Pamięć '39

Chwała bohaterom

Autor: Grażyna 'Fionaxxx' Zarzycka

Pamięć '39
Od pewnego czasu Instytut Pamięci Narodowej wydaje gry upamiętniają wydarzenia związane z historią Polski (np. 303). Taką grą jest też Pamięć '39, opracowana przez Karola Madaja. Tytuł gry można rozumieć dwojako: jako przypomnienie wojny obronnej w roku 1939, a także jako nawiązanie do mechaniki gry, w której pamięć odgrywa dużą rolę.


Mechanika

Pamięć '39 to gra typu "memory"; polega ona na wyszukiwaniu par identycznych obrazków. Żetony z obrazkami mieszamy i tworzymy prostokąt (w tym przypadku o wymiarach 8 na 6). Oczywiście, żetony leżą obrazkami do dołu. Po kolei każdy gracz odkrywa dwa dowolne żetony. Jeśli obrazki są różne, to wszyscy starają się je zapamiętać, a osoba, która je wybrała, zakrywa je z powrotem. Jeżeli zaś okazuje się, że obrazki są identyczne, to gracz zabiera je i znowu odkrywa dwa następne. Początek gry jest dość trudny, ale im mniej żetonów w prostokącie, tym łatwiej znaleźć parę. Gdy wszystkie obrazki zostaną odgadnięte, gra się kończy; każdy żeton zebrany przez gracza jest wart jeden punkt.

Należy dodać, że gra trwa odrobinę dłużej, niż sugeruje autor (10-15 minut).


Komponenty

Gra jest bardzo dobrze wykonana. Żetony są solidne, polakierowane z obu stron. Na rewersie znajduje się pieczęć Instytutu Pamięci Narodowej, a na awersie – zdjęcia z roku 1939. Oryginalne fotografie były, oczywiście, czarno-białe; na potrzeby gry zostały one pokolorowane z dbałością o szczegóły. Wszystkie elementy gry idealnie mieszczą się w niewielkim, estetycznym pudełku.


Walor edukacyjny

Do gry dołączona jest broszura, w której każde z 24 zdjęć występujących w grze zostało opatrzone komentarzem historycznym. Fotografie wraz z opisami tworzą skróconą historię kampanii wrześniowej. Broszura wykracza nieco poza rok 1939; czytelnik może poznać przyczyny drugiej wojny światowej i dowiedzieć się, jak polscy żołnierze walczyli po zakończeniu działań wojennych na terenie kraju.

Największą zaletą gry jest, moim zdaniem, fakt, że przybliża ona wydarzenia, które trudno znaleźć w podręcznikach historii. Szczególnie zainteresowały mnie informacje na temat kawalerii. Była ona najskuteczniejszą polską formacją w wojnie obronnej; dzięki wyposażeniu w działka przeciwpancerne hamowała postępy niemieckich czołgów i potrafiła dłużej wymykać się przeciwnikowi niż piechota. Obraz kawalerii, która szarżuje na czołgi, jest tylko wymysłem niemieckiej propagandy, jaki utrwalił się w świadomości Polaków. Gra Pamięć '39 przywraca więc należne miejsce tej formacji.

Zaciekawiły mnie (z racji płci) informacje dotyczące działalności kobiet w czasie kampanii wrześniowej. Okazuje się, że oprócz zajmowania się rannymi przedstawicielki płci pięknej brały udział w bezpośrednich walkach, a ppor. pil. Janina Lewandowska (jako jedyna kobieta) została zamordowana w Katyniu. Myślę, że każdy gracz znajdzie w broszurze fakt, który będzie dla niego nowy i ciekawy. W tym świetle omawiana gra jawi się jako bardzo dobra pomoc dydaktyczna w szkołach.


Podsumowanie

Oceniając Pamięć `39, musimy mieć na uwadze cel, jaki przyświecał autorowi gry. Było nim upamiętnienie najważniejszych wydarzeń kampanii wrześniowej i przybliżenie tych faktów graczom. Gra wywiązuje się z tego zadania bardzo dobrze.

Plusy:
+ solidne wykonanie elementów,
+ ciekawe informacje i zdjęcia,
+ przybliżenie faktów historycznych w przystępnej formie.

Minusy:
– mechanika może być zbyt prosta dla niektórych graczy.

Dziękujemy Instytutowi Pamięci Narodowej za udostępnienie gry do recenzji.