» Recenzje » 5 Sekund

5 Sekund


wersja do druku

Pozornie łatwa zabawa

Autor: Redakcja: Agnieszka 'jagnamalina' Bracławska, Hunter3012

5 Sekund
Czy w ciągu pięciu sekund dasz radę wymienić trzy wskazane rzeczy? Mogą być to np. marki samochodów, gatunki zwierząt lub nazwiska piłkarzy. Wydaje się proste? No właśnie, tylko wydaje…

5 Sekund to gra imprezowa firmy Trefl, podczas której mamy okazję wykazać się wiedzą ogólną. Zanim wyjaśnię, o co w niej chodzi, najpierw tradycyjnie wymienię, co znajduje się w sporym pudełku. Po jego otwarciu widzimy złożoną na dwie części planszę, pod którą tkwi wypraska, a w niej rzucający się w oko czasomierz, 372 karty z pytaniami (pytania są umieszczone na obu stronach każdej karty, więc jest ich łącznie 744), przeznaczone na nie, praktyczne pudełeczko, 6 pionków do gry i po sześć kart specjalnych "Następny" oraz "Zmiana". Gdy rozłożymy planszę, ukazuje nam się droga składająca się z dwunastu pól (plus pole startowe). Po jednej jej stronie znajduje się miejsce na odkładanie użytych kart "Zmiana", po drugiej – "Następny".

Przygotowanie do zabawy zajmuje dosłownie chwilę – karty z pytaniami wkładamy do pudełeczka tak, aby wszystkie tej samej barwy były zwrócone w jednym kierunku, na polu Start stawiamy tyle pionków, ile osób bierze udział w grze, każdej rozdajemy po jednej karcie "Zmiana" i "Następny". Można zaczynać.

Pytanie i pięć sekund na odpowiedź

Grę rozpoczyna najmłodszy gracz. Osoba siedząca po jego prawej stronie wyjmuje pytanie z pudełka, czyta je na głos, a następnie odwraca licznik czasu. Ma on kształt kolumienki, we wnętrzu której znajduje się spirala. Przy odwróceniu następuje charakterystyczny odgłos, a kulki zaczynają zjeżdżać z góry na sam dół – droga zajmuje im tytułowe pięć sekund. Jeżeli gracz w tym czasie odpowie na pytanie, może przesunąć o jedno pole swój pionek. Jeśli nie odpowie – pytanie przechodzi na kolejną osobę, jednak nie może ona użyć odpowiedzi już wymienionych. Tak więc np. gracz A dostaje pytanie "Wymień 3 rzeczy na literę E" i odpowiada "Ekierka, eklerka…" a następnie zacina się i nie ma pomysłów. Pechowo - czas dobiega końca. Pytanie to przechodzi na gracza B, który również musi wymienić trzy rzeczy na literę "E", jednak nie mogą znaleźć się w nich ani ekierka, ani eklerka.

Gdy otrzyma się niewygodne pytanie, można użyć jednej z dwóch posiadanych kart. "Zmiana" pozwala na odrzucenie obecnej karty z pytaniem i wyciągnięcie kolejnej. "Następny" to przerzucenie pytania na osobę po swój lewej stronie. Z każdej karty można skorzystać tylko raz podczas zabawy. Dodatkowe utrudnienie to "Strefy zagrożenia" – tak oznaczone są dwa pole na drodze. Jeśli ktoś znajdujący się na nich nie udzieli prawidłowej odpowiedzi, traci kolejkę.

Pytania proste, ale ten czas…

Słysząc pytania, można pomyśleć, że są one dziecinnie proste. Wierzcie mi – pozory mylą. O ile takie jak "Wymień 3 dyscypliny na letniej olimpiadzie" czy "Wymień 3 bajki" są łatwe, o tyle czasem człowiek otrzymuje tylko pozornie łatwe. Na przykład "Wymień 3 torbacze". Każdemu odruchowo przychodzi na myśl kangur i… No właśnie – zdążysz sobie przypomnieć dwa inne, nim kulki dotrą do celu? Niekoniecznie. Karty pytań są dwustronne. Po jednej stronie mają żółte logo, po drugiej – czerwone. Te pierwsze to pytania łatwiejsze, drugie – trudniejsze. Zasada ich doboru pozostaje dla mnie zagadką – o ile "Wymień 3 przybory piśmiennicze" nie wymagają większej wiedzy, o tyle jako „łatwe” widnieje pytanie "Wymień 3 kraje z dostępem do Morza Północnego". Biorąc pod uwagę fakt, że gra jest dozwolona dla dzieci już od 8 lat, to jakieś nieporozumienie. Ponadto niektóre pytania są kuriozalne – np. "Wymień 3 gospodarzy talk-show", "Wymień 3 prezenterów programów dla dzieci" (w łatwych), "Wymień 3 Muppety" czy "Wymień 3 członków rodziny królewskiej" (w trudnych). No bo skąd młodsi gracze mają wiedzieć, kto prowadzi talk-show, a starsi nie mają zapewne pojęcia, kto prowadzi programy dla dzieci?

Grałem z osobami w różnym wieku i doszliśmy do wniosku, że co głupsze pytania będziemy po prostu omijać, a zamiast nich ciągnąć nowe. Działa to znakomicie. Przed rozgrywką należy zdecydować, czy będzie się korzystać z zestawu łatwego, czy trudnego. Tu zaproponuję sprawdzone osobiście rozwiązane – do momentu, gdy ktoś nie wszedł na pole 6, korzystaliśmy z łatwych, a gdy tak się działo – zadawaliśmy pytania z trudnych. Polecam przetestować ten sposób – działa znakomicie.

Za co pochwalić, za co zganić?

5 Sekund to gra dla 2-6 osób. Im jest ich więcej, tym lepsza zabawa, a wybuchy śmiechu słychać co chwilę – zwłaszcza, gdy ktoś się zacina. Ze względu na charakter gry, najlepsze są pierwsze 3-4 rozgrywki. Potem, chcąc nie chcąc, zna się pytania, jakie pojawiają się podczas rozgrywki i ktoś, kto już rozegrał kilka partyjek, ma sporą przewagę nad konkurencją. Gra posiada dość minimalistyczną, czerwono-złotą oprawę graficzną bez żadnych wymyślnych zdobień. Niewątpliwą zaletą jest licznik czasu, który – w momencie odwracania – wydaje charakterystyczne "biip". Zganić należy za wspomniane wcześniej, kuriozalne pytania oraz przedziwny podział na łatwe i trudne. Ponadto same karty specjalne są bardzo miękkie i łatwo je wygiąć, dlatego lepiej obchodzić się z nimi ostrożnie.

Podsumowując: 5 Sekund to przyjemna gra imprezowa, która spodoba się graczom w każdym wieku. Niestety, dla jej posiadacza będzie zabawą na kilka posiedzeń, po których żadne z pytań już go nie zaskoczy. Mimo to warto mieć ją na półce, aby bawić się na spotkaniach z przyjaciółmi czy w gronie rodzinnym. Naprawdę urozmaici każda imprezę. Polecam bawić się od 3 osób w górę – przy dwóch można skończyć nawet w 10 minut.

Plusy:

  • Proste zasady
  • Oryginalny czasomierz
  • Dla graczy w różnym wieku

Minusy:

  • Wiele pytań jest dość kuriozalnych
  • Karty specjalne łatwo się gną
  • Na kilka rozgrywek

Dziękujemy firmie Trefl za egzemplarz gry do recenzji

Galeria


6.5
Ocena recenzenta
8
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Tytuł: 5 Sekund
Typ gry: imprezowa
Projektant: Michael Sistrunk
Wydawca oryginału: Patch Products
Data wydania oryginału: 2010
Wydawca polski: Trefl
Data wydania polskiego: 2012
Liczba graczy: od 3 do 6
Wiek graczy: od 8 lat
Czas rozgrywki: ok. 30 min.
Cena: 79,95 zł



Czytaj również

Tajemnicze Podziemia
Potwornie wciągające labirynty
- recenzja
Ryzyk Fizyk
Quiz imprezowy
- recenzja
Miszmasz
Prosto, szybko i zabawnie
- recenzja
Diamenty
Rubiny, pułapki i my
- recenzja
Kryptos
W kodach tkwi potęga
- recenzja
SKULL
Wielki Blef!!!
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.