» Recenzje » Żywe Trupy (audiobook)

Żywe Trupy (audiobook)


wersja do druku

Reanimowanie trupa

Redakcja: Maciej 'Repek' Reputakowski

Żywe Trupy (audiobook)
Żywe Trupy to już nie tylko komiks. Mamy grę komputerową, serial, książkę i trupie gadżety. Żywe Trupy to marka, którą tym razem postanowiono przedstawić w formie audiobooka. W ten sposób otrzymujemy trzy godziny słuchowiska powstałego na podstawie dwóch pierwszych tomów komiksu Żywe Trupy wydanych w Polsce przez Taurus Media. Całość podzielono na dwanaście części odpowiadających dwunastu zeszytom oryginalnej serii.


Na początku był komiks…

Dla tych, którzy komiks znają, zaskoczeń nie będzie. Historia rozpoczyna się od policyjnej obławy, w której Rick zostaje ranny. Budzi się w opustoszałym szpitalu. Dookoła są tylko żywe trupy. Rick wyrusza do Atlanty, spotykając po drodze "kąsaczy" oraz tych ludzi, którzy przeżyli. Tak też rozpoczyna się audiobook.

Komiks Roberta Kirkmana i Charlesa Adlarda szybko zdobył ogromną popularność i zaczęto myśleć o skonsumowaniu tego sukcesu na wielu frontach. W dobie komiksowego kryzysu, ciężko się dziwić tym marketingowym zabiegom autorów i wydawcy. Osiągnięty przy flagowej serii zysk pozwala ryzykować z nowymi tytułami w poszukiwaniu kolejnego "strzału w dziesiątkę". W ten sposób pojawiły się: gra komputerowa, która zbiera dobre recenzje, wyjaśniająca jeden z wątków komiksowej serii książka Narodziny gubernatora oraz serial telewizyjny, którego trzeci sezon emituje stacja AMC.

Komiks Żywe Trupy osiągnął w Polsce status bardzo popularnej serii. Do sprzedaży trafił właśnie jej siedemnasty tom. ŻT cierpią na wszelkie przypadłości przeciągniętej serii komiksowej: zniecierpliwienie odbiorcy, który chciałby poznać wyjaśnienie pochodzenia plagi zombie, powtarzalność motywów (momentami nieznośna) czy też coraz mniejsze pole manewru do zaskoczenia czytelnika. Oczywiście wszystkie te elementy są ze sobą ściśle powiązane. Równie oczywiste jest to, że nie da się zadowolić wszystkich. Niektórzy zniechęcą się stopniowym odwrotem serii od motywów horroru. Inni docenią tę gatunkową, "wewnętrzną" przemianę oraz pytania o to, jak ludzkość ma się zorganizować po oczyszczającej pladze, która nawiedziła ziemię i nadal trwa.

Ta ewolucja tematyczna w serii komiksowej nie jest zaskakująca ani nie deprecjonuje wartości opowieści. Erik Larsen, we wstępie do tomu pierwszego, napisał wyraźnie, że to wcale nie jest horror i że historia będzie się ciągnąć. Problem w tym, że autorom dużo lepiej wychodzi ostry horror (pierwsze dwanaście tomów), niż dialogowe opowieści i dyskusje, które dominują później. Ich kulminacją jest tom piętnasty. W nim ujawnia się z pełną siłą miałkość dialogów oraz nieznośna wtórność objawiająca się w mówieniu na głos tego, co czytelnik już widział. Chwilowy spadek formy twórców? Czy może gra trupami na zbyt wielu frontach?


…i stał się audiobook

Inicjatywa Publio.pl jest nieco ryzykowna i to przynajmniej na dwóch poziomach.

Przede wszystkim pojawia się pytanie, do kogo skierowana jest ta publikacja? Ten, kto zna komiks, nie ma tu czego szukać, bo wszystko już wie, a audiobook ŻT jest wierną adaptacją komiksu. Novum stanowi dodana (konieczna) rola narratora. Komiks opiera się w warstwie tekstowej na dialogach i monologach. Audiobook staje się zatem adaptacją komiksu z dodanym narratorem, tudzież klasycznym przypadkiem przekładu intersemiotycznego – przekłada znaki jednego rodzaju (obraz) na znaki innego rodzaju (słowa narratora). Pomińmy w tym kontekście rozwodzenie się nad kwestią tego, że jeden obraz jest wart więcej, niż tysiąc słów. Każdy, kto obcuje z przekazami słowno-obrazkowymi, o tym wie. Zastanówmy się jednak nad tym, jak osoba niewidoma miałaby poznawać komiksy? Audiobook Żywe Trupy jest na to – nomen omen – żywą odpowiedzią. W tym ujęciu nagranie staje się typową audiodeskrypcją, którą stosuje się na ogół w kinie, telewizji czy podczas widowisk scenicznych z myślą o niewidomych i niedowidzących.

Druga kwestia dotyczy tego, na ile jesteśmy przyzwyczajeni do "dubbingu" (bo i z nim mamy tutaj do czynienia)? W przypadku wielu filmów brzmi on źle. Wystarczy posłuchać chociażby infantylnie spolszczonych Avengers czy Fantastycznej Czwórki. W przypadku audiobooków strategiczna jest zatem rola "głosów" – narratora i postaci. Ten pierwszy jest o tyle istotny, że opisuje wszystko to, co w komiksie zostało narysowane. Co do głosów postaci –każdy zazwyczaj posiada jakieś wyobrażenie tego, jak mówi dany bohater. Pod tym względem audiobook ŻT jest w pełni profesjonalny. Dialogi i narracja oraz elementy dźwiękowe są rozłożone we właściwych proporcjach.


Instrukcja obsługi

Stosunkowo łatwo bawić się dźwiękiem, aby osiągnąć nastrój horroru i to udaje się ekipie, która przygotowała nagranie. Znakomicie prezentuje się również podkład muzyczny. Wydaje się nawet, że łatwiej straszyć dźwiękiem niż obrazem. Obraz atakuje zmysły frontalnie, nie pozostawia pola popisu dla wyobraźni. Dźwięk zdaje się mieć większe możliwości. Majstersztykiem wykorzystania potencjału obrazu i ścieżek dźwiękowych jest Suspiria Dario Argento, ale takie majstersztyki zdarzają się bardzo rzadko. Efektu zaskoczenia, który osiągnął włoski mistrz horroru, ŻT trochę brakuje. Nie wprowadza się nas w stan dezorientacji, która mogłaby odpowiednio niepokoić i straszyć niedopowiedzeniem, niezidentyfikowaniem. Momentami trochę za dużo mówi i wyjaśnia narrator.

Żywe Trupy to dobrze zrealizowany audiobook, który nie zaskoczy fanów serii komiksowej. Nie jest im zresztą potrzebny do szczęścia. Przyda się tym, którzy nie znają komiksu oraz tym, którzy nie mogą go poznać. Jest też obowiązkowym trofeum dla kolekcjonerów, którzy lubią mieć porządek na wirtualnych półkach.

Niestety na końcową ocenę tej produkcji przekładają się dialogi, które w wyjściowej formie komiksu nie są najwyższych lotów. W odbiorze komiksu ich niedostatki kompensują rysunki, co sprawia, że ich poziom nie rzuca się tak bardzo "w uszy". W formie audiobooka tych niedociągnięć nie da się zamaskować.

Dziękujemy Publio.pl za udostępnienie materiału do recenzji.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.0
Ocena recenzenta
7.75
Ocena użytkowników
Średnia z 2 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Żywe Trupy. Tom 1 i 2 (audiobook)
Scenariusz: Robert Kirkman
Wydawca: Anakonda/Sound Tropez
Data wydania: luty 2013
ISBN: 978-83-936390-0-7
Cena: 34,90 zł



Czytaj również

Żywe trupy. Tom 1 i 2 (audiobook)
Zmarli ożywają w audio
- recenzja
Marvel Zombies #1
Bohaterowie nieumierają
- recenzja
Invincible #12
Koniec historii Invincible’a
- recenzja
Invincible #10
Na wojnie i w miłości wszystkie chwyty dozwolone
- recenzja
Oblivion Song. Pieśń otchłani #3
Poznaj mieszkańców otchłani
- recenzja
Oblivion Song. Pieśń otchłani #2
Przed odpowiedzialnością nie uciekniesz
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.