxing #8
Cyklady
Mityczne czasy, legendarna gra
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.