» Czym jest Monastyr? » Recenzje » Monastyr Karta Postaci (v1.7)

Monastyr Karta Postaci (v1.7)


wersja do druku

Kawał dobrej roboty

Redakcja: Maciej 'Albert' Kaska

Monastyr Karta Postaci (v1.7)
Gdyby popularność systemów RPG mierzyć skalą działalności fanów, Monastyr należałby chyba do liderów polskiego rynku. Jedną z pośród inicjatyw, która wspiera produkt Wydawnictwa Portal, jest Monastyr Karta Postaci - program komputerowy autorstwa Heretyka i Tyhagary. Aktualna, już ósma wersja, opatrzona jest numerem 1.7.

Systematycznie dodawane możliwości uczyniły z tego programu bardzo przydatne narzędzie, służące do przechowywania informacji o postaci w formie elektronicznej, jak i wspomagające proces jej tworzenia. Karta przechowywana jest w formacie HTML, dzięki czemu łatwo można opublikować jej zawartość na stronie WWW, a do wizualizacji wystarczy dowolna nowoczesna przeglądarka internetowa.

Edycja zawartości karty odbywa się poprzez uzupełnianie dostępnych pól. W większości wypadków nie jest konieczna, nawet podstawowa, wiedza o formatowaniu tekstu w HTML-u. Wszystkie tagi (np. tag "br", odpowiedzialny za przejście do kolejnej linii) wstawiane są po dokonaniu wyboru z odpowiedniego menu. Istnieje także możliwość dołączania własnych grafik (na stronie internetowej programu mamy możliwość ściągnięcia biblioteki portretów dla naszych postaci). Program wspiera nas także w procesie tworzenia bohatera, oferując możliwość wylosowania cech, oraz podstawowych obliczeń, takich jak akcje szermiercze, czy umiejętności. Na tym etapie zaawansowania prac nad programem, nie uwzględniany jest wpływ na przykład niektórych cech specjalnych (Cynazyjski Umysł), co jednak nie umniejsza jego przydatności.

Warto podkreślić estetykę samego programu, jak i tworzonych przez niego kart bohaterów. Te ostatnie dostępne są w kilku niezależnych formatach. O ile dane przechowywane są w postaci plików HTML, o tyle można dokonać ich konwersji do formatów RTF, PS (postscript) i PDF. W tym ostatnim przypadku konieczne jest ściągnięcie i zainstalowanie dodatkowego, darmowego oprogramowania: GhostScript w wersji przynajmniej 8.53 (przydatny będzie także GhostView 4.8). MKP korzysta z niego po zainstalowaniu w domyślnej ścieżce. Niestety, jak się okazuje, nie zawsze. Po zainstalowaniu GhostScripta w wersji 8.54 i próbie automatycznej konwersji karty do formatu PDF, program uraczył mnie informacją, że nie mam zainstalowanego potrzebnego oprogramowania lub jest ono zainstalowane w położeniu innym niż domyślne. I tu minus dla autorów - program nie podał mi, gdzie owe oprogramowanie powinno być zainstalowane, co uniemożliwiło mi usunięcie usterki. Na szczęście kartę zapisaną w formacie PS można w każdej chwili skonwertować do PDF przy użyciu GhostScripta, z pominięciem MKP. Wszystkie wersje otrzymywanej karty postaci są bardzo czytelne i estetyczne.

Użytkowanie programu jest intuicyjne. Nikt, kto przeczytał rozdział o tworzeniu postaci w podręczniku Monastyru, nie powinien mieć z tym żadnych kłopotów. Mimo to we znaki daje się brak instrukcji. W związku z ciągłym rozwojem programu istotne stają się dla użytkownika informacje, jakie reguły zostały już implementowane, a jakie pominięte. Na szczęście w tym względzie pomocna okazuje się lista zmian wprowadzanych od pierwszej wersji, dostępna na stronie programu.

Choć autorzy nie określają wymagań systemowych dla programu, to konieczne jest powiedzenie kilku słów na ten temat. Program działa pod kontrolą systemów z rodziny Windows. Bez zarzutu sprawował się zarówno na Windows 98 SE, jak i Windows XP. Z powodzeniem używałem go na sprzęcie klasy 200MMX z 64 MB pamięci RAM, nie obserwując wyraźnego spowolnienia jego pracy.

Najlepszą rekomendacją dla programu Monastyr Karta Postaci jest jego użycie przez Wydawnictwo Portal do stworzenia Bohaterów Niezależnych w najnowszym dodatku do Monastyru, przygodzie Gambit Złotego Króla. Na mnie osobiście program zrobił ogromne wrażenie. Łączy w sobie funkcjonalność, z rzadką jak na tego typu oprogramowanie, wysoką estetyką. Mogę go z czystym sumieniem polecić wszystkim, którzy chcą sobie ułatwić tworzenie postaci do Monastyru.

Monastyr Karta Postaci - oficjalna strona programu.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę


Ocena: 5 / 6

Komentarze


~vv3k70r

Użytkownik niezarejestrowany
    jakos neizgodnei z podrecznikiem dziala
Ocena:
0
program dziala zgodnie ze zdrowym rozsadkiem, ale niezgodnie z bzdurami popisanymi w tworzeniu postaci w Monastyrze,
zamienioniono kilka "dzielen na pol" na dzielenia na dwa, czy na pewno zgodnie z zamierzeniami autorow systemu?
to ktora wersja jest poprawna? (hc str 40 - wiedza ogolna-dzielenie na pol... , hc str 51 - cynzyjski szermierz i znowu dzielenie na pol) czy dzielenie na dwa?
31-08-2006 07:46
Eldred
    Jak dzilisz na dwa...
Ocena:
0
... to dzieli ci na 2 równe połowy, więc to samo co w przypadku dziel na pół. Np.
Masz 4.
Dzielisz na pół=2.
Dzielisz na 2=2.
Masz 13.
Dzielisz na pół=6,5
Dzielisz na 2=6,5

W czym problem?
31-08-2006 10:37
~Michap

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Masz 13.
Dzielisz na pół=6,5
Dzielisz na dwa=możesz podzielić na 3 i 10 i też masz dwie części, czyli podzielone na dwa.
31-08-2006 11:09
Zuhar
    Wystarczy...
Ocena:
0
...poczytać erratę i wyjaśnienia, które pojawiały sie do powyższych pytań. Trzewiczkowi napisało się dzielisz na dwa, dzielisz na pół, co w zamyśle oznaczało x/2. Mam nadzieję, że zapis matematyczny jest wystarczająco jednoznaczny.
31-08-2006 11:45
~Michap

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie, no jasne. Każdy przecież zrozumie o co chodzi, ale czepialstwo znajduje w takich małych niedociągnięciach fenomenalną pożywkę:)
31-08-2006 12:34
Joseppe
    Bardzo dobra recenzja!
Ocena:
0
Brawo Zuhar, bardzo mi sie podobala. Serio, serio.

A program swoja droga niezwykle uzyteczny.
31-08-2006 13:29
~vv3k70r

Użytkownik niezarejestrowany
    czepialstwo?
Ocena:
0
zdaje sie zaplacilem za sprawny produkt... korekte wypada robic a nie erraty wydawac do wydania poprawionego (ponoc HC jest poprawione);

14 podzielone na pol to 28, nie ma innej definicji, nie ma potocznego rozumienia, na poczatku jest napisane REGULY... to spodziewam sie regul, a nie "mamy tu pare pomyslow, nie umiemy pisac zrozumiale, wiec sobie to zinterpretuj co autor mogl meic na mysli";

bede sie czepial bo mialo byc zrobione dobrze, a jest nasiane takich bledow, co przeszkadza...
a poniewaz takie bledy wnerwiaja mnie w grach komputerowych (patche i patche do patchy) to za nei nie place... jak sytuacja bedzie sie powtarzac z grami ksiazkowymi to zaczne robic podobnie... pdf tez jest dla ludzi... szczegolnie jesli kupuje podrecznik glownie dlatego ze wydano go w Polsce...
05-09-2006 06:48
~Heretyk

Użytkownik niezarejestrowany
    Recenzja
Ocena:
0
Dzięki za recenzję! Ładnie napisana i rzetelna.
Zdaję sobię sprawę z pewnych niedociągnięć programu. Niestety z braku czasu musimy powoli kończyć przygodę z rozwojem MKP. Wydamy jeszcze jedną wersję v1.8, może w ciągu 3-4 tygodni. Niczego nie mogę obiecać, ale coś jeszcze wyjdzie.
Może uda się poprawić coś z tym Ghostscriptem, zobaczymy.
Pozdrawiam

P.S. Program liczy dobrze! ;)
05-09-2006 20:20

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.