» Biblioteka Jedynego

Biblioteka Jedynego

Działy:
» Księgi o Dominium
» Księgi Scenariuszy
» Księgi Bohaterów
» Księgi Zasad
» Księgi Walki
» Grimoire Mistrza Gry
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 78.

Relacja z Ostatniego rejsu

Przemyślenia po zagraniu w LARP Ostatni rejs

17-03-2007 21:15 | | Komentarze: 2
Dochodziła dziesiąta. W migotliwym blasku kaganka oświetlającym kajutę Georges de Selve pośpiesznymi lecz opanowanymi gestami kreślił słowa na pergaminie: "Ja, Meinhardt des Vaella, w imię Najwyższego przysięgam, iż zgładzę Inkwizytora Josefa de la Guerra i nic od tego mnie już nie odwiedzie... " P...

Kara

Kraj płonących krzyży, Inkwizycji i ciężkiej jazdy

24-02-2005 14:22 | | Komentarze: 6
Na stole stała świeżo napoczęta butelka ragadańskiego piwa, lecz nikt jeszcze nie opróżnił swoich kufli. Było piękne popołudnie, a za oknem zaczął prószyć śnieg. Karczmarz od rana uwijał się jak w ukropie obsługując licznych gości. Gospoda ,,Pod białą mewą” była typową kordyjską tawerną. Gdzie...

Świąteczne podsumowanie

O tym, co już się udało, a co dopiero osiągniemy

22-12-2005 20:20 | | Komentarze: 17
Wigilia tuż, tuż. Jeszcze tylko parę dni sprzątania, zakupów, pakowania prezentów, i będzie można zasiąść przy suto zastawionym stole. W rodzinnym gronie, można będzie wreszcie odpocząć, spędzić jeden dzień w roku razem z bliskimi i zajadać się do woli karpiem, rybą po grecku, śledziem, kutią...

Metal na sesji - przykłady

03-10-2006 19:52 | | Komentarze: 20
Nieniejszy artykuł jest kontynuacją i rozwinięciem rozprawki o muzyce metalowej na sesji, który możecie przeczytać tutaj. A teraz jeszcze garść przykładów na to, kiedy wykorzystywać na naszych sesjach ciężką muzykę i jaka muzyka ma to być (jeśli ktoś nie zna metalowych kapel). Dla ułatwienia wyróżn...

Nordyjska stal nie tylko na rapiery

Metal na sesji Monastyru

02-10-2006 15:27 | | Komentarze: 10
czyli właściwie ględzenie na temat gier i muzyki Muzyka stanowi w czasie sesji RPG ważny element rozgrywki, czyż nie? Oczywiście. Ułatwia ona budowanie klimatu, może podkreślać charakter poszczególnych scen, a czasem, odpowiednio dobrana, potrafi zastąpić Mistrza Gry. Być może niektórzy nie korzyst...

Gord

Kraj morskich potworów, snów i pięknych kobiet

20-05-2005 22:12 | | Komentarze: 5
Górskie szczyty sięgają chmur wysoko nad Morzem Szeptów. Tam, gdzie śnieg pokrywa skaliste przesmyki, białe, masywne albatrosy przemierzają powietrzną przestrzeń. W dół zaś ciągną się szare kolosalne skały, o które raz za razem rozbijają się fale wielkości kordyjskich okrętów. Potężny szum towarzysz...

Karis Gor i regiment Jaspera Clementa

Praca konkursowa

24-10-2005 17:31 | | Komentarze: 4
[Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.] Żaden śmiertelnik podróżujący przez zniszczoną wojną, a mimo to ciągle piękną Ragadę nie oprze się surowemu pięknu Karis Gor – perle rodiańskiego budownictwa, której stare, kamienne mury górują ze szczytu płaskowyżu nad otaczający...

Kto dziś potrzebuje informacji o rodzie Bunderinów!?

Praca konkursowa

13-10-2005 23:15 | | Komentarze: 8
[Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.] „Kto dziś potrzebuje informacji o rodzie Bunderinów!?” Monastyr, Fabularna Gra Dark Fantasy   Z grudnia 1562 roku nie pamiętam zbyt wiele, zwłaszcza z jego drugiej połowy. Śnieg, przenikliwy wiatr, odmrożenia… T...

Księga Dagoberta

praca konkursowa

08-04-2006 14:41 | | Komentarze: 21
Legenda głosi, że rycerz Dagobert przybywszy z wyprawy Proroka za ocean i po oskarżeniu Czarnego Syna o zdradę, wyszedł z sali koronacyjnej nie odezwawszy się do nikogo słowem i wszelki ślad po nim zaginął. Otóż rzeczywiście Dagobert nie wypowiedział żadnego słowa, ale ślad po sobie pozostawił. Po...

Tragikomedia doryjsko-kordyjska

praca konkursowa

25-01-2006 12:36 | | Komentarze: 5
Doria to piękny kraj, lecz zarazem specyficzny. Pięknym może okazać się dla tego, kto poszukuje spokoju i wolności, bo obie te rzeczy znaleźć można bez wysiłku wędrując poprzez rozległe równiny, upstrzone z rzadka prastarymi lasami, pamiętającymi jeszcze czasy świetności tego królestwa. Zrozumia...

Nóż

Czyli o szlachetnej sztuce walki sztućcami

11-05-2005 20:17 | | Komentarze: 19
"- Boisz się, panie? Przecież ja mam tylko nóż, a ty wspaniały rapier(...) Boisz się noża. Słusznie" Monastyr SC, str. 18 "Hier fangt an der Degen. Gott der wolle unser aller pflegen." (Tu sztylet się zaczyna. Niech Bóg nas w swojej opiece trzyma.) Meister Talhoffer, "Das Fechtbuch aus dem Ja...

Cynazyjska sztuka

Kilka słów o tym, co się w Kindle maluje

21-05-2006 11:42 | | Komentarze: 12
Rozsiedliśmy się w głębokich, wygodnych fotelach i zapaliliśmy, zakupione przeze mnie w Kordzie, cygaretki. Słodki aromat smakowego tytoniu rozpełzł się leniwie po klubowym salonie. Ratt uśmiechnął się do mnie, puszczając w górę chmurę siwego dymu. - Brendon, mój przyjacielu… doskonałe te...

Modlitwy kariańskie

22-02-2007 18:17 | | Komentarze: 1
Modlić się trzeba. Wie o tym chyba każde dziecko w Dominium, a na pewno wie o tym każdy dorosły. I też każdy się modli. Nieważne czy robi to z wewnętrznej potrzeby zbliżenia się do Jedynego, ze strachu, w chwili gdy Ciemność jest tuż za progiem, w akcie skruchy za winy popełnione w momencie słabości...

Odio Sangrie

27-07-2007 13:23 | | Komentarze: 2
Jestem szalony? Nazwiesz mnie obłąkanym? Zauważ jednak, że tylko dzięki mojej odwadze jeszcze żyjesz. Odio urodził się wiosną 25. kwietnia, kiedy góry Bardanii pokrywała zielona trawa, żonkile i mlecze. Był drugim dzieckiem państwa Sangrie. Przez pierwsze 12 lat, wychowywany był przez matkę, która...

Donos

Szkic przygody

14-01-2006 14:47 | | Komentarze: 5
Poniższy tekst to bardziej szkic przygody, niż pełny, grywalny scenariusz, składa się przede wszystkim z opisu zdarzeń koniecznych do popchnięcia fabuły do przodu; do MG należy uzupełnienie scenariusza i dopasowanie go do swojej drużyny. Mam jednak nadzieję, że mimo pewnych braków da się na jego...

Agaryjski Czworobok Piechoty

Czyli kilka słów o tym, jak się walczy nad Grzmiącą Rzeką

14-08-2009 00:00 | | Komentarze: 18
Sławna na całe Dominium formacja agaryjska znana jest ze swej zawziętości, bitności oraz chęci do walki tak dużej, jak sakiewka pracodawcy. To najemnicy, pracujący dla każdego, kto zapłaci - za wyjątkiem pogan. Jednostki te są przykładem doskonałego połączenia silnego uderzenia w zwartej formacji i...

Zmysłyś postradał?

Czyli realia wojny i kawałek z życia barona Agareta de Ragondall

24-11-2005 20:56 | agaret | Komentarze: 7
Czego, do cholery? Już nawet piwa nie można w spokoju wypić? Spieprzaj, młokosie. Że jak? Tak, jestem Agaryjczykiem, skąd wiesz? Dużo tutaj ludzi z bliznami i na pewno znajdzie się kilku żołnierzy. Widać to w moich oczach? Może i prawda. Czyż jednak nie mówi się, że w oczach Agarów widać odwagę i bo...

Zalety z pochodzenia, część II

Czyli o tych, których pominięto w podręczniku

05-02-2007 17:29 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 10
Druga część artykułu, który ma na celu odkrycia przed graczami pozostałych krain uniwersum Monastyru. Tym razem opisane zostały Terytoria centralne. Każdy kraj, dzięki zastosowanym tu zasadom, nadaje się jako ojczyzna Bohatera Gracza. Arbat Arbat, wspólnie z Metią uważane są za ostatnie cywilizowa...

Zalety z pochodzenia

Czyli o tych, których pominięto w podręczniku

03-01-2007 16:40 | Arkadiusz 'Armielus' Mielczarek | Komentarze: 17
Wprowadzenie Świat Monastyru ma dla mnie niepowtarzalny klimat. Jest ciekawy, barwny i magiczny na swój specyficzny sposób. Oprócz jednak wielu przymiotów ma również wady. W moim odczuciu są nimi zalety bohaterów uwzględniające ich narodowość. Wspólne dla szlachty danego kraju Dominium cechy postr...

Ragada

Kraj poetów, morderców i szaleńców

08-01-2005 13:40 | Bartek 'Ballis' Lisowski | Komentarze: 24
Ragada jest krajem artystów. Dziwisz się, pani? Oczywiście, wszak nie tego cię uczono. Ale to prawda, możesz mi wierzyć. Es Amran, Bryn Kemal, Astarsus, Beoryk... Malarz, poeta, muzyk i rzeźbiarz. Wszyscy pochodzili właśnie z Ragady, choć dziś ich nazwiska znane są jedynie nielicznym. Szkoda, gdyż k...

Wojskowość elfów

Elfia lekka jazda

25-03-2006 14:52 | Czarodziej.goblin | Komentarze: 14
Konwój rozbił obozowisko pośród stepów Agarii. Dookoła pola porośnięte były wysoką, zżółkniętą trawą. Nieopodal znajdował się trakt prowadzący na wschód, do fortu Sucha Stanyca. Oddział dwudziestu żołnierzy miał za zadanie ewakuować z pobliskich wiosek kobiety i dzieci. Celem misji było dowiezien...

Niewolnicy i gladiatorzy

Szara strona Dominium

09-03-2005 22:37 | darclan | Komentarze: 19
Ilustracja: Michał 'Zielu' ZielińskiTak, to na moich nadgarstkach to blizny po okowach. Nie, nie jestem zbiegłym więźniem, broń mnie Jedyny. (śmiech) To bardzo stare blizny. Kajdany założono mi, gdy byłem w twoim wieku. Chcesz o tym posłuchać? Hej ty tam, wina! Prędzej dziewko, bo każę twemu panu ci...

Z Kaczmarskim przez Monastyr I

Obrazy i pieśni

21-09-2006 21:30 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 16
Utwory Jacka Kaczmarskiego jako źródło inspiracji w RPG. Część I – Bohaterowie i Światy Joannie dedykuję – Autor Prowadzenie Monastyru oznacza ustawiczne szukanie nowych pomysłów i rozwiązań fabularnych. Największą zaletą gry jest rozpiętość sposobów interpretacji. W poniższym artykule...

Virchy - część I

Praca konkursowa

09-10-2005 19:11 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 6
Tekst: Marcin ‘Ezechiel’ Zaród Redakcja: Aleksandra ‘Petra Bootmann’ Sontowska Władkowi Nadopcie – autor [Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.] VIRCHY Praca sporządzona na potrzeby Wydziału III Kancelarii Papieskiej przez o. Gerarda Francisa AOL...

Virchy - część II

praca konkursowa

09-10-2005 21:32 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 7
[Tekst dostępny również w formacie PDF, do ściągnięcia tutaj.] Dla MG Pomysły na przygody Eskortowanie towarów lub osób do miasta Lark. Po drodze BG muszą przekraść się przez obławę Bardańczyków, wykryć zdrajcę w szeregach i walczyć z deviria. Może się okazać, że ładunek to magiczna księga wysłana...

Żegnaj, i powodzenia

słów parę o prowadzeniu kampanii

15-06-2006 01:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 4
Monastyr jest dla mnie systemem szczególnym. Nie ze względu na konstrukcję świata czy konwencję systemu, ale ze względu na to, że zachęcił mnie do ponownego zajęcia się erpegami. Bez Monastyru nie byłoby Wyprawy, ani Virchy, zapewne nie byłbym też redaktorem Poltera. Premiera Nowego Poltera, wraz z...

Przytułek ojca Rafaela

Lokacja do Monastyru

03-04-2009 00:00 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 7
W świecie, gdzie szary człowiek nic nie znaczy, a biedota umiera na ulicach każdego z miast Dominium, są jednak ludzie wierzący w to, że miłosierdzie dla drugiego człowieka może być równie ważne w karianizmie jak walka z Ciemnością. Historia przytułku. Jednym z takich ludzi jest ojciec Rafael. Pr...

Agaria

Kraj wojny i braterstwa

08-01-2005 13:32 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 10
Wasz ojciec, panie, mówił, że wkrótce wyruszacie na front. Pozwólcie zatem staremu żołnierzowi opowiedzieć o kraju, w którym przyjdzie wam żyć i walczyć. Ja również spędziłem tam lata mojej młodości. Usiądź, panie, i wysłuchaj opowieści, a zaczyna się to wszystko pewnego jesiennego dnia, dwa księżyc...

Zawód: szpieg

Czyli o sztuce kłamstwa, kamuflażu a takoż i kryptografii słów kilka

10-04-2005 21:45 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 12
Para zielonych oczu wpatrywała się w rozświetlany lichymi świecami korytarz. Po chwili ich właściciel, Marco de Torsoza, postawny, gibki mężczyzna, ruszył wzdłuż szeregu drzwi. Jego stopy stąpały bardzo ostrożnie, co w połączeniu z miękkością dywanu tłumiło najmniejszy nawet dźwięk. Oddychał płytko,...

Problemy na Zachodzie

14-05-2006 00:23 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 10
Dla kogo? Scenariusz ten nadaje się równie dobrze na całość złożonej kampanii jak i na samodzielną przygodę, w której mogą wziąć udział bohaterowie nie zaangażowani w nic innego. Z doświadczenia wiem, że zajmie on graczom co najmniej dwie sesje, więc raczej nie nadaje się do poprowadzenia jako...

FAQ - Mechanika walki

06-10-2008 00:00 | Maciej 'Feniks' Gorczyca | Komentarze: 4
Zamieszczamy tutaj zestawienie pytań zebranych na forum internetowym Wydawnictwa Portal, dotyczące mechaniki walki. Temat będzie sukcesywnie rozwijany, jeżeli pojawią się następne pytania, tym samym zachęcamy do zadawania pytań w odpowiednich tematach na forum. 1) Szkoła szermiercza - Gord: "Gordy...

Twierdza Gardasz

31-07-2007 17:17 | Gruszczy | Komentarze: 7
W południowo-wschodniej części Agarii, kilka dni drogi od Vigradu, gdzie Grzmiąca wgryza się głęboko w tereny zajmowane przez wroga, stoi samotna, wiekowa twierdza. Będąc solą w oku Valdorczyków, których trzyma w ciągłym szachu, była i będzie celem wielu oblężeń, podjazdów i wycieczek. Jest przy tym...

San Virgado

23-07-2007 11:29 | Gruszczy | Komentarze: 6
Wiara czyni cuda. To zdanie nie raz sprawiło, że udawało się osiągnąć coś, co zdawało się być niemożliwe. Dziś w San Virgado, małym miasteczku w Kordzie, słowo to staje się ciałem – każdego roku za sprawą świętej relikwii zdarzają się tu cuda, a do miasta ściągają setki ludzi, chcących ich doś...

Porwanie

Czyli opowieść o ratowaniu panny z opresji.

28-08-2005 15:41 | Gruszczy | Komentarze: 13
Poniższy scenariusz przeznaczony jest dla dowolnej drużyny bohaterów, a większość sytuacji powinno dać się rozwiązać na kilka sposobów. Oczywiście sięgnięcie po rapier może być najbardziej kuszącą z możliwości, a wtedy prowadzący powinien tak zmodyfikować statystyki przeciwników, by odpowiadały zdol...
Księga

Księga

24-10-2007 11:48 | Gruszczy | Komentarze: 2
Poniższy scenariusz przeznaczony jest dla dowolnej niemal grupy bohaterów i może być łatwo wpleciony w kampanię, jeśli bohaterowie znają się już i są ze sobą dostatecznie związani. W przeciwnym wypadku nadaje się raczej na jednostrzałówkę, ponieważ mało prawdopodobne, by wydarzenia, które w nim zajd...

Wpływy

O tym co Sojusznicy mogą, a czego nie mogą

04-05-2007 18:42 | Gruszczy | Komentarze: 5
Wedle zasad podręcznika podstawowego tworząc nowego sojusznika gracz może albo rozpisać jego pełną charakterystyką, albo wszelkie decyzje dotyczące umiejętności i wpływów swojego kontaktu pozostawić w ręku MG. Ponieważ pierwsza metoda jest zbyt czasochłonna, a przy tym niezbyt sensowna w przypadku...

Świeczka

19-01-2006 21:14 | Joseppe | Komentarze: 15
 Karolowi Levittoux   Dwa wolne stuknięcia i trzy szybkie. Mur lekko zadrżał. Karol, rozeznany w opowieściach o nordyjskich więzieniach szybko zorientował się, o co chodzi – strażnik odszedł i można było mówić. - Tu Karol, syn Mateusza z Lark, kowala – powiedział niepewnie w bliż...

Doria

Kraj rycerzy, honoru i historii

07-04-2005 16:55 | Joseppe | Komentarze: 13
Pola ciężkie od porastającej je pszenicy patrzyły brunatnymi źrenicami na niebo. W górze pełzły leniwie, obojętne na wszystko, deszczowe chmury, niegotowe jeszcze, by zacząć burzliwy okres swego życia. Pomiędzy nimi, coraz bardziej zniżając lot, leciał niewielki, szarawy motyl. Porywany co chwilę po...

Magia Naturalna cz. 2

02-11-2006 22:48 | Joseppe | Komentarze: 13
Oto i część druga, a w niej pozostałe trzy krainy - Agaria, Bardania i Ragada. Przechodzę od razu do rzeczy. Agaryjski wódz W Agarii trwa wieczna wojna. Na wojnie zaś zawsze potrzebni są żołnierze. Przybywają na front, walczą i umierają tysiącami. Nie jest istotne, czy wierzą w chwalebne idee, prz...

Magia Naturalna cz. 1

25-10-2006 16:32 | Joseppe | Komentarze: 8
Magia Naturalna W podręczniku głównym poświęcono Magii Naturalnej niecałe cztery strony. Opisano zaledwie cztery z dziesięciu nacji. To niesprawiedliwe, zwłaszcza, że ten rodzaj czarnoksięstwa jest jednym z najciekawszych i najbardziej pasujących do świata Monastyru. Pora naprawić ten błąd. Magia...