» Recenzje » Gra pomyłek

Gra pomyłek


wersja do druku
Gra pomyłek
Kartonik z maleńką instrukcją i zaledwie 50 kart nie robi dobrego wrażenia. Czy liczy się sam wygląd? Otóż Gra Pomyłek świetnie dowodzi, że ważne są przede wszystkim charakter, a nie tylko strona wizualna.

 

Grę zaprojektowali Bruno Cathala i Ludovic Maublanc, znani z takich produkcji, jak np. Mr. Jack czy Cyklady. Gra pomyłek wyszła spod skrzydeł Scorpion Masque, zaś polską edycję przygotowała Fabryka Kart Trefl z Krakowa. Zabawa jest przeznaczona dla grona od 3 do 10 osób (!), natomiast grupa wiekowa graczy zaczyna się od 10 lat. Wynika to z tego, iż dla młodszych uczestników, co niektóre pytania mogą okazać się zbyt trudne. Rozgrywka jest bardzo krótka, gdyż zajmuje nam jedynie około 20 minut.

Pudełeczko jest małe, niepozorne, znajdziemy w nim 54 karty z pytaniami i instrukcję. Grę można spokojnie zabrać ze sobą na każdą imprezę, obojętnie czy to będzie na domówka czy raczej wizyta w knajpie, aby sprawdzić znajomych z ich wiedzy w każdej dziedzinie. 

Jak powiedzieć prawdę

Gra pomyłek to zabawa w formie quizu, gdzie gracze mogą stoczyć ze sobą pojedynek nie tylko na wiedzę, ale jak się później okazuje w większej mierze na refleks. W tej grze obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy. Jednak nie zawsze mówienie prawdy w czymkolwiek pomoże. Czasem można, a nawet trzeba udzielić nieprawidłowej odpowiedzi.

Po przetasowaniu kart, wybieramy gracza startowego, który będzie nam odczytywać kolejno pytania (z 6 dostępnych na każdej karcie). Nie ma znaczenia, kto zacznie jako "rozgrywający", gdyż i tak każdemu przyjdzie pełnić tę rolę. Pierwszy gracz bierze talię do lewej ręki w ten sposób, żeby widoczny był tylko kolor karty, a pytania pozostały tajemnicą. Następnym krokiem jest wzięcie wierzchniej karty z talii i odczytanie dowolnego pytania z sześciu, jakie na niej widnieją. Następnie należy pokazać wszystkim graczom rewers karty, będący oznaczeniem jak prawidłowo odpowiadać, np. prawda, fałsz, gamoń itd. Teraz wszyscy mogą wykrzyczeć swoje odpowiedzi, ale osoba, która jako pierwsza zacznie odpowiadać (o czym decyduje "rozgrywający", w sytuacji kiedy wszyscy jednocześnie się odezwą) i zrobi to poprawnie - dostaje punkt.

Wszystko zależy od tego czy karta będzie miała kolor czerwony (Fałsz, Gamoń lub czerwony kwadrat) czy też zielony (Prawda, Bystrzak, zielone kółko). Co bardzo istotne odpowiadać Fałszywie również należy czynić umiejętnie i odruchowo nie podać prawdziwej odpowiedzi gdy karta wskazuje, że ta powinna być zmyślona. Jeśli trafiło się pytanie o np. kolor trawy to możemy odpowiedzieć, że jest czerwona czy różowa, ale już informacja że jest wysoka czy bujna jest nieakceptowalna. Odpowiedzi muszą być nakierowane konkretnie do zadawanego pytania.

Prawda czy fałsz, oto jest pytanie

Poza odpowiedziami prawdziwymi i fałszywymi pojawiają się również pytania absurdalne np. jakiego koloru mleko pije krowa? Wiadomo, że krowa pije wodę, a nie mleko. W takiej sytuacji należy krzyknąć "bzdura!". Zapewni nam to punkt jako prawidłową odpowiedź. Dla ułatwienia zabawy osobie prowadzącej, na kartach przy każdym pytaniu umieszczono prawidłowe odpowiedzi w zielonym kolorze. Wygrywa osoba mająca na koniec najwyższą liczbę punktów.

Wariant drużynowy przygotowany został na tyle dobrze, że nawet w przypadku jednej osoby pozostającej bez zespołu, może ona dołączyć do jakiegoś zespołu jako trzeci członek składu. Rozgrywka drużynowa została podzielona na trzy tury:

  • Pierwsza tura - każdy dostaje trzydzieści sekund na odpowiedzi zadawane przez drugiego gracza z jego drużyny. Każda poprawna odpowiedź daje jeden punkt. Przeciwne zespoły odpowiadają w tym czasie za przebieg tury tych pierwszych (czy np. nie przekroczyły czasu itd.). Co istotne nie tracimy punktów za złe odpowiedzi.
  • Druga tura - wygląda początkowo podobnie, jednak za poprawną odpowiedź dostaniemy już dwa punkty, a nie jeden jak poprzednio. O ile w turze pierwszej nie działo się nic podczas podania złej odpowiedzi, o tyle druga tura kończy się wraz z pierwszą niepoprawną odpowiedzią, nawet jeśli nadal dysponujemy jeszcze czasem! Robi się naprawdę ciekawie i łatwo zmarnować szanse na wygraną.
  • Trzecia tura - to już prawdziwe wyzwanie. Każdy gracz musi zadać po trzy pytania skierowane do ogółu grających, a więc i każdy może odpowiadać. Jak łatwo się domyślić, za właściwą odpowiedź dostaniemy aż trzy punkty, to jednak błąd da nam trzy punkty – ale ujemne. Należy dobrze, ale i szybko, główkować by odnieść zwycięstwo i nie pogrążyć swojej drużyny. 

Przy grze drużynowej warto zaopatrzyć się w kartkę i długopis by nie pogubić się w rachowaniu punktów poszczególnych drużyn.

Tanio, więc kiepsko.....Bzdura!

Sama rozgrywka jest przednia i zapewni mnóstwo frajdy w każdym, nawet najmniej wygodnym miejscu np. ławce na przystanku, czy w szkole na przerwie. Świetnie sprawdzi się podczas podróży i warto ją mieć w schowku w samochodzie. Biorąc pod uwagę ogromną liczbę unikatowych pytań oraz losowość ich doboru można więc śmiało stwierdzić o dużej regrywalności i losowości. Graficznie Gra pomyłek nie robi wrażenia. Wszystko jest jednak estetycznie wykonane i przejrzyste, wręcz sterylne.

Rozgrywka w minimalnym gronie sprawdza się znakomicie, lecz by poczuć prawdziwą zabawę w szalonym tempie, warto zagrać w jak największym gronie, które może sięgnąć aż 10 osób. Ogromnym plusem jest też cena! Dosłownie za parę złotych otrzymujemy produkt może nie najpiękniejszy, lecz dający mnóstwo frajdy w pomieszaniu z walorami edukacyjnymi.

Plusy:

  • Wciąga
  • Walory edukacyjne
  • Szybkie partie
  • Wariant drużynowy
  • Cena
  • Mechanika quizu zawierająca mnóstwo pytań
  • Zmieści się w kieszeń
  • Proste zasady
  • Rozgrywka nawet dla 10 osób..

Minusy:

  • …ale minimalnie od 3 graczy
  • Nie powala wyglądem

                                 

                      Dziękujemy Fabryce Kart Trefl za udostępnienie materiału.

8.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Gra Pomyłek (Think Again!)
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Bruno Cathala, Ludovic Maublanc
Wydawca oryginału: IELLO
Data wydania oryginału: 2012
Wydawca polski: Fabryka kart Trefl
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 3 do 10
Wiek graczy: od 10 lat
Czas rozgrywki: 20 minut
Cena: 19,95 zł



Czytaj również

Mr. Jack in New York
Tropiąc mordercę
- recenzja
Mr. Jack
Klasyk na stole
- recenzja
Ranczo party
Rzecz o cyferkach
- recenzja
Mr. Jack Pocket
Pościg w 15 minut
- recenzja
Przegląd gier z serii Trefl Joker Line
Nowy wydawca - ciekawe tytuły
Cyklady vs. Kemet
Planszowe boje # 19

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.